Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds een paar weken bezit ik een Z170 Pro Gaming van ASUS. Prima bord, en alles leek prima te werken. Het viel me wel op dat ik de eerste keer niet met de muis in het UEFI kon. Even uit en weer erin pluggen fixt dit probleem. Nu ben ik gewend om de computer na gebruik echt uit te zetten, en hierna de stekkerdoos uit te zetten.

Echter, bij iedere cold boot wordt de muis dan zowel in het UEFI als het OS niet gevonden. Laat ik de stekkerdoos aan staan, dan werkt de muis wel in UEFI als OS, 10 uit 10 keer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
Logitech MX518
PS/2 toetsenbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Legacy USB support in het BIOS uit en aan gezet
XHCI handover getoggled.

Niet een enorm probleem, maar toch een raar geval. Wat zou er kunnen veroorzaken dat zoiets simpels als een USB muis detecteren de mist ingaat bij een cold boot? (Overigens zegt de UEFI dat er wél een muis is gevonden, maar géén toetsenbord. Vervolgens werkt het toetsenbord wel vrolijk in zowel UEFI en OS, maar de muis juist niet 8)7 )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke usb poort gebruik je en heb je andere poorten geprobeerd?
Welke voeding gebruik je, ouderdom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het in de voeding zit. Ik zou eerder naar de muis zelf kijken. Is het toevallig zo'n Logitech met eigen geheugen om macro's etc te onthouden? Best kans dat het daar om de een of andere reden misgaat vanaf een cold boot. Wat gebeurt er als je het met een andere muis probeert, bij voorkeur een 'simpele' muis? Verder lijkt de makkelijke fix me gewoon het stekkerblok aan laten staan, om het uitverbruik hoef je het niet te laten.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:46:
Welke usb poort gebruik je en heb je andere poorten geprobeerd?
Welke voeding gebruik je, ouderdom?
Ik heb zowel de USB 3.1, 3.0 als 2.0 poorten gebruikt. Bij alleen hetzelfde.

De voeding is een nieuwe Bequiet 400W.
Liveshort schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:54:
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het in de voeding zit. Ik zou eerder naar de muis zelf kijken. Is het toevallig zo'n Logitech met eigen geheugen om macro's etc te onthouden? Best kans dat het daar om de een of andere reden misgaat vanaf een cold boot. Wat gebeurt er als je het met een andere muis probeert, bij voorkeur een 'simpele' muis? Verder lijkt de makkelijke fix me gewoon het stekkerblok aan laten staan, om het uitverbruik hoef je het niet te laten.
De Easy fix is idd het stekkerblok aanlaten. Maar dat blijft toch een beetje knagen, want waarom gaat het fout?

Ik zal even proberen met een simpele muis. Volgens mij heeft de MX518 niet veel bijzondere mogelijkheden, maar het zou kunnen.

Ik vraag me dan wel af waardoor het moederbord tijdens de POST aangeeft dat er wel een muis wordt gedetecteerd, maar dat juist het PS/2 toetsenbord vervolgens werkt :?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Is het toevallig zo'n gecombineerde PS/2 aansluiting van muis en toetsenbord? Want je geeft aan dat je computer in eerste instantie aangeeft dat er een muis verbonden is. Misschien dat het feit dat er een muis wordt gevonden aanleiding geeft om geen muizen op de usb-poorten meer te checken. Zou raar zijn als het gebeurt, maar PS/2 is dan eigenlijk ook al even afgeschreven. Een USB toetsenbord is dus misschien ook nog het proberen waard. (Of iig booten met het toetsenbord losgekoppeld).

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night