Geen beeldscherm na overklokken en stresstest

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-01 13:31
Mijn vraag

Onlangs i7 overgenomen van een vriend. Nieuwe videokaart en koeler gekocht. Alles werkte prima zelfs The Divisionist kon ik uren lang spelen op high Graphics. CPU overgeklockt naar 3.2 en dat werkte prima. Daarna geprobeerd 3.6 maar dat werkte niet. Uiteindelijk kwam op 3.3 het systeem crashte niet. Ik heb daarmee een prime95 torture test gedaan en de eerste 10 min ging dat goed. Daarna kwam ik 15 min later boven en de pc draaide wel maar geen beeld. Als ik de pc aanzet dan draaien de fans, GTx 970 led brandt en zelfs mijn muis led geeft licht alleen krijg ik geen beeld?

Kan ik concluderen dat het moederbord en/of de cpu kapot is gegaan door de test?

Relevante software en hardware die ik gebruik

i7 860 2,8Hz
MSI P55-CD53
CM silent pro 600W
Scythe Mugen 4
GTX 970 4G gaming
DDR 6 G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb?

[ Voor 5% gewijzigd door CHKYBSTRD op 06-04-2016 18:23 ]

Stay hungry, stay foolish!

Alle reacties

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Bios al even gereset?

• CHKYBSTRD
Kom ik niet in dat is het probleem

[ Voor 4% gewijzigd door CHKYBSTRD op 06-04-2016 18:58 ]

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 17:43
Geen beeldscherm? Waar is die heen ineens dan?

Zonder gein, het zou goed kunnen dat je je CPU hebt verknalt, was de stresstest die je deed toevallig Prime95?

🇺🇦

• CHKYBSTRD
Haha bijdehand maar terecht B) idd prime 95

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

Controleer je moederbord eens rondom de CPU socket (VRM gedeelte).

Bord heeft weinig en ongekoelde fases, en MSI heeft heel vaak geen enkele beveiliging* erin zitten dus bij overbelasting kunnen die chipjes (mosfets) doorbranden.
Helemaal icm een tower-cooler (zoals de Mugen) komt er amper airflow over de VRM's en kunnen ze bij zware belasting (Prime95 is eigenlijk zwaarder dan 'normaal' PC gebruik) oververhitten.

* Bij veel recente borden het geval, omdat ze altijd de mosfets van het zelfde merk gebruiken.
Kan bij dat betreffende bord niet goed nagaan welke gebruikt zijn, omdat het hele VRM debacle
later bij AM3 borden pas echt los barste

[ Voor 22% gewijzigd door Nemesizz op 06-04-2016 19:10 ]

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 23:45
Msi heeft altijd een jumper of knopje voor de bios te resetten, kijk bij je cmos batterij voor een jumper met jbat er bij. Die moet je of even los halen of kort connecten voor een bios reset

• CHKYBSTRD
Uberdude schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:21:
Msi heeft altijd een jumper of knopje voor de bios te resetten, kijk bij je cmos batterij voor een jumper met jbat er bij. Die moet je of even los halen of kort connecten voor een bios reset
Ik heb de cmos bat eruit gehaald en opnieuw erin gedaan, maar nog steeds niets. Het vreemde is ook dat alleen het beeld en mijn toetsenbord (deathstalker met licht) doen het niet. Der rest wel, zoals led gtx970 en muis en led mobo etc.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Of even de batterij eruit vissen, een minuutje wachten, terugplaatsen en verder kijken.

Overigens valt prime95 sinds een paar jaar in mijn optiek in de categorie malware. Gebruik dan AIDA64 stability test.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vraag me vooral af op welk voltage hij stond, had je die zelf ingesteld of mocht het bord zelf wat leuks kiezen?

specs

• CHKYBSTRD
Stond op auto default kon ik ook niet aanpassen

• CHKYBSTRD
Iedereen bedankt voor het meedenken! Heb mij er bij neergelegd en zojuist een i5 6600K met azus pro gaming z170 moederbord besteld. Nu hopen dat het niet aan de voeding ligt B)

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
RBN026 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:11:
Iedereen bedankt voor het meedenken! Heb mij er bij neergelegd en zojuist een i5 6600K met azus pro gaming z170 moederbord besteld. Nu hopen dat het niet aan de voeding ligt B)
Voordat je deze ook opblaast misschien even een voeding lenen? En waarom ga je overclocken? Voor gamen heb je het op de current gen niet nodig :)

• CHKYBSTRD
kan ik met de huidige voeding ook de nieuwe cpu opblazen als deze voeding kapot is?

• CHKYBSTRD
En waarom ga je overclocken? Omdat ik nog nooit een pc heb gehad en hier een leer project van wou maken haha nou dat is gelukt! Heb veel geleerd in één week!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

RBN026 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:47:
En waarom ga je overclocken? Omdat ik nog nooit een pc heb gehad en hier een leer project van wou maken haha nou dat is gelukt! Heb veel geleerd in één week!
Meer leren, want als dit serieus je antwoord is op de vraag of je je BIOS al gereset hebt:
RBN026 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:58:
Kom ik niet in dat is het probleem
Ben je nog niet op het punt beland dat je daadwerkelijk moet beginnen met overklokken. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CHKYBSTRD
ja we moeten allemaal ergens beginnen maar bedankt voor je waardevolle toevoeging!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoe oud is de voeding? En wil jij het risico nemen dat je voeding de kortsluiting heeft veroorzaakt ;) ik heb zo ooit 2 mobo's en een paar cpu's gemolt :(

• CHKYBSTRD
Jaartje of 5, kan de voeding testen met een multimeter en checken of de waardes nog goed zijn toch?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou je eerst inlezen in overclocking guides voordat je gaat hannesen met je gloednieuwe 6600K. Als je hem door te veel voltage en beroerde koeling/stroomtoevoer molt gaat Intel je geen nieuwe geven namelijk.

Je zou ook gewoon even een Core 2 Duo'tje kunnen pakken en daar mee spelen. Een E8400 bijvoorbeeld. Dan krijg je wel gevoel voor het tweaken van bussen en voltages.

Oja, en GEEN PRIME95. Moet echt offline gehaald worden. AIDA64 stresstest is echt beter voor je. Net zolang draaien tot de temperatuur uitvlakt, dan heb je je max waarde. Niet gaan zitten doorbakken.

[ Voor 21% gewijzigd door nelizmastr op 06-04-2016 23:32 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• CHKYBSTRD
Ik ga de nieuwe pcu helemaal niet overklokken, door deze op turbo te zetten behaal je al 3,9 dat is echt wel voldoende! Ik vraag me alleen af, als ik niet tweak met de bios zoals bij overklokken, zou ik dan de huidige voeding kunnen gebruiken. Of kan het zijn dat deze door die torture test zo beschadigd is dat hij de nieuwe cpu en of moederbord kapot maakt?

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:09
Ik zou het risico niet nemen met deze voeding, koop voor de zekerheid een andere.

Verwijderd

Heb je ook nieuw RAM-geheugen besteld? Je gaat namelijk van DDR3 naar DDR4 op je nieuwe moederbord.

P.S. zie DM :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hoeft -of kan- een cpu niet op turbo zetten. Die zet zichzelf op turbo als het nodig is.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:09:
Je hoeft -of kan- een cpu niet op turbo zetten. Die zet zichzelf op turbo als het nodig is.
Je kan de Turbo-modus nog wel aan/uitzetten in UEFI, maar inderdaad, het turbo-clocken doet 'ie zelf wanneer de condities er naar zijn (temp, vraag naar rekenkracht)

• CHKYBSTRD
Ik heb DDR4 kingstin hyper fury 16 g besteld! Maar bedankt voor je advies!

Pagina: 1