NAS/Extern toegangelijke muziekbibliotheek (ARM-based?)

Pagina: 1
Acties:

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 09:45
Hoi,

Volgens mij komt wat ik wil bouwen/verwezelijken het dichtst in de buurt van een NAS dus hopelijk staat dit topic hier goed en kunnen jullie verder helpen.
Waar het op neerkomt is dat ik een systeem wil maken zodat ik mijn muziek thuis op één hdd kan opslaan en alle muziek vanaf kantoor kan afspelen en beheren.

Ik heb thuis nu een R-Pi Model B met Volumio OS en een 500 Gb usb hdd met de muziek (+/- 200 Gb. gevuld met muziek) Op mijn privé laptop komt alle nieuwe muziek binnen en die sync ik over het lokale netwerk naar de hdd aan de Pi. Voorheen (tijdens mijn studie) had ik altijd een kopie van mijn muziek bij me op mijn laptop, maar nu op kantoor (en laptop van het werk) kan dat niet meer en dat mis ik nogal.
Lokaal gebruikte ik altijd MediaMonkey om de bibliotheek te beheren, apparaten te syncen etc. en dat programma - of vergelijkbare software - zou ik graag willen blijven gebruiken voor deze functionaliteiten binnen het buiten het LAN. Op kantoor mijn telefoon kunnen syncen zou bijvoorbeeld ideaal zijn.

Mijn idee was om een NAS(-achtig?) systeem te maken van een simpel ARM-board (à la R-Pi) met daaraan de 500 Gb hdd, die dan extern toegankelijk is. De R-Pi met Volumio houd ik dan als dedicated muziekserver binnenshuis. Ik gebruik een stabiele 5V 5A voeding voor de Pi en daar kan met gemak een klein ARM-board bij.
Er is een vaste kabelaansluiting beschikbaar en de eisen aan het systeem zijn laag:
  • Eén hdd, later eventueel een 2e HDD als backup (raid1 of geagendeerde softwarematige back-up);
  • Datasnelheden hoeven niet extreem te zijn omdat het alleen muziek is, al is een groot deel van mijn bibliotheek wel in FLAC-formaat;
  • Indien mogelijk zou ik er een torrentclient bij willen draaien;
  • Compact & goedkoop natuurlijk.
De voornaamste vragen:
1) Is het mogelijk om een bibliotheek te lezen/beheren over internet? En vereist dit specifieke configuratie/software op de NAS? Ik heb wel dingen gevonden over het delen van een bibliotheek binnen een LAN met bijvoorbeeld iTures, maar niet buiten LAN.

2) Is een ARM-based platform hier de way-to-go? En zo ja, welk ARM-board zou hier een goede kandidaat zijn? Ik zat zelf te denken aan een Pine64 of evt. een ODroid C1+/C2 - de eerste met name vanwege de aantrekkelijke prijs en specs.

Alle hulp en advies is welkom!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08-2025
Ik heb een draagbare plex server gemaakt via deze tutorial: http://www.htpcguides.com...server-on-raspberry-pi-2/
voordeel is dat je muziek automatisch op order word gehouden en dat je (indien je inlogt met je Plex account), je muziek vanop afstand ook kan afspelen.

mounten van de HDD kan zo: http://www.htpcguides.com...usb-storage-raspberry-pi/
Wel opletten dat je een extra power brick voorziet voor de drive. de USB poorten van de raspberry pi geven namelijk meestal niet genoeg stroom (hangt af van je schijf natuurlijk). Ik heb het opgelost met 2 USB sticks van 265GB.

Samba share aanmaken (zodat je de muziek op de HDD kan beheren via pc (over LAN): http://www.htpcguides.com/create-samba-share-raspberry-pi/

De resultaten zijn redelijk goed, ik kon zelfs full HD films streamen zonder enig probleem naar 2 devices over WLAN (uiteraard zonder transcoding, maar dat zal voor jou ook niet nodig zijn).
Over LAN kan je aan de samba share. ik neem aan dat dit mits de nodige netwerkinstellingen (ik denk aan VPN ofzo) je ook wel via internet de bibliotheek kan beheren. Afspelen over Internet is met Plex in ieder geval geen probleem.

Je kan natuurlijk ook naar iets minder DIY opties kijken, maar die zullen duurder uitkomen.

• Paul M.
Bedankt voor de reactie Twanne.

Dat ik niet aan Plex heb gedacht... Zoals ik hier lees zou MediaMonkey ook over het internet verbinding moeten kunnen maken met een mediaserver à la Plex. In dat geval is een flexibel arm-board denk ik de beste optie qua flexibiliteit.

Alleen even uitzoeken hoe dat te beveiligen is. VPN of anderszins mijn gehele internetverkeer tunnelen via thuis is geen optie want dan heb ik geen toegang meer tot online databases die ik nodig heb voor mijn werk. Of zou dat ook via de Plex-login kunnen vanuit MediaMonkey?

En dan nog suggesties qua basis? R-Pi 2, R-Pi 3, Pine64, Odroid?
De schijf/schijven die ik gebruik zijn WD My Passports. Ik heb nog een powered USB-hub (gemaakt voor de R-Pi) om alles op aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul M. op 08-04-2016 15:02 ]

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08-2025
Ik heb mijn setup gedaan op een RPi 2, helaas geen ervaring met de andere (de RPi 3 zou in dit geval nog beter moeten zijn, die is krachtiger en qua setup net hetzelfde).

Je kan aan je Plex librabry aan via plex.tv, kwestie van inloggen en 'launch' te klikken :p.
Ik denk dat als je MediaMonkey wilt blijven gebruiken, een VPN setup onvermijdbaar zal zijn.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb gewoon al mijn MP3's in Onedrive, beschikbaar op Phone, werk, thuis, tablet, laptop.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Paul M.
Twanne schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:34:
Je kan aan je Plex librabry aan via plex.tv, kwestie van inloggen en 'launch' te klikken :p.
Ik denk dat als je MediaMonkey wilt blijven gebruiken, een VPN setup onvermijdbaar zal zijn.
Dat ga ik eens uitzoeken dan, bedankt!
Wim-Bart schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:37:
Heb gewoon al mijn MP3's in Onedrive, beschikbaar op Phone, werk, thuis, tablet, laptop.
Met 200 Gb aan flac's wordt dat een duur geintje. Daarnaast kan noch MediaMonkey noch mijn muziekstreamer thuis (Volumio) rechtstreeks vanuit de cloud afspelen zonder lokale kopie.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Paul M. schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:30:
[...]

Dat ga ik eens uitzoeken dan, bedankt!

[...]

Met 200 Gb aan flac's wordt dat een duur geintje. Daarnaast kan noch MediaMonkey noch mijn muziekstreamer thuis (Volumio) rechtstreeks vanuit de cloud afspelen zonder lokale kopie.
Hoezo duur geintje? Met Office 365 voor 5 PC's en 99,00 per jaar heb je 5 x 1TB. Zat volgens mij :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 16:35
Heb je al aan Google Music gedacht? Ik gebruik zelf een Raspberry Pi met Rune Audio (vergelijkbaar met Volumio), maar heb ook alles naar Google Music gesynchroniseerd. Met een gratis account kun je 50.000 nummers uploaden, ongeacht de grootte. Die kun je vervolgens gaan streamen op 320kb, via een browser of app. Inclusief I'm feeling lucky mixes.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Paul M.
Wim-Bart schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:27:
[...]

Hoezo duur geintje? Met Office 365 voor 5 PC's en 99,00 per jaar heb je 5 x 1TB. Zat volgens mij :D
Dat is alsnog bijna 10 euro per maand en bovendien kan MediaMonkey daar alsnog niet mee omgaan zonder lokale kopie van de files - iets wat ik juist wil vermijden. ;)

Idem voor Google Music; daarmee heb ik niet de functionaliteiten voor het sync'en van een selectie muziek naar mijn telefoon bijvoorbeeld.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 16:35
Paul M. schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:40:
[...]
Idem voor Google Music; daarmee heb ik niet de functionaliteiten voor het sync'en van een selectie muziek naar mijn telefoon bijvoorbeeld.
Met Google Music sync je losse nummers, albums, afspeellijsten, instant mixes, alles naar je telefoon, geen enkel probleem.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

JT

VETAK y0

Paul M. schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:01:
Alleen even uitzoeken hoe dat te beveiligen is. VPN of anderszins mijn gehele internetverkeer tunnelen via thuis is geen optie want dan heb ik geen toegang meer tot online databases die ik nodig heb voor mijn werk. Of zou dat ook via de Plex-login kunnen vanuit MediaMonkey?
Als je werk een vast IP adres heeft (kans is groot) dan kun je het heel simpel houden. Forward op je router 1 poort naar je device. Ik zie overigens geen reden waarom je voor iets anders moet kiezen van een Pi. Op je device/Pi zet je alles dicht behalve die ene poort en daar maak je een firewall rule voor aan waarmee je er alleen doorheen komt vanaf het IP van je werk.

RAID1 vanaf zo een ARM device kun je volgens mij vergeten. Geschedulede backup kun je met rsync in een cronjob doen; dan synchroniseer je ipv elke keer opnieuw 200gb kopieren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 22:58
Je kunt ook eens kijken naar Logitech Media Server. Voldoet denk ik prima

• Paul M.
JT schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:14:
[...]

Als je werk een vast IP adres heeft (kans is groot) dan kun je het heel simpel houden. Forward op je router 1 poort naar je device. Ik zie overigens geen reden waarom je voor iets anders moet kiezen van een Pi. Op je device/Pi zet je alles dicht behalve die ene poort en daar maak je een firewall rule voor aan waarmee je er alleen doorheen komt vanaf het IP van je werk.

RAID1 vanaf zo een ARM device kun je volgens mij vergeten. Geschedulede backup kun je met rsync in een cronjob doen; dan synchroniseer je ipv elke keer opnieuw 200gb kopieren.
Klinkt als een goed plan. Ik ga er inderdaad vanuit dat wij hier een vast IP hebben. Plex draaien, één poort open en gaan.

De reden om eventueel een ODroid C2 te kiezen i.p.v. R-Pi 2 of 3 zit in de board layout. Bij de R-Pi werken ethernet en USB op dezelfde chip. De performance bij gecombineerde usb/netwerk taken is daardoor lager dan de ODroid C2. De Pine64 is al afgeschreven vanwege de beperkte software beschikbaarheid.

Wat betreft backup, ik dacht inderdaad ook aan een cronjob i.p.v. een softwarematige RAID. 's Nachts gebruik ik 'm toch niet.

• JT

JT

VETAK y0

Tja, beetje muziek streamen is amper belasting voor de NIC. Dus in jouw geval is de winst mbt load en bandbreedte door de NIC wanneer je iets anders dan de Pi neemt nihil maar het verlies in de vorm van beschikbare community, support en software is héél groot. Lekker een Pi nemen ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Paul M.
En met gelijktijdig gebruik als torrentbox is dat ook geen probleem? In dat geval wordt het een Pi 3.
Volgende week bestellen als het loon binnen is! :D

Ook wel fijn dat ik 'm dan ook kan gebruiken om films af te spelen op de TV (die zeldzame keer dat ik dat doe) als ik toch Plex o.i.d. draai.

Bedankt voor de input!

• JT

JT

VETAK y0

Tegelijk 1080p content kijken, torrents downloaden en muziek streamen, ik weet niet of dat goed gaat. Sowieso is mijn ervaring dat de Pi niet alle 1080p content soepel afspeelt.

Ecodan warmtepomp

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-01 07:30
Een VPN verbinding hoeft niet per definitie te betekenen dat alle netwerkverkeer door het VPN gaat. Ik heb zelf ook mijn media op een server thuis, en om er overal vandaan bij te komen heb ik een OpenVPN server draaien. Voor de films en series gebruiken we Plex op het publieke IP, maar muziek is handiger met samba over het VPN.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Synology heeft hele mooie nas systemen. Ze hebben audio station waarin je muziek kan afspelen en beheren. Je kan op afstand inloggen op je nas of een app op je telefoon gebruiken. Werkt heel goed.
Tevens kan je je nas gebruiken als audiospeler als je er een usb geluidskaart en versterker op aansluit.

• JT

JT

VETAK y0

In de TS Staat dat het goedkoop moet zijn ;) Plus VPN van Synology vind ik niet zo veilig, gebruiken de al jaren deprecated 1024bits sleuteluitwisseling. Is al jaren onveilig bevonden. En je kunt dat niet wijzigen.

Ecodan warmtepomp

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt er al een voor 87 euro:
pricewatch: Synology DiskStation DS115j

Welke vpn variant bedoel je?
Gebruik zelf niet eens een vpn, gebruik een password icm een blocklist.

• JT

JT

VETAK y0

Dat zou op zich kunnen. Ik zou ook liever kiezen voor een NAS hoor, daar niet van. Wellicht moet de TS maar even komen aangeven of dat wel of geen optie is.

Ik had het over de VPN server van DSM.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 21-04-2016 13:09 ]

Ecodan warmtepomp

• Paul M.
JT schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:15:
Tegelijk 1080p content kijken, torrents downloaden en muziek streamen, ik weet niet of dat goed gaat. Sowieso is mijn ervaring dat de Pi niet alle 1080p content soepel afspeelt.
Die drie taken worden niet tegelijkertijd uitgevoerd. Een paar torrents zullen altijd op de achtergrond draaien. Muziek stream ik alleen vanuit het werk dus dan kan ik niet thuis op de bank film kijken :P
Films afspelen is sowieso een leuke bijkomstigheid en daar zal ik zelden gebruik van maken. Dan neem ik ook wel genoegen met 720p.

@Mr_Gadget
Audiostreamer met DAC heb ik al, en dat deel wil ik sowieso gescheiden houden van de NAS-activiteiten.

@tiriaq
Hoe heb je dan je verbinding geregeld via VPN, zonder dat al het verkeer wordt getunneld? Er zal voor mij dan een manier moeten zijn waarmee alleen het internetverkeer van MediaMonkey wordt getunneld.

@JT
Die Synology is eventueel een optie. Ik vind de ontwikkeling van de ARM boards heel interessant - vooral omdat ze goedkoop, zuinig en flexibel zijn en veel support.
De Synology kost het dubbele en de voordelen die ik zo snel zie zijn dat het systeem plug-and-play is (maar dan is de lol ook een beetje weg) en dat er een interne hdd in kan - wat de snelheid ten goede komt.

Hoe zou het verschil in performance zijn? Ik lees in reviews dat de Synology bijvoorbeeld maar 20 downloads tegelijkertijd toelaat.
Pagina: 1