Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 17:43
M'n zoon wil Illustrator. punt. of te wel, pa, doe er wat aan. maar pa heeft geen geldboom in z'n tuin.

Hij heeft er al mee gewerkt op een stage plaats dus hij weet al wel eea er vanaf, en wil thuis zijn vaardigheden verbeteren.

Nu weet ik van Illustrator niet veel vanaf, behalve dat ik grote bedragen zie, abo's, maar ook op marktplaats 25 euro voor een permanente geactiveerde versie (en dat vind ik dan weer verdacht...). :?

Ik ben ook opzoek geweest naar een gratis alternatief, maar ik heb zelf geen kennis van Illustrator en kan moeilijk 'bewijzen' dat 'iets' zoals Inkscape echt hetzelfde kan ("en hoe werkt dat ene in illustrator dan in ...?") en dus echt een goed alternatief is.

Dus bij deze een vraag om hulp.
  1. Wat zien jullie voor de vector teken aspecten een echt goed alternatief voor Illustrator?
  2. Hoe kom ik voor een redelijke prijs aan een betrouwbare tweedehands versie van illustrator. en het hoeft niet de laatste versie te zijn. Hoe herken ik een kat in de zak?

[ Voor 6% gewijzigd door o_f_course op 06-04-2016 22:32 ]

facts don't care about your feelings

Beste antwoord (via o_f_course op 11-04-2016 16:02)

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
De huidige prijzen van Adobe software zorgt ervoor dat een hoop hobbyisten en studenten buiten de boot vallen. Persoonlijk vond ik €180,- in het jaar veel te veel geld voor de hoeveelheid dat ik Illustrator gebruik. Toen ik les kreeg in Illustrator zorgde mijn opleiding voor computers met Illustrator licenties. Tegenwoordig gebruik ik Affinity Designer, welke krachtiger is, sneller is en goedkoper is. Toch heeft iedereen zijn eigen voorkeur, maar laat ik een overzicht maken van wat ik ervan denk:

Adobe Illustrator bestaat al heel lang, wat betreft interface is de software nauwelijks aangepast. Daardoor zijn ook oude tutorials goed te volgen met nieuwe software en andersom. Mocht de keuze permanent op Adobe Illustrator blijven hangen, maar wilt kijken voor een tweedehands licentie, dan is Adobe Illustrator CS6 de enige optie. Ik heb niet eerder van permanente licenties gehoord aangezien de nieuwe CC versies gebaseerd zijn op een (schofterig) abonnement systeem.

Het door Pixelbox aangegeven Sketch is een alternatief, maar niet een hele goede. De overeenkomsten tussen Sketch en Illustrator zijn schaars, zowel wat betreft de interface als de achterliggende gedachte. Sketch is namelijk meer bedoeld voor User Interface ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Daar kun je dan ook icoontjes etc in maken, maar meer als een extra feature. Het draait bij Sketch minder om echt vectoren tekenen, hoewel alles in vectoren werkt.

Affinity Designer is mijn persoonlijke favoriet (terwijl ik in het verleden Illustrator gebruikte). Affinity Designer gaat direct de concurrentie aan met Illustrator in mijn optiek heeft Illustrator in vergelijk op alle fronten verloren. Affinity Designer is sneller, krachtiger (meer features, oneindige zoom) en combineert de kracht van Photoshop met de kracht van Illustrator. Bestaande Photoshop en Illustrator bestanden kunnen naadloos in Affinity Designer geladen worden. Affinity Designer kan ook als Photoshop bestand opslaan, maar niet direct als Illustrator bestanden (wel bestanden die Illustrator weer kan importeren zonder problemen).

Persoonlijk zou ik voor Affinity Designer gaan, de layer effecten (blur, shadows, gradients) werken zo krachtig als in Photoshop, maar dan gebundeld met de kracht van Illustrator. De prijs is superieur en er worden bijna maandelijks nieuwe features aan het nieuwe programma toegevoegd. Binnenkort is er ook een Windows versie beschikbaar voor Affinity Designer.

In het geval van je zoon is de keuze ingewikkelder, hoe handig is hij? Hoe leergierig is hij? Ik kan me voorstellen dat het makkelijker leert als je precies na kan doen wat andere zeggen. Affinity Designer kan hetzelfde, maar alles zit op een andere plek (dat kost zoekwerk). Daardoor is Affinity Designer ideaal zodra je Illustrator onder de knie hebt, er gaat een wereld voor je open. Misschien is het een idee om eerst een tweedehands licentie van Illustrator te nemen (of een abonnement) en later over te stappen naar Affinity Designer voor een eenmalig bedrag, zonder bij te betalen voor updates.

Succes in ieder geval!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:07

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik begrijp dat het over een student gaat.
In dat geval zou je ook even kunnen kijken naar een student licentie.
Dit scheelt toch al snel 60% op de andere paketten. https://creative.adobe.co...omoid=KSPFO&store_code=nl

Ik kan niet in jou / jullie portemonnee kijken, maar mocht het in mijn situatie gebeuren dan zou ik het bedrag in de maand over hebben mits de software ook serieus gebruikt wordt ter ondersteuning van de studie.

Alternatieve software kan ik je helaas niet mee helpen, ben ik niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Hangt er enigszins vanaf wat hij er mee wil doen, of en met wie hij gaat samenwerken, op welk platform en op hoeveel apparaten.

+ Illustrator CC (Mac en Windows):
Adobe student discount, Surfspot of andere korting via zijn onderwijsinstelling: ± 200 per jaar voor de hele Adobe CC set of 180 voor alleen Illustrator

+ Sketch (Mac only):
50% Student discount: ± 50 eenmalig

+ Afinity Designer (Mac only, Windows versie later in 2016)
20% Student discount: ± 40 eenmalig

Van alle programma's is er een gratis demo versie beschikbaar en anders weet jouw zoon zelf wel hoe hij gratis een lifetime licentie kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Inkscape kan zeker vrijwel alles wat Illustrator kan, enig nadeel is dat veel op een andere plaats zit, functies een andere naam hebben en soms op een andere manier werkt. Dit is deels vanwege keuzes van de ontwikkelaars, deels om te voorkomen dat ze een proces aan de broek krijgen, zoals vroeger tussen Adobe en Macromedia (tot die opgekocht werd door Adobe). Dit is ook vooral de reden waarom ik nog werk met Illustrator, omdat omschakelen toch erg lastig is (veel meer dan from scratch beginnen).
Als hij student is kan je inderdaad kijken bij surfspot (mits zijn opleiding daar bij aangesloten is), ik heb zelf door mijn deeltijdstudie ook een abonnement van maar 160,- in het jaar (ipv 60,- per maand).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
De huidige prijzen van Adobe software zorgt ervoor dat een hoop hobbyisten en studenten buiten de boot vallen. Persoonlijk vond ik €180,- in het jaar veel te veel geld voor de hoeveelheid dat ik Illustrator gebruik. Toen ik les kreeg in Illustrator zorgde mijn opleiding voor computers met Illustrator licenties. Tegenwoordig gebruik ik Affinity Designer, welke krachtiger is, sneller is en goedkoper is. Toch heeft iedereen zijn eigen voorkeur, maar laat ik een overzicht maken van wat ik ervan denk:

Adobe Illustrator bestaat al heel lang, wat betreft interface is de software nauwelijks aangepast. Daardoor zijn ook oude tutorials goed te volgen met nieuwe software en andersom. Mocht de keuze permanent op Adobe Illustrator blijven hangen, maar wilt kijken voor een tweedehands licentie, dan is Adobe Illustrator CS6 de enige optie. Ik heb niet eerder van permanente licenties gehoord aangezien de nieuwe CC versies gebaseerd zijn op een (schofterig) abonnement systeem.

Het door Pixelbox aangegeven Sketch is een alternatief, maar niet een hele goede. De overeenkomsten tussen Sketch en Illustrator zijn schaars, zowel wat betreft de interface als de achterliggende gedachte. Sketch is namelijk meer bedoeld voor User Interface ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Daar kun je dan ook icoontjes etc in maken, maar meer als een extra feature. Het draait bij Sketch minder om echt vectoren tekenen, hoewel alles in vectoren werkt.

Affinity Designer is mijn persoonlijke favoriet (terwijl ik in het verleden Illustrator gebruikte). Affinity Designer gaat direct de concurrentie aan met Illustrator in mijn optiek heeft Illustrator in vergelijk op alle fronten verloren. Affinity Designer is sneller, krachtiger (meer features, oneindige zoom) en combineert de kracht van Photoshop met de kracht van Illustrator. Bestaande Photoshop en Illustrator bestanden kunnen naadloos in Affinity Designer geladen worden. Affinity Designer kan ook als Photoshop bestand opslaan, maar niet direct als Illustrator bestanden (wel bestanden die Illustrator weer kan importeren zonder problemen).

Persoonlijk zou ik voor Affinity Designer gaan, de layer effecten (blur, shadows, gradients) werken zo krachtig als in Photoshop, maar dan gebundeld met de kracht van Illustrator. De prijs is superieur en er worden bijna maandelijks nieuwe features aan het nieuwe programma toegevoegd. Binnenkort is er ook een Windows versie beschikbaar voor Affinity Designer.

In het geval van je zoon is de keuze ingewikkelder, hoe handig is hij? Hoe leergierig is hij? Ik kan me voorstellen dat het makkelijker leert als je precies na kan doen wat andere zeggen. Affinity Designer kan hetzelfde, maar alles zit op een andere plek (dat kost zoekwerk). Daardoor is Affinity Designer ideaal zodra je Illustrator onder de knie hebt, er gaat een wereld voor je open. Misschien is het een idee om eerst een tweedehands licentie van Illustrator te nemen (of een abonnement) en later over te stappen naar Affinity Designer voor een eenmalig bedrag, zonder bij te betalen voor updates.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
Zelf ook affinity designer en photo aangeschaft...illustrator en Photoshop zijn nog steeds rijker qua features (mis o.a. Image trace in designer, maar die zit eraan te komen) maar het scheelt echt enorm weinig. Voor Amateurs scheelt het niks, semi-profs bijna ook niet, en zelfs pro's hebben deze pakketten gekocht (fora's te lezen "why I ditched Adobe" etc).

Adobe heeft altijd een bijna, wellicht wel helemaal monopolie gehad op photo bewerking, maar het is hun verdien model wat concurrenten aangemoedigd heeft om met betaalbare alternatieven te komen, sommige zoals Affinity zijn zo krachtig geworden dat ze niet meer onder doen voor Adobe's crea-pakket, markt mechanisme op z'n best.

Zou zeggen Google erop los om te kijken welke features je echt nodig hebt, turorials genoeg om direct te kunnen starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:46
Ik zou persoonlijk niet gaan voor een alternatief, je geeft aan dat hij stage heeft gelopen bij een bedrijf waar hij gebruik maakte van illustrator, dat geeft bij mij aan dat hij wellicht een toekomst ziet in de creatieve sector?

Ik heb zelf een bedrijf in die sector, maar dan VFX/animatie, maar ook hier wordt veel illustrator gebruikt voor logo's of scenes die later geanimeerd moeten worden. De samenwerking tussen alle adobe producten en inmiddels cinema 4D (3d software) zorgen ervoor dat alle verschillende beroepstakken in de creatieve sector prima kunnen samenwerken.

Ik zou zelf niet meer een ontwerper willen samenwerken of een stagiair die aangeeft met andere software te werken. Dat werkt gewoon niet lekker samen en kost teveel tijd om iemand illustrator te leren. Klinkt hard, maar dat is het geval bij veel bedrijven, check maar eens een random vacature.

Als het puur hobbymatig is, dan prima.

Als tip, schrijf je in voor de adobe nieuwsbrief, er zijn regelmatig flinke aanbiedingen, 1e jaar helft van de prijs etc.
Pagina: 1