Monitor of Televisie

Pagina: 1
Acties:

• graatje88
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-02 14:16
Monitor VS TV
Zoals de titel luidt ben ik op zoek naar een geschikte monitor of TV.

Wat is je budget?
700.-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dell monitor. TV geen voorkeur. Voorkeur is minimaal een 1440p scherm met evt. mini display port.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment ben ik mijn kamer aan het verbouwen en daar hoort natuurlijk een nieuwe set-up bij. Het probleem waar ik nu mee zit is: moet ik een TV of een monitor aanschaffen?

Ik zal het scherm gebruiken voor 3 activiteiten.
1. School en werk (word, powerpoint, photoshop, illustrator etc.)
2. Gaming via Xbox.
3. Kijken van films en serie.

Voor het uitvoeren van deze activiteiten zijn de afstanden tussen mij en het scherm variërend. Voor activiteit 1 zit ik meestal 1 meter van het scherm af, voor gaming is dit 1 tot 2 meter en voor het kijken van films en series is dit 4 meter. Daarom lijkt mij een 24 inch scherm niet voldoende. Ik was aan het kijken naar de dell u2715h maar deze lijkt met voor het kijken van films en series te klein. Als ik een formaat groter wil kom ik uit bij de ultrawide displays (Dell U3415W) en voor die prijs kan ik ook een 4k TV kopen (LG43UF776V) maar dan lijkt het mij niet geschikt voor gebruik als monitor.

Hebben jullie een advies die mij kan helpen bij deze zoektocht?

Alvast Bedankt!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2025
graatje88 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:10:
Monitor VS TV
Zoals de titel luidt ben ik op zoek naar een geschikte monitor of TV.

Wat is je budget?
700.-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dell monitor. TV geen voorkeur. Voorkeur is minimaal een 1440p scherm met evt. mini display port.

[/i]
Bestaan er eigenlijk wel TVs in 1440p? Ik dacht enkel 720p, 1080p of 4K?

Ik denk dat je in jouw gebruiksscenario best af bent met een 27" of grotere monitor met 1440p. Een 1080p TV van 32 inch of groter is gewoonweg niet praktisch om op te werken op 1 meter afstand, wegens de lage pixeldensiteit. Als je zo dicht bij een 1080p 32 inch scherm zit dan zie je de pixels enorm groot, wat storend is.

Een 27 inch 1440p monitor zal ook prima zijn voor gamen. Zal wel vrij klein zijn om op 4 meter afstand films te kijken. Je kan best iets dichterbij gaan zitten dan.

De Dell Ultrawide 34" is ook leuk voor films en series, omdat de aspect ratio van 21:9 veel voor films gebruikt wordt. Deze zal ook op afstand wat beter bekijkbaar zijn.

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-02 18:58
Geluid is iets waar je aan moet denken. In een monitor zitten 9 van de 10 keer geen speakers, en als je geluid wilt op je xbox en pc tegelijk (ik weet niet hoe je je films en series kijkt) zonder al teveel gedoe met kabels e.d. zou ik hier wel goed over nadenken.

Verder ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt, een aspect ratio van 21:9 is ideaal voor films en werkt ook lekker als je een aantal programma's naast elkaar open wilt hebben :)

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Bram98 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:25:
Geluid is iets waar je aan moet denken. In een monitor zitten 9 van de 10 keer geen speakers, en als je geluid wilt op je xbox en pc tegelijk (ik weet niet hoe je je films en series kijkt) zonder al teveel gedoe met kabels e.d. zou ik hier wel goed over nadenken.

Verder ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt, een aspect ratio van 21:9 is ideaal voor films en werkt ook lekker als je een aantal programma's naast elkaar open wilt hebben :)
Hoe klein worden de lettertjes bij 21:9? :P

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Memocrat schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:43:
[...]

21:9 is een aspecratio. dus is extra breed. een hoop films zijn opgenomen in 21:9. speel je dit op een 16:9 scherm krijg je boven en onder 2 zwarte balken.

je heb 1080p 21:9 schermen maar ook 1440p variante. heeft niets met grote/kleine letters te maken.

http://www.displaywars.com/29-inch-16x9-vs-29-inch-21x9

beide 29 inc schermen.

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-02 18:58
Memocrat schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:43:
[...]

Niet veel kleiner dan op een "normaal" 16:9 scherm. Mocht je toch last krijgen van je oogjes, is er altijd nog een optie in het control panel om alles wat groter te maken ;)
Pagina: 1