VR (Rift DK2 voorlopig) PC voor 1200

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 12:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag games spelen op de Rift. Ik heb momenteel een Rift DK2 en overweeg wellicht ooit een CV1 of een Vive. Ik heb daarnaast nog wat 'gewone' spelletjes die ik graag speel, en vind de optie om in-house te streamen naar mijn Surface Pro 4 wel aantrekkelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hou het graag rond of onder de 1200,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een aantal SSD's (2x128GB) en legio HDD's (4x2TB) liggen, ik ben van plan om de SSD uit de wensenlijst hieronder te gebruiken voor het OS en de eerste applicaties, ik zal er een tweede soortgelijke SSD in steken voor de volgende spellen en applicaties.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daarvoor heb ik een wensenlijstje samengesteld! (Schaamteloos gestolen van een andere post en aangepast aan mijn wensen).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,95€ 348,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 325,-€ 325,-
1NZXT S340 Zwart€ 64,95€ 64,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,20€ 57,20
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 42,95€ 42,95
1Corsair RM750x€ 109,95€ 109,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,42€ 86,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.178,37

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie hierboven, ik heb geen sterke voorkeuren qua merken. Ik ben wel altijd een Intel & Nvidia fan geweest, in vergelijk tot ATI/AMD. Waarom weet ik eigenlijk niet...

Ga je overklokken?
Ik zou overklokken als 'last resort' optie hanteren voordat ik aan een GPU upgrade toe zou zijn. In eerste instantie mag alles mooi Stock draaien.

Wat verwacht je van ons?
Een meekijkend oog met een leek. Kan het eigenlijk wel? Doe ik verstandig aan de combinatie die ik maak? Mijn idee was om gewoon een echt goeie CPU als basis te nemen, zodat ik later down the road met een GPU upgrade snel er weer klaar voor ben. Ik ga voorlopig voor 8GB ram omdat dat, voor mijn gevoel althans, genoeg is. Uitbreiden naar 16GB kan volgens mij daarna altijd gemakkelijk, gezien het moederbord meer dan 2 slots heeft.

Kan ik beter nog ergens op besparen? Bespaar ik ergens te veel op? Er zit overigens bewust geen randapparatuur bij, daarvoor ga ik uit van mijn eigen expertise :)

[ Voor 39% gewijzigd door aeg13 op 04-04-2016 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Open de wenslijst, klik op Genereer RML en plaats de code die je krijgt in jouw eerste bericht middels de Wijzig knop. :)

Zie ook Handleiding Pricewatch en DAA beleid. :)

EDIT:
Toch even wat feedback; je geeft aan overclocken als last resort te zien. Wanneer is dat dan? :) Dit verschilt per persoon. Hou er overigens wel rekening mee, dat overclocken in games weinig extra performance oplevert. Hoe dit verhoudt met een Rift DK2 weet ik niet, maar aangezien die een andere resolutie heeft dan de uiteindelijke producten, denk ik niet dat het veel gaat uitmaken.

Het is dan verstandiger om een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed te pakken en een moederbord met een B150 chipset. Dit scheelt 0 in performance (op stock speeds), maar scheelt wel uiteindelijk in de portemonnee!

Een 750 Watts voeding is overkill, dat is met deze namelijk ook al: pricewatch: Corsair RM550x en scheelt toch een 10 euro. Voor stock speeds kan je in principe zelfs af met de stock koeler, maar neem aan dat je ook wel graag stilte wilt. De pricewatch: Cryorig M9i is dan op zich een mooie alternatieve koeler, stil, en toch 20 euro goedkoper dan de dark rock.

[ Voor 116% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2016 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
CptChaos schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:06:
Open de wenslijst, klik op Genereer RML en plaats de code die je krijgt in jouw eerste bericht middels de Wijzig knop. :)

Zie ook Handleiding Pricewatch en DAA beleid. :)
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:06:
Voor stock speeds kan je in principe zelfs af met de stock koeler, maar neem aan dat je ook wel graag stilte wilt. De pricewatch: Cryorig M9i is dan op zich een mooie alternatieve koeler, stil, en toch 20 euro goedkoper dan de dark rock.
Veel te duur die M9i. 2 weken geleden betaalde je nog €25,-. Dan is nu een pricewatch: Scythe Kotetsu een betere, stillere en koelere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:29:
Veel te duur die M9i. 2 weken geleden betaalde je nog €25,-. Dan is nu een pricewatch: Scythe Kotetsu een betere, stillere en koelere keuze.
Ah, ik was nog uitgegaan van de 29 euro idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Bedankt voor jullie feedback. Ik ga me eens inlezen op het verschil in CPU. Dat is een flink prijsverschil zeg!
De voeding had ik van een andere lijst gehaald en heb ik inderdaad niet echt goed bij stil gestaan, ook bedankt voor die tip!

[ Voor 18% gewijzigd door aeg13 op 04-04-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ga je wél overclocken, dan kan je de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed overwegen.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ik zie op een vergelijkingspagina dat er toch een tamelijk verschil in de CPU lijkt te zitten. http://www.cpu-world.com/...tel_Core_i7_i7-6700K.html

Natuurlijk heb je qua price/performance ratio gelijk, en is de CPU die jij aanraad beter uit dat oogpunt. De vraag is alleen, zou dat verschil in de toekomst of nu nog eens van pas komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sites als CPU-World en CPUboss zijn erg ruk, ze vergelijken de CPU's op basis van syntetische tests e.d, nooit met de praktijk! Natuurlijk heeft een i7 in theorie meer in zijn mars, maar in gaming merk je géén verschil. Waarom dan wél de meerprijs betalen, als het niets extra's oplevert?

Eventueel kan je de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed overwegen, die is qua klok wat sneller geloof ik. Maar denk niet, dat je daar veel verschil mee gaat merken, in games. :)

Hyperthreading bestaat al meer dan een decennium en is in games nooit echt goed gebruikt. In het verleden kon het bij de nodige games zelfs performance kosten. Ik zie ook voor de toekomst niet in, waarom hyperthreading nú wel zou doorbreken in de games. Zeker als je kijkt dat veel PC-games tegenwoordig vaak een port zijn van de console-versies van de game. Ik zou mijn geld echt niet inzetten daarop.

Mocht je kijken bij wat ik dan heb; ik heb inderdaad een i7 als systeem, maar ik doe meer dan gamen ermee. Zo draai ik af en toe een VM, moet ik af en toe wat video's encoden. Ook stream ik zo nu en dan naar Twitch en kon via-via goedkoop aan dit setje (CPU + moederbord) komen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Dat is een uitgebreid en duidelijk verhaal. Ik ben alleen zelf een beetje de weg kwijt. Als ik een i5-6400 zou nemen. Dan moet ik het moederbord uitwisselen voor een andere met zo'n B150 chipset. Wat is daar verstandig in? Ik zie in Pricewatch zo snel aanbod van Gigabyte, MSI en Asus, maar beide met weinig reviews. Zit er veel verschil in performance in het aanbod, of hebben we het voornamelijk over mooie lampjes en aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is op zich een interessante plank met B150 chipset. :) Qua performance is er weinig verschil, de chipset is immers gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Met de move van een i7-6700K naar een i5-6400 (en daarmee van moederbord naar de Gigabyte GA-B150) kom ik op besparing van 241 euro. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Graag gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je een behuizing met raam hebt is een bord met een goede look wel leuk. ASUS heeft nu een cashback actie en krijg je bijvoorbeeld op een plank als de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura €30,- terug waardoor deze hetzelfde kost als de veel saaiere Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Je werkgeheugen kan trouwens ook wat goedkoper. Je moederbord ondersteund maar 2133hz dus het setje dat je nu hebt zou gewoon teruggeklokt worden. Anderzijds zou ik nu voor die drie tientjes 16gb niet laten liggen. Kingston HyperfuryX 16.

Trouwens de Zwart/Rode versie van de NZXT s340 zou het ook heel goed doen in je build Kijkend naar de andere onderdelen die je er nu in wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 06:54:
Omdat je een behuizing met raam hebt is een bord met een goede look wel leuk. ASUS heeft nu een cashback actie en krijg je bijvoorbeeld op een plank als de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura €30,- terug waardoor deze hetzelfde kost als de veel saaiere Gigabyte.
Het is een kwestie van smaak, welke combinatie de TS mooier vind. Heeft hij liever zwart/rood, dan kan hij idd de Asus nemen, maakt het niet veel uit, of heeft hij liever zwart/grijs, dan is de Gigabyte natuurlijk weer interessanter. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aeg13
Hallo iedereen. Nogmaals dank voor alle input. De tip over het te snelle werkgeheugen n.a.v. de switch naar de i5 was zeer fijn. Ik heb zojuist een configuratie besteld. Om eerlijk te zijn was de ruit simpelweg omdat de case er voor de rest goed uit zag, niet echt bewust. De PC staat bij mij onder een werkblad dat tot tegen een strak witte muur aanloopt. Aan de linkerkant, waardoor de ruit eigenlijk min of meer tegen de muur aan staat. Ik heb de case op het laatste moment dan ook nog met een witte uitgewisseld zodat ie zo strak en netjes mogelijk is.

Ik ben uiteindelijk voor het aangeraden RAM hierboven gegaan en de snelle i5-6600 met nette single-core performance. Hieronder het lijstje, for future reference.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,95€ 224,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1NZXT S340 Wit€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,50€ 68,50
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,63

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Leuke PC, zeker voor dat bedrag! De 400 euro die je nu bespaart, kan je dan eventueel gebruiken om de GTX 970 te upgraden als de nieuwe generatie GPU's uit zijn (en natuurlijk de GTX 970 dan verkopen voor een leuk bedrag op de V&A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ja ik twijfelde inderdaad nog om een kaart hoger te gaan, maar dat kan volgens mij veel beter over een jaar ofzo. Eerst eens kijken hoe de DK2 wil hierop & of ik uberhaupt een CV1/Vive wil gaan aanschaffen, en als het dan ooit te traag wordt, zien we het dan wel weer :).

Zoals gezegd (misschien handig voor anderen die dit topic lezen en op zoek zijn naar een dergelijk systeem) breid ik hem zelf nog uit met 2x128GB SSD en een HDD voor grote opslag / overige zaken, anders had ik natuurlijk gewoon een EVO 500GB gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Little sidenote: de Asus STRIX had ik genomen, omdat deze serie videokaarten tot een temperatuur van 60 graden passief gekoeld zijn. 0dB geluid dus en geloof me, dat is een partij heerlijk! Toen ik mijn GTX 980 Strix (nu een jaar geleden) in de PC had zitten, dacht ik in het begin wel eens, dat de PC nog uit was en drukte hem dan pardoes weer uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ja, ik was zelf nog aan het overwegen om naar de EVGA kaart te gaan aangezien die wel tot 13% meer performance had (in een enkel geval, zeer optimisch gerekend denk ik), en die kwam in de tweakers.net vergelijk het beste eruit. Toen gaf men hier in het forum aan dat het net een stofzuiger op je bureau was, dus heb ik toch maar gekozen voor de stille variant. Ik heb wel gewoon de stock CPU koeler aangehouden die bijgeleverd is bij de i5-6600. Mocht dat nog te veel lawaai maken, kan ik altijd nog een third party koeler erbij halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ergo
zet je pc alsjeblieft op je bureau, het is een veel te mooie build om weg te moffelen ergens in een hoekje.
verder trouwens een heel leuk systeem al mis ik persoonlijk toch echt de aftermarket koeler. ziet er beter uit en is een stuk stiller. naja dat kan later altijd nog.

veel plezier er mee:)

[ Voor 10% gewijzigd door Ergo op 05-04-2016 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nate-Senpai schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:27:
zet je pc alsjeblieft op je bureau, het is een veel te mooie build om weg te moffelen ergens in een hoekje.
verder trouwens een heel leuk systeem al mis ik persoonlijk toch echt de aftermarket koeler. ziet er beter uit en is een stuk stiller. naja dat kan later altijd nog.

veel plezier er mee:)
Tja, TS gaat niet overclocken, dan voldoet de stock prima. Mocht hij toch nog stiller willen, kan hij altijd nog een andere koeler aanschaffen en er op zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
CptChaos schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:01:
[...]
Tja, TS gaat niet overclocken, dan voldoet de stock prima. Mocht hij toch nog stiller willen, kan hij altijd nog een andere koeler aanschaffen en er op zetten. :)
dat geef ik ook aan , is ook een persoonlijke voorkeur hoor. vind het zelf alleen jammer in een build die mooi matcht quo kleur en dergelijk. maar ts zet hem toch in een hoekje op het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Misschien deel ik die mening wel als ik 'm straks zie :-). Ik kon met mijn hele lijstje terecht bij Megekko, alle producten 24u levering, dus wie weet mag ik 'm morgen al begroeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aeg13 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:08:
Hallo iedereen. Nogmaals dank voor alle input. De tip over het te snelle werkgeheugen n.a.v. de switch naar de i5 was zeer fijn. Ik heb zojuist een configuratie besteld. Om eerlijk te zijn was de ruit simpelweg omdat de case er voor de rest goed uit zag, niet echt bewust. De PC staat bij mij onder een werkblad dat tot tegen een strak witte muur aanloopt. Aan de linkerkant, waardoor de ruit eigenlijk min of meer tegen de muur aan staat. Ik heb de case op het laatste moment dan ook nog met een witte uitgewisseld zodat ie zo strak en netjes mogelijk is.

Ik ben uiteindelijk voor het aangeraden RAM hierboven gegaan en de snelle i5-6600 met nette single-core performance. Hieronder het lijstje, for future reference.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,95€ 224,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1NZXT S340 Wit€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,50€ 68,50
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,63
Goede build. Goed in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ik heb 'm binnen en de eerste minuten in Elite: Dangerous met de Rift doorgebracht. Geweldig! De PC loopt verder heerlijk snel.

Korte opmerking voor meezelers: Het moederbord heeft geen wifi en bluetooth. Ik schaf me daarom een PCI Express kaart aan dat beide heeft (http://tweakers.net/price...2/tp-link-archer-t9e.html). Kost toch wel wat tientjes extra. Misschien wat een moederbord met dat onboard iets goedkoper geweest, maar deze kaart schijnt goede performance te bieden icm een AC1900 router.

[ Voor 59% gewijzigd door aeg13 op 07-04-2016 11:22 ]

Pagina: 1