Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Probleemomschrijving
Bij mijn bedrijf is een lab met verschillende oude apparten. Eén van deze apparaten zit nu aangesloten op een heel oude PC met Windows XP. Hij wordt aangestuurd via een COM-poort, maar heeft ook een hardware lock die aangesloten moet worden op een parallelle poort.
Aangezien die computer oud en brak is en ik geen Windows XP meer op het netwerk/internet wil hebben, wil ik dat apparaat graag aansluiten op een iets modernere computer. Voor een nieuwer apparaat hebben we een Shuttle XH81 aangeschaft. Deze heeft wel een vrije COM-poort, maar geen parallelle poorten.

Wat heb ik al geprobeerd
  • Ik heb met verschillende verloopstekkertjes de key aangesloten op een COM-poort. Dit werkte uiteraard niet omdat het protocol anders is
  • Ik heb geprobeerd windows te laten denken dat de COM poort een LPT poort is (kan de pagina's niet meer vinden waar ik die mogelijkheid vandaan had, misschien hier)
  • Ik heb een DeLock USB naar Parallel adapter aangesloten. Deze wordt herkend als USB printer poort, niet als volledige parallele poort. De software van het lab apparaat herkent de key niet als hij zo aangesloten is.
  • Ik heb drivers van USB2LPT geïnstalleerd, maar ik krijg windows niet zo gek dat hij die gebruikt
Vraag
De hamvraag is nu: is het mogelijk om windows 10 professional 32-bit te laten denken dat ik een echte parallele poort heb?

Ik heb ook nog een mogelijke oplossing gevonden in deze parallelle poort, die aangesloten wordt op USB headers op het moederbord. De Shuttle zou nog USB headers over moeten hebben, maar gezien de problemen met de externe adapter wil ik eigenlijk zeker weten dat dit werkt voordat ik zo'n adapter aanschaf.

[ Voor 33% gewijzigd door gwystyl op 05-04-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja, je kan windows laten denken dat hij een parallelle poort heeft, door je conputer te voorzien van een parallelle poort. LET WEL: Een printerpoort != parallelle poort. Je zal dus een PCI(e) insteekkaart moeten kopen. De USB adapters leveren altijd een printerpoort op, nooit een parallelle poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Dat er verschil zit in parallelle poort en printerpoort was ik inmiddels achter. Heel verwarrend dat die adapters wel altijd USB naar parallel genoemd worden :X

Zou het met de parallelle poort die op de USB headers op het moederbord aangesloten kunnen worden wel werken?

In de Shuttle XH81 is helaas geen plek voor een PCI kaart, en volgens de technische specificaties (pdf, pg 3) is het PCI-express X1 slot niet bruikbaar

edit: de Shutle heeft wel Full-Size Mini-PCIe. Zou Mini-PCIe naar Parallel wel werken?

[ Voor 15% gewijzigd door gwystyl op 05-04-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
gwystyl schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:23:
Zou het met de parallelle poort die op de USB headers op het moederbord aangesloten kunnen worden wel werken?
Dat is een USB naar printerpoort adapter. Nee dus.
In de Shuttle XH81 is helaas geen plek voor een PCI kaart, en volgens de technische specificaties (pdf, pg 3) is het PCI-express X1 slot niet bruikbaar
Ik verwacht dat dit er staat omdat er geen uitsparing aan de achterkant van de case is. Als je een PCIe kaart koopt en daar de bracket vanaf sloopt, werkt het denk ik wel.
edit: de Shutle heeft wel Full-Size Mini-PCIe. Zou Mini-PCIe naar Parallel wel werken?
Dit ding gebruikt volgens de specs de PCIe bus, dus ik verwacht van wel.

[ Voor 27% gewijzigd door TommyboyNL op 05-04-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Update: ik heb de Mini-PCIe naar parallel en serieel uit de vorige post besteld en vandaag proberen te installeren.
Windows 10 32-bit herkent hem in eerste instantie niet. Bij apparaatbeheer/systeemapparaten verschijnt "verouderd apparaat". De CD :X die er bij zit heeft drivers voor allerlei apparatuur, dus ik moest even zoeken welke ik moest hebben. Het bleek te gaan om een Moschip MCS9901CV-CC. Toen ik de setup daarvan uitvoerde werd het apparaat herkend als PCIe to IObridge (of iets wat daar op lijkt).

Toen ik de hardware lock er op aansloot begon de software alsnog te miepen dat de key niet was aangesloten op de parallelle poort. Bij Poorten (COM & LPT) waren geen poorten extra verschenen. Ik kon in de eigenschappen van de kaart geen mogelijkheid vinden om de COM en/of LPT poorten te activeren, dus ik vrees dat deze oplossing ook niet gaat werken.

Ik heb nog nieuwere drivers proberen te vinden op de pagina van Moschip. Op die pagina word je doorverwezen naar Asix.com.tw. De laatste drivers daar waren van 2014, dezelfde die op de CD stonden.