In ons nieuwe huis komt een warmtepomp, de Itho Cool Cube.
Ik overweeg om ook een zonneboiler met CV-ondersteuning toe te voegen.
Dat zou een hygiëneboiler worden, dus een vat vol CV-water met een hygiënespiraal voor het opwarmen van sanitair water.
Mijn vraag:
Wat doe je als het CV water te warm wordt?
De warmtepomp zorgt ook voor het rondpompen van het CV water door de vloerverwarming. Als de zonneboiler het retourwater een beetje opwarmt, dan is dat prima, dan hoeft de warmtepomp niet aan te slaan. Misschien moet ik dan nog wel iets zoeken waarmee de pomp blijft draaien zonder dat er warmte gegenereerd wordt (de Elga heeft daar een apart contact voor).
Maar wat als het in het voor- of najaar lekker zonnig weer is en het zonneboilervat wordt opgewarmd tot 60 of 80 graden?
Een klassieke vloerverwarming werkt met bijmenging, heb ik begrepen; dan wordt dus het koelere retourwater naar wens gemengd met warm nieuw water.
Als je een warmtepomp gebruikt dan is er echter geen bijmenging. Hoe zorg ik dan dat mijn vloer geen 60 of 80 graden water te verwerken krijgt?
Mijn idee:
Ik overweeg om ook een zonneboiler met CV-ondersteuning toe te voegen.
Dat zou een hygiëneboiler worden, dus een vat vol CV-water met een hygiënespiraal voor het opwarmen van sanitair water.
Mijn vraag:
Wat doe je als het CV water te warm wordt?
De warmtepomp zorgt ook voor het rondpompen van het CV water door de vloerverwarming. Als de zonneboiler het retourwater een beetje opwarmt, dan is dat prima, dan hoeft de warmtepomp niet aan te slaan. Misschien moet ik dan nog wel iets zoeken waarmee de pomp blijft draaien zonder dat er warmte gegenereerd wordt (de Elga heeft daar een apart contact voor).
Maar wat als het in het voor- of najaar lekker zonnig weer is en het zonneboilervat wordt opgewarmd tot 60 of 80 graden?
Een klassieke vloerverwarming werkt met bijmenging, heb ik begrepen; dan wordt dus het koelere retourwater naar wens gemengd met warm nieuw water.
Als je een warmtepomp gebruikt dan is er echter geen bijmenging. Hoe zorg ik dan dat mijn vloer geen 60 of 80 graden water te verwerken krijgt?
Mijn idee:
- Misschien is er een regeling te maken met een driewegklep; als de boiler te heet is, dan wordt die gebypassed en gaat het water door de warmtepomp. Dat kost dan wel elektrische energie, terwijl er in het boilervat energie genoeg zit...
- Wellicht is de productie van de heatpipes te beperken, zodat het vat niet zo warm wordt. Ook weer: een beetje zonde van de energie
- Het vat heeft nog een spiraal over, voor het aansluiten van een eventuele CV-houtkachel. Wellicht is er een aanpassing te bedenken waarbij het CV-water alleen door die spiraal gaat als het vat te warm wordt. In de zomer wordt het vat immers ook gebypassed, om te voorkomen dat je de vloerverwarming opwarmt wanneer de pomp even draait om vastlopen te voorkomen. Nadeel: extra complexiteit, met extra kleppen e.d.