[PowerMac G5] Waar OS vandaan te halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Gegroet appelgoden _/-\o_

Ik heb twee Powermac G5's op de kop getikt, nu wordt er van één van beiden een hackintosh / Windows PC gemaakt (casemod) en de ander is "volledig" functioneel.
Probleem is dus alleen dat ik er niks op kan laten draaien, nu ben ik ook enigszins beperkt in mijn voorzieningen, wat enigszins de oorzaak kan zijn, maar dit hoor ik dan wel van jullie ;)
Dus mijn vraag
Kunnen jullie mij helpen deze oude Powermac G5 weer te voorzien van een OS.

Het ding kwam zonder HDD en zonder DVD's.
Ik heb hier nog zat SATA drives liggen om deze te gebruiken als schijf & om evt de OS installatie-dvd dmg op te zetten. (Wat me na een paar uur nog niet gelukt is)

Ding werkt "gewoon"
Start op en geef een mapje met de Apple smiley erin en een vraagtekentje. Multiboot menu werkt ook gewoon, alleen verschijnt hier niks. Open Firmware draait ook (is trouwens een Powermac 9,1 volgens OF) en de memtest van OF lijkt ook te slagen.
NVRAM is gereset en hij maakt ook bij elke keer dat hij zijn oude uitlaten laat vlammen het bekende Apple opstart geluid.

Nu ben ik niet in het bezit van een Mac, wel een hackintosh op een oude PC (Q6600) die moeite heeft met het branden van CD's&DVD's (write error of oneindig 'finishing burn' en een normale Windows PC. Zou wel toegang kunnen krijgen tot een Mac denk ik, mocht dit nodig zijn.
Ik heb ook .dmg 's van Tiger en Leopard (resp. ~3 en 8gb).
Ik heb al uren gezocht op internet en dingen uitgeprobeerd zonder resultaat. Boot medium op een SATA schijfje, USB en (niet zeker of deze dus helemaal tof werkt) DVD.
De originele SuperDrive van het ding wilde niet openen dus vervangen met de SuperDrive van Powermac G5 #2

Nu zou ik het erg waarderen als iemand die hier kennis van heeft mij op weg zou willen helpen om het werkend te krijgen.
Ik weet dus ook niet of de boot media die ik gemaakt heb werkend zijn of niet, of waar het dan aan kan liggen.

Op HDD & USB:
'Mac OS X Install DVD.dmg' restoren naar USB en HDD, aansluiten. Beiden geen resultaat.

Op dvd:
'Burn' in disc utility en dan gewoon hetzelfde bestandje als bovenaan en bidden.

Ik hoop dat iemand mij kan verlossen <+:)

Mvg

Beste antwoord (via wout123 op 13-04-2016 22:35)

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:15
Daedalus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:04:
[mbr]'HULP' in een titel is wat schreeuwerige, dus ik heb dat uit de titel gehaald en deze wat verduidelijkt :)[/]

verkopen...voor een prijs), of om eBay, Marktplaats of Amazon in de gaten te houden. Een alternatief zoals justahuman al aangeeft is om Linux te installeren.
Toevallig heb ik vorig jaar Apple gebeld omdat ik precies hetzelfde probleem had. Daar werd vertelt dat er geen enkele "legale" manier bestaat om, via apple, aan oude OSx versies te komen. Zij verkopen ze in ieder geval niet meer.

Ik heb destijds de dmg bestanden legaal gekregen :+ , die omgezet naar iso en vervolgens gebrand op een paar cd's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
linux al geprobeerd bijvoorbeel debian?

zie ook
http://hints.macworld.com...p?story=20060301112336384
voor usb booting.

[ Voor 73% gewijzigd door justahuman op 05-04-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

'HULP' in een titel is wat schreeuwerige, dus ik heb dat uit de titel gehaald en deze wat verduidelijkt :)

Dit is een PowerMac G5 (late 2004). Die kwam standaard met Mac OS X 10.3 Panther, en een PowerMac G5 wordt ondersteund tot en met Mac OS X 10.5 Leopard. Nu is het de vraag welke kopieën je hebt van Tiger en Leopard. Als dit de retail versies zijn, dan zit je goed. V.z.i.w. was er van Tiger de retail versie enkel voor PowerPC, en was er een gelekte Intel versie. Van Leopard was de retail versie 'universal' (zowel PowerPC als Intel), maar kwamen Intel Macs met een Intel-only variant. Ik kan me voorstellen dat voor je Hackintosh je de Intel-only variant hebt, om ruimte te besparen. De (legale) enige maar om aan een PowerPC versie van OS X te komen is door Apple te bellen (zij kunnen je Leopard voor PowerPC verkopen...voor een prijs), of om eBay, Marktplaats of Amazon in de gaten te houden. Een alternatief zoals justahuman al aangeeft is om Linux te installeren.

[ Voor 82% gewijzigd door Daedalus op 06-04-2016 00:17 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
Daedalus schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:04:
[mbr]'HULP' in een titel is wat schreeuwerige, dus ik heb dat uit de titel gehaald en deze wat verduidelijkt :)[/]

verkopen...voor een prijs), of om eBay, Marktplaats of Amazon in de gaten te houden. Een alternatief zoals justahuman al aangeeft is om Linux te installeren.
Toevallig heb ik vorig jaar Apple gebeld omdat ik precies hetzelfde probleem had. Daar werd vertelt dat er geen enkele "legale" manier bestaat om, via apple, aan oude OSx versies te komen. Zij verkopen ze in ieder geval niet meer.

Ik heb destijds de dmg bestanden legaal gekregen :+ , die omgezet naar iso en vervolgens gebrand op een paar cd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Hi, bedankt! Nee Linux nog niet geprobeerd, ga ik zo even doen!
Electromonkey schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:48:
[...]

Ja ik kon ze ook al niet vinden! Dus als ik Apple bel en ze even lief aankijk sturen ze je de .dmg?
Of zou jij hem eventueel door kunnen sturen naar mij :9

Alvast bedankt voor alle hulp! Ik ga er weer even tegen aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
*snip* het is niet de bedoeling de discussie ergens anders dan hier voort te zetten

[ Voor 81% gewijzigd door Daedalus op 06-04-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Electromonkey schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:48:
[...]
Ze kunnen het wel doen, maar je moet net de juiste persoon hebben :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik heb nog wel een .dmg liggen met 10.5 ppc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout123
Hi allemaal,

Debian PPC werkt, gebrand via Windows PC, ik probeer nu nogmaals een Tiger DVD te branden.
alvast bedankt voor de reacties! Ik hoop dat ik het werkend krijg.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb nog wel een retail OSX 10.5 DVD liggen ;-) Voor dat je 10.5 gaat installeren is het wel even handig om naar de laatste firmware bij te werken. Ik weet dat ergens in de PPC G5 serie er Macs waren die niet heel gelukkig werden van OSX 10.5 + oude OF versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
johnkeates schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:09:
Ik heb nog wel een retail OSX 10.5 DVD liggen ;-) Voor dat je 10.5 gaat installeren is het wel even handig om naar de laatste firmware bij te werken. Ik weet dat ergens in de PPC G5 serie er Macs waren die niet heel gelukkig werden van OSX 10.5 + oude OF versie.
Bedankt voor het aanbod!

Electromonkey is op het moment aan het kijken of hij een DVD voor me heeft.

Het lukt me niet om een werkende DVD te krijgen van Tiger, maar Debian boot als ik de DVD erin stop.

Dus ja, de nieuwe titel is erg van toepassing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 02:20
Heb je hier al eens gekeken?

https://www.macintoshgarden.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:07
Ik heb 10.3 op 3 CD's voor je. Ik zou er ook 3 ISO's van kunnen maken en die mailen.
Ik heb daar mijn G3 mee kunnen updaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorussio op 13-04-2016 22:28 ]

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Jorussio schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:27:
Ik heb 10.3 op 3 CD's voor je. Ik zou er ook 3 ISO's van kunnen maken en die mailen.
Ik heb daar mijn G3 mee kunnen updaten.
Hi, bedankt!
Ik heb al van Electromonkey de 4CD verzie van Tiger en Panther gekregen ;)
maar toch bedankt!
zal hem even markeren als beantwoord!
Pagina: 1