Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587651

Topicstarter
Hey guys,

Ik houd het even kort maar krachtig; een van mijn pc's valt per dag minstens 2 keer tijdens zware taken uit. Dit is niet te voorspellen want hij valt uit zowel in intense situaties in battlefield als scenario's waar er zo goed als niets in beeld gebeurt. Dit probleem komt niet voor als ik bezig ben met o.a. photoshop/ illustrator of zwaar werk in Sony Vegas. Mijn GPU is een tijdje terug ter reperatie opgestuurd naar MSI en is vervolgens vervangen door een nieuwe 980Ti. Het lijkt mij dus stug dat het aan mijn GPU ligt. Zelf heb ik het idee dat ik een te zwakke PSU gebruik echter heeft de HardwareOutlet in Almere mij vertelt dat een VS550 van Corsair genoeg moet zijn. Hebben jullie enig idee hoe ik erachter kan komen wat het probleem is? Ik wil namelijk niet weer deze computer 5 weken kwijt zijn omdat dit mijn render machine is en deze een cruciale pc is m.b.t. mijn werk. De temperaturen van mijn videokaart en cpu zijn ook normaal, gpu meestal rond de 65-70' en mijn cpu rond de 50'.

Ik heb de volgende set-up;
CPU i5-4670k non overlclocked
GPU GTX 980Ti non overclocked(gloednieuw na vervanging oude 980ti)
PSU Corsair VS550
MOBO MSI b85-g41
SSD 250GB samsung 850 pro (hier staat de OS op samen met battlefield, de pc valt voornamelijk uit als ik battlefield speel.)
HDD 2TB WD blue (nieuw)
RAM 1x8 GB DDR3 Ballistix
Ik hoor graag van jullie!

Mvg,

Riley

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 587651 op 04-04-2016 20:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

550w moet idd genoeg zijn maar de VS550 is niet de kwaliteit die je in het systeem wil hebben. Die adviseer ik dan ook te vervangen. Het systeem verbruikt hooguit 300w. Een goede kwaliteit 450w is genoeg pricewatch: Corsair CX450M, 550w als je vind dat je wat safer moet zitten pricewatch: Corsair CX550M of als je de komende 10 jaar over een erg goede voeding wil beschikken pricewatch: Corsair RM550x.

Daarnaast zou je eens kunnen kijken of alle drivers up to date zijn.

Draai eens een nacht MEMtest om het geheugen te controleren op fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Alle onderdelen netjes één voor één bij langs gaan.

Valt de pc echt volledig uit (fans die stoppen met draaien en dergelijke)?

Wat gebeurt er als je de videokaart eruit haalt?
Vervolgens kun je nog het andere pci-e slot proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48
Misschien kortsluiting ergens? Haal de boel uit de kast en leg het op de doos van het moederbord. Als je dan nog problemen krijgt dan kan het de voeding zijn of misschien je moederbord.

Kan ook nog liggen aan de bekabeling in je huis of de toevoer van stroom. Dat het icm alle andere apparatuur een te grote last is voor de bekabeling.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:45
PC valt plotseling uit geen meldingen? Lijkt me toch een geval van dat de GPU/CPU te heet word en zich zelf afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:13
probeer eens te kijken of het aan het verbruik ligt door bv prime95 (voor stresstesten CPU) en iets als Furmark of Heaven/Valley benchmark tegelijk te draaien en de temperaturen ook op te laten lopen.
Gebeurt dat weer, probeer ze dan apart te draaien. In prime95 kun je ook er voor kiezen om alleen de CPU te belasten en niet ook het geheugen. Dan kies je de torture test en dan de eerste optie, small fft's geloof ik. En anders een blend om ook geheugen te betrekken.
Of je gebruikt iets als AIDA64 om te testen.
Geheugen testen is ook een optie als dat allemaal niks doet.

(Waarom heb je uberhaupt maar 1 stick DDR3 ? )

Mocht het toch bij de GPU liggen, nadat je alleen Furmark of Heaven o.i.d. hebt draaien (iets dat nauwelijks CPU gebruikt), dan moet je eens proberen om de GPU te underclocken.

Krijg je misschien ook voordat hij uitvalt willekeurige artifacten (foutjes in het renderen, vaak fracties van seconden zichtbaar) te zien? Als je niet weet waar je op moet letten, even googlen. misschien een filmpje op youtube die laat zien hoe het er uitziet. Maar meestal merk je het wel als er dingen in beeld flitsen die er niet lijken te horen.

En verder alles één voor één uitsluiten.

Geen bluescreen o.i.d.? Dat lijkt wel op iets dat met stroomtoevoer te maken heeft als het zonder pardon poef zwart is. Maar misschien kan het ook zijn dat je moederbord niet goed is en het de verbinding met bv je videokaart verliest door warmte of zijn gewicht op het PCIe slot. Zorg dat alles goed vast zit en niet naar beneden gaat hangen. Ik had een videokaart die ik met een tie-wrap aan het chassis moest binden, omdat hij anders niet herkend werd of uit viel. Slecht gesoldeerde chip en gebogen PCB (gewicht) de oorzaak. Dus het kan ook best zijn dat je alsnog een refurbished GPU hebt gekregen.

Probeer dan ook met de kast open een game op te starten en aan verschillende componenten te wrikken om te kijken of het misschien daar aan ligt (met beleid uiteraard).

Succes

[ Voor 4% gewijzigd door TJRef op 05-04-2016 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 660294 schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:11:
550w moet idd genoeg zijn maar de VS550 is niet de kwaliteit die je in het systeem wil hebben. Die adviseer ik dan ook te vervangen. Het systeem verbruikt hooguit 300w. Een goede kwaliteit 450w is genoeg pricewatch: Corsair CX450M, 550w als je vind dat je wat safer moet zitten pricewatch: Corsair CX550M of als je de komende 10 jaar over een erg goede voeding wil beschikken pricewatch: Corsair RM550x.

Daarnaast zou je eens kunnen kijken of alle drivers up to date zijn.

Draai eens een nacht MEMtest om het geheugen te controleren op fouten.
Gadver. De CX serie is amper beter dan de VS. RM of AX, anders niet. Dan ben je beter af met een Cooler Master G450M.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-07-2024
nelizmastr schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:37:
[...]

Gadver. De CX serie is amper beter dan de VS. RM of AX, anders niet. Dan ben je beter af met een Cooler Master G450M.
Dit is wel de nieuwe cx M serie.. Die is vele malen beter dan de versie ervoor ;). Overigens kan je wel zeggen RM of AX maar dan moet wel het budget er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12

nelizmastr

Goed wies kapot

robogeeka schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:20:
[...]

Dit is wel de nieuwe cx M serie.. Die is vele malen beter dan de versie ervoor ;). Overigens kan je wel zeggen RM of AX maar dan moet wel het budget er zijn.
Als je een 980Ti kan betalen moet je niet gaan voor een cl-cheapo voeding :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

nelizmastr schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:37:
[...]

Er zijn nog nergens reviews te vinden over de nieuwe CX(M) serie, dus er zijn nog geen echte uitspraken over te doen. Het is wel waarschijnlijk dat ze beter zijn dan de Cooler Master GM serie.
Pagina: 1