Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen 1gbit maar 100mbit netwerk na leggen cat5e kabel

Pagina: 1
Acties:

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:00
Hallo, omdat we sinds kort 500mbit glasvezel hebben wilde ik een vaste kabel naar de 2e verdieping met een kpn acces point. Ik heb deze kabel gekocht bij allekabels: http://www.allekabels.nl/...per-meter-uutp-cat5e.html en heb 10 meter gekocht. Door de KPN monteur heb ik hier de http://www.allekabels.nl/...dulaire-rj45-stekker.html stekkertjes op laten knijpen. Ik heb erop gelet dat de kabel een koperen kern heeft en geen CCU waar hier op de forum voor gewaarschuwd wordt.

Als ik een laptop direct op de modem op de beneden verdieping aansluit heb ik 500mbit internet. Als ik mijn pc via de 10meter kabel direct aansluit (zonder acces point ertussen) heb ik 100mbit internet. Hierdoor lijkt al mijn moeite voor niks geweest |:( . Is bovenstaande kabel alsnog inferieur waardoor ik over 10meter geen gbit snelheid kan halen? Kan ik bij het trekken van de kabel de kabel beschadigd hebben waardoor ik geen gbit snelheid meer haal? Kan de monteur van KPN de stekkers verkeerd geknepen hebben waardoor ik geen gbit snelheid meer haal? Wat zijn logische vervolgstappen om toch 1gbit te halen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Edit: Nadat ik de stekker eruit heb gehaald om te kijken of de kleuren in de juiste volgorde waren geknepen door de monteur van KPN (dit was het geval, de kleuren zaten in de juiste volgorde met het klipje naar beneden) heb ik nog maar een 10mbit netwerk. Het lijkt dus dat door het eruit halen en erin stoppen van de stekker er nog meer aders 'verbroken' zijn. Dit moet wel bijna aan het knijpen door de monteur van KPN liggen ofniet?

[ Voor 15% gewijzigd door Janpietertje89 op 06-04-2016 18:49 ]

• HaskoF
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 16:20
Ik heb ook een soortgelijk probleem. In mijn geval heb ik een cat6 kabel getrokken en ik krijg maar 10/100 mbit. Ik snap ook niet hoe het kan. Heb zelf ook geen apparaat om te controleren of het goed is.
Naast mijn Cat6 heb ik een tweede kabel die Cat5e is en hier ook zelfde probleem. ik heb zelf alle kabels aangemaakt met een RJ45. Alle minikabels op de juiste volgorde....

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het is altijd mogelijk dat er iets mis is gegaan bij het knijpen van de kabel. Vindt je computer ook dat je maar 100 mbit hebt bij de netwerkeigenschappen? In dat geval is er een van de bruine of blauwe aders waarschijnlijk niet goed aangesloten. Als daar wel gigabit staat aangegeven maar je snelheid is gewoon beroerd dan is er mogelijk geen officiële volgorde en/of twist aangehouden.

Kun je de aders zien? De volgorde zou van links naar rechts (of andersom, afhankelijk hoe je de kabel houdt. In ieder geval aan beide kanten hetzelfde) als volgt moeten zijn:
- Oranje/wit
- Oranje
- Groen/wit
- Blauw
- Blauw/wit
- Groen
- Bruin/wit
- Bruin

Eventueel mogen groen en oranje nog met elkaar verwisseld worden, of blauw en bruin (maar dat is niet gebruikelijk).

Heb je iemand in de buurt die graag met dit soort dingen hobby't? Die heeft mogelijk een UTP tester die je kunt lenen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• HaskoF
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 16:20
Beste Paul jij geeft aan dat blauw met bruin eventueel omgewisseld kan worden. Kan het zijn dat aan de ene kant blauw is omgewisseld met bruin en de andere uiteinde niet is omgewisseld en dat daardoor de verbinding niet werkt?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarschijnlijk niet alle aderen goed aangesloten of onvoldoende signaal er op. Meten is weten in dit geval: controleer elke ader op signaal. Dat gaat het makkelijkste met een kabeltester.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Toch even de meest voor de hand liggende vraag. Weet je zeker dat je netwerkkaart GB aankan?

Staat hij niet per ongeluk hard ingesteld op 10/100?

[ Voor 23% gewijzigd door wicked1980 op 06-04-2016 17:04 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HaskoF schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:01:
Beste Paul jij geeft aan dat blauw met bruin eventueel omgewisseld kan worden. Kan het zijn dat aan de ene kant blauw is omgewisseld met bruin en de andere uiteinde niet is omgewisseld en dat daardoor de verbinding niet werkt?
Ja. Geen rare dingen doen en de volgorde zoals gepost aanhouden. Die volgorde is in de connector met de contacten naar boven en 't lipje naar onder.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 06-04-2016 17:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

wicked1980 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:03:
Toch even de meest voor de hand liggende vraag. Weet je zeker dat je netwerkkaart GB aankan?
Elke NIC van de afgelopen 10 jaar doet 1000BASE‑T ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• wicked1980
Test even met een andere kant en klare kabel. Bijvoorbeeld die bij je router meegeleverd werd.
Of dezelfde kabel die je voor je laptop gebruikt.

Als je laptop het wel kan en je pc niet, op dezelfde kabel. Dan lijkt het mij niet dat het aan de kabel ligt

• wicked1980
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:05:
[...]

Was het maar waar

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geef mij eens een voorbeeld van een recente NIC die geen 1000BASE‑T (dus alleen 100BASE-TX) ondersteunt?

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Ik zie het niet staan of ik lees er over heen maar heb je al geprobeerd om je laptop aan de 10m nieuwe kabel te hangen. als deze het wel goed doet dan is de kabel goed en dus de instellingen op de PC verkeerd. als deze het ineens ook niet meer doet is het toch wel erg waarschijnlijk dat er iets met de kabel niet goed is. Zo kan je misschien nog iets uitsluiten.

Zoals eerder gezegd, meten is weten.

Heeft de KPN monteur dit niet gedaan dan?

• wicked1980
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:07:
[...]

Geef mij eens een voorbeeld van een recente NIC die geen 1000BASE‑T (dus alleen 100BASE-TX) ondersteunt?
jij noemt 10 jaar (of voor mijn part 5) dus recent _O-

Het is gewoon niet waar, nogmaals, was het maar zo

[ Voor 8% gewijzigd door wicked1980 op 06-04-2016 17:20 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:16
[...]

Tellen laptops ook mee?

Huidige Dell inspiron 17" 5000 reeks :S 8)7
Ultraman schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:02:
Waarschijnlijk niet alle aderen goed aangesloten of onvoldoende signaal er op. Meten is weten in dit geval: controleer elke ader op signaal. Dat gaat het makkelijkste met een kabeltester.
Adervolgorde/paren zijn niet te meten zonder speciale apparatuur, beste is om alle verbindingen te testen en de volgorde apart te controleren
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair

[ Voor 45% gewijzigd door base_ op 06-04-2016 17:17 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:05:
[...]

Nou mijn niet eens zo oude Dell Inspiron laptop met i5 processor heeft toch echt maar een 100MBit netwerkkaart. Ik vond het ook best belachelijk moet ik zegggen, toen ik er achter kwam.

• wicked1980
Filter op Price watch, laptops die geen 1000 aankunnen: http://tweakers.net/categ...BdF5-iZJVtJKhqaWZUmxtbS0A

Met een voorbeeldje: pricewatch: Toshiba Satellite C55-C-1GR

[ Voor 27% gewijzigd door wicked1980 op 06-04-2016 17:20 ]

• Janpietertje89
Nadat ik de stekker eruit heb gehaald om te kijken of de kleuren in de juiste volgorde waren geknepen door de monteur van KPN (dit was het geval, de kleuren zaten in de juiste volgorde met het klipje naar beneden) heb ik nog maar een 10mbit netwerk. Het lijkt dus dat door het eruit halen en erin stoppen van de stekker er nog meer aders 'verbroken' zijn. Dit moet wel bijna aan het knijpen door de monteur van KPN liggen ofniet? Nieuwe stekkertjes en een knijptang kopen en het zelf opnieuw doen?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Open de pricewatch, kan je zo talloze laptops/desktops/AP/routers en switches vinden die nog 100Mb/s doen...

Fixing things to the breaking point...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Klinkt als een niet goed geknepen kabel.

Kabel doormeten of plugjes (preventief) vervangen is de snelste optie. De kabel zelf kan natuurlijk ook nog ergens beschadigd zijn, maar dat merk je wel met een meter.

Je router kan ook nog, er zijn routers die maar een beperkt aantal gigabit poortjes hebben (Oa sommige fritzboxen), de overige poorten zijn 100Mbit.
Er zijn ook routers die default een eco-mode hebben, waarbij de poorten op 100Mbit draaien, en je eco moet uitzetten voordat ze gigabit doen.

Verwijderd

DJSmiley schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:55:
Klinkt als een niet goed geknepen kabel.

[...]
Denk ik ook. TS moet eigenlijk even een Fluke van iemand lenen en de kabel eens doormeten. Kijken of de waardes voor alle aderparen een beetje vergelijkbaar zijn. (of gewoon de gok nemen en 1 voor 1 de stekkers vervangen) Zo''n Fluke kan je ook zeggen op welke afstand een breuk ongeveer moet zitten, als er 1 in zou zitten

Waar loopt de kabel doorheen? Veel kracht op kabel gezet tijdens het trekken?

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:36 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:16
Als het een stugge kabel is vermoed ik dat er misschien gewoon verkeerde pluggen gebruikt zijn: modulaire pluggen voor soepele kabel zijn NIET gesschikt voor massieve aders namelijk.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

base_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:14:
[...]

Tellen laptops ook mee?

Huidige Dell inspiron 17" 5000 reeks :S 8)7
tiguan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:16:
[...]

Nou mijn niet eens zo oude Dell Inspiron laptop met i5 processor heeft toch echt maar een 100MBit netwerkkaart. Ik vond het ook best belachelijk moet ik zegggen, toen ik er achter kwam.
OK, blijkbaar was ik iets te kort door de bocht en bestaan er nog wel laptops die slechts 100BASE-TX ondersteunen. Dat wist ik niet.

Maar het feit dat tiguan dit belachelijk vindt geeft al wel aan dat je er tegenwoordig wel van uit mag gaan dat apparaten gigabit doen. Bovenstaande voorbeelden zijn dus eerder uitzondering dan de regel.

• Janpietertje89
base_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:49:
Als het een stugge kabel is vermoed ik dat er misschien gewoon verkeerde pluggen gebruikt zijn: modulaire pluggen voor soepele kabel zijn NIET gesschikt voor massieve aders namelijk.
Ja dat is het, ik heb pluggen voor soepele kern gebruikt in plaats van voor vaste kern. Stomstomstom :( Dat die monteur van KPN dat niet merkte maar misschien is het verschil tussen de pluggen visueel lastig te zien...achja morgen even zelf fixen!

• wicked1980
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:59:
[...]

[...]

[...]

OK, blijkbaar was ik iets te kort door de bocht en bestaan er nog wel laptops die slechts 100BASE-TX ondersteunen. Dat wist ik niet.

Maar het feit dat tiguan dit belachelijk vindt geeft al wel aan dat je er tegenwoordig wel van uit mag gaan dat apparaten gigabit doen. Bovenstaande voorbeelden zijn dus eerder uitzondering dan de regel.
Juist niet, er zijn vooral in het goedkope segment heel veel systemen die het niet hebben.
De vraag om te checken of zijn kaart het aankan, is dus een hele logische.

Zelfs al had maar 1 op de 10 systemen een kaart die het niet aankan, dan nog was het een valide vraag!

Assumption is.... etc...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
Janpietertje89 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:05:
[...]

Ja dat is het, ik heb pluggen voor soepele kern gebruikt in plaats van voor vaste kern. Stomstomstom :( Dat die monteur van KPN dat niet merkte maar misschien is het verschil tussen de pluggen visueel lastig te zien...achja morgen even zelf fixen!
Dus deze link klopt niet:
Janpietertje89 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:53:
Hallo, omdat we sinds kort 500mbit glasvezel hebben wilde ik een vaste kabel naar de 2e verdieping met een kpn acces point. Ik heb deze kabel gekocht bij Door de KPN monteur heb ik hier de http://www.allekabels.nl/...dulaire-rj45-stekker.html stekkertjes op laten knijpen.
?

Dat zijn namelijk wél de goede stekkertjes...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Janpietertje89
Xander schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:39:
[...]

Dus deze link klopt niet:

[...]

?

Dat zijn namelijk wél de goede stekkertjes...
Klopt, heb na het bericht nog eens de offerte in mijn mail gechecked voor de zekerheid, artikel nummer 1067434 dus http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1067434

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:35:
[...]

Met een budget netwerktestertje van €15,- weet je ook al genoeg. ;)
Niet altijd.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Raspberry Pi ?

Verwijderd

-

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 07:37 ]

• Janpietertje89
Vandaag nieuwe stekkers geknepen die wel geschikt waren voor solide kern. Probleem opgelost. Heerlijk 500mbit internet en het KPN acces point gaat ook als een speer! Van 20mbit ADSL naar 500mbit glasvezel, wat een verschil :) Probleem opgelost.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:50:
Het lijkt dus dat door het eruit halen en erin stoppen van de stekker er nog meer aders 'verbroken' zijn.
Nah, 10mbit en 100 mbit gebruiken dezelfde aders :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1