Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 21:19
Helaas is mijn laptop na 3 jaar gebruik kapot gegaan, was al vaker gebeurt en al vaker gerepareerd maar helaas viel hij nu niet meer te repareren. Gelukkig hadden we nog de oude laptop van m'n broer liggen.
Windows 10 op gezet en wat programma's gedownload zoals Teamspeak. Nu merk ik alleen dat die behoorlijk wat geluid maakt en aan de zijkant toch best warm is als ik alleen maar een beetje aan het internetten ben.

Vervolgens heb ik even Speccy gedownload en zag dat de CPU wel 60c was, vervolgens een beetje internetten, wat youtube filmpjes kijken en de CPU werd wel 70c en hoger...

Laptop is een pricewatch: Acer Aspire E1-531-B9604G50Mnks
(heb er 4GB RAM uit m'n oude laptop aan toegevoegd.)

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik het zou kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/esPJAp5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou eens de laptop kunnen opentrekken en met een luchtdruk busje de boel schoon kunnen blazen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Outerspace schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:05:
Je zou eens de laptop kunnen opentrekken en met een luchtdruk busje de boel schoon kunnen blazen.
Beste is om de laptop compleet te demonteren, en gelijk nieuwe pasta er tussen.

Met een spuitbus uitspuiten raad ik je niet aan, door het laten draaien van je ventilator kun je een spanning opwekken wat je moederbord kan opblazen.

Tevens, de fan zuigt lucht van onder aan, en blaast de lucht aan de zijkant naar buiten langs een koellichaam, hierachter gaat een dikke laag stof vormen ( vilt laag) deze kun je er alleen uit krijgen door de ventilator te demonteren en open te maken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 18:05
frankym schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:21:
[...]

Met een spuitbus uitspuiten raad ik je niet aan, door het laten draaien van je ventilator kun je een spanning opwekken wat je moederbord kan opblazen.
Is dat eigenlijk een 'reëel' probleem, of is dat ooit bij 1 iemand voor gekomen? Heb namelijk nog nooit in mijn omgeving gehoord dat zo iets is voor gekomen en ze spuiten allemaal hun pc schoon met een hoge druk spuit of iets dergelijks, maar toch hoor je hier op tweakers vaker een waarschuwing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 21:06
[...]

Tevens, de fan zuigt lucht van onder aan, en blaast de lucht aan de zijkant naar buiten langs een koellichaam, hierachter gaat een dikke laag stof vormen ( vilt laag) deze kun je er alleen uit krijgen door de ventilator te demonteren en open te maken.

Succes
Ach, door je hele laptop de demontonteren heb je weer veel meer kans om iets anders te slopen. De kans dat er iets mis loopt met een spuitbus lijkt me véél kleiner dan alles uit elkaar te halen. Natuuriljk is het tweede wel effectiever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-08 21:32
Lijkt me inderdaad ook een typisch probleem dat alles dicht zit met stof.

Als hij veel lawaai maakt, komt er dan ook een luchtstroom uit de uitblaasopening?
Als dat niet zo is zitten de koelelementen die daar achter zitten dicht.

Edit : Er moet wel veel af om goed bij de fan en de koelelementen te komen...

YouTube: Acer Aspire E1-531 - Disassembly and fan cleaning

[ Voor 30% gewijzigd door Roel_1983 op 04-04-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Heb hem zojuist open gemaakt, even al het stof dat ik kon vinden eruit gehaald en vervolgens de laptop weer dichtgemaakt. Dit alles was toch behoorlijk veel moeite en nu is de CPU tijdens precies hetzelfde wat ik voorheen deed zo'n tegen 50c met uitschieters naar 60c (Teamspeak open, internetten en muziek op youtube tegelijk). Nu is dit al een enorme verbetering maar volgensmij is dit toch best warm aangezien zijn vorige laptop meer rond de 35-40c max zat tijdens precies hetzelfde (Packard Bell Easynote TE)

EDIT: Zojuist even geprobeert om een potje World of Tanks te doen en in-game zit de CPU rond de 81c, in de garage is dat net een paar graden minder. FPS schommelt tussen de 20 en 40 wat interresant is aangezien mijn oude laptop tussen de 25-50 fps had en ook veel minder warm was terwijl de CPU toch minder krachtig was. Nu zou het natuurlijk kunnen zijn omdat deze CPU iets zwaarder is dan op mn oude laptop dat die daarom best warm is maar 81c tijdens een niet echt zware game?

[ Voor 37% gewijzigd door Miyazono op 04-04-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Miyazono schreef op maandag 04 april 2016 @ 23:14:
Heb hem zojuist open gemaakt, even al het stof dat ik kon vinden eruit gehaald en vervolgens de laptop weer dichtgemaakt. Dit alles was toch behoorlijk veel moeite en nu is de CPU tijdens precies hetzelfde wat ik voorheen deed zo'n tegen 50c met uitschieters naar 60c (Teamspeak open, internetten en muziek op youtube tegelijk). Nu is dit al een enorme verbetering maar volgensmij is dit toch best warm aangezien zijn vorige laptop meer rond de 35-40c max zat tijdens precies hetzelfde (Packard Bell Easynote TE)

EDIT: Zojuist even geprobeert om een potje World of Tanks te doen en in-game zit de CPU rond de 81c, in de garage is dat net een paar graden minder. FPS schommelt tussen de 20 en 40 wat interresant is aangezien mijn oude laptop tussen de 25-50 fps had en ook veel minder warm was terwijl de CPU toch minder krachtig was. Nu zou het natuurlijk kunnen zijn omdat deze CPU iets zwaarder is dan op mn oude laptop dat die daarom best warm is maar 81c tijdens een niet echt zware game?
je kunt altijd even de koelpasta checken en vervangen. Een oude Samsung van mij werdt zelfs naar schoonmaken redelijk warm, uiteindelijk de koelpasta toch maar nagekeken, en bleek deze uitgedroogd te zijn, het was in ieder geval dikke smurrie. Goed schoongemaakt met alcohol, en daarna artic silver 5 op gedaan. toen was hij redelijk koel en werd die max 70 graden met bijvoorbeeld ME3 of iets dergelijks (laptop was wel 5 jaar oud)

verder is het wel volgens mij voor iedere laptop anders. Die samsung werdt vrij warm, maar de Dell die ik nu heb die valt reuze mee, is ook niet zo gek want die samsung had een quadcore i5 xxxxMQ er in zitten en die wat ik nu heb een i5 xxxU dus een simpele dual core.

[ Voor 8% gewijzigd door Splitinfinitive op 05-04-2016 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Nu heb ik al de toetsenbord aansluiting een beetje kapot gemaakt met het openmaken van de laptop etc. dus liever probeer ik het niet allemaal nog een keer.
Nu vraag ik mij dus af of 80c en iets hoger een groot probleem gaat zijn voor de cpu tijdens het gamen? Zo ja dan is het waarschijnlijk toch slim om dan maar in de weekenden een beetje series en films te kijken ipv gamen en te sparen om een wat modernere laptop te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Miyazono schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:35:
Nu heb ik al de toetsenbord aansluiting een beetje kapot gemaakt met het openmaken van de laptop etc. dus liever probeer ik het niet allemaal nog een keer.
Nu vraag ik mij dus af of 80c en iets hoger een groot probleem gaat zijn voor de cpu tijdens het gamen? Zo ja dan is het waarschijnlijk toch slim om dan maar in de weekenden een beetje series en films te kijken ipv gamen en te sparen om een wat modernere laptop te kopen.
volgens mij mag de cpu max 100 graden worden. dus als het op 81 graden blijft hangen, mischien niet ideaal maar ik denk dat het niet al teveel kwaad kan, als tussen oplossing kun je eventueel zo'n ventilator plaat eronder zetten. Mischien dat het wat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 18:57
[...]
precies dat dus
meestal gaan de lagers van de fans eerder kapot ;)
inderdaad en daarom zoals je al aangaf compleet demonteren en schoonmaken.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Euh, nee. Je blaast stof de lagers in welke compleet naar de kloten draaien. Ik heb nog nooit gezien dat een draaiende fan een moederbord 'opblaast' of uberhaupt beschadigt. Maar goed, gewoon de bladen tegenhouden en je kan er gerust met een blik lucht of met een compressor doorheen.
Miyazono schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:35:
Nu vraag ik mij dus af of 80c en iets hoger een groot probleem gaat zijn voor de cpu tijdens het gamen?
Als het daar bij blijft; nee. Laptops worden gerust zo warm

Ondertussen alweer 2 jaar oud, maar dit doet m'n 4 jaar oude laptop in de zomer:
http://static.tweakers.ne...Xj9CkT4VV1Ccn2vi/full.png

Wel onder een onrealistische load dan.
:+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Ok, ik maak me denk ik te veel zorgen, maar beter te voorzichtig zij dan niet.
Maar ja, ga alsnog een beetje sparen en wat geld opzij leggen om dit jaar nog een laptopje te kopen waar ik iets mee kan, zou niet al te veel geld moeten zijn aangezien een 3 jaar oude laptop van €300 makkelijk World of Tanks kon spelen.

Bedankt voor al het advies, zal als het echt problemen begint te votmen eens kijken of ik de koelpasta lan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
SL3Y4R schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:40:
[...]

Is dat eigenlijk een 'reëel' probleem, of is dat ooit bij 1 iemand voor gekomen? Heb namelijk nog nooit in mijn omgeving gehoord dat zo iets is voor gekomen en ze spuiten allemaal hun pc schoon met een hoge druk spuit of iets dergelijks, maar toch hoor je hier op tweakers vaker een waarschuwing...
Met een gelijkstroom motor kun je spanning opwekken, de stator en anker zijn in serie aangesloten.

Ik heb div.verhalen dat de cpufan output is opgeblazen door De fan uit te blazen zonder het stekkertje los te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 18:57
Het zijn brushless motoren (anker in serie aangesloten??) met hall sensors en mosfet switches, kans dat deze eerder overlijden als moederbordvoeding is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
base_ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:29:
Het zijn brushless motoren (anker in serie aangesloten??) met hall sensors en mosfet switches, kans dat deze eerder overlijden als moederbordvoeding is groot.
Je hebt inderdaad gelijk, ik moet toch zeggen dat je een punt hebt, brushless gelijkstroom motoren hebben toch een iets andere werking als een normale gelijkstroommotor.

http://www.wetenschapsfor...een-cpu-ventilator-halen/
Pagina: 1