Ik wil graag de laatste waarde weten uit een tabel, waarin de verschillende waardes meerdere keren voorkomen:
Normaal gesproken zou ik een vlookup doen, maar die geeft de eerste waarde. Anders sorteren is helaas geen optie, want dat zou natuurlijk by far de eenvoudigste optie zijn. VBA helaas ook niet. Want dat zou ook prima te doen zijn.
Nu heb ik met de formule
Of zit ik veel te moeilijk te denken en kan ik met een combinatie van index, vergelijken en grootste ook het gewenste resultaat krijgen? Of uiteraard op een andere manier?
| Kolom | Datum | Waarde |
| 1 | Datum-oud | Waarde |
| 1 | Datum-nieuw | Waarde |
| 2 | Datum-oud | Waarde |
| 2 | Datum-nieuw | Waarde |
Normaal gesproken zou ik een vlookup doen, maar die geeft de eerste waarde. Anders sorteren is helaas geen optie, want dat zou natuurlijk by far de eenvoudigste optie zijn. VBA helaas ook niet. Want dat zou ook prima te doen zijn.
Nu heb ik met de formule
code:
het juiste effect, maar deze geeft de tekst uiteraard als string weer. In VBA zit de optie Evaluate("formule"), maar is deze functie er ook alleen in Excel?1
| ="=Vert.zoeken("Waarde uit Kolom";Blad1!A" & VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad1!$B$2:$B$47;1);Blad1!B2:B8;0)+1 & ":C47;3;onwaar)" |
Of zit ik veel te moeilijk te denken en kan ik met een combinatie van index, vergelijken en grootste ook het gewenste resultaat krijgen? Of uiteraard op een andere manier?