HDD vervangen voor SSD: is het echt zo simpel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik wil graag van enkele laptops de HDD vervangen voor een SSD.

Even los van het feit dat het soms een behoorlijk gepriegel kan zijn bij bepaalde laptops om bij de betreffende HDD te kunnen komen, vroeg ik me het volgende af:

Hier en daar lees ik op fora allerlei moeilijke stappenplannen om je laptop HDD te vervangen voor een SSD. Vooral met betrekking tot de Windows installatie.

Bij mij gaat het om betrekkelijk nieuwe Windows installaties (en nieuwe laptops), dus voor mij hoeft er géén clean install plaats te vinden.

Klopt mijn beeld dan dat ik de HDD gewoon kan clonen naar de SDD en dan de HDD kan vervangen met de SSD en dat alles dan werkt?

Zoals hier eigenlijk beschreven wordt: http://computertotaal.nl/...-je-ssd-in-63744/pagina-3

Of zie ik toch iets cruciaals over het hoofd?

Moet ik na installatie van de SSD nog iets veranderen in het BIOS? Boot up o.i.d.? Of doet ie dat automatisch?

Dank! :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Robinter79 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:31:
Klopt mijn beeld dan dat ik de HDD gewoon kan clonen naar de SDD en dan de HDD kan vervangen met de SSD en dat alles dan werkt?

Zoals hier eigenlijk beschreven wordt: http://computertotaal.nl/...-je-ssd-in-63744/pagina-3
Zo simpel is het inderdaad. Bij het clonen wil de partitie waar de MBR tabel op staat nog wel eens vergeten worden, maar als je je HDD 100% cloned op je SSD kan het eigenlijk niet fout gaan.
Moet ik na installatie van de SSD nog iets veranderen in het BIOS? Boot up o.i.d.? Of doet ie dat automatisch?
In het geval dat je de SSD erbij zet, moet je natuurlijk de boot volgorde aanpassen. Verder moet je in de bios de satacontroller op AHCI zetten, maar dit staat eigenlijk altijd al standaard ingesteld bij nieuwe PC/Laptops
Bij mij gaat het om betrekkelijk nieuwe Windows installaties (en nieuwe laptops), dus voor mij hoeft er géén
clean install plaats te vinden.
Mijn voorkeur gaat overigens altijd uit naar een clean install. Zeker gezien het feit het betrekkelijk nieuwe installaties zijn, zou ik helemaal voor een clean install kiezen. Het opnieuw installeren is dan minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Eens met bovenstaande. Wanneer je toch Windows nog moet aankleden en inrichten naar je eigen smaak kan je net zo goed een schone installatie doen. Ook wanneer dat al is gedaan doe ik liever een herinstallatie, dat voorkomt problemen met bijv. alignment. Ook kan je dan eventuele BIOS instellingen als AHCI en UEFI instellen als dat nog niet zo staat ingesteld.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Allard schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:42:
Eens met bovenstaande. Wanneer je toch Windows nog moet aankleden en inrichten naar je eigen smaak kan je net zo goed een schone installatie doen. Ook wanneer dat al is gedaan doe ik liever een herinstallatie, dat voorkomt problemen met bijv. alignment. Ook kan je dan eventuele BIOS instellingen als AHCI en UEFI instellen als dat nog niet zo staat ingesteld.
Maar een clean install maakt het wel weer complex(er), toch?
Want dan heb je ook Windows (10) installatie medium nodig, etc. etc.

Of zet je eerst alles over en doe je daarna een clean install?

Nog een beetje confused hier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hdd overzetten. Dan clean install op ssd.

Is veel minder complex dan os overzetten, dat doe je alleen als je een bestaande install hebt met custom applicaties enzo.

Gaat hier om nieuwe installs, dus gelijk goed doen wmb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Als je een Samsung SSD neemt, kan je Samsung Migration Software gebruiken. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel Samsung Migration, Acronis True Image, alsook Minitool Partition Wizard maken een exacte kloon.
Geen enkel (!) verschil met de hdd die gekloont is.

Dus clean install is nergens voor nodig, als je huidige install al goed staat wat betreft alignment en AHCI.
Wie anders beweert, weet niet wat een kloon inhoudt: nl. 100% identiek.

De hele omzetting d.m.v. clonen kost je minder dan 15 minuten.
Zo eenvoudig is het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 01:53:
Zowel Samsung Migration, Acronis True Image, alsook Minitool Partition Wizard maken een exacte kloon.
Geen enkel (!) verschil met de hdd die gekloont is.
Ik kan in dat geval wel Acronis True Image aanraden.

Bij de Samsung Migration Tool kreeg ik een foutmelding dat er systeembestanden in gebruik waren (duh). Maar het was niet mogelijk de tool vanuit een USB te draaien. Bij de Minitool Partion Wizard wil de alignment nog wel eens niet goed gaan.

Verder is het in ieder geval bij de Samsung Migration Tool niet mogelijk om alleen de Windows partitie over te zetten. Is de harde schijf dus groter dan de SSD, dan heb je pech.
Robinter79 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:07:
[...]
Maar een clean install maakt het wel weer complex(er), toch?
Want dan heb je ook Windows (10) installatie medium nodig, etc. etc.
Sinds Windows 10 heeft Microsoft het enorm eenvoudig gemaakt om een clean install uit te voeren. Je download eenvoudig een up-to-date installatie media met de Media Creation Tool. Vervolgens kan je Windows 10 installeren via een USB-stick of DVD.

Het overzetten gaat in alle gevallen eigenlijk wel goed, maar in een hoop gevallen boot Windows niet meteen. Soms komt dit omdat de MBR partitie niet mee gekomen is of dat er wat bestanden corrupt zijn geraakt tijdens het kopiëren. Voordat je al deze problemen opgelost hebt, heb je al lang een clean install uitgevoerd. (Heb dat laatst op een SSD gedaan en in 10 minuten klaar ;))

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 07-04-2016 08:28 ]

Pagina: 1