Toon posts:

Floppy wel read, geen write

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met m'n floppy drive sinds een upgrade van de hele computer.

Ik kan wel floppies lezen, maar er niet naar schrijven.

Ligt niet aan de diskettes want al diverse disks geprobeerd.
Diskettes zijn niet write-protected.
Ook de instelling in de bios (floppy R/W) lijkt ok.

Het enigste wat ik nog kan bedenken is een defecte drive. Iemand anders nog suggesties alvorens ik een nieuwe drive probeer?

Mazzel,

Quentulus (8>

Verwijderd

Oude IBM's hadden ook een jumper voor floppy-R/W op het moederbord zitten. Ligt er aan hoe oud jouw computer is?

Verwijderd

Topicstarter
Paar maanden oude CUSL2-C moederbord. Zou daar ook zo'n jumper voor de floppy op kunnen zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ASUS CUSL2-C dus. Is volgens mij jumper-free.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je floppies wel in DOS lezen? Ervan booten? Zonee, check of je floppykabel echt goed zit (rood bij pin1 en connectoren op uiterste uiteinden gebruiken; "gedraaide" draden bij floppy verbinden) en probeer een floppydrive uit een andere PC.

Anders gewoon nieuwe drive kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, kan de floppies prima lezen. Zo kwam ik er ook eigenlijk achter dat de boel niet meer goed werkte: wilde W98 opnieuw installeren en wat nieuwe boot-disks maken.

Opstarten met m'n oude W98 opstart flop ging prima. Ik kan echter, ook onder dos, niet naar een flop schrijven.

Heb ook de kabels al langsgelopen maar die zitten goed. Ik denk daarom dat er of ergens een instelling fout is, of er een hardware fout is.

Verwijderd

Is de floppy kabel ook nog goed? Niet erges een pinnetje op je mobo/diskettedrive omgebogen/naar binnen toe gedrukt?

Verwijderd

Topicstarter
Is me niet opgevallen maar ik zal morgen nog eens heel goed kijken.

Anders toch maar een nieuwe drive proberen 8-)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sorry ASUS CUSL2-C dus. Is volgens mij jumper-free.
zitten anders opvallend veel jumpers op voor en jumperfree bordje.
(jumperfree is een mode die je in kan stellen dmv ,jawel, een jumper, maar het barst dus wel van de jumpers op dat bord omdat ie ook MET jumpers kan werken)

Verwijderd

Wat voor error geeft hij dan als je wilt schirjven naar een floppy?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 18:39 schreef smvs het volgende:

[..]

zitten anders opvallend veel jumpers op voor en jumperfree bordje.
(jumperfree is een mode die je in kan stellen dmv ,jawel, een jumper, maar het barst dus wel van de jumpers op dat bord omdat ie ook MET jumpers kan werken)
Je hebt gelijk smvs, ben helaas niet zo erg goed thuis in hardware.
Op zondag 24 juni 2001 16:35 schreef 5731N het volgende:
Wat voor error geeft hij dan als je wilt schirjven naar een floppy?
Als ik in Explorer op de Floppy (A:) klik krijg ik de melding dat de flop niet geformateerd is: "Disk is not formatted. Want to format disk" > Yes > Format venster, start Full Format > Error:"Windows cannot format this disk because it is write protected. If you are sure you want to continue remove or move the write protected tab, reinsert the disk and then click retry".

Die disk is dan niet write protected.

Een beschreven disk kan ik wel lezen maar niet bewerken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het klinkt toch echt als een hardware probleem. Misschien is in de drive de detector die bekijkt of diskettes write-protected detector zijn kaduuk gegaan.

Ach, een nieuwe drive kost maar 40 piek ofzo :)

Verwijderd

En is het probleem al opgelost ?

Ik had vorige week een soortgelijk iets met een flopydrive :(

Kabels nagekeken, andere kabels geprobeerd, andere floppydrive eraan gehangen en zelfs de bios nagekeken...maar nee hoor daar lag het ook niet aan :? Ik begon al te denken dat het de aansluiting op het mobo was...

Probleem zat hem uiteindelijk wel in de bios :?

Dus de bios maar ff op hardware defaults gezet en toen werkte het opeens weer 8-)

Misschien heb je hier wat aan...suc6 ermee ;)
Pagina: 1