Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-11-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb gisteravond een BenQ XL2730Z besteld, ik heb nu nog een AMD 7870 GPU maar wil met de release van Pascal eigenlijk de overstap maken naar Nvidia. Heb ik met deze monitor nu een verkeerde beslissing gemaakt aangezien deze gebruik maakt van Freesync en dat niet wordt ondersteund door Nvidia?

Beste antwoord (via Boownage op 05-04-2016 11:48)

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 09:08

aercaen

Proud framerate whore

Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:29:
[...]

Ik speel veel Blizzard games, indie games en veel nieuwe AAA games op release.

Ik weet niet of ik GSYNC de meerprijs waard vind, heb 't nog nooit geprobeerd.
Zal mijn usual FreeSync/G-Sync talk dan maar eens doen.
G-sync/FreeSync is in feite een technologie die ervoor zorgt dat de refresh rate van de monitor gelijk is aan de framerate van de game. Hierdoor is er geen nood meer aan V-Sync om screen tearing (strepen op het beeld bij variabele framerate) te voorkomen. V-sync gaat eigenlijk je framerate cappen aan een framerate die deelbaar is door je refresh rate om zo die tearing tegen te gaan. (mijn review van de PG278Q gaat in nog veel meer detail)

G-Sync/FreeSync heeft als voordeel tov V-Sync:
  • Minder tot geen input lag.
  • Scherm geeft altijd alle frames weer dat worden gerendered.
Het nadeel is:
  • Niets eigenlijk, buiten dat G-Sync 200 euro kost.
Ik zelf vind de technologie het wel waard, maar ik zie ook duidelijk verschil tussen 60-90-120 en 144 FPS (misschien ben ik gewoon een beetje gek, kan ook) en verkies eigenlijk dat mijn games altijd zo'n hoog mogelijk FPS halen.

EDIT: als je veel race-games en shooters speelt en dan zeker ook als je altijd de laatste nieuwe speelt zal je zeker wel een vrij variabele framerate hebben en dus zeker baat hebben bij G-Sync/FreeSync.

[ Voor 6% gewijzigd door aercaen op 05-04-2016 11:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 19:19

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ja..

Als je gebruik wilt maken van de Freesync-eigenschappen en in de toekomst zeker een Nvidia kaart aanschaft, is het een verkeerde investering. Zolang Nvidia nog zijn eigen G-sync chips blijft voeren zullen ze geen ondersteuning gaan bieden aan Freesync lijkt me.

[ Voor 98% gewijzigd door Skarloc op 05-04-2016 11:52 ]

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Vanwaar eigenlijk de overstap naar Nvidia voor de volgende generatie?
Voor hetzelfde geld is Polaris beter dan Pascal.

Als je daadwerkelijk 100% zeker bent dat je naar NVIDIA gaat volgende generatie dan zal FreeSync niet meer werken. En zolang NVIDIA G-Sync gaat blijven verkopen zal dat zo blijven. Dus dan is deze monitor niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
Kan je het ook toelichten?

want freesync is zover ik weet kosteloos. en als je freesync uitzet is het een normale monitor.

probeer eens een paar potjes met en zonder freesync. en zie het verschil,

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 05-04-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
aercaen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:11:
Vanwaar eigenlijk de overstap naar Nvidia voor de volgende generatie?
Voor hetzelfde geld is Polaris beter dan Pascal.

Als je daadwerkelijk 100% zeker bent dat je naar NVIDIA gaat volgende generatie dan zal FreeSync niet meer werken. En zolang NVIDIA G-Sync gaat blijven verkopen zal dat zo blijven. Dus dan is deze monitor niet de beste keuze.
Bedankt voor je snelle reactie :)

Ik wil vooral de overstap maken omdat Nvidia over het algemeen toch beter is met drivers en ondersteuning voor hun kaarten. Ook is het meestal zo dat games beter zijn geoptimaliseerd voor Nvidia.

Daarnaast hebben we van Polaris ook niet zoveel vernomen, we horen wel veel over Pascal en dat die al zeer binnenkort zou uitkomen.

Dus als ik het goed begrijp is het voor mij beter om deze monitor niet te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:20:
[...]

Ik wil vooral de overstap maken omdat Nvidia over het algemeen toch beter is met drivers en ondersteuning voor hun kaarten. Ook is het meestal zo dat games beter zijn geoptimaliseerd voor Nvidia.

Daarnaast hebben we van Polaris ook niet zoveel vernomen, we horen wel veel over Pascal en dat die al zeer binnenkort zou uitkomen.

Dus als ik het goed begrijp is het voor mij beter om deze monitor niet te nemen?
We weten dat polaris voor de back to school promotie uit komt. van pascal weten we eigenlijk niets.

Als zeker is dat je naar nvidia overstapt. kan je beter omruilen voor

pricewatch: Dell S2716DG Zwart
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart

of zelfs pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG279Q Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:20:
[...]

Dat weet ik niet zeker. Wat voor games speel je exact? Heb je nood aan FreeSync/G-Sync? Vind je G-Sync de meerprijs waard of niet?

FreeSync/G-Sync heeft vooral voordeel als je games speelt waar je framerate wel eens durft hevig te fluctueren (hoop dat dat een nederlands woord is :+).

[ Voor 10% gewijzigd door aercaen op 05-04-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
loki504 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:25:
[...]

We weten dat polaris voor de back to school promotie uit komt. van pascal weten we eigenlijk niets.

Als zeker is dat je naar nvidia overstapt. kan je beter omruilen voor

pricewatch: Dell S2716DG Zwart
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart

of zelfs pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG279Q Zwart
Het probleem alleen met deze opties is dat ze ruim 200 euro duurder zijn dan wat ik voor deze monitor heb betaald. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
aercaen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:25:
[...]

Dat weet ik niet zeker. Wat voor games speel je exact? Heb je nood aan FreeSync/G-Sync? Vind je G-Sync de meerprijs waard of niet?

FreeSync/G-Sync heeft vooral voordeel als je games speelt waar je framerate wel eens durft hevig te fluctueren (hoop dat dat een nederlands woord is :+).

[ Voor 7% gewijzigd door Boownage op 05-04-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:27:
[...]

Het probleem alleen met deze opties is dat ze ruim 200 euro duurder zijn dan wat ik voor deze monitor heb betaald. :-(
En dat is ook wat een g-sync module kost.

Freesync is softwarematig. (gratis)
G-sync is hardwarematig (kost geld) ong 200 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:29:
[...]

G-sync/FreeSync is in feite een technologie die ervoor zorgt dat de refresh rate van de monitor gelijk is aan de framerate van de game. Hierdoor is er geen nood meer aan V-Sync om screen tearing (strepen op het beeld bij variabele framerate) te voorkomen. V-sync gaat eigenlijk je framerate cappen aan een framerate die deelbaar is door je refresh rate om zo die tearing tegen te gaan. (mijn review van de PG278Q gaat in nog veel meer detail)

Het nadeel is:
Ik zelf vind de technologie het wel waard, maar ik zie ook duidelijk verschil tussen 60-90-120 en 144 FPS (misschien ben ik gewoon een beetje gek, kan ook) en verkies eigenlijk dat mijn games altijd zo'n hoog mogelijk FPS halen.

EDIT: als je veel race-games en shooters speelt en dan zeker ook als je altijd de laatste nieuwe speelt zal je zeker wel een vrij variabele framerate hebben en dus zeker baat hebben bij G-Sync/FreeSync.

[ Voor 6% gewijzigd door aercaen op 05-04-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
aercaen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:43:
[...]

Het nadeel is:

Bedankt voor je uitleg, hieruit kan ik eigenlijk wel opmaken dat ik deze monitor beter terug kan sturen en voor een G-Sync moet gaan wanneer ik mijn nieuwe GPU heb.

Zijn er misschien nog andere opties voor een G-Sync monitor voor ongeveer 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Boownage schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:48:
[...]

Bedankt voor je uitleg, hieruit kan ik eigenlijk wel opmaken dat ik deze monitor beter terug kan sturen en voor een G-Sync moet gaan wanneer ik mijn nieuwe GPU heb.

Zijn er misschien nog andere opties voor een G-Sync monitor voor ongeveer 500 euro?
Als ik kijk in de pricewatch zijn dit je opties:
http://tweakers.net/categ...xMQXZaYo2SlZG5uZqhUW1sLAA
Wel allemaal enkel 1080P (buiten het ene 4K scherm, maar daar heb je maar een refresh rate van 60Hz, niet dat veel grafische kaarten snel genoeg zijn of gaan zijn om boven de 60 FPS te gaan in 4K)

Ik zou persoonlijk gewoon wachten tot je je grafische kaart hebt, wie weet gaan de prijzen naar beneden of beslis je toch te gaan voor een AMD en dan kan je even goed terug voor een goedkoper/beter FreeSync scherm gaan. Of is er echt een nood om nu een scherm te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boownage
aercaen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:56:
[...]

Als ik kijk in de pricewatch zijn dit je opties:
http://tweakers.net/categ...xMQXZaYo2SlZG5uZqhUW1sLAA
Wel allemaal enkel 1080P (buiten het ene 4K scherm, maar daar heb je maar een refresh rate van 60Hz, niet dat veel grafische kaarten snel genoeg zijn of gaan zijn om boven de 60 FPS te gaan in 4K)

Ik zou persoonlijk gewoon wachten tot je je grafische kaart hebt, wie weet gaan de prijzen naar beneden of beslis je toch te gaan voor een AMD en dan kan je even goed terug voor een goedkoper/beter FreeSync scherm gaan. Of is er echt een nood om nu een scherm te kopen?
Nee, je hebt helemaal gelijk, ik ga gewoon wachten tot ik mijn GPU heb en daarna kijken voor een beeldscherm. Ik kocht dit scherm eigenlijk door een impuls omdat hij in de aanbieiding was :P
Pagina: 1