Te veel zout binnen gekregen, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.746 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
Ik weet niet, of het in dit subforum thuis hoort, anders mag een modje 'm gerust een schopje geven.

Zondag heb ik per ongeluk te veel zout in mijn eten gedaan. Het was stamppot, om precies te zijn. Ik gok een gram of 20-25. (Verdeeld over 2 dagen, dat wel) Normaal gesproken kijk ik héél erg uit met zout (ik ben mij bewust van de consequenties op de langere termijn), maar ik heb het verkeerde potje kruidenzout gebruikt. Er viel niet veel meer aan te doen.

Ik heb na de maaltijd meteen heel veel water gedronken, met de gedachte dat mijn lichaam dat zou helpen om het beter af te voeren. Maar helaas... De klachten kwamen:
  • Droge mond
  • Duizeligheid
  • Neiging tot braken
  • Pijn in polsen en onderrug
  • Plassen gaat moeilijk (dat terwijl ik 2 liter water gedronken heb)
  • Slechter kunnen zien
  • Veel slaap
Nu ben ik al eens eerder met (naar mijn mening serieuze klachten) richting de huisarts geweest, en er bleek achteraf niets aan de hand. Ik wil niet verworden tot notoire klager, dus ik besluit het eerst even aan te kijken. Ik blijf veel water drinken, maar nu, 2 dagen later, is het nog steeds gaande.

Ik merk zelfs dat mijn huid droger word.

Er zullen hier vast wat mensen met medische kennis zitten. Moet ik dit even aankijken en loopt het los, of zijn er andere adviezen?

Als ik Google op dit probleem, kom ik veel sites tegen met horrorverhalen over het eten van te veel zout, maar nergens adviezen over als je incidenteel eens te veel zout binnenkrijgt. Ik heb ook al even met een apotheek gebeld, maar die konden mij geen zinnig advies geven...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Huisarts dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik mag dan medische kennis in pacht hebben (arts), maar het is simpelweg zeer onverstandig om advies via het internet te raadplegen. Vandaar dat ik dan ook geen advies ga geven, behalve wat mijn voorganger al heeft aangeraden :)

En als je 't écht niet vertrouwt: de huisartsenpost.

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 05-04-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 06:36
Wat je eigenlijk zegt is dat je 10 gram zout per dag hebt gegeten in 2 dagen, en dat is inmiddels 2 dagen geleden. Dan vermoed ik zomaar dat je klachten niet gerelateerd zijn aan je natrium intake ;) . Al helemaal niet omdat een volwassen persoon wordt aangeraden om 6 gram zout per dag maximaal te eten, maar de gemiddelde Nederlander daar ver boven zit.

Je klachten zullen dus wel niets met dat snufje zout te maken hebben.

Edit: @ hierboven... Huisartsenpost? Tuurlijk, lekker duur. Als het al 2 dagen bezig is kan deze patiënt ook best morgenochtend op het reguliere spreekuur komen.

Edit 2: Omdat je natuurlijk alles kan staven met wetenschap:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/357085
"Salt consumption in most developed countries ranges between 8 to 40 g/day"

Let wel, dat was in 1978, de hoeveelheid zout zal vermoed ik in de Westerse wereld niet heel veel anders zijn geworden.

[ Voor 36% gewijzigd door MoiZie op 05-04-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan nog: huisarts. Die kan afwegingen maken tussen fysiek, niet, en psychisch. Geen vd drie is reden tot schaamte om naar de huisarts te gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Huisarts inderdaad, dat je dit uberhaubt op een forum vraagt.

Verder is je lichaam vrij goed in staat zout af te voeren. Bij sterke schommelingen is daar een paar dagen voor nodig voordat er weer een balans ontstaat, dus wat je beschrijft, dat kan.

Maarja, dit is echt iets voor een arts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
maar ik heb het verkeerde potje kruidenzout gebruikt. Er viel niet veel meer aan te doen.
Serieus? Je had toch wat anders kunnen nemen? Zelfs als je in je verstrooidheid niets hebt opgemerkt bij de bereiding, dan proef je het toch? En vervolgens eet je er de volgende dag wéér van... :?

Dan nog is 12,5 gram per dag maar iets boven gemiddeld. (9,9gram). Persoonlijk denk ik dat je klachten te maken hebben met de paniek en niet zozeer met het zout. Desondanks is het verstandig om even met de huisarts te spreken, om uit te sluiten dat je niet iets anders onder de leden hebt. Wellicht kan het zelfs telefonisch.

Voor de grap nog even de ld50 van natriumchloride opgezocht. Bij muizen is dat 4gr/kg lichaamsgewicht. Tenzij je minder dan 3kg weegt, staat je leven dus nog niet op het spel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:34
Zoals ook hierboven opgemerkt; ik vraag me af waarom je 2 dagen eet van voedsel waarvan je vermoed dat hier (veel) teveel zout in zit? Een kok zou denk ik zeggen: 'Als je het niet proeft, zal het er ook niet of nauwelijks in hebben gezeten'.

Mijn moeder strooide vroeger ook wel eens teveel zout over de aardappelen. Dat proefden we écht wel, en als het dan echt te vies was gooide ik mijn eten (helaas) weg. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en je je vooral druk maakt om niks. Maar goed, zeker weten doe ik het - net als alle anderen - ook niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
*knip* Als je denkt dat er iets niet door de beugel kan, plaats dan een TR.

En het zout te veel leek wel mee te vallen kwa smaak. Ten eerste is het zonde om voedsel weg te gooien, ten tweede heeft niet iedereen het budget om direct nieuwe ingrediënten te halen.

[ Voor 53% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

*knip* what happens in de HK stays in de HK. Ook is dit nergens voor nodig, plaats gewoon een TR.

[ Voor 84% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk dat de bal maar bij de huisarts bespeeld moet gaan worden. Hier gaat niet veel goeds uitkomen :)

Het internet is geen vervanging van medische zorg bij serieuze klachten. En of de klachten serieus zijn is voor een professional om te beoordelen.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 23:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.