Mac mini 2011 boot niet meer - opties ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41
Gisteren net voor het even nog even achter mijn Mac mini 2011 gezeten. Niks aan de hand. In slaap mode gezet zoals altijd en gaan eten. Na het eten kom de Mac niet uit slaapstand. Ik schakel de Mac helemaal uit (10s off knop indrukken) en weer aan.
Ik krijg brede gele en witte strepen als beeld met het Apple logo en een progress bar. Deze laatste stopt bij ongeveer 60% en dan gebeurt er niks meer ....

Begonnen met troubleshooten. Onder andere stappen plan van hier gevolgd
https://discussions.apple.com/thread/4917686?tstart=0
Wat heb ik allemaal gedaan:

0. Alles behalve essentials los gekoppeld. Alleen nog netwerk, power en display

1. Booten in safe mode (shift inhouden gedurende startup). Progress bar loopt door tot zo'n 90-95% en daarna krijg ik een white screen (of death)

2. Booten in recovery mode (cmd-R tijdens startup). Dit zou de utilities mode moeten starten. Meestal werkt dat niet en krijg ik na korte tijd ook een white screen. Een keer kwam ik er toch in en heb ik disk utilities kunnen runnen. HD had geen errors!

3. NVRAM/PRAM opnieuw instellen (CMD-ALT-P-R) https://support.apple.com/nl-nl/HT204063 . Ook nu weer na opnieuw booten na een tijdje een white screen.

4. SMC opnieuw instellen https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
Ook nu nog steeds een white screen.

Al deze options meermalen geprobeerd en telkens zelfde resultaat: Apple logo met progress bar. Progress bar loopt op en op een bepaald moment (wisselend, afhankelijk van startup mode) white screen. Een keer bootte de Mac toch, kwam ik uiteindelijk op de desktop. Maar terwijl de startup nog aan het afronden was (Finder was amper geladen) ineens grijs scherm en de Mac schakelt zichzelf uit. Daarna were zelfde als boven,white screens :(

Ik en bang dat de grafische kaart kapot is. Kan ik mijn Mac afschrijven of hebben jullie nog  ideeën of opties?

En kan ik de Mac ook starten van een Ubuntu live cd (stick), om bij mijn bestanden te kunnen? (HD is erg moeilijk bereikbaar )

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Oorzaak lijkt me idd hardware gerelateerd. Heb je geprobeerd om ook via internet recovery te starten, ik vermoed dat de symptomen nog steeds hetzelfde blijven.

Je kunt zelf trouwens Apple Hardware Test draaien, en kijken wat daar uit komt. Nog beter, je zou bij een AASP wel diagnostics kunnen laten uitvoeren en kijken of ze daar meer kunnen vinden.

Wat betreft je bestanden, als je nog een andere Mac hebt zou je evt met Target Disk mode wel wat bestanden kunnen overzetten. Je hebt dan wel een FireWire of Thunderbolt kabel nodig (en die kunnen aansluiten aan de andere Mac).

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Ik kom dus niet meer in het recovery screen, dus kan ook geen internet recovery doen. Maar op dit moment is de mini wel geboot in safe mode. Ik heb netwerk, maar alles is heel traag. schermen worden echt lijn voor lijn opgebouwd.

Ben nu via het netwerk bestanden aan backuppen/overzetten.

Apple hardware test? interessant. Eens kijken of ik daar wat van/over kan vinden ...

En een service punt? Doen ze dat ter plekke of sturen ze hem op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaceRookie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01-2024
Klinkt als een bekend probleem van de mac mini's uit 2011, thermal paste probleem.

Zie: http://forums.macrumors.c...1-minis-burn-out.1906573/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
RaceRookie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:05:
Klinkt als een bekend probleem van de mac mini's uit 2011, thermal paste probleem.

Zie: http://forums.macrumors.c...1-minis-burn-out.1906573/
Hmmmm, echt toast dus :'( Was er bang voor. Is natuurlijk niet meer interessant/mogelijk om te laten maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaceRookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou vooral even kijken of hij het 'beter' doet als je hem eerst een tijd goed koud hebt laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
johnkeates schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:21:
Ik zou vooral even kijken of hij het 'beter' doet als je hem eerst een tijd goed koud hebt laten worden.
Al meer malen gedaan, maakte niks uit. Mini wordt en werd altijd wel behoorlijk heet. maar dat is het apple design above all principe ;)

GA zo kijken of ik de Apple hardware Test kan runnen.

Bedankt voor de reacties zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je AHT niet kan vinden; ze staan op GitHub (nouja, niet allemaal, maar een groot aantal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Net na 1 1/2 uur safe boot mode, mijn bestanden via het netwerk over kunnen zetten.Bestanden safe, dus dat is al wat.

Daarna een restart gedaan en tot mijn verbazing startte hij gewoon op. maar iets te vroeg gejuigd, na een minuutje of 3 ineens grijs scherm en daarna schakelt de mac wer uit. Lijkt me waarschijnlijk toch de grafische kaart...

Nu AHT aan het proberen ...

/EDIT

Gerund, duurde 10 minuten. Fan ging als een gek tekeer. Maar de test voltooid en zegt 'No trouble found' ???

[ Voor 13% gewijzigd door -SaveMe- op 06-04-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
De hdd in het 2011 model is toch redelijk simpel eruit te krijgen. In tegenstelling tot wat iFixit beweerd hoeft niet het hele moederbord eruit om de boel los te halen en weer terug te zetten. Alleen de antenne, de kunststof shroud voor de koeling en de fan is al voldoende.

Ik zou Apple care even bellen over wat ze kunnen doen. Of iig de winkel waar je hem gekocht hebt contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
supersnathan94 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:54:
De hdd in het 2011 model is toch redelijk simpel eruit te krijgen. In tegenstelling tot wat iFixit beweerd hoeft niet het hele moederbord eruit om de boel los te halen en weer terug te zetten. Alleen de antenne, de kunststof shroud voor de koeling en de fan is al voldoende.

Ik zou Apple care even bellen over wat ze kunnen doen. Of iig de winkel waar je hem gekocht hebt contacteren.
Heb op ifixit gekeken en dat is toch een heel stappen plan. En je hebt er allemaal gereedschap voor nodig wa ik niet heb. HDD is gebackupped, data is safe, dus dat is niet zo'n issue meer. Kijken of ik em nog aan de praat krijg. garantie is na 4,5 jaar al lang voorbij lijkt me ...

Hij runt nu de AHT, extended test ...

EDIT
Extended test afgerond. 'No trouble found' :? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door -SaveMe- op 06-04-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Lees mijn post nog een keer. Ik geef duidelijk aan dat het stappenplan van iFixit in dit geval veel te gecompliceerd is. Ik haal deze machines met twee vingers in mijn neus uit elkaar, want heb er zelf twee met verschillende upgrades eraan en doe onderhoud voor klanten op deze apparaten. Als je het gereedschap niet hebt is het een ander verhaal, maar de drive is vrij eenvoudig te verwisselen.

ook na 4,5 jaar heb je nog wel degelijk recht op een goed product. Ze kunnen je daarin dus op zijn minst tegemoet komen in de reparatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Bedankt voor het meedenken! HD is gelukkig goed, dus die hoeft er niet uit. Ik mis idd wel het juiste gereedschap.

Rare is dat de mini nu gewoon geboot is en draait. Heb een aantal apps, waaronder chrome met veel tabs, open gezet. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Heel raar. Voor vandaag geen zin meer in prutsen, morgen maar eens kijken wat de status is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Ik heb al het gereedschap wel om de mac mini te demonteren. Als je in de buurt woont mag je het wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
RaceRookie schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:07:
Ik heb al het gereedschap wel om de mac mini te demonteren. Als je in de buurt woont mag je het wel gebruiken.
Thanks voor het aanbod! Gekke is dat de AHT zegt dat alles ok. Gisteravond Mini in slaapstand gezet en toen ik hem vanochtende weer eruit haalde kreeg ik gelijk de melding dat het systeem opnieuw was gestart vanwege een fout. Ik snap er niks van.

Ik ga maar eens proberen een complete schone installatie te doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:09:
[...]

Thanks voor het aanbod! Gekke is dat de AHT zegt dat alles ok. Gisteravond Mini in slaapstand gezet en toen ik hem vanochtende weer eruit haalde kreeg ik gelijk de melding dat het systeem opnieuw was gestart vanwege een fout. Ik snap er niks van.

Ik ga maar eens proberen een complete schone installatie te doen ...
Klinkt nog steeds naar het koelpasta/hitte probleem.
Kan zijn dat er een aansluiting slecht functioneert door de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
RaceRookie schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:13:
[...]

Klinkt nog steeds naar het koelpasta/hitte probleem.
Kan zijn dat er een aansluiting slecht functioneert door de hitte.
Ja, denk inderdaad dat het zoiets moet zijn gezien de onvoorspelbare aard. Alleen raar dat hij dan in sleep mode ook reboot? Hoop dat ik een oplossing vind want zo kan ik er niet fatsoenlijk mee werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:21:
[...]

Ja, denk inderdaad dat het zoiets moet zijn gezien de onvoorspelbare aard. Alleen raar dat hij dan in sleep mode ook reboot? Hoop dat ik een oplossing vind want zo kan ik er niet fatsoenlijk mee werken ...
Ik zou hem toch even uit elkaar halen en even nieuwe koelpasta op het koelblok smeren, misschien kom je onderweg nog wat anders tegen. Een slechte verbinding van 1 van de ribbonkabels of zoiets. Koelpasta kost zo goed als niets.

grtz, andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
RaceRookie schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:24:
[...]

Ik zou hem toch even uit elkaar halen en even nieuwe koelpasta op het koelblok smeren, misschien kom je onderweg nog wat anders tegen. Een slechte verbinding van 1 van de ribbonkabels of zoiets. Koelpasta kost zo goed als niets.

grtz, andre
Weet niet of ik daar nog tweaker genoeg voor ben. Laatste keer dat ik nog iets met koelpasta deed is zeker 15 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:30:
[...]

Weet niet of ik daar nog tweaker genoeg voor ben. Laatste keer dat ik nog iets met koelpasta deed is zeker 15 jaar geleden.
Ik denk dat als je dit als "vraag" op de V&A zet, er vast een tweaker bij jou in de buurt dit klusje voor 2 tientjes/een kist bier/een fles wijn voor je wilt opknappen.

Gewoon zo doorwerken terwijl er duidelijk een probleem is, is natuurlijk vragen om problemen.

Daarnaast, als ie nu draait: er zijn talloze temperatuur monitor's voor Mac OS. Dan kan je eens inzien hoe warm het beestje wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:30:
[...]

Da's toch niet zo heftig? Gewoon een wormpje koelpasta op de cpu en klaar. Je kunt er natuurlijk een heel kunstwerk van maken met een creditcard en netjes uitsmeren, maar de ervaring leert mij dat het me de koeling niet echt merkbaar beter wordt. Als je er maar gewoon niet teveel op smeert gaat het altijd prima. Beter te weining voor je gevoel dan teveel is de richtlijn.

Meerdere keren een Mac Mini uit elkaar gehaald en het stelt niets voor, zelfs de 2014 modellen gaan prima uit elkaar.

Probeer voor de temp monitor anders mac fans, werkt prima en is overzichtelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door RaceRookie op 07-04-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Bedankt voor de reacties guys. Ik draai altijd al SMC fan control dus ik weet wat de temeparaturen zijn. Als hij draait zin deze NIET hoog.

Lijkt ook wel iets met de slaapstand te maken te hebben. Wil hem net weer uit slaapstand halen, maar dat lukt niet. Moet hem geforceerd uitzetten en daarna boot hij dus weer niet. Ik ga een clean install proberen.

Als dat niet lukt heb ik weinig andere opties dan om hem uit elkaar te halen, maar ik weet niet of ik dan zie wat er mis is.

Grrrrrrr !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat als je dit als "vraag" op de V&A zet, er vast een tweaker bij jou in de buurt dit klusje voor 2 tientjes/een kist bier/een fles wijn voor je wilt opknappen.
Dat vind ik wel een goed idee. Daar heb ik best wat voor over~!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:07:
[...]

Dat vind ik wel een goed idee. Daar heb ik best wat voor over~!
Als je geen problemen hebt met versturen wil ik het best voor je doen. is €25 inclusief materiaalkosten een redelijk bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:53:
Bedankt voor de reacties guys. Ik draai altijd al SMC fan control dus ik weet wat de temeparaturen zijn. Als hij draait zin deze NIET hoog.
Waarom draai je SMC fan control als ik vragen mag?

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Owentje schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:05:
[...]

Waarom draai je SMC fan control als ik vragen mag?
Omdat ik vind dat de mini standaard te heet wordt en de fan niet snel genoeg opschaalt. Liever iets meer herrie dan een te warme mini :)
supersnathan94 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:28:
[...]

Als je geen problemen hebt met versturen wil ik het best voor je doen. is €25 inclusief materiaalkosten een redelijk bedrag?
Bedankt voor het aanbod~! Zeer schappelijk, als het een werkende mini oplevert heb ik er wel meer voor over. Afhankelijk van waar het is kan ik ook wel brengen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
Bedankt voor het aanbod~! Zeer schappelijk, als het een werkende mini oplevert heb ik er wel meer voor over. Afhankelijk van waar het is kan ik ook wel brengen ...
T is in Veenendaal dus dat is wel een stuk rijden. Ik kan voor je kijken wat ik verder kan doen met het apparaat. Onderzoek naar het defect kost je €25 voor de diagnose en bijbehorend rapportje. Eventueel vervangen van onderdelen gebeurt uiteraard na overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

-SaveMe- schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
[...]

Omdat ik vind dat de mini standaard te heet wordt en de fan niet snel genoeg opschaalt. Liever iets meer herrie dan een te warme mini :)
Je moet je daar eigenlijk niet te druk om maken. De fabrikant zorgt dat alles gewoon vanzelf gaat en binnen de marges blijft die intel heeft opgesteld.
Bovendien is het normaal dat de Mini zeer wam wordt aan de buitenkant, metaal geleid warmte namelijk. Als hij een kunststof behuizing had dan had hij voor je gevoel misschien minder heet geweest.

Ik heb overigens velen uren Battlefield 3 gespeeld op mijn Mac Mini 2011 (2,5 GHz + Dedicated graphics model) en nog nooit de fan snelheid aangepast. Hij doet het nog steeds na al die tijd, misschien heb ik mazzel.
Had geen idee dat dit model ook bekende problemen had met betrekking tot de GPU. Wist wel dat het bij de MBP 2011 het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
supersnathan94 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:02:
[...]

T is in Veenendaal dus dat is wel een stuk rijden. Ik kan voor je kijken wat ik verder kan doen met het apparaat. Onderzoek naar het defect kost je €25 voor de diagnose en bijbehorend rapportje. Eventueel vervangen van onderdelen gebeurt uiteraard na overleg.
Kom ik nog bij je op terug. Moet wel zeggen dat ik een beetje huiver om mijn systeem aan een vreemde te geven ... Zou ik er bij mogen zijn ?

Gisteravond en vanochtend kwam ik weer met geen mogelijkheid ergens in, geen recovery, geen safemode, etc. Nu ineens zit ik weer op de desktop. Ik wil graag nog een clean install proberen voordat ik andere stappen neem, maar ik krijg met geen mogelijkheid recovery mode.

Overigens, na een rondje internet begrijp ik dat ook nog de batterij vh main board (voor NVRAM) kapot/leeg zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nou. Normaal gesproken doe ik dit soort dingen 's nachts, en het kost ook wel wat tijd aangezien ik ook in overleg ga met een AASP in de stad. Het kan dus best zijn dat het een dag of twee-drie duurt.

Maar je kan opzich mn feedback in de V&A naslaan over mijn "handelspraktijken" als dat meer vertrouwen geeft.

Volgens mij worden de NVRAM settings opgeslagen in een losse chip zonder battery back-up (Non Volatile ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Omdat AHT aan geeft dat alles OK is neig ik toch naar een software probleem? Lijkt met de slaapstand verband te houden? Hopelijk kan ik een fresh install doen ...

Heb ook de indruk dat als ik weer meer randapparatuur aansluit het weer mis gaat, bv 2e scherm. Daarom denk ik richting NVRAM?

Apple support over het NVRAM https://support.apple.com/nl-nl/HT204063:
Als problemen met deze functies aanhouden op een Mac-desktopcomputer (zoals een iMac, Mac mini of Mac Pro), moet de batterij van de hoofdprintplaat wellicht worden vervangen. De batterij van de hoofdprintplaat helpt bij desktopcomputers de instellingen van het NVRAM te behouden wanneer de stekker van de Mac uit het stopcontact wordt gehaald. U kunt de Mac naar een Apple Store of erkende Apple-serviceprovider brengen om de batterij van de hoofdprintplaat te laten vervangen.
EDIT
Reinstall via internet loopt nu ...

EDIT 2
Reinstall afgelopen, duurde wel lang. Al mijn apps zijn er nog gewoon. Kan ik geen echte fresh reinstaal doen, met een format vooraf ?
.

[ Voor 9% gewijzigd door -SaveMe- op 08-04-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
supersnathan94 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:40:

Volgens mij worden de NVRAM settings opgeslagen in een losse chip zonder battery back-up (Non Volatile ram).
Hahaha, dat had ik ook lange tijd gedacht en theoretisch gezien klopt het ook. Maar ik ben er recentelijk achter gekomen dat de Mac Mini dus geen NVRAM heeft... De Mac Mini raakt zijn PRAM instellingen kwijt als de batterij leeg is 8)7
De benaming NVRAM is dus ook verkeerd, vandaar dat er in de service guides wordt gesproken over PRAM ipv NVRAM.
-SaveMe- schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:56:
Omdat AHT aan geeft dat alles OK is neig ik toch naar een software probleem? Lijkt met de slaapstand verband te houden? Hopelijk kan ik een fresh install doen ...
AHT doet niet alles testen, bij een AASP (niet beschikbaar voor eindgebruikers) hebben ze nog vele andere diagnostics die ze kunnen draaien, maar zelfs die kunnen niet alles detecteren.

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Het zou dus toch wel die batterij kunnen zijn?

Reinstall afgelopen, duurde wel lang. Al mijn apps zijn er nog gewoon. Kan ik geen echte fresh reinstaal doen, met een format vooraf ?

Eens kijken hoe het systeem zich nu houdt. ik ssluit nog ff geen tweede scherm enzo aan en kijk hoe het gaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat kan hoor. Dan moet je voordat je aangeeft OS X opnieuw te willen installeren eerst de chijf formatteren door Schijfhulpprogramma op te starten.

edit:

Het zou inderdaad het batterijtje kunnen zijn: https://www.ifixit.com/Te...2011+Teardown/6131#s26697

Alleen moet je dan alsnog het geheel helemaal uit elkaar trekken. Mocht je nog willen ingaan op mijn aanbod dan kunnen we dat natuurlijk als eerste proberen.

[ Voor 49% gewijzigd door supersnathan94 op 08-04-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
-SaveMe- schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:29:
Het zou dus toch wel die batterij kunnen zijn?
Nee, dat denk ik niet. Je symptomen komen gewoon niet overeen met jouw issues. Ook het feit dat je klachten niet altijd hetzelfde zijn... De problemen waar je mee begon (strepen) heb je nu bijv niet, en daar had je niets softwarematig aan gedaan.

Maar als je het batterijtje test weet je het iig zeker. supernathan94 kan je vast wel helpen.

edit: we kunnen eindeloos natuurlijk praten over allerlei mogelijke oorzaken... maar uiteindelijk moet er gewoon echt getroubleshoot worden om achter de root of cause the komen.

[ Voor 25% gewijzigd door iDEOwen op 08-04-2016 16:38 ]

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Die geel witte strepen krijg je altijd als het systeem niet goed heeft kunnen booten. Na een safe boot of recovery zijn die gewoon weer weg.

Wat zou ik nog anders kunnen troubleshooten dan?

Ik ga kijken hoe het systeem zich nu houdt na de reinstall (hoe kan ik een reinstall waarbij de HD eerste geformatteerd wordt?). Als ik nu weer dezelfde proklemen krijg dan zal ik ingaan op supersnathan94's aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
-SaveMe- schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:50:

Ik ga kijken hoe het systeem zich nu houdt na de reinstall (hoe kan ik een reinstall waarbij de HD eerste geformatteerd wordt?). Als ik nu weer dezelfde proklemen krijg dan zal ik ingaan op supersnathan94's aanbod.
Probeer gewoon een volledig clean install. In disk utility van je recovery, selecteer gewoon de partitie die je wil wissen, en druk op erase... simple as that. :)

Als je Mac nog steeds raar doet, dan is het gewoon een hardware issue (en ja batterij is ook hardware).

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Owentje schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:57:
[...]

Probeer gewoon een volledig clean install. In disk utility van je recovery, selecteer gewoon de partitie die je wil wissen, en druk op erase... simple as that. :)

Als je Mac nog steeds raar doet, dan is het gewoon een hardware issue (en ja batterij is ook hardware).
Ga ik doen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Onderussen draait de mini al de hele dag. Paar keer in en uit slaapstand geweest en nog geen problemen.
Zal hem nog eens een benchmark laten runnen om te zien hoe het gaat onderheavy load en hogere temperaturen ...

Zou die het gewoon weer doen ? :? 8)7

EDIT
Helaas, Cinebech gerund, eerste de CPU benchmark. CPU temp loopt op en pats black screen, dan white screen. Toch die thermal paste dus lijkt het ...Daarna ging de mac automatisch in safe boot en bootte ook gewoon.Daarna boot hij nu wel weer gewoon naar de desktop ...

[ Voor 35% gewijzigd door -SaveMe- op 09-04-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Hij b lijft instabiel/crashen niet booten. Ik houd het op batterij NVRAM e/of thermal paste. Supersnathan94 wil er voor mij naar kijken, ben ik super blij mee. Zou nog wel een paar jaartjes met deze mini willen doen, tis een fijn ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
Toch de thermal paste. De Cinebench test lijkt me een dead give away.
Je kunt het ook proberen door zelf de cpu te stressen en te kijken of hij dan ook vastloopt.

Typ in de terminal:

yes > /dev/null &

Dit kun je meerdere keren doen om zo meerdere threads te starten.

Je kunt de threads stoppen door te typen:

killall yes

Probeer dit, als hij hier vastloopt durf ik te wedden dat het echt de koelpasta is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
RaceRookie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:01:
Toch de thermal paste. De Cinebench test lijkt me een dead give away.
Je kunt het ook proberen door zelf de cpu te stressen en te kijken of hij dan ook vastloopt.

Typ in de terminal:

yes > /dev/null &

Dit kun je meerdere keren doen om zo meerdere threads te starten.

Je kunt de threads stoppen door te typen:

killall yes

Probeer dit, als hij hier vastloopt durf ik te wedden dat het echt de koelpasta is.
Ja, ik denk het ook. Mini is onderweg naar supersnathan94. Fingers crossed ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
-SaveMe- schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:53:
[...]

Ja, ik denk het ook. Mini is onderweg naar supersnathan94. Fingers crossed ...
Super, komt helemaal goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Blijkbaar is het de videokaart. Dat is wel minder ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:22
Dan is het de AMD gpu geweest ?, kan me niet voorstellen de inter HD graphics stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Mektheb schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:07:
Dan is het de AMD gpu geweest ?, kan me niet voorstellen de inter HD graphics stuk gaat.
Klopt inderdaad. Er zit Dezelfde GPU op als bij de Macbook Pro 2011... Dus...

Ik kwam er helaas ook pas achter nadat ik hem uit elkaar had gehaald. De blauwe strepen op het beeld zeiden mij direct genoeg. Toch was het niet verkeerd het even open te trekken, kon ik ook de batterij vervangen. Die was met 2,06V echt helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Hopelijk kan ook het logic board vervangen worden of de gpu gereflowed (?). Super tof ieg dat supersnathan94 er mee bezig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:22
-SaveMe- schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:36:
Hopelijk kan ook het logic board vervangen worden of de gpu gereflowed (?). Super tof ieg dat supersnathan94 er mee bezig is!
Dat zeker, nadeel alleen met een reflow is dat het terug kan komen ( tenzij het met echt een machine is die een reball geeft.

Of je vervangt het board voor een board met dezelfde chip, beide een big chance het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

2011 blijft het Mac rampenjaar als je alles op een rijtje zet...

Mini 2011:GPU
MBP 2011:GPU en SATA kabel
iMac2011: HDD (21 en 27) en GPU (27")

Valt de mini onder het replacement program? Ik dacht alleen de MBP toch? Is wel lullig dan.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 18-04-2016 22:28 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een huis-tuin-keuken reflow en koelpasta in orde heb je dikke kans dat 'ie het gewoon weer een a twee jaartjes doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:27:
2011 blijft het Mac rampenjaar als je alles op een rijtje zet...

Mini 2011:GPU
MBP 2011:GPU en SATA kabel
iMac2011: HDD (21 en 27) en GPU (27")

Valt de mini onder het replacement program? Ik dacht alleen de MBP toch? Is wel lullig dan.
Nouja:
Mbp 2012 sata kabel,
Mbp 2012late, GPU en coating
Mba 2012(?) ssd?

Daarnaast hebben alle macs van 2009 tot en met 2012 last van SATA rot.

Dus hoewel ik niets zeg over jaartallen vind ik het wel opvallend dat het iedere keer hetzelfde onderdeel is, wat veelal van dezelfde fabrikant vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:19:
[...]

Nouja:
Mbp 2012 sata kabel,
Mbp 2012late, GPU en coating
Mba 2012(?) ssd?

Daarnaast hebben alle macs van 2009 tot en met 2012 last van SATA rot.

Dus hoewel ik niets zeg over jaartallen vind ik het wel opvallend dat het iedere keer hetzelfde onderdeel is, wat veelal van dezelfde fabrikant vandaan komt.
Om nog maar te zwijgen over de retina panelen afkomstig van Samsung. Die waren ook brak als de neten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:07:
[...]

Om nog maar te zwijgen over de retina panelen afkomstig van Samsung. Die waren ook brak als de neten haha.
De LG's ook hoor. De Samsung panelen waren nog het minst erg. De LG's hadden last van Ghosting en poppende pixels. Heb ik nu ook op de 2012. 16 defecte pixelclusters van 1 of meer geëxplodeerde pixels.

Op de een of andere manier zit ik echter wel net safe met mijn nieuw aangeschafte hardware. Ik heb namelijk alle apparaten met defecten gehad, maar weer verkocht voordat die problemen ook een issue werden. Heb dus nog geen defecten zelf meegemaakt en heb er altijd nog een redelijke prijs voor kunnen krijgen XD. Alleen dus nu met die 2012 niet, maar die heb ik ook niet nieuw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:29:
[...]

De LG's ook hoor. De Samsung panelen waren nog het minst erg. De LG's hadden last van Ghosting en poppende pixels. Heb ik nu ook op de 2012. 16 defecte pixelclusters van 1 of meer geëxplodeerde pixels.

Op de een of andere manier zit ik echter wel net safe met mijn nieuw aangeschafte hardware. Ik heb namelijk alle apparaten met defecten gehad, maar weer verkocht voordat die problemen ook een issue werden. Heb dus nog geen defecten zelf meegemaakt en heb er altijd nog een redelijke prijs voor kunnen krijgen XD. Alleen dus nu met die 2012 niet, maar die heb ik ook niet nieuw gekocht.
Haha goed bezig ;) ik ben een trotse eigenaar van een MBP13 2015. Tot zover bekend alleen problemen met coating, waar de mijne geen last van lijkt te hebben gelukkig. Het niet hebben van een dedicated GPU of SATA kabel zijn waarschijnlijk uiteindelijk de redding XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Wat gaat er dan aan zo'n SATA kabel kapot :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
-SaveMe- schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:41:
Wat gaat er dan aan zo'n SATA kabel kapot :?
Dat weet niemand. Maar ze kappen er wel mee. Ik gok nog steeds op metaalmoeheid doordat ze toch warm worden en afkoelen. Net iets te dunne geleider die dan een scheurtje krijgt ofzo. Ik heb er al tig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Mja, Apple he! Design boven (cooling) performance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
-SaveMe- schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:28:
Mja, Apple he! Design boven (cooling) performance :)
Heeft niet per se met cooling te maken hoor. Ik heb tot nu toe nog maar heel weinig laptops gezien die actief de HDD/SSD koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersnathan94 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:22:
[...]

Heeft niet per se met cooling te maken hoor. Ik heb tot nu toe nog maar heel weinig laptops gezien die actief de HDD/SSD koelen.
Algehele hitte in het apparaat is bij apple hoog, omdat ze dit via de alu case geleiden. Hierdoor worden dat soort delen bij apple vaak warmer dan in conventionele (plastic) laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Conventionele (plastic) laptops gebruiken ook geen flatcable maar gewoon direct sata poort op het moederbord of een korte ribbonstyle (IDE achtig) kabel om het iets te verlengen.
Pagina: 1