Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zonneboiler met 2 opvang vatten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me nu al een tijdje aan het verdiepen in een zonneboiler. Nou sprak ik laatst iemand die mij adviseerde dat ik een zonneboiler moest nemen met 2 opvang vatten. het eerste vat zou dan zijn voor hoge temperatuur water en de tweede voor de lagere. Nu ben ik gaan google maar kan ik hier nergens informatie over vinden.

Is het verstandig / gebruikelijk meer dan 1 opvangvat te hebben en zo ja hoe werk soon systeem dan. Is er iemand die me hier meer informatie over kan geven.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een zonneboiler systeem met 2 buffervaten heeft het voordeel dat je in de winter met verhoudingsgewijs veel collectoren één vat eerst opwarmt, waardoor je een hogere temperatuur kan krijgen van het water. In de zomer benut je beide vaten.

Via de controller wordt eerst 1 vat opgewarmd, zodra deze zijn maximale temperatuur bereikt (meestal 80-85°C) zal de controller het 2de vat gaan opwarmen.

Of het verstandig is? Op zich wel, meestal kies je voor zo'n soort systeem als je bijvoorbeeld 's winters op een zonnige dag toch een goede opbrengst wilt hebben (hogere temperatuur water) of als je je SWW (sanitair warm water) elektrisch naverwarmd (of met een WP). Dan is een kleiner vat (bijvoorbeeld 200 ltr) makkelijker op temperatuur te brengen dan een vat van 400-600 of meer liters.

Nadelen zijn de aanschafprijs; 2 vaten is duurder dan 1 vat. Je hebt meer temperatuursensoren nodig, meer leidingwerk en leidingtechnische appendages, en een duurdere controller.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Technisch is het logisch, met name voor het voor- en najaar. In woningen zie je het echter vrijwel niet vanwege a) de ruimte die nodig is voor 2 vaten en b) de extra investeringskosten.

Bij grotere installaties is het gebruik van meerdere vaten echter heel normaal.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
normaal is 2 boilers nadelig.
je hebt dan 2x het oppervlakte van 1 boiler, met dito warmte verlies. :-(
maar goed de warmte die je binnen haalt is zo goedkoop, dat het eigenlijk niet veel uit maakt. :*)

liefst heb je 1 grote boiler met 2x een spiraal er in.
dan gebruik je de bovenste spiraal voor de hoge temperaturen en de onderste spiraal voor de lage temperaturen.
(meer spiralen is ook mogelijk, als je meer functionaliteit wil.)

bij steca regelaars word een leuk stuk uit gelegd.
http://www.steca.com/inde...ture_differential_control
(is wel puzzelen en flink wat lezen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke uitleg, Ruimte is bij mij op zolder niet echt een probleem De prijs die een extra vat kost zou ook geen probleem moeten zijn als het rendement er ook naar is.

Zijn er ook ergen cijfers van rendement verschil tussen een enkel vat systeem of een dubbel vat systeem

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:21:
Duidelijke uitleg, Ruimte is bij mij op zolder niet echt een probleem De prijs die een extra vat kost zou ook geen probleem moeten zijn als het rendement er ook naar is.

Zijn er ook ergen cijfers van rendement verschil tussen een enkel vat systeem of een dubbel vat systeem
als jij 1x een grote boiler aan kunt leggen. (+/- >350liter tot een 1000liter)
met 2x een spiraal, is dat de beste weg om met 2 verschillende kringen te werken. ;)

rendement is wat moeilijker.
uit eindelijk doe je het meeste warm water maken om mee te douchen en baderen.
en dat is helaas niet de grootste hoeveelheid energie gebruik in een huishouden.
(het verwarmen van mijn huis is +/- een factor 4 meer.)
dus met 1 spiraal ben je al een goede weg, met een extra spiraal voeg je niet veel meer toe.

(maar het kan zijn dat je een nog geavanceerdere opstelling wil.
en dan is de 2de spiraal een noodzaak/zeer verstandig.)

edit:
het +/- gas gebruik in mijn huis verdeelt over:
koken = 25m3
douche/bad = 150m3
verwarming = 400-450m3.

huishouden = dinky (dual income no kids, dus niet veel warmwatergebruik)

edit2:
ga eerst maar eens goed lezen bij steca. ;)
een dual spiraal systeem is veel intelligenter als een boiler verwarmen naar 80 graden en dan over gaan naar het volgende boiler.
(b.v. er word gekeken of het 1 ste boiler wel te verwarmen is, stel het is winter en dat lukt niet, dan kan er toch nog genoeg warmte zijn om de 2de boiler te verwarmen.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 06-04-2016 09:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:21:

Heb je al een idee van

a) hoeveel collectors je wilt plaatsen
b) hoe veel liter water je als opslag wilt hebben

En bijkomend: heb je lage temperatuur verwarming?

Verwijderd

Topicstarter
Skyaero schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:41:
[...]

Heb je al een idee van

a) hoeveel collectors je wilt plaatsen
b) hoe veel liter water je als opslag wilt hebben

En bijkomend: heb je lage temperatuur verwarming?
De hoeveelheid collectoren die ik kan plaatsen zouden 4 zijn voor de zonneboiler. Dit is op het dak van de garage die op het zuiden gericht is. Of ik er ook 4 nodig heb is de vraag. Het dak van de woning wil ik behouden zodat hier later nog zonnepanelen op kan doen.

Voor de vraag hoeveel liter water ik wil opslaan heb ik geen idee nog. We willen vloerverwarming aanschaffen. Dus ik denk dat het daarvan afhankelijk is.

We hebben dit huis onlangs gekocht en LTV is eigenlijk de reden dat ik me in dit alles ben gaan verdiepen. Het huis is erg lang waarbij achter in de uitbouw 2 3-dubbel gewone radiators zitten Voor in het huis zit 1 enkele normale radiator en 2 ltv radiators. De thermostaat zit in het midden tussen de woonkamer en de woonkeuken in. per maand ben ik tussen de 200 en 300 kub kwijt aan stoken. Het grootste probleem zit hem in het op temperatuur krijgen van de woonkamer. als de thermostaat op 18 graden staat kan het zo 22 graden in de woonkeuken worden voor de warmte bij de thermostaat klok is. Ook is de CV aan vervanging toe.

Vloerverwarming zou er al voor zorgen dat de begaande grond gelijkmatig wordt verwarmt ook was ons al gewezen dat 2 verschillende soorten radiators niet goed samenwerk. De buiten muren en dak zijn allemaal goed geïsoleerd. In het plan om een Zonneboiler aan te schaffen zit al vloerverwarming en vervanging van de radiatoren. Ook de CV zal er waarschijnlijk aan moeten geloven. Dit was iets wat we wisten toen we de woning kochten.

Ik hoop dat dit een beetje de situatie weergeeft.

ik zal vanavond eerst eens inlezen op de link die in eerder genoemde comment staan.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

In het voor- en najaar is de zoninstraling lager, dus minder warmte opwek.
Een kleiner buffervat, met dus minder water, zal dan eerder op een hogere temperatuur komen dan een groot vat. Een opstelling met 2 vaten, die na elkaar opgewarmd worden, levert daarom eerder een bruikbare hoge temperatuur.

De vraag is wat is het doel van je zonneboiler?
- Wil je jouw tapwater voorverwarmen, dan wil je graag minimaal 60 graden hebben. Dit bereik je een groter deel van het jaar met een 2 vaten systeem.
- Wil je de vloerverwarming gaan verwarmen dan heb je maar circa 35-40 graden nodig. Dan voldoet 1 groot vat prima.
- 1 groot vat met een hygiene spiraal is ook nog een optie. Daarmee wordt het tapwater voorverwarmd, maar heeft nog wel naverwarming nodig door de CV ketel in het voor- en najaar.

Wil je het maximale uit je zonneboiler halen, dan is vloerverwarming (of allemaal LTV radiatoren) zeer aan te bevelen.
Om een grof idee te geven: 3 collectoren + 500L buffer vervangt ongeveer 500m3 gas per jaar.
Wil je meer gas besparen, dan kan je mijns inziens beter naar een warmtepomp gaan kijken.
Voor een warmtepomp heb je ook LTV verwarming nodig, dus investeren in vloerverwarming is altijd goed.

Wat betreft de ongelijke ruimte temperatuur in huis: door de voetventielen bij de radiatoren in de woonkeuken iets dichter te draaien, kan je de opwarmsnelheid wat verlagen. Zie het CV tuning topic voor uitgebreidere info hierover.

Hou eens wat nauwkeuriger je gasverbruik bij (per dag of week) om een beter idee te krijgen van je jaarverbruik. Dit kan je zelf uitrekenen of invullen op bijv. Mindergas.nl, dan wordt het rekenwerk voor je gedaan.

Isolatie is normaal het startpunt wil je gas besparen. Alle warmte die je niet verliest, hoef je ook niet bij te stoken.

[Specs]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:37:
...............................
per maand ben ik tussen de 200 en 300 kub kwijt aan stoken.
....................................
Dat zegt me eigenlijk niet veel, het kan veel/weinig zijn
Het grootste probleem zit hem in het op temperatuur krijgen van de woonkamer. als de thermostaat op 18 graden staat kan het zo 22 graden in de woonkeuken worden voor de warmte bij de thermostaat klok is. Ook is de CV aan vervanging toe.

Vloerverwarming zou er al voor zorgen dat de begaande grond gelijkmatig wordt verwarmt ook was ons al gewezen dat 2 verschillende soorten radiators niet goed samenwerk.
Klinkt als inregelen van het centrale verwarmingssysteem
De buiten muren en dak zijn allemaal goed geïsoleerd. In het plan om een Zonneboiler aan te schaffen zit al vloerverwarming en vervanging van de radiatoren. Ook de CV zal er waarschijnlijk aan moeten geloven. Dit was iets wat we wisten toen we de woning kochten.

Ik hoop dat dit een beetje de situatie weergeeft.
Ik snap dat je in de zonneboiler modus zit, prima, mooi!

Maar........
Over wat voor soort woning hebben we het?
Bouwjaar, aantal M2 BVO of M3, Wat is goed geïsoleerd, materiaal en dikte?
Wat voor glas heeft het huis en hoeveel M2 op welke windrichtingen?
Als uit bovenstaande blijkt dat je toch best veel (alles relatief) verbruikt, is misschien andere maatregelen een betere oplossing om het wooncomfort te verhogen.

Om maar mijn standaard zin te gebruiken
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik het al over isoleren gehad?
Het is niet sexy, maar wel effectief. Geen zin het hier over te hebben omdat de zonneboiler er gewoon komt? Prima.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
Ik heb 2 boilers (met een bovengenoemde prioriteitsregeling) omdat de cv ruimte laag is. 1 grote paste niet, dus werden het 2 kleine.
ik heb overigens de CV ondersteuning op de prio 1 boiler, de prio2 boiler is puur benutten restwarmte van de zonnecollector. Zorgt er in zomer voor dat ik 3 schaduwdagen kan overbruggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 20:19
De prioriteitsregeling, hoe hebben jullie die gemaakt?

Ik heb al nagedacht en tekening + programmeer schema gemaakt, alleen nu nog uitvoeren..

Met Arduino bijvoorbeeld ben je met een paar tientjes klaar. Alleen dat is te complex voor mij om dit verder zelf uit te voeren

Of welke controller is betaalbaar?

Ik zag deze: http://www.ebay.com/itm/S...-AC-50-60Hz-/121743741622

Alleen 200 Euro vind ik te gortig voor een bij elkaar gesprokkeld zelfbouw systeem. + nog 2 tientjes voor internet connectie. Dat is een ander type

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

BenEco gebruikt voor zijn prioriteitsregeling de SR618C6 controller.

Mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: http://proecosolar.eu/86-444-thickbox/controller-sr618c6.jpg

[Specs]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Jack schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:37:
BenEco gebruikt voor zijn prioriteitsregeling de SR618C6 controller.

Mogelijkheden:
[afbeelding]
En gebruikt systeem 5. :)

Kosten vallen wel mee: $93,- incl. 4x PT100 en 2x PT1000 sensors (ex. verzendkosten/taks en invoer.)
http://www.aliexpress.com...ler&productId=32608337329

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 22-06-2016 19:40 ]

• pieterraxis
BenEcoooooo, tnx!

• pieterraxis

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik heb het volgende idee met 2 vaten. In de zomer wordt alles opgewarmd. In de winter zal de warmtepomp vat2 warm houden en zullen de zonnecollectoren het cv buffervat opwarmen (middels een modulerende pomp voor een hoger rendement van de zonnecollectoren). Tapwater loopt eerst door het 1ste vat (hygiënespiraal) en dan, dus al opgewarmd, door het 2de vat. Er wordt ook gebruik gemaakt van DWTW.

Als het water in vat1 warmer is dan vat2 zal de warmte worden overgedragen naar vat2. Als vat1 onder de 30/35 graden komt en de zonnecollector kan het niet leveren dan haalt het zijn warmte uit vat2 welke door de warmtepomp wordt warm gehouden. Er komt nog een terugslagklep tussen de 2 buffers zodat het water niet ongevraagd heen en weer loopt.

situatie

[ Voor 17% gewijzigd door migila op 25-07-2016 15:16 ]

Pagina: 1