Toon posts:

DAP speakerset bijpassende versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in bezit van 2 DAP MC-15 speakers, 2 MCB-15 subs en één Palladium 1200.
De Palladium 1200 wil ik voor de speakers gebruiken. Voor de subs wil ik een aparte versterker aanschaffen.
De subs leveren max 300/350 RMS op 8 ohm. Kan ik voor de subs ook een Palladium 1200 aanschaffen,
of voldoet een 900 ook al?

Kan het gebeuren als ik de speakers/subs op een versterker zet met te veel vermogen dat ze dan ''opblazen''?.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:59
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:34:
Kan het gebeuren als ik de speakers/subs op een versterker zet met te veel vermogen dat ze dan ''opblazen''?.
Ik heb de Specificaties zo even niet bij de hand, maar er zijn 2 manieren van het stukmaken van de luidsprekers,

De meest voorkomende variant is 'clipping' Dit is als de versterker het vermogen niet kan leveren aan de luidspreker, dan gaat deze gelijkstroom uitsturen, daarvoor verbranden je luidsprekers.

Verder kan je ze ook nog 'opblazen' door ze te hard te zetten, hierdoor scheurt de luidspreker gewoon simpelweg stuk.

Dus als antwoord op je vraag, Nee, een zware versterker opzich zelf staand kan geen luidsprekker opblazen.
Wel is er een risico dat je teveel vermogen naar de luidspreker stuurt, en dat deze gaan scheuren.

Maar veel vaker komt voor dat de versterker juist te weinig vermogen heeft, daardoor gaat clippen ( Gelijkstroom uitsturen ), en dat daardoor je spoelen verbranden in je luidsprekers.

Daarom ga ik altijd minimaal voor een eindversterker met een vermogen 10 tot 20% meer dan het vermogen dat de luidsprekers kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
Eens met _trickster_. Vaak is een te lichte versterker de boosdoener van opgeblazen speakers.

DAB MCB-15: 200-349 Watt RMS (raar dat het een bereik is, maar zal wel aan de kwaliteit speaker liggen :? )
DAP Palladium 900: 2x300 Watt RMS bij 8 Ohm
DAP Palladium 1200: 2x400 Watt RMS bij 8 Ohm

Die Palladium 900 gaat em sowieso niet worden. Normaal zou ik zeggen dat de 1200 ook aan de lichte kant is voor een sub (ik reken voor het RMS vermogen van de versterker altijd met een factor 1,5 op het RMS vermogen van de sub).

Maar aangezien dit behoorlijke budgetspeakers zijn, denk ik dat je met een Palladium 1200 wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
_trickster_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:43:
[...]

Ik heb de Specificaties zo even niet bij de hand, maar er zijn 2 manieren van het stukmaken van de luidsprekers,

De meest voorkomende variant is 'clipping' Dit is als de versterker het vermogen niet kan leveren aan de luidspreker, dan gaat deze gelijkstroom uitsturen, daarvoor verbranden je luidsprekers.

Verder kan je ze ook nog 'opblazen' door ze te hard te zetten, hierdoor scheurt de luidspreker gewoon simpelweg stuk.

Dus als antwoord op je vraag, Nee, een zware versterker opzich zelf staand kan geen luidsprekker opblazen.
Wel is er een risico dat je teveel vermogen naar de luidspreker stuurt, en dat deze gaan scheuren.

Maar veel vaker komt voor dat de versterker juist te weinig vermogen heeft, daardoor gaat clippen ( Gelijkstroom uitsturen ), en dat daardoor je spoelen verbranden in je luidsprekers.

Daarom ga ik altijd minimaal voor een eindversterker met een vermogen 10 tot 20% meer dan het vermogen dat de luidsprekers kunnen hebben.
Ok, er klopt echt helemaal niks van wat je zegt, maar dan ook echt helemaal niks :+

Clippen is geen gelijkstroom/spanning, dat is een hardnekkig misverstand. Clippen in zijn meest extreme vorm geeft een blokgolf ipv een sinus. En speakers gaan stuk door clippen doordat een versterker tot bijna 2x zijn normale vermogen kan leveren als je hem max laat clippen en daardoor kan de spreekspoel van de luidspeker te warm worden (vergelijkbaar met een te zware versterker gebruiken).

En een luidspreker die gaat scheuren?? Nog nooit gezien :D. Wel kan het stuk gaan door de max excursie te overschrijden, bedoel je dat misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:59
Jag schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:27:
Ok, er klopt echt helemaal niks van wat je zegt, maar dan ook echt helemaal niks :+
Na het na lezen van mij post en extra informatie van iemand die er nog iets meer verstand van heeft kom ik deels terug op mijn post.
Clippen is geen gelijkstroom/spanning, dat is een hardnekkig misverstand. Clippen in zijn meest extreme vorm geeft een blokgolf ipv een sinus.
Hier heb je helemaal Gelijk in ! een versterker geeft eigelijk geen gelijkstroom/spanning behalve als deze echt stuk is. ( Dus het zou kunnen ! :P )

Het geluid is een Sinus, en als je Clipt geef je geen Sinus af maar een Blokgolf.
Door de Blokgolf gaat je versterker niet eens echt stuk ( meestal wordt hij door het vermogen wel erg warm).
Maar omdat de Luidspreker normaal wordt 'afgeremd' door de sinus en bij een blokgolf abrupt een andere andere kant op moet, kan hij wel gaan scheuren., dit zal niet gebeuren bij licht veranderingen, maar meer bij een extreme verandering.
En een luidspreker die gaat scheuren?? Nog nooit gezien :D. Wel kan het stuk gaan door de max excursie te overschrijden, bedoel je dat misschien?
Bij Extreme Cliping gebeurd dit wel degelijk, Als de blokspanning te 'groot' is wordt de conus abrupt van + direct naar - getrokken.

Maar het scheuren treed dan vaak pas op na te vaak abrupt te veranderen van positie.

Los van bovenstaand is het naar mijn idee verstandiger versterker die zwaarder is dan je luidsprekers is eraan te hangen dan een te lichte omdat een te lichte een Blokvorm kan vormen, een een te zware eerder een te grote Sinus kan vormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Niet lullig bedoelt, maar ook hier klopt weer weinig tot niks van.

Er zijn eigenlijk maar twee manieren om een speaker kapot te maken: mechanisch en thermisch.
-Mechanisch kan door externe invloeden (waterschade, scherp object door conus heen). Het kan ook door een te grote uitslag van de conus komen, waardoor de spreekspoel tegen de backplate aan klapt. De spreekspoel (en daarmee ook het geluid) kan hierdoor permanent vervormt raken. Scheuren van de conus door oversturing komt eigenlijk bijna nooit voor.
-Thermisch kan door langdurig meer vermogen in de speaker te stoppen dan hij aan kan. Clippen veroorzaakt voornamelijk snel thermische problemen omdat het de crestfactor van de muziek verlaagd en dus de RMS power verhoogt.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.
Pagina: 1