Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 15:46
Goedemorgen,

Voor de fotocursus die ik volg moeten we een foto bewerken die we aangeleverd hebben gekregen.
Het gaat om deze foto.
Dit is de opdracht:
Je kunt er voor kiezen de foto te repareren maar hem wel in de oude stijl te laten maar ook kun je er natuurlijk een mooie strakke nieuwe foto van maken.

Nu ga ik zelf hier mee aan de slag en lever dan ook mijn eigen bewerkte foto in maar wat ik me afvraag, hoe zouden jullie dit doen? Welke functies van Photoshop zou je gebruiken en waarom?
Zou graag wat voorbeelden zien van mensen die al langer met Photoshop werken en hier nog wat meer van kunnen leren.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Aangezien het een opdracht voor jou is, lijkt het me misschien verstandiger eens te laten zien / horen wat voor ideeën jij bij de fotobewerking hebt? :)

Uiteraard kunnen we je helpen, maar het lijkt me niet dat wij je al direct moeten vertellen wat je met je opdracht moet doen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Sjekster op 06-04-2016 08:53 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
Sjekster schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:52:
Aangezien het een opdracht voor jou is, lijkt het me misschien verstandiger eens te laten zien / horen wat voor ideeën jij bij de fotobewerking hebt? :)

Uiteraard kunnen we je helpen, maar het lijkt me niet dat wij je al direct moeten vertellen wat je met je opdracht moet doen ;)
Nee er zit ook geen moeten aan, het idee is meer wat je zelf met de foto zou doen.
Morgen zal ik mijn versie laten zien.. Ik ben er nog mee bezig.
Mijn skills zijn nog helemaal basic, we hebben 2 avonden wat basis bewerking gehad in Photoshop 7.
Thanks, 2 uur aan uitleg _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Thaimaster op 06-04-2016 10:34 ]

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Thaimaster schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:33:
[...]

Nee er zit ook geen moeten aan, het idee is meer wat je zelf met de foto zou doen.
Morgen zal ik mijn versie laten zien.. Ik ben er nog mee bezig.
Mijn skills zijn nog helemaal basic, we hebben 2 avonden wat basis bewerking gehad in Photoshop 7.

[...]

Thanks, 2 uur aan uitleg _/-\o_
Wat verwacht je eigenlijk van dit topic? :) Je hebt 2 avonden basis bewerking gehad in een hele oude versie van photoshop (goed, basis is het zelfde maar qua uitleg geven aan je zal lastig worden). Stel iemand repareert die foto, dan zal die gene best wat informatie geven maar uiteindelijk zul je alleen maar referenties naar tutorials krijgen (zoals Marsje536 plaatste), welke overigens in overvloed op het internet te vinden zijn. Hoe doen andere cursisten dit bijvoorbeeld, hebben jullie onderling contact tussendoor?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
Ventieldopje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:20:
[...]

Wat verwacht je eigenlijk van dit topic? :) Je hebt 2 avonden basis bewerking gehad in een hele oude versie van photoshop (goed, basis is het zelfde maar qua uitleg geven aan je zal lastig worden). Stel iemand repareert die foto, dan zal die gene best wat informatie geven maar uiteindelijk zul je alleen maar referenties naar tutorials krijgen (zoals Marsje536 plaatste), welke overigens in overvloed op het internet te vinden zijn. Hoe doen andere cursisten dit bijvoorbeeld, hebben jullie onderling contact tussendoor?
Ik ben benieuwd wat voor een resultaat mensen kunnen behalen die meer ervaring hebben in het bewerken van foto's. Dit weekend heb ik weer wat tijd om te knutselen.
Zelf heb ik Photoshop CC geinstalleerd omdat ik het zonde vind om verder in een hele oude versie te werken.
Andere cursisten geen contact, op 1 na maar die heeft Photoshop nog niet geinstalleerd.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Wat is het nut van een forum als iemand die gewoon een simpele vraag heeft dat niet kan vragen.
Natuurlijk is er genoeg op internet te vinden over hoe je oude foto's kunt repareren of mooier kunt maken maar hij vraagt om de mening en kennis van hier.

Ik ben eigenlijk sinds een jaar pas bezig met het wat uitbundige bewerken van foto's, omdat ik het gewoon leuk vind. Er zijn paar belangrijke onderdelen waar je bij het bewerken van foto's veel aan hebt. Nu heeft lightroom ook zo de nodige functies echter kun je met Photoshop een heel eind komen.

Belangrijkste functies:
- Image -> adjustments -> levels
- Image -> adjustments -> brightness / contrast
- Ook de auto color/contrast/levels zijn vaak makkelijk (maar niet altijd beter)
- gezien de foto geen kleur heeft kun je bepaalde zaken achterwege laten
- Pen tool of lasso voor uitknippen
- Layers -> functies als lighten / overlay etc.
- Smudge tool voor eventueel die oude slechte pixels uitsmeren
- Clone stamp tool om scheuren en slechte delen weg te werken

Gebruik deze functies zoveel mogelijk want je hebt ze vaak nodig als je beschadigde of slecht ingescande foto's wilt gaan bewerken. Voor standaard foto bewerking heb je de helft niet nodig. En je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil. Voor de grap even snel een voorbeeld gemaakt, kleine uitleg:

1. Brightness/contrast (Levels) aangepast
2. Persoon en achtergrond gescheiden
3. D.m.v. Overlay een papier texture op de achtergrond gedaan om een beetje detail te krijgen
4. Achtergrond lichter gemaakt zodat de persoon uitspringt
5. D.m.v. de smudge tool de vervelende artifacts uitgesmeerd, gebruik je verstand om te bepalen wat belangrijke schaduwen etc. zijn
6. D.m.v. Overlay een structuur/detail op de kleding aangebracht (als het hoge kwaliteit is zul je rekening moeten houden met hoe de vouwen etc. lopen.
7. Darken functie gebruikt om meer shaduwen bij de kleding te krijgen.
8. Levels aangepast om meer licht en detail van de kleding te krijgen

Je moet niet bang zijn dingen te proberen, de foto was namelijk toch al slecht dus het kan er meestal alleen maar beter van worden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om enkele scheuren etc te behouden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/owJGAbA.gif

P.s Niet stiekem gebruiken he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 07-04-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
Andyk125 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:55:
Wat is het nut van een forum als iemand die gewoon een simpele vraag heeft dat niet kan vragen.
Natuurlijk is er genoeg op internet te vinden over hoe je oude foto's kunt repareren of mooier kunt maken maar hij vraagt om de mening en kennis van hier.

Ik ben eigenlijk sinds een jaar pas bezig met het wat uitbundige bewerken van foto's, omdat ik het gewoon leuk vind. Er zijn paar belangrijke onderdelen waar je bij het bewerken van foto's veel aan hebt. Nu heeft lightroom ook zo de nodige functies echter kun je met Photoshop een heel eind komen.

Belangrijkste functies:
- Image -> adjustments -> levels
- Image -> adjustments -> brightness / contrast
- Ook de auto color/contrast/levels zijn vaak makkelijk (maar niet altijd beter)
- gezien de foto geen kleur heeft kun je bepaalde zaken achterwege laten
- Pen tool of lasso voor uitknippen
- Layers -> functies als lighten / overlay etc.
- Smudge tool voor eventueel die oude slechte pixels uitsmeren
- Clone stamp tool om scheuren en slechte delen weg te werken

Gebruik deze functies zoveel mogelijk want je hebt ze vaak nodig als je beschadigde of slecht ingescande foto's wilt gaan bewerken. Voor standaard foto bewerking heb je de helft niet nodig. En je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil. Voor de grap even snel een voorbeeld gemaakt, kleine uitleg:

1. Brightness/contrast (Levels) aangepast
2. Persoon en achtergrond gescheiden
3. D.m.v. Overlay een papier texture op de achtergrond gedaan om een beetje detail te krijgen
4. Achtergrond lichter gemaakt zodat de persoon uitspringt
5. D.m.v. de smudge tool de vervelende artifacts uitgesmeerd, gebruik je verstand om te bepalen wat belangrijke schaduwen etc. zijn
6. D.m.v. Overlay een structuur/detail op de kleding aangebracht (als het hoge kwaliteit is zul je rekening moeten houden met hoe de vouwen etc. lopen.
7. Darken functie gebruikt om meer shaduwen bij de kleding te krijgen.
8. Levels aangepast om meer licht en detail van de kleding te krijgen

Je moet niet bang zijn dingen te proberen, de foto was namelijk toch al slecht dus het kan er meestal alleen maar beter van worden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om enkele scheuren etc te behouden.

[afbeelding]

P.s Niet stiekem gebruiken he ;)
Bedankt voor je reactie en duidelijke uitleg, ik ga zondag hiermee aan de slag en ga kijken hoe ver ik kan komen. Mooi dat je in de gif laat zien dat je het in verschillende stappen doet en ook jouw resultaat ziet er erg goed uit.
Er is juist voor gekozen om een slechte foto te gebruiken om zo de opdracht wat meer uitdaging te geven.
Ik laat je het resultaat zien zodra ik ermee bezig ben geweest.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Gebruik zelf Photoshop CS5, maar Photoshop CC heeft blijkbaar veel meer uitgebreidere functies voor reparaties. Kijk eens op de volgende link, rond 1:40, blijkbaar is het zelfs nog veel makkelijker en zoekt photoshop CC zelf de reparaties, hetzelfde principe alleen nog makkelijker ;)

https://helpx.adobe.com/p...-to/photo-retouching.html

Succes ermee!
Pagina: 1