[Autoradio] Advies Autoradio, speakers en kabels upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-03 19:10
Beste tweakers,

Ik heb afgelopen week een leuke Mazda MX-5 MK1 (NA) op de kop getikt. Het is een heerlijke auto om mee te rijden maar de stereo installatie is om te huilen! De originele speakers klonken ontzettend slecht en na enig onderzoek kwam ik erachter dat het rubber van de speakers helemaal kapot waren.

Ik wil de volledige stereo vernieuwen, bestaande uit een autoradio en twee deurspeakers. Dit is wat ik heb aangeschaft:
- Autoradio: Pioneer DEH-4800BT - 50W per kanaal, 4 ohm, cd/aux/usb/bluetooth
- Speakers: MTX RTS65 - 80W RMS, 4 ohm, losse tweeter

De huidige speakerkabels zijn inmiddels 23 jaar oud en erg dun. Ik las dat het goed is om deze kabels te vervangen en dan gelijk voor een dikkere variant, 2,5mm per ader. Deze kabel had ik op het oog.

Nou heb ik bij de nieuwe autoradio een ISO verloopstekker gehad zodat de stereo op de bestaande bekabeling aangesloten kan worden. Het valt mij op dat dit dezelfde dunne kabeltjes zijn:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/pt70kf53l/20160406_165249_resized.jpg

Als ik de speakerkabels wil vervangen voor een dikkere variant, moet ik de nieuwe kabel dan direct op de stekker zetten die de autoradio in gaat of kunnen de dunne kabeltjes van de ISO verloopstekker geen kwaad? Ik heb al heel wat kabels gesoldeerd in mijn leven dus als dat moet gebeuren is dat geen issue, maar ik vraag mij af hoe ik dit het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

Jag

Dunne kabeltjes kunnen geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
De reden dat ik het vraag is dat voor mijn werk soms patchkasten inricht en wij letten bij patch-bekabeling goed op de AWG, de Amerikaanse norm voor de doorsnede van een draad.

Met behulp van de AWG kan je tevens berekenen wat de dikte van je koperen (geluids)kabel moet zijn. In mijn nieuwe autoradio zit een zekering van 10 ampère. Er vanuit gaande dat 10 ampère het maximale is wat over de kabel moet kunnen kom je volgens deze tabel uit op een kabeldikte van AWG 11, oftewel een koperdikte van 2,3mm per ader.

Mijn vraag was initieel over de speakerbekabeling maar wat ik niet begrijp is dat de de kabels van het ISO verloopstuk zo dun zijn, een ook dat van de standaard bekabeling in de auto. Als de kabel 10 ampère moet kunnen leveren aan de autoradio zouden die kabels toch veel dikker moeten zijn? Kan iemand mij dit uitleggen?

[ Voor 0% gewijzigd door JohanWP op 07-04-2016 09:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:28
10a over 14v (lopende motor) is een verbruik van max 140w. Je autoradio is 50w x4 max piek. Continu max vermogen is eerder 20w x4. En dat is met het volume maximaal open. Met normaal verbruik kom je niet boven de 40, heel misschien 50 watt. Ik zou me niet druk maken over kabeldiktes tot je een fatsoenlijke versterker met ditto speakers gaat aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Oke dus dan maakt de dikte van de kabel van het ISO verloopstuk dus niet zoveel uit, dat is fijn om te horen. Toch zou ik wel de huidige 23 jaar oude speakerkabels willen vervangen aangezien die naast oud ook ontzettend dun zijn. Wat voor aderdikte zou je aanhouden voor nieuwe speakerkabels? 1.65mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 16:33
1.5 mm² is meer dan genoeg voor dit soort doeleinde. Denk er wel aan dat het doorvoeren van de kabel door de portieren erg lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
@ kippy: Ik ga het gewoon proberen. Als het echt niet lukt gebruik ik alsnog de originele bekabeling.

Bedankt voor de adviezen mede-tweakers. Ik heb deze kabel besteld als vervanger. Het viel mij op dat er nogal veel CCA luidsprekerkabels in de omloop zijn maar ik heb liever 100% koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Die radio geeft aan 50 W max maar reken maar dat je dat echt niet gaat halen bij 40W klinkt het al niet meer, bij normaal of hard geluid afspelen kom je rond de 15 a 20W uit.

2.5mm is zwaar overkill 0,75 zou al voldoende zijn ( dat is waarschijnlijk wat er nu in zit) 1,5 zou ook kunnen kan je later nog een versterker gebruiken ook.

Die Oehlback kabels zijn voor binnen kan je ook gebruiken in de auto maar is echt niet lekker werken, kabels zijn niet buigzaam en veel te dikke mantel, daarnaast is hi-end kabels niet nodig voor mid-end hardware je betaald idioot veel aan kabels en dan had je betere speakers of unit kunnen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:36:
Die radio geeft aan 50 W max maar reken maar dat je dat echt niet gaat halen bij 40W klinkt het al niet meer, bij normaal of hard geluid afspelen kom je rond de 15 a 20W uit.

2.5mm is zwaar overkill 0,75 zou al voldoende zijn ( dat is waarschijnlijk wat er nu in zit) 1,5 zou ook kunnen kan je later nog een versterker gebruiken ook.

Die Oehlback kabels zijn voor binnen kan je ook gebruiken in de auto maar is echt niet lekker werken, kabels zijn niet buigzaam en veel te dikke mantel, daarnaast is hi-end kabels niet nodig voor mid-end hardware je betaald idioot veel aan kabels en dan had je betere speakers of unit kunnen kopen
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu deze rol van 10 meter 1,5mm koperkabel gekocht voor €17,- dus dat valt qua prijs mee en dan is mijn bekabeling voor nog geen twee tientjes in ieder geval in orde :)

Daarnaast heb ik besloten een Pioneer TS-WX120A Underseat subwoofer aan te schaffen om toch net even iets meer 'body' te geven aan het geluid. Natuurlijk is dit lang niet zo goed als een goede sub in een gepoorte box maar aangezien de ruimte beperkt is (tweezitter met kleine achterbak) vind ik het een prima compromis.

Deze sluit ik op mijn autoradio aan middels een RCA kabel van Clicktronic. Om de subwoofer van stroom te voorzien gebruik ik de bestelde 1,5mm koperkabel. Aangezien de ingebouwde versterker 50W RMS is ga ik er vanuit dat 1,5mm dik genoeg is :P
Pagina: 1