Op zoek naar 13-15 inch ultrabook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soddard
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-06 13:19
Dag allen,

In 2011 heb ik voor mijn studie een Asus UX31E gekocht. Vier jaar lang heb ik met plezier gebruik gemaakt van deze laptop maar ik vrees dat daar nu een einde aan gekomen is. Het beelscherm werkt niet meer en reparatie komt neer op zo'n €250,-. Er zijn in de loop der jaren al wat andere ouderdomsklachten bijgekomen dus ik vind dit de investering niet meer waard en dus zoek ik een waardige vervanger met een budget van rond de €1,200,-

Ik heb de laptop voornamelijk gebruikt voor Office, het verwerken van data met Python en een beetje ander licht programmeer werk, Photoshop en Illustrator en Serato DJ.
Daarnaast wil ik er nog wel eens wat lichte games op spelen, denk hierbij vooral aan indies en kleinere games maar dit heeft geen hoge prioriteit.

Omdat ik hem altijd mee moet nemen prefereer ik een lichte laptop, minimaal 13 en maximaal 15 inch met een degelijke accu. Daarnaast moet er minstens 8 gb werkgeheugen en als het kan een degelijke i7 processor in zitten. Als laatste wil ik er een linux partitie op kunnen zetten, dus een 256 GB SSD zou fijn zijn. Ik doe bijna alles in de cloud en maak back-ups op een externe schijf, dus voor de rest is er niet veel geheugen nodig.

Ik heb al gekeken naar

de Dell XPS
de Asus UX305
de HP Spectre

maar ik vind het lastig om te weten welke opties mij het meeste waar voor mijn geld bieden.
Touchscreens kunnen mij overigens niet interesseren, dus die hoeft er echt niet op.

Mijn budget is ietwat flexibel als dat een serieuze sprong in kwaliteit betekent, dat wordt dan maar een maandje macaroni met ketchup eten.

Alvast bedankt voor de tips en de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00
Wat leesvoer: "The best Windows 10 laptops" volgens Windows Central:
Dell XPS 13
Lenovo Thinkpad X1 Carbon
HP Spectre X360
Dell XPS 15
Lenovo Yoga 900
Razer Blade Stealth
http://www.windowscentral.com/best-windows-laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

XPS 15, goedkoopste model nemen vanaf de Dell site. Nu is er 50 euro korting op (een paar weken terug 200) en met het overgebleven geld de HDD eruit slopen en een 850 evo 250GB erin plaatsen? Heb je een 15 inch laptop in het formaat van een 14 inch. 8 GB geheugen en een prachtig 1080p mat scherm.

Enige nadeel hieraan is dat je met een i3 zit. Echter zou ik het geen probleem vinden, die 6100h heeft 4 threads die draaien op 2.7gh/z.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Yariva schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:23:
XPS 15, goedkoopste model nemen vanaf de Dell site. Nu is er 50 euro korting op (een paar weken terug 200) en met het overgebleven geld de HDD eruit slopen en een 850 evo 250GB erin plaatsen? Heb je een 15 inch laptop in het formaat van een 14 inch. 8 GB geheugen en een prachtig 1080p mat scherm.

Enige nadeel hieraan is dat je met een i3 zit. Echter zou ik het geen probleem vinden, die 6100h heeft 4 threads die draaien op 2.7gh/z.
Hoe kom je aan deze informatie? In Nederland zijn alle XPS 15 modellen met een i7-6700HQ en een ssd uitgevoerd. Verkrijgbaar vanaf 1599.

Verder denk ik dat de XPS 13 de beste 13-incher is die je kunt krijgen. Ik ben recent ook op zoektocht geweest naar een nieuwe laptop, en deze blijft toch bovendrijven in zeer veel reviews. De goedkoopste variant (i5-6200U, 1080p) is nu met 100 euro korting te krijgen en dan zit je op 1199 euro. Als je nog een VIP-code geregeld krijgt, gaat hier nog eens 10% vanaf. De duurdere varianten komen weliswaar met een i7, maar in everyday use zul je het niet merken. Bovendien zit in deze varianten een QHD+ display (3200x1800), en ik zou persoonlijk het 1080p scherm nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door JoepD op 06-04-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

JoepD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:17:
[...]

Hoe kom je aan deze informatie? In Nederland zijn alle XPS 15 modellen met een i7-6700HQ en een ssd uitgevoerd. Verkrijgbaar vanaf 1599.

Verder denk ik dat de XPS 13 de beste 13-incher is die je kunt krijgen. Ik ben recent ook op zoektocht geweest naar een nieuwe laptop, en deze blijft toch bovendrijven in zeer veel reviews. De goedkoopste variant (i5-6200U, 1080p) is nu met 100 euro korting te krijgen en dan zit je op 1199 euro. Als je nog een VIP-code geregeld krijgt, gaat hier nog eens 10% vanaf. De duurdere varianten komen weliswaar met een i7, maar in everyday use zul je het niet merken. Bovendien zit in deze varianten een QHD+ display (3200x1800), en ik zou persoonlijk het 1080p scherm nemen.
Whoops de prijzen vanaf dell.com ipv dell.nl gehaald... stom stom stom.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soddard
Bedankt voor de info!

Ik ga even goed kijken naar die 13 inch Dell en de opties die Gandalf gaf bekijken.

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Follow-up vraagje:

Ik overweeg ook serieus de XPS 13 (i5/8gb/256ssd) te kopen maar vraag me nog af:

- Kan die een beetje goed de lichte games aan zoals TS vraagt? Of werkt het wel maar dan alleen met fan op volle toeren? Ik speel nl ook graag wel eens een indie.

En hoe zou het gaan met de zwaardere maar oudere games? Een paar keer per jaar sluit ik me graag een weekend op met Civ5, maar mijn Dell Vostro uit 2011 smelt dan zowat door het bureau heen.

Edit: JoepD, waarom zou je liever het 1080p scherm hebben? Is die QHD minder goed?

[ Voor 8% gewijzigd door whistler op 09-04-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik heb sinds gisteren de XPS 13 in huis. Belangrijk voor mij was: lekker krachtig, maar toch erg licht en compact. Wat dat betreft doet de XPS 13 het uitstekend: ik heb een sleeve gekocht voor 11.6" notebooks en daar past-ie perfect in.

Het scherm is ook fantastisch en dat heeft natuurlijk heel veel te maken met die dunne schermrand. :) Ik denk dat JoepD trouwens de voorkeur geeft aan het 1080p scherm omdat het een mat scherm is + minder accu verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50
Het grote nadeel van de XPS 13 de automatische contrastregeling die niet uit te zetten is. Persoonlijk is deze laptop daardoor voor mij een no-go ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soddard
Ik heb de productpagina's van Dell even gecheckt en ik neig nu toch naar de 15 inch versie van de XPS, vooral ook omdat deze wat meer aansluitingen heeft zoals HDMI. Omdat de schermranden zo klein zijn ga ik ongeveer 1 inch in breedte en nog geen half inch in diepte omhoog terwijl ik toch een groter scherm heb. Ik ben een beetje bang dat de 13 een wat ielig toetsenbord heeft als gevolg van het kleinere scherm.

Als laatste heb ik nog een vraagje over eventuele reparatiekosten voor later;
de schroefjes die mijn Asus bij elkaar hielden moesten vorig jaar vervangen worden omdat ze uit de behuizing vielen en het vinden van de goede maat onder de €20,- per set was echt heel lastig. Als ik iets mol aan een Dell zit ik vast aan hun service vast of niet? Als deze net zo brak is als die van Asus dan zou dat wel een probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liang
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe laptop en ik twijfel tussen de Dell 15" en een Asus Zenbook Pro. Ik vind beide echter aan de dure kant.

Nou vond ik laatst deze Asus op de franse Amazon:
https://www.amazon.fr/Asu...entries*=0#productDetails

Deze is een stuk voordeliger dan de Zenbook UX501VW-FJ128T die hier voornamelijk te koop is. Dus ik hoop dat deze binnenkort ook in NL verkrijgbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
@Uniciteit & MarcoC, bedankt voor de input. Dat automatische contrast is voor mijn huis-tuin-en-keuken gebruik niet zo erg denk ik.

@Soddard, ik had (in een vorig leven als systeembeheerder) altijd wel goede ervaringen met de service van Dell. Dat was wel voor business natuurlijk en niet particulier. Ze zullen ook rustig geld vragen voor een nieuw schroefje (het zijn allemaal boeven), maar met die "1 jaar Next Business Day Service met Premium Phone Support" stond er doorgaans ook echt de Next Business Day een monteur op de stoep.

Die 15" is natuurlijk aantrekkelijk, maar wel weer 300 euro meer. N.a.v. je post hoopte ik even dat op de 15" dan een uitbreider tobo zou zitten. Vooral Home/End/Pg Up/Pg Dn vind ik wel fijn om op een aparte toets te hebben. Maar op de foto's lijkt het tobo van de 13 en de 15" hetzelfde, alleen zijn bij de 15" de randen breder.

[ Voor 3% gewijzigd door whistler op 11-04-2016 21:11 ]

Pagina: 1