Toon posts:

Verbeteren van mijn pc voor performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies wat ik zoek, dat is voornamelijk het probleem. Ik heb mijn pc al jaren en heeft me door de jaren heen niet teleurgesteld, alle games konden prima gedraaid worden. Nu is er met de nieuwe games van dit jaar iets veranderd, mijn pc kan ze niet meer aan :'( . Denk aan Batman Arkham Knight, Far Cry Primal, Call of Duty Black Ops 3. Graag zou ik ook deze games gewoon op High settings kunnen spelen natuurlijk.

Momenteel geen budget zoek alleen advies!

Ik zelf ben niet zo super op de hoogte van de inhoud van mijn pc, via AVG Tune up ben ik erachter wat voor processor en video kaart ik heb voor de rest heb ik niet veel informatie op het moment, mochten jullie meer info nodig hebben om mij een goed antwoord te geven hoor ik het graag.

- Video kaart: AMD Radeon HD 6800 series
- Processor: AMD FX-4100 Quad core Processor 1 MHz

Graag hoor ik van jullie! Alle tips en informatie zijn welkom

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Je zou nog een andere/snellere AM3+ cpu kunnen aanschaffen, daar zijn nog wel wat mogelijkheden toe en daar zou je weer even mee vooruit kunnen. Maar dan is het wel belangrijk om te weten welk moederbord je hebt want niet alle AM3+ moederborden kunnen alle AM3+ cpu's aan, dat heeft te maken met de hoeveelheid watt wat het moederbord aankan. Je hebt namelijk AM3+ moederborden die een specificatie tot max 95watt TDP hebben en dan zal je keuze beperkt zijn mbt een snellere cpu, het moederbord zal dan een minimale specificatie van 125watt TDP moeten hebben.

Kortom, met alleen het noemen van de CPU en de grafische kaart kom je er niet, je zal eerst een veel meer specifieke lijst met hardware moeten opgeven. Het minimale wat je nog zou moeten achterhalen is welk moederbord en welke voeding...

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 06-04-2016 18:10 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, cpu is niet het snelheidsmonster dat het hoort te zijn,

maar volgens mij is het de grafische kaart die het zwakste is hier.

Verwijderd

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:09:
Je zou nog een andere/snellere AM3+ cpu kunnen aanschaffen, daar zijn nog wel wat mogelijkheden toe en daar zou je weer even mee vooruit kunnen. Maar dan is het wel belangrijk om te weten welk moederbord je hebt want niet alle AM3+ moederborden kunnen alle AM3+ cpu's aan, dat heeft te maken met de hoeveelheid watt wat het moederbord aankan. Je hebt namelijk AM3+ moederborden die een specificatie tot max 95watt TDP hebben en dan zal je keuze beperkt zijn mbt een snellere cpu, het moederbord zal dan een minimale specificatie van 125watt TDP moeten hebben.

Kortom, met alleen het noemen van de CPU en de grafische kaart kom je er niet, je zal eerst een veel meer specifieke lijst met hardware moeten opgeven. Het minimale wat je nog zou moeten achterhalen is welk moederbord en welke voeding...
Mijn moederbord is een ASUS M5 A78L-M USB3 ( heeft geloof ik maar 1 cpu socket )
Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze vermogen= 430W

• MicGlou
Dat is goed nieuws, dat moederbord is zelfs nog geschikt voor de laatste generatie AM3+ cpu's met een max TDP van 140watt... je kan dan dus kiezen voor iedere AM3+ geschikte CPU. Ook de voeding is prima.

Bijvoorbeeld een FX-8350, dan ga je iig al flink vooruit op cpu prestaties, als je daarnaast dan bijvoorbeeld een GTX 960 of een R9 380 plaatst dan zit je voor de huidige games goed. Eventueel nog een SSD erbij, of eigenlijk sterk aangeraden en je hebt voorlopig weer een vlot systeem.

Misschien nog wat extra geheugen erbij, 8GB totaal is voldoende...

Maar wat exact de mogelijkheden zijn is toch wel erg afhankelijk van het budget, maar je hebt nu iig informatie voor een leuke upgrade voor het huidige systeem. Wil je meer dan kan je beter naar een volledig nieuw systeem gaan kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 06-04-2016 19:18 ]

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-12-2025
ik denk dat de cpu wel voldoende is, maar dat de gpu aan de wensen overlaat

een ssd resulteert aleen in snellere laadtijden, dit heeft 0,0 effect op het aantal FPS

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een 8 core geeft niet of nauwelijks verbetering in game performance, daar schiet je niks mee op.
http://www.anandtech.com/bench/product/700?vs=697

Probeer je huidige CPU een lichte OC te geven en een mid range VGA zoals 280/380 kan nog best meekomen.

Verwijderd

MicGlou schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:14:
Dat is goed nieuws, dat moederbord is zelfs nog geschikt voor de laatste generatie AM3+ cpu's met een max TDP van 140watt... je kan dan dus kiezen voor iedere AM3+ geschikte CPU. Ook de voeding is prima.

Bijvoorbeeld een FX-8350, dan ga je iig al flink vooruit op cpu prestaties, als je daarnaast dan bijvoorbeeld een GTX 960 of een R9 380 plaatst dan zit je voor de huidige games goed. Eventueel nog een SSD erbij, of eigenlijk sterk aangeraden en je hebt voorlopig weer een vlot systeem.

Misschien nog wat extra geheugen erbij, 8GB totaal is voldoende...

Maar wat exact de mogelijkheden zijn is toch wel erg afhankelijk van het budget, maar je hebt nu iig informatie voor een leuke upgrade voor het huidige systeem. Wil je meer dan kan je beter naar een volledig nieuw systeem gaan kijken.
Zou er niet te veel van verwachten. De kans is heel groot dat de VRM's van het moederbord een 8 core niet aankunnen en dat deze dus gaat throttelen onder load waardoor de performance misschien zelfs nog minder wordt dan met een FX 4100. Ja hij staat op de support list, maar in de praktijk kunnen deze bordjes de zware AMD CPU's niet echt aan.

• Reepje
  • Niet online
Zowiezo een slecht advies om de cpu te upgraden, omdat je er nog geen halve FPS mee wint.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:26:
Een 8 core geeft niet of nauwelijks verbetering in game performance, daar schiet je niks mee op.
http://www.anandtech.com/bench/product/700?vs=697

Probeer je huidige CPU een lichte OC te geven en een mid range VGA zoals 280/380 kan nog best meekomen.
Hi,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hiermee, zoals al eerder aangegeven ben ik niet helemaal bekend in dit gebied 8)7 Zou je misschien wat meer info kunnen geven?

• Reepje
  • Niet online
Als je er niet veel van weet, ok.
Maar probeer dit te begrijpen: je hebt een sterkere GPU (grafische kaart) nodig.

Verder geen nieuwe cpu, want dat is geldverspilling. Ook niet overklokken (oc) want dat is een slecht idee in jouw geval.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

sapphire

Die-hard pruts0r

Toevallig hebben mijn schoonouders bijna dezelfde configuratie draaien als de TS (mobo, CPU, GPU en voeding).

Sowieso draait de CPU zonder enige moeite bij hen op 4Ghz, scheelt toch iets en misschien zijn er nog wat extra Mhz'tjes uit te persen.

HD6850 had ik en hebben m'n schoonouders en die is echt wel een bottleneck in huidige games, bij mij trok die (met een 3570K@4,2Ghz) nieuwere games ook voor geen meter. Pest is alleen als je een 380 oid. erin gooit de voeding dat snel niet fijn vind. een CX430 is niet echt een hoogvlieger.

Kon je al snel op bv een GTX960 ofzo, gebruikt een stuk minder maar draait huidige games ook neit echt super goed, maar het is iets.

Gabriël AM5

• ard1998
hij suggereerd om de bus multiplier of de bus snelheid van de CPU te verhogen (en ik raad af dit te doen) . dit zal in jouw situatie vrijwel geen verbeteringen opleveren omdat de cpu nog redelijk is. het probleem is de gpu die veel te traag is voor jouw gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:35:
Als je er niet veel van weet, ok.
Maar probeer dit te begrijpen: je hebt een sterkere GPU (grafische kaart) nodig.

Verder geen nieuwe cpu, want dat is geldverspilling. Ook niet overklokken (oc) want dat is een slecht idee in jouw geval.
De geluiden die ik hier hoorde neigde inderdaad al in de richting van geen CPU maar een GPU. Zover was ik ook! :D en de GTX960 zouden jullie dan aanraden?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Liever sneller, maar je voeding is en beperkende factor, sowieso omdat die maar 1x 6-pins PCIe connector (stroomvoedings connector voor je videokaart) heeft. Je komt dan al snel bij inderdaad een GTX 960 of een R9 270 (non-X).

Gabriël AM5

• ard1998
wat is je voorkeur, prestaties of minder geluid. verder zal ik eerder voor de 970 gaan.

• wagenveld
  • Niet online
Ik denk zo (zoek nog benchmarks) dat je niet hoger hoeft te gaan dan een 960 met deze CPU. Nog afgezien van de voeding.

• ard1998
misschien een amd gpu overwegen? sinds de nieuwe drivers is de amd performance gestegen.

• wagenveld
  • Niet online
Daar ben ik het eens met sapphire, beter voor de voeding om voor nvidia te gaan.
Allard, wat wil je uitgeven? Tweedehands een optie?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja alleen het verbruik van de AMD's ligt gemiddeld helaas hoger, en dat wil je niet met een 430watt PSU.

Als ik een R9 270 in een powercalculator invoer komt het verbruik hoger uit dan met een GTX970, en die zit met deze setup al op het randje.

Hoeveel Hardeschijven/een SSD heb je TS ?

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:53:
Ja alleen het verbruik van de AMD's ligt gemiddeld helaas hoger, en dat wil je niet met een 430watt PSU.

Als ik een R9 270 in een powercalculator invoer komt het verbruik hoger uit dan met een GTX970, en die zit met deze setup al op het randje.

Hoeveel Hardeschijven/een SSD heb je TS ?
Die PSU calculators kloppen nooit. Een GTX 970 verbruikt gemiddeld zo'n 50-80 watt meer (afhankelijk van welk model je neemt) dan een r9 270 en zelfs hiermee zul je met een FX 4100 misschien af en toe maar eens de 275 watt halen.
Met een r9 270 misschien de 200-225 watt.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nooit is een groot woord, ze geven een erg goede indicatie moet ik zeggen. In ieder geval de gene die ik gebruik icm. eigen ervaring op het gebied van klooien met PC's klopt het aardig.

Kan iig vertellen dat die voeding (zeker van een aantal jaar oud) een 380 in de setup van de TS niet fijn vind. Nou heeft die een TDP welke hoger ligt dan de GTX970, maar zoals ik al zei is de CX430 geen hoogvlieger.

Dus een GTX970 zou kunnen qua verbruik, ligt aan de rest van het systeem (aantal HDD's/SSD/brander/ect.), zit je alleen weer te klooien met verloopjes omdat je een 8-pins PCIe connector mist en je zit vrij krap.

Ow zag overigens dat ik ook een lichte OC had meegerekend :+

[ Voor 27% gewijzigd door sapphire op 06-04-2016 20:13 ]

Gabriël AM5

• MicGlou
Reepje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:31:
Zowiezo een slecht advies om de cpu te upgraden, omdat je er nog geen halve FPS mee wint.
Uiteraard niet alleen de cpu... ook een grafische kaart uiteraard.

Daarnaast is een FX-4100 niet meer dan een veredelde 2+2 en nog niet eens een echte quadcore die absoluut niet veel performance levert, een upgrade van de cpu icm met een betere videokaart zal absoluut een flinke verbetering zijn t.o. het huidige en daar ga je dan zeker FPS mee winnen. Volgens diverse reviews draait het bord ook een FX8250 zonder problemen zolang je uiteraard maar niet gaat proberen een OC te doen.

Dat een SSD ingame performance weinig tot niets zal helpen is uiteraard geheel waar, maar het toevoegen van een SSD heeft verder wel op alle vlakken voordelen, het systeem zal zelfs zonder enige andere upgrade vele malen vlotter aanvoelen.

Maar goed, mijn insteek was dan ook vooral advies richting het upgraden van het huidige systeem... het beste advies is uiteraard om voor (vrijwel) volledig nieuw te gaan en bijvoorbeeld een i5 6400 en GTX970/R9 390 aan te schaffen en dan zit je voorlopig weer goed... want anders blijft het oplappen van een ouder systeem wat je nooit op een sterk niveau zal krijgen.

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:08:
Nooit is een groot woord, ze geven een erg goede indicatie moet ik zeggen. In ieder geval de gene die ik gebruik icm. eigen ervaring op het gebied van klooien met PC's klopt het aardig.

Kan iig vertellen dat die voeding (zeker van een aantal jaar oud) een 380 in de setup van de TS niet fijn vind. Nou heeft die een TDP welke hoger ligt dan de GTX970, maar zoals ik al zei is de CX430 geen hoogvlieger.

Dus een GTX970 zou kunnen qua verbruik, ligt aan de rest van het systeem (aantal HDD's/SSD/brander/ect.), zit je alleen weer te klooien met verloopjes omdat je een 8-pins PCIe connector mist en je zit vrij krap.

Ow zag overigens dat ik ook een lichte OC had meegerekend :+
Ja de voeding is inderdaad niet echt goed. Het TDP bij AMD kaarten is overigens het maximale verbruik en bij Nvidia het gemiddelde verbruik (of eigenlijk warmteproductie). Er zijn ook 970's die maar 1x 8 pins nodig hebben.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
ik denk dat je videokaart de zwakste schakel is in dit geval, die upgraden zal gegarandeerd een hele verbetering zijn. Voeding is niet fantastisch maar dat zie ik niet als een probleem zolang je er geen 290 in gaat proppen. Je zult wel merken dat zodra je de videokaart geupgrade hebt je cpu direct de bottleneck is en in de laatste games je max fps aardig belemerd. Een cpu + gpu upgrade lijkt mij dus het best, ik had gekeken of je hier bij v&a een 8320 kunt overnemen.

Maar het is belangrijk dat je voor jezelf een doel wilt stellen wat je met dit systeem wilt, want die upgrades (afhankelijk an welke gpu je kiest) gaan hem niet niet weer voor 3/4 jaar future proof maken. Als je dus van het gezeur af wilt zijn kun je beter een volledig nieuw systeem samenstellen.

[ Voor 24% gewijzigd door aminam op 06-04-2016 21:33 ]

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voorkeur gaat vooral naar betere prestaties uit, mijn budget ligt rond de 450 euro, wat zou ik hier het beste mee kunnen doen, tweedehands is wat mij betreft wel een mogelijkheid alleen weet niet waar ik verstandig aan zou doen, zou je voor 450 euro een degelijk systeem kunnen aanschaffen of zeggen jullie dat is weggegooid geld?

• wagenveld
  • Niet online
Dan kun je ofwel nog even doorsparen en in de zomer een nieuw systeem met de nieuwe generatie videokaarten die er aankomt, of je koopt nu eerst een upgrade met de snelste videokaart die jouw processor aankan. Post nog even een lijstje van je huidige systeem of alles past, maar ik zou voor zoiets gaan dan. Heb je wel 8GB geheugen?

Toelichting: nieuwe voeding uit voorzorg, kun je prima meenemen naar een volgend systeem. Top down koeler om ook moederbord te koelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 206,95€ 206,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 19,50€ 19,50
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,35

[ Voor 3% gewijzigd door wagenveld op 09-04-2016 12:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:02:
Dan kun je ofwel nog even doorsparen en in de zomer een nieuw systeem met de nieuwe generatie videokaarten die er aankomt, of je koopt nu eerst een upgrade met de snelste videokaart die jouw processor aankan. Post nog even een lijstje van je huidige systeem of alles past, maar ik zou voor zoiets gaan dan. Heb je wel 8GB geheugen?

Toelichting: nieuwe voeding uit voorzorg, kun je prima meenemen naar een volgend systeem. Top down koeler om ook moederbord te koelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 206,95€ 206,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 19,50€ 19,50
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,35
Bij deze nog een lijstje van mijn pc:
- Video kaart: AMD Radeon HD 6800 series
- Processor: AMD FX-4100 Quad core Processor 1 MHz
- 8 GB Geheugen
- 1 TB HDD
- Moederbord: ASUS M5 A78L-M USB3
- Voeding: Corsair Builder CX430 Bronze

Ik heb ook al een top down koeler op mijn moederbord zitten, weet niet of dat enig verschil maakt

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Ik denk dat het ook wel handig is om te weten of Allard in staat is om naast de videokaart ook andere onderdelen zelf te vervangen, of dat het voor hem handiger is om een volledig systeem aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:49:
Ik denk dat het ook wel handig is om te weten of Allard in staat is om naast de videokaart ook andere onderdelen zelf te vervangen, of dat het voor hem handiger is om een volledig systeem aan te schaffen.
Het vervangen van de onderdelen is het probleem niet, heb wel vrienden die daar meer ervaring mee hebben. :) wil gewoon graag weten waar ik goed aan doe met welke onderdelen en dan voor een zo goed mogelijke performance

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er even naar gekeken en als ik nou mijn gpu vervang door een Sapphire Nitro R9 380 en mijn cpu vervang door een FX6300 zou mijn huidige systeem dat aankunnen? Of moet er dan ook een nieuwe voeding komen?

Verwijderd

Je huidige voeding heeft slecht één 6+2 pins peg en kan je alleen gebruiken met pricewatch: Gigabyte GV-R938WF2-4GD of pricewatch: Gigabyte GV-R938G1 GAMING-4GD of je moet met verloopjes gaan prutsen waar ikzelf geen voorstander van ben.

Als je niet overklokt en een topflow cpu koeler (of boxed koeler) gebruikt kan de FX6300 op het moederbord maar verwacht geen flitsende toename in het aantal fps.
Kijk het eerst eens aan met een nieuwe videokaart, de cpu vervangen kan altijd nog!
Pagina: 1