Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
Een bekend probleem is dat monitoren een brom gaan veroorzaken als de brightness onder de 90-95% gezet wordt. Hoe erg verschilt per merk / model, maar over het algemeen is dit effect er wel...al dan niet na verloop van tijd. Sinds gisteren is een dergelijke brom ook gaan optreden op m'n Iiyama ProLite E2208HDS.

Ik heb het scherm altijd op Eco gehad (aan / uit LED is dan uit als het scherm aanstaat en brightness is vastgezet op 20%). Na wat googlen kwam ik deze work-around tegen. Helaas werkt die niet op mijn systeem; zodra in ik de nVidia settings de brightness naar beneden haalt, wordt dit ergens door gecorrigeerd en blijft het scherm de volle brightness houden. Daarnaast lees je ook over de brighness dimmen in Windows 10 in de Display Settings. Daar staat in de screenshots dan een slider voor de Brightness...die bij mij dus ontbreekt op dat scherm. Ik vermoed dat dit een driver issue is....de driver is van 2008, er is geen Windows 8+ driver uitgebracht.

Zijn er nog tips om dit wellicht toch te laten werken zonder brom? Zo nee, zijn er monitoren die het effect van brommen bij verlaagde brightness niet hebben? Ik las dat het een PWM issue is, maar of een monitor PWM gebruikt voor dimmen is niet echt te achterhalen. Weet iemand hoe dit te achterhalen is, of zijn er merken die andere technieken of wellicht betere componenten gebruiken zodat een monitor ook stil blijft op 20-25% brightness?

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Sowieso heeft het aanpassen van de helderheid van een desktop scherm geen nut via de computer. Meestal zijn er hardware matige knoppen op het scherm aanwezig wat dus de helderheid van de 'backlight' aanpast. Bij laptops is er wel een driver aanwezig waardoor de helderheid in Windows aan te passen is. (Misschien zijn er uitzonderingen, maar persoonlijk ken ik geen desktop schermen waarbij de 'backlight' software matig te regelen valt, dus dat het menu van het scherm zelf de enige manier is om het te wijzigen).

Daarbij is PWM met led de meest efficiente manier om de helderheid te regelen. Dus op de meeste schermen zal dit wel het geval zijn. PWM kan dit veroorzaken omdat de filters (condensatoren maar vooral de spoelen) kunnen resoneren ('coil whine' dus). Zelf ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen bij moderne schermen <5 jaar oud. Maar ik gebruik dan ook vooral Dell en Samsung schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
Yamotek schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:13:
Sowieso heeft het aanpassen van de helderheid van een desktop scherm geen nut via de computer. Meestal zijn er hardware matige knoppen op het scherm aanwezig wat dus de helderheid van de 'backlight' aanpast. Bij laptops is er wel een driver aanwezig waardoor de helderheid in Windows aan te passen is. (Misschien zijn er uitzonderingen, maar persoonlijk ken ik geen desktop schermen waarbij de 'backlight' software matig te regelen valt, dus dat het menu van het scherm zelf de enige manier is om het te wijzigen).
Wat ik er van begrijp is dat de uitsturing vanuit de videokaart aangepast wordt...het zit gewoon in nVidia control panel en vast ook wel in Catalyst. Hoe het precies geregeld wordt heb ik me niet in verdiept, maar simpelweg donkerder beeld uitsturen klinkt niet onlogisch.
Daarbij is PWM met led de meest efficiente manier om de helderheid te regelen. Dus op de meeste schermen zal dit wel het geval zijn. PWM kan dit veroorzaken omdat de filters (condensatoren maar vooral de spoelen) kunnen resoneren ('coil whine' dus). Zelf ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen bij moderne schermen <5 jaar oud. Maar ik gebruik dan ook vooral Dell en Samsung schermen.
Ik zal eens kijken of ik sites kan vinden waar er informatie te vinden is over de leveranciers van de coils bij de schermen die ik overweeg. Voor voedingen is dit altijd wel te vinden, dus wellicht voor schermen ook.

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthiasbesjes
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-11-2024
Beetje Off-topic maar...

mocht je geintresseerd zijn in een andere oplossing(ervan uitgaand dat je brightness laag staat omdat het TE fel is), installeer dan F.lux. dit haalt de blauwe gloed weg van je monitor en is een stuk fijner voor je ogen(vind ik persoonlijk).
Zelf gebruik ik dit nu een aantal jaar en voorkomt dat mijn brightness omlaag gezet hoeft te worden (ook tijdens het gebruik van de monitor in een donkere kamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
matthiasbesjes schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:30:
Beetje Off-topic maar...

mocht je geintresseerd zijn in een andere oplossing(ervan uitgaand dat je brightness laag staat omdat het TE fel is), installeer dan F.lux. dit haalt de blauwe gloed weg van je monitor en is een stuk fijner voor je ogen(vind ik persoonlijk).
Zelf gebruik ik dit nu een aantal jaar en voorkomt dat mijn brightness omlaag gezet hoeft te worden (ook tijdens het gebruik van de monitor in een donkere kamer)
f.lux gebruik ik ook...maar 20% brightness overdag (dus als f.lux niets doet) is al ruim voldoende. Volle brightness is gewoon veel te fel.

Toevoeging:
tftcentral heeft een lijst van monitoren die geen PWM gebruiken voor brightness control:
Flicker free Monitors
Daarnaast een uitgebreid achtergrondartikel over PWM bij monitoren.

[ Voor 20% gewijzigd door Zarhrezz op 07-04-2016 11:03 ]

<GOT> Zarhrezz#2885