Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access query benaderen in Excel

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 18:16
Tweakers,

Ik heb een access database aangemaakt, in de import van de tabellen heb ik een criteria meegegeven als not like (laten we zeggen) "Pindakaas".

Als ik de query run, zie ik netjes dat er niets met "Pindakaas" in de resultaten terug komt dus mijn conclusie was dan ook dat het werkt :)

Als ik achter deze query benader via excel, krijg ik wel weer resultaten terug waar Pindakaas in staat.

Is dit een bug of een uitzondering? Of doe ik iets verkeerd?

Thanks voor jullie input.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 18:16
Tsja, ik zie het al.

In access werkt dit criteria perfect:
Not Like "Do not use*"

Ik zie wanneer ik de query run geen resultaten terug als "Do not use 1,2,3,4 etc)
Maar excel snapt daar niets van.

Als ik in Acces de criteria verander van een * naar een %, dan werkt de criteria niet als ik de query in access run, maar wel wanneer in deze in Excel run.

Zo dus; Not Like "Do not use%"

Hoe gaar is dit!
Hoe kan ik dit oplossen? Heeft dit iets te maken met local settings denken jullie?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Volgens mij heeft het met de engine/driver/mode te maken die je gebruikt. De Jet Engine gebruikt een andere syntax dan Access. Het grootste verschil is de wildcards (% en *), zoals je zelf al opmerkt. Zelfs een view definieren in Access helpt niet (probeer het maar eens). Het is erg irritant, maar niets aan te doen. De enige oplossing is zoeken naar een fatsoenlijke driver/mode waarmee je het probleem niet hebt.

Update, blijkbaar zijn er nog wel wat dingen die je kunt instellen. zie bijvoorbeeld http://stackoverflow.com/questions/719115/microsoft-jet-wildcards-asterisk-or-percentage-sign voor soortgelijke problemen en extra uitleg.

[ Voor 29% gewijzigd door KabouterSuper op 05-04-2016 14:52 ]

When life gives you lemons, start a battery factory