CAD en casual gaming voor 900,-

Pagina: 1
Acties:

• Plei
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-11 18:09
Beste Tweakers,

Ik ben voor een vriend een nieuw systeem aan het samenstellen. Omdat het eisenpakket nogal gevarieerd en het budget redelijk beperkt is graag jullie advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De eisen zijn (sic): "ik wil merkbaar sneller cad'ten dan op mijn huidige laptop, momenteel fusion 360, heel basic, voornamelijk voor stl-export en niet al te bijzondere renders. rhino en solidworks misschien ook soms.". De specs van de laptop zijn: i5-3427U dualcore 1,8 GHz; 8 GB 1600 MHz DDR3; Intel HD Graphics 4000 1536 MB. Daarnaast af en toe gamen op 1080p met redelijke settings. In de toekomst een Oculus VR. Verder liefst zo future proof als mogelijk, in het algemeen.
Dus de eisen op een rijtje:

- Redelijke machine voor het gebruik van: fusion 360 met name, evt. in de toekomst rhino en solidworks

- Af en toe gamen op 1080p op respectabele settings

- In de toekomst Oculus Rift.

Wat mag het systeem gaan kosten?

- Rond 900,- euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

- 1080p monitor en randapparatuur zoals muis, toetsenbord, e.d.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Een i7 6700 vanwege hyperthreading.

- Een SSD, liefst rond de 500 GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

- Een nvidia GPU vanwege de linux graphics.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het leek mij een goed idee om in eerste instantie een GPU via de tweakers V&A aan te schaffen, en een nieuwe Pascal GPU te kopen op het moment dat die uit zijn. Een GTX 770 voor rond 150,- euro lijkt mij de beste keuze, aangezien er niet echt hard op gegamed gaat worden.

Verder een micro-atx bord en kast zodat het geheel een beetje toonbaar is in de woonkamer.

Ga je overklokken?

- Liever niet, tenzij er op het gebied van cad enorme performancewinsten te behalen zijn.

Wat verwacht je van ons?

Ik weet zelf niet zo veel van cad toepassingen af. Ik vraag me af of de i7 6700 in onderstaand schema de juiste keuze is. Verder ook twijfels over het moederbord (ja, het is een "gaming" mobo, maar het lijkt mij lekker compleet qua features is en zo te zien net uit. Als er een beter alternatief is, graag). 16 GB ram lijkt mij genoeg om mee te beginnen, eventueel uitbreidbaar.

Verder ook twijfels over de stock koeler. Ik heb zelf slechte ervaringen met het kliksysteem van intel stock koelers en daarom koop ik zelf altijd een aftermarket koeler. Twijfel of het in deze instantie nodig is (6700 heeft een TDP van maar 65 watt).

Het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,-€ 316,-
1Asus B150M PRO GAMING€ 89,90€ 89,90
1Fractal Design Core 1500€ 52,-€ 52,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 54,95€ 54,95
1Corsair CX450M€ 54,99€ 54,99
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,60€ 148,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,44

Dit dus in combinatie met een tweedehands GPU van de V&A. Dacht zelf aan een GTX 770 voor rond 150,-.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

-edit: voeding aangepast-

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 19:57
Zelf zou ik een andere voeding nemen. De M12II ondersteunt de C6 en C7 power states van Haswell en hoger niet. -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32"

De pricewatch: Cooler Master GM G450M is bijvoorbeeld een leuk alternatief, die deze power states wel heeft, en ook meer dan genoeg power heeft voor een i7 6700 + GTX 770

• Plei
Bedankt voor de reactie en de zeer informatieve link! Ik zal de voeding aanpassen in de OP.

Er is in eerste instantie voor een 500+ watt voeding gekozen met het oog op evt. toekomstige processor- en GPU-upgrades, om nog een beetje marge te hebben. Bij berekening met de Outervision PSU calculator bijv. een 6700k invoeren voor een TDP van 91 watt en een 980Ti komt er een aangeraden voedingswattage van rond de 520 watt uit de bus.

Is het raadzaam om een dergelijke marge aan te houden voor toekomstige upgrades? Of is dat onzin?

Verwijderd

Een kwalitatief goede voeding van 450w is voldoende voor elk systeem met enkele gpu.

Een kwalitatief iets betere voeding met een vergelijkbare prijs als de G450M is de pricewatch: Corsair CX450M

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb gelezen dat je voor de Oculus Rift minimaal een GTX 970 moet hebben. Dat wordt dus wat duurder. Misschien moet je even wachten tot Pascal uitkomt en dan een 970 kopen van iemand die ervan af wil vanwege de nieuwe pascal lijn.

• Plei
Bedankt voor de reacties. Voeding wederom aangepast in de OP.

@DanielWillems: Oculus Rift is nu nog niet aan de orde. Het plan is om over enige tijd over te stappen op een Pascal GPU en op hetzelfde moment een Oculus aan te schaffen. Tot die tijd is casual gamen op 1080p voldoende.

• DanielWillems
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
NEGERTIVS schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:34:
Bedankt voor de reacties. Voeding wederom aangepast in de OP.

@DanielWillems: Oculus Rift is nu nog niet aan de orde. Het plan is om over enige tijd over te stappen op een Pascal GPU en op hetzelfde moment een Oculus aan te schaffen. Tot die tijd is casual gamen op 1080p voldoende.
Dan kan de 770 het nog best aan ;)
Pagina: 1