Upgrade game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:15
Goedemiddag,

Ik zit er aan te denken mijn PC weer eens te voorzien van wat upgrades.
Mijn huidige configuratie:

CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz 52 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. MAXIMUS VII HERO (SOCKET 1150) 28 °C
Graphics
4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 34 °C
Storage
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SSD) 28 °C

Waar ik op dit moment over twijfel om te gaan upgraden:

Samsung SSD 840 EVO 250GB --> Samsung 950 Pro 512GB
Corsair 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24) --> Naar 16 GB DDR4 geheugen

Zodra de nieuwe Nvidia kaarten beschikbaar komen wil ik ook een nieuwe videokaart halen (zodat ik games op mijn IPS monitor met 60 FPS kan spelen).

- Hoe denken jullie over de huidige genoemde upgrades? Zijn deze de moeite waard, of is het verschil minimaal en daardoor niet de moeite waard?

- Indien een geheugen upgrade de moeite waard is, wat zou dan een goed setje zijn?

:)

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Beide upgrades zijn het niet waard en de 2e is zelfs niet mogelijk.

De 950 pro is wel sneller dan de 840 evo maar dat ga je amper merken bij het laden van games. 950 pro draait alleen volop met een pci-e 3.0 x4 m.2 slot terwijl jou moederbord allen pci-e 2.0 x2 m.2 kan leveren. Niet zeker of dit dan überhaupt wel gaat werken.

Voor DDR4 heb je een nieuwer platform nodig. Skylake (z170, b150) of Haswell-E (x99). Gaan niet passen op het z97 bordje dat je nu hebt. Verschil is overigens minimaal omdat applicatie nog niet goed om kunnen gaan met de hogere bandbreedte die DDR4 Biedt.

Upgrade van de GPU zou in dit geval het enige zijn waar je meer frames zou kunnen behalen maar inderdaad verstandig om te wachten op de nieuwe kaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door MichaelvD op 04-04-2016 14:22 ]

• Protax
MichaelvD2203 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:19:
Beide upgrades zijn het niet waard en de 2e is zelfs niet mogelijk.

De 950 pro is wel sneller dan de 840 evo maar dat ga je amper merken bij het laden van games. 950 pro draait alleen volop met een pci-e 3.0 x4 m.2 slot terwijl jou moederbord allen pci-e 2.0 x2 m.2 kan leveren. Niet zeker of dit dan überhaupt wel gaat werken.

Voor DDR4 heb je een nieuwer platform nodig. Skylake (z170, b150) of Haswell-E (x99). Gaan niet passen op het z97 bordje dat je nu hebt. Verschil is overigens minimaal omdat applicatie nog niet goed om kunnen gaan met de hogere bandbreedte die DDR4 Biedt.

Upgrade van de GPU zou in dit geval het enige zijn waar je meer frames zou kunnen behalen maar inderdaad verstandig om te wachten op de nieuwe kaarten.
Damn, ik zie het inderdaad... Wat gaat die technologie toch snel :-(
Zo oud is deze setup nog niet, en alsnog kan ik niet profiteren van de nieuwe ontwikkelingen.
Misschien maar even doorsparen en als de nieuwe GPU's uitkomen een aantal andere zaken ook vernieuwen.

• MichaelvD
Protax schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:28:
[...]

Damn, ik zie het inderdaad... Wat gaat die technologie toch snel :-(
Zo oud is deze setup nog niet, en alsnog kan ik niet profiteren van de nieuwe ontwikkelingen.
Misschien maar even doorsparen en als de nieuwe GPU's uitkomen een aantal andere zaken ook vernieuwen.
Zijn inderdaad beide features van het nieuwe platform. Maar het is zeker niet nodig om je hele systeem overhoop te halen. Die 4960k kan nog makkelijk een aantal jaren mee zeker als je er nog een overklok op gooit.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Is het niet raar dat het ram op 666mhz draait? En heb je een r9 290? Want die zou het op 1080p ook gewoon fantastisch moeten doen..

• MichaelvD
robogeeka schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:39:
Is het niet raar dat het ram op 666mhz draait? En heb je een r9 290? Want die zou het op 1080p ook gewoon fantastisch moeten doen..
Is gewoon 1333 mhz. wordt als 666 weergegeven.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
(jarig!)
De R9 290 is vrijwel de top voor momenteel.. De M2 sloten is maar een vraagteken. Als de sloten het zelfde zijn moet het praktish gezien werken.

• Protax
robogeeka schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:39:
Ja, denk dat het komt door Speccy, geloof ik niets van.
Inderdaad een R9 290, maar speel op 2560 x 1440, dus zou eigenlijk minimaal een 980 moeten hebben omdat goed en soepel te kunnen draaien.

• Protax
MichaelvD2203 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:36:
[...]

Zijn inderdaad beide features van het nieuwe platform. Maar het is zeker niet nodig om je hele systeem overhoop te halen. Die 4960k kan nog makkelijk een aantal jaren mee zeker als je er nog een overklok op gooit.
Maar eens in gaan verdiepen dan.
Ik heb er een Corsair H100i opzitten, dus ik moet hem wel een beetje kunnen overclocken lijkt me.

Geheugen is nog uit mijn vorige systeem, op het moment dat ik dit systeem kocht, was DDR4 nog vrij prijzig.
Setje DDR4 zou toch geen kwaad kunnen, als je gaat overclocken?

• MichaelvD
Protax schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:33:
[...]

Maar eens in gaan verdiepen dan.
Ik heb er een Corsair H100i opzitten, dus ik moet hem wel een beetje kunnen overclocken lijkt me.

Geheugen is nog uit mijn vorige systeem, op het moment dat ik dit systeem kocht, was DDR4 nog vrij prijzig.
Setje DDR4 zou toch geen kwaad kunnen, als je gaat overclocken?
DDR4 werkt sowieso niet in je systeem. Maar met die h100i kun je hem makkelijk overklokken naar minimaal 4.2 ghz.

• Protax
MichaelvD2203 schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:34:
[...]

DDR4 werkt sowieso niet in je systeem. Maar met die h100i kun je hem makkelijk overklokken naar minimaal 4.2 ghz.
Dan gaan we dat maar eens proberen... :)
Vraag me af of mijn geheugen het trekt, dat is al best wat jaartjes oud.
En dan misschien maar een snellere en grotere SSD halen, en een nieuwe videokaart als deze beschikbaar komen.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Met een h80i haal ik met mn 4690k 4.4 op 60c max. Dus met die h100i zou je makkelijk hoger kunnen halen..

• MichaelvD
Protax schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:42:
[...]

Dan gaan we dat maar eens proberen... :)
Vraag me af of mijn geheugen het trekt, dat is al best wat jaartjes oud.
En dan misschien maar een snellere en grotere SSD halen, en een nieuwe videokaart als deze beschikbaar komen.

Sneller SSD gaat lastig worden aangezien je mobo dat niet ondersteunt. Je zou er nog een 840 evo 250 gb bij kunnen halen dan op RAID 0 zetten daar haal je wel een beetje extra performance uit. Ram is bijna zeker geen bottleneck die zou prima mee moeten komen.

• MichaelvD
robogeeka schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:48:
Met een h80i haal ik met mn 4690k 4.4 op 60c max. Dus met die h100i zou je makkelijk hoger kunnen halen..
Nouja bij haswell moet je een beetje geluk hebben de een gaat beter dan de ander.

• Protax
MichaelvD2203 schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:48:
[...]

Sneller SSD gaat lastig worden aangezien je mobo dat niet ondersteunt. Je zou er nog een 840 evo 250 gb bij kunnen halen dan op RAID 0 zetten daar haal je wel een beetje extra performance uit. Ram is bijna zeker geen bottleneck die zou prima mee moeten komen.
Is een 850 niet sneller? Heb met name behoefte aan wat meer ruimte op het moment (en betere FPS in The Division).
Ik heb werkelijk waar nog nooit mijn systeem overgeclocked, dus vraag me af wat ik in de praktijk merk hiervan.
Is het zo dat mijn systeem dan echt sneller aanvoelt, of is het slecht een cijfertje?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Protax schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:54:
[...]

Is het zo dat mijn systeem dan echt sneller aanvoelt, of is het slecht een cijfertje?
Dat dus moet je jezelf afvragen.
Stel je zou DDR4 kunnen gebruiken, is dat sneller? Nee. 0,2 sekonden win je ermee bij bepaalde toepassingen tov DDR3.
Een grotere SSD is sneller. Merk je dat? Nee ook niet. Zelfs met de nieuwste nvme ssd's die op papier 3x sneller zijn dan de sata3 SSD's, is de snelheidswinst minimaal, en soms zijn ze zelfs trager.
Kortom,je systeem is al snel en top-end. Je bottleneck is waarschijnlijk je grafische kaart.

Maar dan moet je eerst precies aangeven waar je tekort komt bij welke toepassingen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het vervelende is dat je RAID 0 bij SSD's is dat je "veel" kosten maakt, voor nagenoeg geen echte winst. Ja, je scoort hoger in benchmarks, maar wat je er daadwerkelijk van merkt zal vooral tussen de oren zitten.

Een snellere SSD heeft hetzelfde probleem, hell, zolang je weinig sequentieel werk doet [bestanden kopiëren bijv.] betwijfel ik of je het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 voelt. SSD's zijn nu gewoon snel, dus kijken naar de snelheid is eigenlijk het minst nuttige.

Koop dus gewoon of een extra SSD erbij, of vervang je 840 direct voor 1 grotere SSD, maar doe dat alleen voor meer ruimte, niet voor extra performance.

Een 290 vervangen is momenteel een beetje gekkenwerk, zeker op 1440p. Natuurlijk, iets als een Fury is 30% sneller gemiddeld gezien, maar daar betaal je ook flink voor.

Gewoon wachten op Polaris en Pascal dus, al zou ik niet verwachten dat de prijs/perfomance opeens enorm veel beter is, gezien het een compleet nieuwe schaal is, kan het best zo zijn dat de prijzen in den beginne behoorlijk hoog zijn.

Wil je echt een boost hebben? Koop een tweede R9 290, al is CF R9 290 niet bepaald zuinig, en lastig om koel te houden door dat dan behoorlijk idiote verbruik. Techpowerup kon tijden gamen een R9 295x2 op 500w laten pieken, maar, als je game het ondersteunt, heb je wel een leuke performanceboost.

People as things, that’s where it starts.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zoals al aangegeven voldoet jouw systeem nog heel erg goed aan de hedendaagse standaarden.

De videokaart vormt de bottleneck, maar met de nieuwe generatie videokaarten die voor de deur staan is het weggegooid geld om nu nog een nieuwe videokaart aan te schaffen. Wacht tot de nieuwe generaties er zijn en kies dan een leuke kaart uit, bijvoorbeeld de GTX 1080/X80 of R9 490(x), of hoe ze dan ook gaan heten.

Als je meer opslagruimte nodig hebt dan kun je een pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB aanschaffen. Kost net zo veel als die 512GB NVMe SSD (950 Pro), dubbele opslag, het snelheidsverschil ga je toch niet merken.
Of, als je bereid bent om wat in te leveren op snelheden (ben benieuwd of je dat in de praktijk gaat merken): pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB is een stuk goedkoper dan de 850 Evo.

Verder investeren in onderdelen is gewoon weggegooid geld.

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1