Winkel annuleert bestelling na prijsstijging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 20:22

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen maandag heb ik een bestelling geplaatst bij een (Spaanse) winkel. De prijs voor dit product was een marktconforme prijs.

Echter is door invloed van buitenaf er meer vraag naar het product gekomen, en daarmee de prijs ook omhoog gegaan. Nu wil de verkoper de bestelling annuleren.

Je kunt de situatie het beste zien als aandelen. Ik heb aandelen gekocht op moment X voor bedrag A, en op moment Y zijn de aandelen gestegen in waarde en zijn ze A*2 waard.

Nu zijn de producten ongeveer het dubbele waard van het aankoopbedrag (we praten over 60 euro dat nu 120 euro waard is). Het gaat hier dus niet om een prijsfout, het kan net zo goed zijn dat het morgen weer een stuk minder waard is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wel het een en ander gevonden over prijsfouten. Dat een winkel daar (naar omstandigheden) de bestelling kan annuleren. Wat hier lastig is is dat het geen prijsfout is, maar gewoon een prijsstijging door vraag/aanbod, en dat het hier om een buitenlands bedrijf gaat.

Weet iemand hoe de Europese (of Spaanse) regels voor wat betreft deze zaken in elkaar zit?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Beste antwoord (via Ypho op 06-04-2016 13:09)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 20:26

Rannasha

Does not compute.

Ongeacht wat de wettelijke regels zijn (wat mogelijk nog erg complex kan worden omdat het om iets internationaals gaat waar ook nog weer een marktplaats-achtig platform als bemiddelaar optreedt), de regels van de website die je hebt gepost zijn vrij duidelijk. Ik zou als ik jou was de cancellation request weigeren, de verkoper wijzen op de regels van de website. Gaat hij hier niet mee akkoord, dan contact opnemen met de website.

Als die meewerkt en druk zet op de verkoper, mooi. Maar als die verder niets wil uitvoeren, dan zou ik persoonlijk de zaak gewoon laten zitten. Ongeacht of je wettelijk gelijk hebt (waarvan ik geen idee heb, want IANAL), lijkt het mij niet de moeite waard om in een geval als deze het tot het uiterste uit te vogelen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik snap dat het vervelend is. Of je hier wettelijk iets mee kunt weet ik niet.

De vraag is misschien meer: Wil je dat überhaupt voor die € 60,-?

Verder zou je kunnen wachten tot het product weer minder waard is geworden, en dan aanschaffen.

Ui nieuwsgierigheid: Wat voor product is het, of wil je dat niet kwijt?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
albino71 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:09:
Ik snap dat het vervelend is. Of je hier wettelijk iets mee kunt weet ik niet.

De vraag is misschien meer: Wil je dat überhaupt voor die € 60,-?

Verder zou je kunnen wachten tot het product weer minder waard is geworden, en dan aanschaffen.

Ui nieuwsgierigheid: Wat voor product is het, of wil je dat niet kwijt?
Het gaat om een aantal spelkaarten (Magic: the Gathering). Iedere paar maanden komt er vanuit de uitgever een update van een lijst waarop kaarten gebanned of unbanned worden. Kaarten die je dus niet meer mag spelen, of die je juist wel weer mag spelen.

Ik heb hier maandag dus 4 kaarten gekocht die hierna unbanned werden. Hierdoor is er meer vraag ontstaan en de prijs op de 2e hands markt gestegen (ik verwacht niet dat de prijs snel weer zal dalen, maar dat is speculatie).

De aankoop heb ik gedaan via een website (soort marktplaats voor winkels en particulieren). De order is daar geplaatst, het geld is "gereserveerd" en de verkoper heeft "Cancellation Request" verstuurd naar me. Ik kan hiermee akkoord gaan, of hier niet me akkoord gaan.

Als ik niet akkoord ga, wordt er verwacht dat hij gewoon verstuurt, maar dit kan hij weigeren, en dan krijg ik automatisch mijn geld terug via de overkoepelende website.

Ik ben verder niet van plan om rechtsbijstand in te schakelen etc, maar als er regels zijn die zeggen dat de order niet eenzijdig geannuleerd mag worden, kan ik dit aangeven als ik het "Cancellation request" weiger. Als zij dan niet versturen, heb ik wel een stok achter de deur om de overkoepelende website hierop aan te spreken, die kan dan de verkoper alsnog vragen te versturen, of de account te blokkeren. (Dit gaat uiteraard op als er regels zijn over het niet mogen annuleren van bestellingen)

Op de verkoopwebsite staat het volgende (komt enigszins in de buurt van annuleringen):
Q: Someone has bought cards from me. But I don't have or I can't find the cards anymore.

A: This is pretty bad. By listing the cards on our website, you guarantee the availability of those cards. As a buyer buys the cards, a legal buyer's contract is established between you and the buyer. Please contact the buyer and try to find a solution to your problem. You can create a cancellation request under "My buys". If the buyer accepts the request, the order will be canceled. In this case your items will be re-listed, so make sure to correct your inventory as soon as possible in order to avoid selling these items again. If the buyer does not accept the request, you are bound to fulfill your contract. If there's only a small part of the order missing, perhaps you can agree on refunding the buyer the value of the missing cards. You can do so by offering a refund to the buyer.
Even ter info: de verkoop gaat tussen mij en een winkel via een tussenpartij.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ah, wel eens iets over gelezen, maar ik weet het fijne er niet van. Bedankt voor de info, geeft iets meer duidelijkheid.

Tja, ik snap je helemaal en zou ook minimaal verontwaardigd zijn, want de webshop lijkt niet helemaal netjes te werk te gaan als ik je verhaal zo lees.

Je kunt altijd onder het mom van "niet geschoten is altijd mis" het e.e.a. proberen, echter kan ik je daarbij verder niet adviseren helaas.

Je hebt er niets aan, maar ik wens je wel veel succes iig! :)

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 06-04-2016 11:38 ]

Te koop....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ongeacht wat de wettelijke regels zijn (wat mogelijk nog erg complex kan worden omdat het om iets internationaals gaat waar ook nog weer een marktplaats-achtig platform als bemiddelaar optreedt), de regels van de website die je hebt gepost zijn vrij duidelijk. Ik zou als ik jou was de cancellation request weigeren, de verkoper wijzen op de regels van de website. Gaat hij hier niet mee akkoord, dan contact opnemen met de website.

Als die meewerkt en druk zet op de verkoper, mooi. Maar als die verder niets wil uitvoeren, dan zou ik persoonlijk de zaak gewoon laten zitten. Ongeacht of je wettelijk gelijk hebt (waarvan ik geen idee heb, want IANAL), lijkt het mij niet de moeite waard om in een geval als deze het tot het uiterste uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Ik heb even een berichtje gestuurd naar de website, om te kijken hoe zij er in staan. Ik heb een week om te reageren op het verzoek, hierna wordt de cancellation request automatisch op "accepted" gezet.

De uitslag laat ik wel even weten, thanks so far. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ypho op 06-04-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Haha, ik denk dat dit "probleem" bij meerdere verkopers is gaan spelen. Er staat inmiddels op de website het volgende wat een gebruiker niet meer mag opnemen in zijn "legal info":
...
2. We reserve the right to cancel any order for any reason. Like: Potentially fraudulent order, Incorrect pricing, Unable to find item, Item damage, Others

This is in conflict with our Terms and Conditions, thus the statement is invalid and all it does is confuse customers. As a seller, you may only cancel an order if the buyer agrees on cancellation or if the buyer has not paid for 7 days. There is no general right to cancel, thus we will not allow these kind of comments in the future.
...
De website is in ieder geval duidelijk hoe ze er in staan. Ik zal de verkoper vriendelijk verzoeken de kaarten te versturen. Als dit alsnog geweigerd wordt, kan ik dit aankaarten bij de website, die kunnen dan andere maatregelen treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 11:14
Dit is een veelvoorkomend probleem bij Magic kaart-handel, omdat de waarde sterk wordt beïnvloed door uitkomen van sets, de banned en restricted lijst, resultaten van decks op toernooien etc. Zowel kopers als verkopers maken er misbruik van door te azen op plotselinge wijzigingen.

Ik kan niet hardmaken dat jij dit ook gedaan hebt, alhoewel de unbanlijst maandag toevallig ook uitkwam en er slechts 3 kaarten zijn geunbanned, is het opvallend dat jij net daarvan een paar kaarten ging kopen op maandag :) Als het je doel was om te profiteren daarvan, dan vind ik dat iets flauwer ook van jouw kant. Dat betekent overigens niet dat je niet formeel recht hebt op uitvoering van de overeenkomst.

Gelukkig treedt de site ertegen op met de regels. Maar wat gebeurd er als de verkoper claimt ze te hebben verstuurd en "ze raken kwijt in de post, hier, uw geld terug"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Ik zal ook niet ontkennen dat ik heb geprofiteerd van deze plotselinge prijsstijging. Ik ben zelf een speler die graag blauw speelt, dus deze unbans kwamen mij erg goed uit. Na de banlist update heb ik ze uiteraard meteen besteld, en geef me eens ongelijk, ik kan een dag wachten en 10 euro meer betalen of niet ;) (winkels zelf doen dit op grote schaal, daar wordt ook vermoed wordt dat zij meer informatie hebben dan de spelers over bans/reprints/nieuwe sets etc, maar dat is een andere discussie)

Ik bestel bijna dagelijks kaarten online. In de loop van afgelopen week ook al een aantal kaarten besteld waarvan ik hoopte dat deze van de banlist verwijderd werden. In een aantal gevallen had ik geluk, en had ik koopjes (2 euro gekocht, huidige waarde 6 euro), in andere gevallen pech (4 euro gekocht, huidige waarde 2-3 euro) en heb ik nu kaarten die ik niet kan gebruiken.

Het is een gok, voor mij, maar zeker ook voor de verkoper. Een verkoper kan natuurlijk beslissen om op voorhand zijn prijzen omhoog te gooien, of de kaarten offline te halen.

Anyway, contact gehad met de verkoper (winkel), en hij heeft aangegeven ze netjes te versturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypho op 06-04-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Gezien de banlist updates niet zo frequent zijn en grote gevolgen kunnen hebben voor de prijs van een kaart, lijkt het me vrij redelijk voor een handelsplatform dat zich specifiek op MtG richt om de handel rondom het uitkomen van een nieuwe update even stil te leggen. Op die manier hebben kopers en verkopers de tijd om de update door te nemen en de gevolgen ervan te bepalen voor de prijs van een kaart.

Op die manier voorkom je een hele boel geklooi met prijzen rondom dit soort gebeurtenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Rannasha schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:18:
Gezien de banlist updates niet zo frequent zijn en grote gevolgen kunnen hebben voor de prijs van een kaart, lijkt het me vrij redelijk voor een handelsplatform dat zich specifiek op MtG richt om de handel rondom het uitkomen van een nieuwe update even stil te leggen. Op die manier hebben kopers en verkopers de tijd om de update door te nemen en de gevolgen ervan te bepalen voor de prijs van een kaart.

Op die manier voorkom je een hele boel geklooi met prijzen rondom dit soort gebeurtenissen.
Deels mee eens. Het probleem is alleen dat zo'n website geld verdient door de verkopen van andere mensen (5% van iedere transactie). Per dag worden duizenden kaarten verkocht, dus als de handel door de website wordt stopgezet een dag missen ze een dag inkomsten. Het probleem is dan ook als ze een dag later weer online gaan, en niet iedereen de prijzen heeft aangepast, je nog steeds kunt snipen. Het is voor verkopers heel makkelijk (1 klik) om hun kaarten allemaal tijdelijk offline te halen. Dan hebben ze daarna alle tijd dit aan te passen. Of gewoon de kaarten die op de hotseat zitten offline te halen (meeste verkopers hebben deze kaarten niet eens te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Lijkt me dat de verkoper die dergelijk spul verhandelt ook goed weet wat er in dat wereldje om gaat.

Ik zou de annulatie ook niet aanvaarden. (maar speel niet mee in dit spel)

Het is een beetje als een auto verkopen. Als ik 5000€ vraag, en ik ben akkoord met een bod, maar 10 minuten later komt er iemand een bod van 6000€ doen, tja, dan mag ik de eerste verkoop ook niet zomaar ontbinden. Ik kan wel beleefd vragen of hij zeker is dat hij die auto nog wil en voorstellen om de koop kosteloos te annuleren.

Succes er mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ypho schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:04:
Mijn vraag
Afgelopen maandag heb ik een bestelling geplaatst bij een (Spaanse) winkel.
Als het een marktplaats-achtig gebeuren is, hoe weet je dan dat het een winkel is en geen particulier? :)

Anyway, gewoon nee zeggen. Maar de kans dat je het niet krijgt is toch vrij groot.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:25:
[...]

Als het een marktplaats-achtig gebeuren is, hoe weet je dan dat het een winkel is en geen particulier? :)

Anyway, gewoon nee zeggen. Maar de kans dat je het niet krijgt is toch vrij groot.
Staat in zijn profiel ;)

Maar is inmiddels opgelost. Verzending (aangetekend) is al gedaan, dus ik verwacht het met een weekje binnen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Cock magic?
Pagina: 1