Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstartproblemen laptop na vervangen HDD door SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroenv89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-11 14:00
Mijn vraag zit op de scheidingslijn van hardware en software, het kan aan één van beide liggen maar ook aan een combinatie. Doordat het probleem zich voordoet na het plaatsen van een SSD en het probleem waarschijnlijk niet alleen toe te kennen is aan de SSD heb ik voor het Overige Hardware forum gekozen.

Mijn vraag
Een paar dagen geleden heb ik mijn laptop HDD vervangen door een 850 EVO SSD. Na een clean install van Windows 10 Home ging alles goed en ik kan dus ook gewoon met de laptop werken.
Het probleem doet zich pas voor bij het aanzetten of uit slaapstand halen van de laptop. Hierbij moet ik, in beide gevallen, de aan/uit knop 5 seconden inhouden voordat ik de laptop weer aan kan zetten. Dit hoeft overigens niet altijd, wat ook weer opmerkelijk is, af en toe start de laptop wel in één keer op (en dus ook zonder sessie verlies bij slaapstand)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Dell Inspiron 5547
- Samsung 850 EVO SSD
- Samsung Magician
- Windows 10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Om maar gelijk wat mogelijke knelpunten af te strepen en voor de duidelijkheid, de SSD is naar mijn weten correct geïnstalleerd. De schone Windows installatie ging vlekkeloos, de boot instellingen staan goed, AHCI is ingesteld en ik heb voor de zekerheid nog een keer alle onderdelen die ik tijdens de installatie los heb gekoppeld opnieuw aangesloten (de SSD en de batterij). Het kan, voor zo ver ik kan beredeneren, ook niet aan verkeerde installatie van deze onderdelen liggen.
- De laptop werkt ook zonder netstroom op de batterij
- wanneer de laptop niet aan gaat gebeurt er niets, dus ook geen melding van een ontbrekende boot schijf.
- Softwarematig opnieuw opstarten gaat elke keer goed.

Na het plaatsen van de SSD viel mij direct op dat het netstroom lampje maar kort aanging. Voor zover ik me kan herinneren was dit hiervoor nooit het geval. Zodra de adapter was aangesloten was dit lampje altijd aan, ook wanneer de batterij volledig was opgeladen. Nu gaat deze uit wanneer de batterij volledig is opgeladen, maar ook wanneer de laptop uit staat en de batterij niet volledig is opgeladen gaat het lampje aan en binnen een halve seconde weer uit.

Ik heb na het plaatsen van de SSD Samsung Magician geïnstalleerd en hierbij de OS optimalisation op Maximum Performance ingesteld. Hierbij is Prefetch uitgeschakeld en zijn Write Cache Buffer en Write Cache Buffer Flushing ingeschakeld. Ook is het Samsung high performance energieschema ingesteld. Ook heb ik Over Provisioning ingeschakeld. Al deze instellingen heb ik ongedaan gemaakt, zonder succes.

Ook heb ik de BIOS geüpdatet van A05 naar A08, geen succes.
SSD had al de laatste firmware.

Hebben jullie een idee waar dit probleem vandaan zou kunnen komen of nog ideeën die ik zou kunnen testen?

Alle reacties

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 02:14
Probeer eens Windows 10 Fast Startup uit te schakelen:

http://www.tenforums.com/...urn-off-windows-10-a.html

Met name oudere laptops kunnen daar soms niet goed mee overweg.