Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Mijn interesse werd maandag gewekt door DEZE reactie onder een nieuwsbericht over een nieuwe 10 core i7. Daarin verteld Tweaker Nukhem over een type Intel Xeon die enorm in prijs is gedaald omdat een groot aantal tech bedrijven hun server parken heeft geupgrade. Gevolg, voor slechts 140 dollar haal je 16 redelijk goede cores (32 threads) in huis.

Nukhem wees Tweakers in een latere reactie op de volgende deal (los van of ze naar Nederland verzenden):
Intel S2600CP Motherboard w/ Dual E5-2670 SR0KX , 128GB Ram

Als we uitgaan van 80 euro verzendkosten en de inklaring bij het geheel optellen komt dat uit op omgerekend 600 euro. Voor net iets minder koop je een 6700(K) of 5820K upgrade set maar voor mijn gevoel krijg je met bovengenoemde set heel veel meer bang for buck. Wat zie ik over het hoofd (los van dat het overkill is)?

Context:
Ik speel van tijd tot tijd Battlefield 4 en Rocket League + gebruik zo nu en dan Photoshop, Lightroom en Adobe Premiere Pro (omvang verschilt). Dit alles doe ik nu nog op een i7 870 met 8GB RAM en een R9, 290 wat eigenlijk nog heel goed gaat (alleen tergschalen bij 4K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor wat jij doet is een 6700k veel slimmer;

Met de 2670's heb je cores van wat generaties terug die ook nog op max 3,3ghz turbo'en, dat gaat je met veel desktop apps en games tegenhouden.

De 2670's zijn wel tegen leuke prijzen te krijgen en daarom zeker interessant, maar alleen als je ook echt al die cores goed gaat gebruiken. veel VM's, veel video werk (en ook niet altijd) en bijv 3D renderen.

Puur multithreaded doen ze in cinebench 15 2000 punten.. Als je dat goedkoop kunt scoren is dat leuk voor bovenstaande dingen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In games ga je er denk ik behoorlijk op achteruit. Games hebben 9/10 keer genoeg aan 4 snelle cores en die van de Xeon zijn niet heel snel. Tov een 6700K mis je 1 GHz. Ook betwijfel ik of je in de Adobe software het verschil gaat zien wat je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:47:
In games ga je er denk ik behoorlijk op achteruit. Games hebben 9/10 keer genoeg aan 4 snelle cores en die van de Xeon zijn niet heel snel. Tov een 6700K mis je 1 GHz. Ook betwijfel ik of je in de Adobe software het verschil gaat zien wat je verwacht.
Processoren van verschillende generaties kun je niet volledig 1 op 1 vergelijk en al helemaal niet alleen maar afgaan op het aantal GHz. Het speelt inderdaad wel degelijk een rol bij games en ik ben het met je eens dat je als gamer liever 4 snelle cores dan een hoop langzame kan hebben. Games zijn echter momenteel niet echt het punt, gezien ik dik tevreden ben met het aantal FPS bij de hoogste instellingen (het verbaasd me dat het nog kan met een processor uit 2009).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
PixellBox schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:53:
[...]

Processoren van verschillende generaties kun je niet volledig 1 op 1 vergelijk en al helemaal niet alleen maar afgaan op het aantal GHz. Het speelt inderdaad wel degelijk een rol bij games en ik ben het met je eens dat je als gamer liever 4 snelle cores dan een hoop langzame kan hebben. Games zijn echter momenteel niet echt het punt, gezien ik dik tevreden ben met het aantal FPS bij de hoogste instellingen (het verbaasd me dat het nog kan met een processor uit 2009).
Ps en Lightroom zullen veeeel lekkerder werken op een 6700k. Door de lagere clocks zul je mogelijk op de 2670's tov de 970 al hebben dat je er qua "soepele werkervaring" op achteruit gaat, laat staan tegenover een 6700k.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
maratropa schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:46:

Met de 2670's heb je cores van wat generaties terug die ook nog op max 3,3ghz turbo'en, dat gaat je met veel desktop apps en games tegenhouden.

De 2670's zijn wel tegen leuke prijzen te krijgen en daarom zeker interessant, maar alleen als je ook echt al die cores goed gaat gebruiken. veel VM's, veel video werk (en ook niet altijd) en bijv 3D renderen.

Puur multithreaded doen ze in cinebench 15 2000 punten.. Als je dat goedkoop kunt scoren is dat leuk voor bovenstaande dingen.
maratropa schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:46:

Simpel gezegd zou ik er met 4K in Premiere Pro op vooruit moeten gaan maar ga ik bij andere zaken niet zoveel op vooruit T.O.V. mijn huidige i7 870?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
PixellBox schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:03:
[...]

[...]

Simpel gezegd zou ik er met 4K in Premiere Pro op vooruit moeten gaan maar ga ik bij andere zaken niet zoveel op vooruit T.O.V. mijn huidige i7 870?
Idd, en zelfs met premiere heb je met een 6700k, mits met genoeg ram en een gpu ook vaak al een prima 4K edit ervaring. Dan is het dus vooral het timeline encoden/exporteren, en dat schaalt in premiere ook niet altijd oneindig door. Maar met videobewerken kun je zo veel kanten op, met zwaardere 4K formaten en bijv. encoden naar H.265 zijn die extra cores wel fijn.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hou er ook even rekening mee dat nagenoeg alle server moederborden met onboard video geen pci-e videokaarten ondersteunen, is bedoeld voor controllers 😉 spreek uit ervaring, helaas.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Integrated Matrox* G200 2D Video Graphics controller .........

http://www.intel.nl/conte...server-board-s2600cp.html

zou het videokaart verhaal maar eerst even goed navragen bij Intel voordat je er aan begint 😉

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 05-04-2016 23:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dat moederbord ondesteund wel een GPU maar alleen in het eerste volledige pci-e slot. Staat me iets bij dat een vriend van mij bezig was met ESXI op zo'n bord en dat hij met geen mogelijkheid een 2de vga kaart aan de praat kreeg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Naar aanleiding van jullie berichten heb ik de i7 6700(K)'s in de gaten gehouden en kwam net een mooie deal tegen voor een 6700 (non K). Misschien echter iets te impulsief overgegaan tot aankoop, gezien ik na het zien van wat reviews/video's nou ook weer niet gek veel real world performance boost lijkt te krijgen T.O.V. mijn huidige i7 870 setup. Gemiddeld slechts 20% bij games. Bij Premiere en andere Adobe programma's is het wat lastiger vergelijken, waarbij ik er wel op vooruit ga door makkelijker 4K te kunnen bewerken en een project gemiddeld 30 procent sneller lijkt te exporteren maar ik was nou ook weer niet omver geblazen. Verder uiteraard mijn eigen fout omdat ik eerst meer onderzoek had moeten doen.

Wat zie ik behalve een nieuwere chipset, DDR4 future proofing en een kleine performance boost over het hoofd (er zal toch wel meer veranderd zijn na 6 jaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
PixellBox schreef op donderdag 07 april 2016 @ 01:23:
Naar aanleiding van jullie berichten heb ik de i7 6700(K)'s in de gaten gehouden en kwam net een mooie deal tegen voor een 6700 (non K). Misschien echter iets te impulsief overgegaan tot aankoop, gezien ik na het zien van wat reviews/video's nou ook weer niet gek veel real world performance boost lijkt te krijgen T.O.V. mijn huidige i7 870 setup. Gemiddeld slechts 20% bij games. Bij Premiere en andere Adobe programma's is het wat lastiger vergelijken, waarbij ik er wel op vooruit ga door makkelijker 4K te kunnen bewerken en een project gemiddeld 30 procent sneller lijkt te exporteren maar ik was nou ook weer niet omver geblazen. Verder uiteraard mijn eigen fout omdat ik eerst meer onderzoek had moeten doen.

Wat zie ik behalve een nieuwere chipset, DDR4 future proofing en een kleine performance boost over het hoofd (er zal toch wel meer veranderd zijn na 6 jaar)?
Een i7 870 zit in cinebench 15 op een multithreaded score van 480 ofzo, terwijl een 6700 richting de 820+ gaat ofzo; dat is wel een flinke boost, imho geen kleine. Single threaded doet een 870 +/-100 terwijl een 6700 op 165 zit, ook een heel groot verschil en heel merkbaar met alles wat je doet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hijack dit thread even omdat het over een soortgelijke setup gaat.
Allereerst deel ik even de volgende informatie:
Voor adobe premiere/after effects geld dat meer cores beter zijn. MITS, en dit is een grote mits, je de 2014 versie hebt. De 2015 versie ondersteund dus NIET alle cores! Bron

In grove lijnen kan je zeggen dat een dual xeon in vrijwel alles (veel!) sneller is dan wat voor consumer grade processor op dit moment als men gebruik maakt van de juiste programma's die 32 HT cores ondersteunen.; check de link.

Nu ik info gedeeld heb... zou ik ook graag wat info terug willen :+

Ik heb het volgende moederbord besteld. Bij form factor staat 'Proprietary'.
Na wat googlen lijkt ik een SSI - EEB bord te hebben? Is deze dan in een standaard midi touwer te proppen? Schijnbaar komen de gaten overeen?

Kunnen jullie me in deze advies geven? Welke kast moet ik hebben? Misschien heeft iemand nog een mooi 2de handsje liggen?

2de vraag die ik heb: klopt het als ik alle geheugen banken voorzie van geheugen het moederbord in quad channel werkt?

Ter informatie nog de rest van de build:
Smicro x9 bord
(16*8) 128 gb 1333mhz ecc geheugen
2x E5-2670
2x Arctic frozer koelers
1000 watt corsair PSU
USB 3.0 pci kaart

Bij voorbaat hartelijk dank voor de reacties. Afkraken/opbouwende kritiek/opmerkingen worden allemaal gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludimus
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 22:16
leuk,

ik ga ongeveer dezelfde build maken.

via ebay 2x e5 2670

via marktplaats (8x8) DDR3 1333 REG ECC (E 120,-)

nieuw aangeschaft:
MB ASUS Z9PA-D8C (ATX) met extra MIO 892 audiokaartje.
2 cpu coolers CM hyper 212 EVO

Ik heb nog een seasonic 650 m12 bronze liggen, die over een extra 8 pins CPU aansluiting beschikt.
videokaart, schijven, kast en win pro licentie heb ik ook nog.

Totaal iets van 600 euro uitgegeven.

Alles is binnen behalve de CPUs, die verwacht ik aankomende week en dan maar eens kijken of dit gaat lukken.

Ik zal hem voornamelijk voor blender gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
het grote dual 2670 topic ;)
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:04:
Hijack dit thread even omdat het over een soortgelijke setup gaat.
Allereerst deel ik even de volgende informatie:
Voor adobe premiere/after effects geld dat meer cores beter zijn. MITS, en dit is een grote mits, je de 2014 versie hebt. De 2015 versie ondersteund dus NIET alle cores! Bron

In grove lijnen kan je zeggen dat een dual xeon in vrijwel alles (veel!) sneller is dan wat voor consumer grade processor op dit moment als men gebruik maakt van de juiste programma's die 32 HT cores ondersteunen.; check de link.

Nu ik info gedeeld heb... zou ik ook graag wat info terug willen :+

Ik heb het volgende moederbord besteld. Bij form factor staat 'Proprietary'.
Na wat googlen lijkt ik een SSI - EEB bord te hebben? Is deze dan in een standaard midi touwer te proppen? Schijnbaar komen de gaten overeen?

Kunnen jullie me in deze advies geven? Welke kast moet ik hebben? Misschien heeft iemand nog een mooi 2de handsje liggen?

2de vraag die ik heb: klopt het als ik alle geheugen banken voorzie van geheugen het moederbord in quad channel werkt?

Ter informatie nog de rest van de build:
Smicro x9 bord
(16*8) 128 gb 1333mhz ecc geheugen
2x E5-2670
2x Arctic frozer koelers
1000 watt corsair PSU
USB 3.0 pci kaart

Bij voorbaat hartelijk dank voor de reacties. Afkraken/opbouwende kritiek/opmerkingen worden allemaal gewaardeerd!
Het is niet zo zwart wit hoor, de voorkeur heeft nog altijd zo min mogelijk snelle cores ipv veel cores. Dual 2670 is vaak voor allround gebruik geen beste keuze meer maar voor een aantal dingen nog erg leuk, vooral door de lage prijs. 2000 cinebench punten voor multithreaded werk vind je op geen andere manier voor die prijs. iig;

Dat moederbord is een 15,2 bij 13,2 inch bord, proprietary, als in; waarschijnlijk de slechtste aankoop die je had kunnen doen :P Maar serieus, die is niet alleen dieper maar ook breder dan ATX waardoor je er bijna geen redelijke behuizingen voor kunt vinden. Bijv. een x9dai is tenminste 12 x 13 inch, die krijg je met wat modden nog wel in veel behuizingen. Maar Supermicro blijft k*t, ze noemen het vaak ssi-eeb maar dan zitten er toch weer gaten op andere plekken. Asus is vaak wat relaxter. Maar voor de meeste behuizingen (als het al past, bijv let op verdiepte moederbordplaat) dan zul je toch wat gaten en standoffs bij moeten modden. Echte ssi-eeb behuizingen vind ik veels te groot, ik mod altijd normale atx behuizingen.

Het meest easy is een atx compatible bordje zoals de persoon onder je neemt.
ludimus schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:50:
leuk,

ik ga ongeveer dezelfde build maken.

via ebay 2x e5 2670

via marktplaats (8x8) DDR3 1333 REG ECC (E 120,-)

nieuw aangeschaft:
MB ASUS Z9PA-D8C (ATX) met extra MIO 892 audiokaartje.
2 cpu coolers CM hyper 212 EVO

Ik heb nog een seasonic 650 m12 bronze liggen, die over een extra 8 pins CPU aansluiting beschikt.
videokaart, schijven, kast en win pro licentie heb ik ook nog.

Totaal iets van 600 euro uitgegeven.

Alles is binnen behalve de CPUs, die verwacht ik aankomende week en dan maar eens kijken of dit gaat lukken.

Ik zal hem voornamelijk voor blender gaan gebruiken.
Hyper 212 EVO's zijn 12cm koelers; die passen op een atx dualbord eigenlijk nooit dwars zodat je geen airflow setup kunt maken waarbij beide cpu's hun hitte naar boven uit de behuizing blazen. Dat heeft altijd mijn voorkeur, nu kun je ze alleen rechtop zetten waardoor de warmte van cpu 1 door de koeler van cpu 2 geblazen wordt. Dat is prima in servers met giga veel airflow maar ik zou het niet in een stil workstatin willen :)

wat voor behuizing heb je?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludimus
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 22:16
ik heb het het plan om hem in mijn huidige coolermaster 690 te bouwen.
Maar die heeft nu maar 1 front intake en 1 fan achter.

Of in deze (die heeft meer airflow): van marktplaats.

Die fan setup heb ik overigens wel over nagedacht, ik zag die 212 EVOs in dit youtube filmpje:

en die had nog wel aardige temps.

Maar suggesties zijn welkom, ik moet hem nog bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Ja het is gewoon een workstation moederbord en processors.
Ook het aantal ram zal door bijde processors verdeeld worden dus dan kom je aan 64 gb per processor.
Vroeger waren die krengen hartstikke duur, ik heb er hier ook eentje liggen van ibm van 2001.
Het is echt gemaakt voor de zakelijke markt en kan dus ook autocad op draaien meestal worden dit soort beestjes verkocht met een goede andere videokaart dan normaal wat de consument wilt.
Maar volgens mij ben je dan wel een vermogen kwijt aan intern geheugen.
ik denk inderdaad net als die andere jongens posten dan je niet aan die 6700 k van intel komt.
Als je echt snel wilt gaan dan zou ik nog effe doorsparen voor een echte game-pc.
En dan kom je idd aan die 10 core i7 processor.
dat in combinatie met een goed sli of crossfire moederbord heb je echt een racemonster en dan kan je gegarendeerd alles draaien. :)
Pagina: 1