Gaspit inbouwen in houten kist

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op een boot heb ik een houten motorkist gemaakt, iets verder van de motor af willen we een kookplaat maken zodat er ook wat eten kan worden gemaakt.

Ik zit eraan te denken om van 3 of 4 mm RVS een bak te laten vouwen die we als eerste warmteschild in de houten kist monteren. In deze bak plaats ik dan met een afstand van 2-3 cm een tweede RVS kist waar de gaspit in komt. Deze afstand maak ik met kunstof afstandhouders die tegen een temperatuur kunnen.

Boven de gaspit komt een dikke 10mm RVS plaat (Teppan Yaki) waar op gebraden kan worden. Rond deze plaat komen ventilatie-openingen. Aan de voorkant komt een sleuf zodat er zuurstof aangezogen kan worden. De bedoeling is wel dat de pit niet makkelijk uitgeblazen kan worden door bijvoorbeeld wind. De brander zal ongeveer 4 kW worden beveiligd zijn met een thermische beveiliging.

Om de constructie niet te moeilijk te maken wil ik proberen de RVS-delen zoveel mogelijk met popnagels aan elkaar te zetten. Belangrijk is dat de plaat natuurlijk heel heet zal worden en ik uiteraard niet wil dat het hout rondom in de fik gaat. Ik heb ook al zitten denken om isolatiemateriaal in tussen de buitenste en binnenste bak te plaatsen.

De gastank komt voorin de boot in een apart compartiment en kan op afstand in/uitgeschakeld (elektrische klep) worden (ook door de persoon aan het roer). Ik zit te denken om een schakeling te maken waarbij elke 10 minuten de gastoevoer opnieuw moet worden 'geactiveerd' zodat nooit per ongeluk de plaat aan kan blijven staan. Dit werkt dan met een knop die bijvoorbeeld gaat knipperen zodra de 10 minuten worden genaderd.

Mensen tips? Vooral qua constructie zoek ik wat info.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:55
Ik zou eens kijken hoe kombuisjes op zeilboten in elkaar zitten. In ieder geval is elke 10 minuten gas uit snoei-irritant. Ik weet overigens niet wat voor een boot, maar een cm dik RVS weegt een hoop en kost best wel wat gas om op te warmen. Ik denk overigens gelijk aan een sloepje o.i.d. waarbij iemand in onbalans raakt en vervolgens zijn hand van de plaat kan schrapen. Ik heb zo'n plaat op een Boretti, maar die is minder dan een cm dik. We gebruiken hem overigens nooit. Geeft veel te veel troep eromheen.

Het lijkt me dat je de constructie veel te complex aan het maken bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 16:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 22:27

Galois

1811 - 1832

De ontbrandingstemperatuur van hout is iets van 300 graden. Die RVS-plaat wordt een paar duizend graden. Een luchtlaag er tussen van 2-3 cm, is die er juist voor warmteafvoer of voor isolatie? Als het voor warmteafvoer is, dan moet er een behoorlijke stroming rondom zijn. Is het isolatie, dan denk ik dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat het hout toch die 300 graden bereikt...

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 05-04-2016 17:17 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
@Señor Sjon: We kunnen er een 'rand' omheen zetten. Natuurlijk zal er tijdens het koken opgepast moeten worden, dit lijkt mij vanzelfsprekend. Het is een sloep en we hebben niet te maken met extreme banking bijvoorbeeld.

@Galois: De afstand kan ook 5cm zijn, het lijkt mij dat als een RVS deel 100 graden is en er een paar cm lucht tussen zit dit niet zomaar ook zo heet gaat worden. Wat mij betreft kan de 'buitenbak' ook nog een in laag isolatie liggen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:13:
De ontbrandingstemperatuur van hout is iets van 300 graden. Die RVS-plaat wordt een paar duizend graden. Een luchtlaag er tussen van 2-3 cm, is die er juist voor warmteafvoer of voor isolatie? Als het voor warmteafvoer is, dan moet er een behoorlijke stroming rondom zijn. Is het isolatie, dan denk ik dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat het hout toch die 300 graden bereikt...
Die plaat gaat never nooit 1000 graden worden, met een flinke brander kan de vlam op het heetste punt (dat is maar een klein stukje van de vlam) misschien zo warm worden maar je RVS plaat wordt dat _nooit_ met een brandertje van 4kw. Zou wel mooi zijn, ga je al flink richting het smeltpunt, eitje 'bakken' op een gloeiende staalplaat. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je meestal in bootjes ziet is dat de brander op een cardanische ophanging bevestigd wordt, met zwaartepunt onder het vlak van de assen. Gevolg is dat het vanzelf overeind blijft bij deining. Bijkomend voordeel is dat de boel thermisch geisoleerd is van de omgeving, dus dat je geen extreme toeren hoeft uit te halen.

Zie hier plaatje van een eenvoudige (enkelvoudige) cardanische ophanging in een zeilbootje. Lijkt sterk op wat m'n schoonvader in z'n zeiljacht heeft hangen:

Afbeeldingslocatie: http://i237.photobucket.com/albums/ff151/ronabu/IMG_8068-1.jpg

Overigens is benzine sterk te prefereren boven gas als brandstof ivm explosiegevaar...

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 05-04-2016 20:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
@dion_b: In een gesloten kuip wil je inderdaad geen gas. Wij zitten op een open boot en daar is het een ander verhaal.

Als ik jouw opstelling zo zie dan zit er ook maar een paar centimeter tussen het hout en de vlam. Zoets dacht ik al en dat moet voldoende zijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:55
Nou is een cardanische opstelling op een boot onontbeerlijk. Als iemand van boord stapt wil je niet al je vlees in één hoek hebben, of net dat pannetje pindasaus dat omdondert.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De boot is 9 meter en veel ballast onderin, als er 1 iemand van boord stapt merk je dat nauwelijks. Misschien dat op het IJ er veel golven kunnen zijn, maar dat is dan een uitzondering.

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-12 10:55
Ik zou gewoon zo'n soort kookplaat inbouwen: http://www.dekkerwaterspo...+pits/Product.aspx?link=1 , al dan niet 2e hands.
Afbeeldingslocatie: http://beeldbank.prepublisher.com/pictures/PP/DKR/4/DKRZ4334.JPG

Is er voor gemaakt met voldoende afscherming tegen de hitte. Simpel een gat in de motorkist zagen en klaar, deze heeft een mooie afdekplaat zodat het er netjes uitziet als het niet in gebruik is en zelfs een afvoer voor regen of lekkage....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Paar honderd euro voor een gaspit is voor ons een beetje gortig, het gaat niet dagelijks gebruikt worden. Het ziet er supermooi uit verder overigens...

Als ik kijk naar webshops dan zijn de pitten los verkrijgbaar voor tientallen euro's, een vlambeveiliging is dan nog een paar tientjes. Ik zit meer te denken aan rond de 50 euro en dan een plaat waar alles in past.

Maar als ik de gaspitten zo zie dan denk ik dat juist dun RVS slechter warmte geleid, blijkbaar is dan een paar centimeter genoeg?

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-12 10:55
Een kookplaat/ gasfornuis wordt niet zo warm aan de onderkant. Normaal gesproken worden die dingen in een aanrecht ingebouwd met nul ventilatie in het kastje eronder. Als je zoiets inbouwt in een motorkist heb je juist ventilatie door de lucht die de motor aanzuigt (stel een dieseltje van 25 pk met 1,5 l inhoud, als die 1500 toeren draait zuigt ie grofweg 1500/2 x 1,5 = 1125 liter per minuut aan......)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Even voor de beeldvorming: De kookplaat komt niet boven de motorkist te hangen, hier zit nog een apart compartiment tussen. De pitten worden ook niet zo heet in mijn beleving, alleen de RVS bakplaat natuurlijk wel lijkt mij?

Pagina: 1