Toon posts:

PC boot wel van diskette, niet van HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik had altijd 2 schijven in een pentium 2 266 computer zitten, maar heb nu om er een server van te maken één uit gehaald.
Ik heb er nu alleen nog een Quantum bigfoot 6 GB in zitten.
Ik heb de HD op stand alone gezet, maar nu boot de pc niet meer. Hij boot wel vanaf diskette, en ik kan met een bootdisk wel gewoon naar de HD!

Het probleem is, dat als ik de pc gewoon opstart, hij zegt: OS load in progress. Mijn HD doet echter niks, na een half uur wachten heeft hij nog altijd nix gedaan????
HOE KAN DIT?

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 19:38
Ik denk dat je OS gewoon naar de klote is, of je HD is d00d, ik zou ff backuppen vanaf flop, en daarna formatten en de os opnieuw installen.

Greetingz,

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:44
Heb je de eerste partitie geactiveerd staat er een OS op en als dat OS windows is dan boot je van die flop en doe je "sys c:" (zonder de quotes natuurlijk)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Heb je de hd op master gezet?

En ook het bios laten zoeken naar deze hardeschijf?

Alle kabels goed aangesloten?

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 13:58 schreef ureal het volgende:
Heb je de hd op master gezet?

En ook het bios laten zoeken naar deze hardeschijf?

Alle kabels goed aangesloten?

:)
Hij geeft gewoon GEEN error van "non system disk," als je de pc opstart zie je de HD gewoon verschijnen en na opstarten met een bootdisk, kun je gewoon lezen en schrijven op je HD. Verder is de eerste partitie een primaire partitie, ik heb net het dos-deel van de winnt installatie gedaan...

Maar hij wil niet booten van mijn HD..??!!

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Op zaterdag 23 juni 2001 13:57 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
Ik denk dat je OS gewoon naar de klote is, of je HD is d00d, ik zou ff backuppen vanaf flop, en daarna formatten en de os opnieuw installen.

Greetingz,
No offence ofzo, maar wat je voorstelt is wel de laatste oplossing natuurlijk..... Proberen eerst te recoveren/probleem oplossen is wat slimmer, zoals de reacties na jou!

Probleem lijkt idd op het activeren van je partitie of master/slave iets

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Als je em opstart detect ie je HD wel? Wat voor een fout geeft ie als je em zonder diskette opstart? Brand het laadledje van de HD wel als je em opstart?

Aye aye captain

• kockie
  • Laatst online: 20-08 11:55
Master/slave maakt toch geen ruk uit... het gaat erom of je je besturingssysteem (windhoos) op een primaire partitie hebt staan. De schijf waar je nu mee op wil starten was de 2e schijf in je systeem??? Anders met fdsik kijken of je de primaire partitie hebt ingesteld. Iets veranderen met fdisk zou ik niet zo snel doen, je bent dan meteen al je data kwijt. Kun je beter partition magic of zo gebruiken. suc6

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Op zaterdag 23 juni 2001 14:06 schreef ShinKiKouHou het volgende:
Als je em opstart detect ie je HD wel? Wat voor een fout geeft ie als je em zonder diskette opstart? Brand het laadledje van de HD wel als je em opstart?
Lama, antwoorden staan hierboven al |:(

Aye aye captain

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem opstart dan zie ik eerst mijn HD ledje branden, bij het eerste dus. Zogauw als ie moet gaan booten, brand het ledje niet meer.

De c-schijf is een primaire partitie! hier moet winnt op komen

• Felicia
Als je winnt installeerd en je hdd is eerst ingesteld als FAT-32 dan krijg je die dus niet geinstalleerd dus vanuit de floppy booten dan partities weg mikken nieuwe aanmaken (max 1.9G) en die dan formateren met de winnt cd.

edit:

owja als een partitie primair is wil niet altijd zeggen dat hij geactiveerd is

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Misschien is gewoon je bootsector om zeep.
Boot met bootdisk en doe fdisk /mbr.
install OS opnieuw daarna indien nodig.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
fdisk /mbr werkte niet

verder kan ik mijn os wel installen, alleen hij boot niet van de HD...?

• Felicia
Als fdisk /mbr niet werkt dan zit er iets niet goed of je doet iets niet goed.

Welke fout geeft ie (letterlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:22 schreef wauskes het volgende:
Als fdisk /mbr niet werkt dan zit er iets niet goed of je doet iets niet goed.

Welke fout geeft ie (letterlijk)
hij geeft geen fout, gewoon een open regel en daarna weer gewoon c:\
na rebooten, boot hij nog altijd niet van mijn hd

• Felicia
owkee heb je al gekeken of de primaire partitie geactiveerd is?

Heb je ook al gekeken of deze schijf niet toevallig FAT-32 is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:24 schreef wauskes het volgende:
owkee heb je al gekeken of de primaire partitie geactiveerd is?

Heb je ook al gekeken of deze schijf niet toevallig FAT-32 is.
de schijf is FAT-16 en hoe moet ik kijken of de primaire partitie geactiveerd is ?

Verwijderd

Gebruik je win 2000?

Probeer eens de installatie te herstellen.

Wat voor info geeft ie met fdisk?

Ik las net fat 16 is dit wel goed moet je hier niet fat 32 van maken?.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nog geen OS, heb net het dos gedeelte van de installatie van NT4 gehad, maar na het rebooten, kwam hij niet meer bij de HD terecht...

Bij FDISK, de volgende info:

C: FAT 16 PRI
D: FAT 16 Logisch station
E: FAT 16 Logisch station

• Felicia
OK hoe groot is schijf c (meer als 2 gig mag namelijk niet met win NT)

En bij f-disk is het optie 4 dacht ik met de info over de partities, staat er een A voor is ie geactiveerd zo niet kan je dat doen in optie 1 of 2 uit mijn hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:34 schreef wauskes het volgende:
OK hoe groot is schijf c (meer als 2 gig mag namelijk niet met win NT)

En bij f-disk is het optie 4 dacht ik met de info over de partities, staat er een A voor is ie geactiveerd zo niet kan je dat doen in optie 1 of 2 uit mijn hoofd.
Hij is 1,99 GB; maar de schijf laadt ook niet bij het booten...

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 14:28 schreef ureal het volgende:
Gebruik je win 2000?

Probeer eens de installatie te herstellen.

Wat voor info geeft ie met fdisk?

Ik las net fat 16 is dit wel goed moet je hier niet fat 32 van maken?.
Nee, juist niet. Hij moet FAT16 zijn. Als ie zegt "loading OS" lijkt het me dat je OS gewoon er verkeerd opstaat. Flikker je OS er eens af en probeer gewoon te booten in DOS. (Kan je trouwens niet gewoon met F8 booten naar DOS?)

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 14:38 schreef 208 het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Hij moet FAT16 zijn. Als ie zegt "loading OS" lijkt het me dat je OS gewoon er verkeerd opstaat. Flikker je OS er eens af en probeer gewoon te booten in DOS. (Kan je trouwens niet gewoon met F8 booten naar DOS?)
Ik heb nog nooit met nt4 gewerkt wel met win2000. retestabiel.
Als de game performance iets beter zou zijn dan is dit de perfecte besturingssysteem >:)

Verwijderd

Topicstarter
mijn primaire partitie is geactiveerd, ik kan inderdaad ook niet naar dos booten.
hij geeft ook geen melding wanneer het OS er af ligt van: NON SYSTEM DISK

• Felicia
Volgens mij heb je het dan over windows 95/98 als je over F8 praat.

Winnt heeft volgens mij geen geintegreerde dos versie waar je naar kan booten.

Overigens lijkt het mij dat de schijf zijn OS niet kan laden omdat hij iets fout heeft. Probeer de C partitie eens iets kleiner te maken (1.8 G ofzo) en dan nog een keer proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:42 schreef wauskes het volgende:
Volgens mij heb je het dan over windows 95/98 als je over F8 praat.

Winnt heeft volgens mij geen geintegreerde dos versie waar je naar kan booten.

Overigens lijkt het mij dat de schijf zijn OS niet kan laden omdat hij iets fout heeft. Probeer de C partitie eens iets kleiner te maken (1.8 G ofzo) en dan nog een keer proberen.
Hij doet niet eens moeite om de HD op te starten, hij probeert de floppy en de cd en dan stopt hij...?

Verwijderd

Topicstarter
IEMAND???

• Felicia
vreemd dan denk ik dat hij iets niet kan lezen op de hdd.

Als je in de bios kijkt staat de boot sequence ingesteld. Als je die op A/C/SCSI zet (als hij er nog niet op staat) eens kijken wat hij dan doet. Wil hij ook dan nog niet werken dan kan je het beste even een volledige scandisk uitvoeren (echt helemaal met oppervlak controle erbij dus je bent wel min. 30 min verder)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:56 schreef wauskes het volgende:
vreemd dan denk ik dat hij iets niet kan lezen op de hdd.

Als je in de bios kijkt staat de boot sequence ingesteld. Als je die op A/C/SCSI zet (als hij er nog niet op staat) eens kijken wat hij dan doet. Wil hij ook dan nog niet werken dan kan je het beste even een volledige scandisk uitvoeren (echt helemaal met oppervlak controle erbij dus je bent wel min. 30 min verder)
Het is wel een IDE schijf...

• Felicia
ja en wat maakt dat uit????

Hij kijkt dan eerst naar de A drive dan de C drive (ofwel de eerste boot partitie die hij tegenkomt) en eventueel als hij bestaat een scsi schijf

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 14:59 schreef wauskes het volgende:
ja en wat maakt dat uit????

Hij kijkt dan eerst naar de A drive dan de C drive (ofwel de eerste boot partitie die hij tegenkomt) en eventueel als hij bestaat een scsi schijf
1 floppy
2 harddisk
3 disabled
4 disabled

• Felicia
En waarom probeerd ie dan wel te booten van een cd??

Heb je een optie waar je de boot devices kan instellen en staat de hdd daar goed ingesteld. En wil je het echt zeker weten probeer dan eens windows 95 te installeren en als dat gelukt is met de standaard bootmanager windows NT nog eens er achter aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 15:07 schreef wauskes het volgende:
En waarom probeerd ie dan wel te booten van een cd??

Heb je een optie waar je de boot devices kan instellen en staat de hdd daar goed ingesteld. En wil je het echt zeker weten probeer dan eens windows 95 te installeren en als dat gelukt is met de standaard bootmanager windows NT nog eens er achter aan.
Hij probeerde te booten van cd, omdat deze optie toen strax nog aan stond

• Felicia
OK sorry had ik kunnen weten :)

Probeer eens een complete scan van je schijf misschien dat hij daar een fout oid kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 15:34 schreef wauskes het volgende:
OK sorry had ik kunnen weten :)

Probeer eens een complete scan van je schijf misschien dat hij daar een fout oid kan vinden.
Hij doet geen moeite om van de HD gebruik te maken, ik heb er nu een andere schijf bijgezet en deze ald PRIMAIRE gezet, die bigfoot als SECUNDAIRE en nu boot ie wel gewoon..?

Echter is dit niet de bedoeling...

• Felicia
In principe zou het niet uit moeten maken of die van de primaire of secundaire boot. Vind het alleen heel erg vreemd??? Maar zolang hij werkt zou ik niet moeilijk doen.

Trouwens als je er nog een nieuwe schijf bij plant als op de primaire dan kan je altijd nog instellen dat hij boot van D (2e bootable schijf)

Verwijderd

boot.ini zal wel fout zitten, of niet?
Als je wint op je 2e harddisk probeert te installen, en dan je 1e hdd eruittrekt klopt de boel niet meer.

Boot me een dos-diskette met cdrom-support, en install NT nog eens...

Oh ja, NT heeft een 4GB bootpartitie limiet gedurende de installatie!

• Felicia
Ja wel boot partitie maar niet werkbare partitie toch??

FAT 16 ondersteunt maximaal partities van 2000 MByte (wat dus neer komt op iets minder in 1.9 GB)

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik win98 erop zet, werkt het wel, maar WINNT moet erop, iemand???

Verwijderd

Winnt heeft Fat16 of NTFS nodig, Hardeschijf jumpers op master ipv slave, primary partition.

Als ie wel opstart vanuit floppy of cd waarom gebruik je dan geen setup floppies van winnt. Deze geeft dan vanzelf aan of ie de harddisk ziet, en als de partitie onjuist is zet ie m zelf wel om.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 22:17 schreef Tclient het volgende:
Winnt heeft Fat16 of NTFS nodig, Hardeschijf jumpers op master ipv slave, primary partition.

Als ie wel opstart vanuit floppy of cd waarom gebruik je dan geen setup floppies van winnt. Deze geeft dan vanzelf aan of ie de harddisk ziet, en als de partitie onjuist is zet ie m zelf wel om.
Kheb het geprobeerd met setup floppies, maar werkte ook niet
:?

Verwijderd

richt een FAT16 dos-systeem in en upgrade naar NT4. dit moet werken. Eerst een pre-install doen, dan een harddisk eruithalen en vervolgens de install afmaken werkt natuurlijk niet...

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:45

Destruction

(ex-)Automonteur

Op zaterdag 23 juni 2001 14:09 schreef kockie het volgende:
Master/slave maakt toch geen ruk uit... het gaat erom of je je besturingssysteem (windhoos) op een primaire partitie hebt staan. De schijf waar je nu mee op wil starten was de 2e schijf in je systeem??? Anders met fdsik kijken of je de primaire partitie hebt ingesteld. Iets veranderen met fdisk zou ik niet zo snel doen, je bent dan meteen al je data kwijt. Kun je beter partition magic of zo gebruiken. suc6
C:\fdsik
Opdacht of bestandnaam is onjuist
D8 al niet dat dat ging werken :P

MBR naar de S@#@#@#@# :?

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kockie
  • Laatst online: 20-08 11:55
Op zondag 24 juni 2001 12:03 schreef pier het volgende:

[..]

[..]

D8 al niet dat dat ging werken :P

MBR naar de S@#@#@#@# :?
oeps...:o. maarre het staat er wel goed in elders in het bericht

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

MMmm moet je niet gewoon in fdisk de primaire partitie activeren anders doet ie het niet of wel dan :?

Sommige mensen....

Pagina: 1