Toon posts:

SATA 3.5 -> USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe PC gekocht met SSD schijf. Ik wilde twee oude schijven er dan naast zetten. Echter had ik niet aan de garantie zegel gedacht. Ik kan deze natuurlijk gewoon verbreken en mijn schijven er in zetten maar ik houd de zegel voorlopig liever in tact.

Maar ik wil toegang tot mijn 3.5 inch Sata schijven en ben benieuwd wat jullie adviseren. De snelheid maakt mij niet heel veel uit maar hoe sneller hoe beter natuurlijk. Ik wil er maximaal 30 euro aan uit geven, dit moet mogelijk zijn aangezien ik docking stations en adapters zie vanaf 10 euro. Ik moet wel schijven kunnen wisselen maar zal dit zelden doen, een HDD enclosure is dus misschien ook een goed idee. Wel is het zeer belangrijk dat ik dus geen hardware in mijn PC kan bouwen IVM garantie zegel.

Het gaat hoofdzakelijk om een 1TB Samsung HD103UJ 7200RPM schijf. Maar ik heb nog een klein stapeltje schijven die ik ook wel graag zou willen gebruiken.

Ik heb de volgende producten bekeken:
Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart
Moet ik hiervoor iets in mijn PC bouwen? Ik heb het idee dat dit voor de USB 2.0 functie niet nodig is maar wel als je eSata wilt gebruiken.

Sweex 3.5 Enclosure
5Gbs klinkt snel, maar ik vraag mij af wat de snelheid daadwerkelijk zal zijn via USB 3.0

Brauch Adapter
Eenvoudig apparaat, maar hoe krijgt mijn 3.5HDD stroom toevoer?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:46
Een nieuwe PC dus ga ik er vanuit dat je USB 3.0 hebt.

Ik zou voor de Sharkoon gaan.
Heb er zelf ook één en werkt goed en snel.
Makkelijk schijven verwisselen en je hoeft niets in je computer te bouwen.

USB 3.0 kan makkelijk de snelheid van de schijven aan.
De sharkoon heeft geen eSata, alleen USB 3.0

Verwijderd

Topicstarter
SpiriTNL schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:10:
Een nieuwe PC dus ga ik er vanuit dat je USB 3.0 hebt.

Ik zou voor de Sharkoon gaan.
Heb er zelf ook één en werkt goed en snel.
Makkelijk schijven verwisselen en je hoeft niets in je computer te bouwen.

USB 3.0 kan makkelijk de snelheid van de schijven aan.
De sharkoon heeft geen eSata, alleen USB 3.0
Wat bedoel je met dat usb 3 makkelijk de snelheid van de schijven aan kan? Kan ik alles gewoon via USB draaien zonder verlies in snelheid vs aansluiten op MB?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die garantie zegel stelt niets voor.
Je mag deze dus gewoon verbreken, heeft geen enkel effect op je garantie.

De winkel waar je de computer gekocht hebt, heeft natuurlijk liever dat voor elk akkefietje je de hele bak terug brengt, kassa.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

je zou beter eerst even opgeven om welke PC het gaat en de aansluitingen aan de achterkant ;)

Wellicht is ESata een optie, dan heb je de maximale snelheid tegen minimale kosten. ESata en USB3.0 zijn namelijk niet altijd standaard op een PC aanwezig, USB 2.0 wel, echter is deze een stuk langzamer.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:46
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:22:
[...]

Wat bedoel je met dat usb 3 makkelijk de snelheid van de schijven aan kan? Kan ik alles gewoon via USB draaien zonder verlies in snelheid vs aansluiten op MB?
Ja, de snelheid van USB 3 overtreft de snelheid van de normale harddisk dus is het geen probleem.
Echter heb ik het dan wel over 1 schijf, als je meerder schijven tegelijk wilt aansluiten moet deze op verschillende USB poorten aansluiten.
1 USB 3 zal niet kunnen voorzien in de snelheid van meerdere schijven.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41
Dat garantiezegel is inderdaad een wassen neus, als er al überhaupt eentje opzit. Ik ben het de afgelopen jaren amper nog tegengekomen. Desktops zijn per definitie modulair en customizable; Het zou toch van de zotte zijn als je niet zelf een HDD of wat geheugen mag bijprikken. Sterker nog, als je het door de winkel had laten inbouwen hadden zij ook gewoon het eventuele zegel verbroken en er geen nieuwe voor teruggeplakt.

Je moet uiteraard niks stukmaken tijdens de inbouw, en mocht hij voor garantie teruggaan, zou ik wel even de schijven eruit halen. Deze horen namelijk niet bij de originele specs en kunnen dus bij terugkomst zomaar verdwenen zijn als je het niet schriftelijk hebt vastgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Alternate doet er een zegel op, op het moment dat ik de zegel verbreek om een schijf in te laten bouwen en er brand vroeg of laat toch iets door wordt mij waarschijnlijk verteld dat ik verantwoordelijk ben en kan fluiten naar mijn garantie.

Dat terzijde. Ik heb USB 3.0, ik weet niet of ik eSata heb, daar heb ik namelijk geen ervaring mee. Maar als USB 3.0 de schrijf en lees snelheid van een 7200RPM 3.5 Sata HDD overtreft zit ik dus goed met deze docking stationvan Sharkoon. pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart

Het is voor het eerst dat ik een PC laat bouwen, ook voor het eerst dat ik 1400 euro aan een PC uit geef maar alles van mijn oude PC was verouderd en wilde graag een Intel met 32GB werkgeheugen en SSD. Ik heb gekozen voor de nieuwe Haswel processor zodat ik met een jaar of twee deze nog is kan vervangen.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:03:
Alternate doet er een zegel op [...]
Ik wist niet dat de PC voor je is gebouwd. Dat is zelfs nog mooier, want dan staan alle componenten los op de factuur, in plaats van de PC als geheel. Dat betekent dus ook dat je garantie op de individuele componenten hebt. Dat in tegenstelling tot een 'kant-en-klare' PC. Alternate heeft geen 'off-the-shelf' PC geleverd dus dienen ze gewoon de RMA te starten voor een component dat (uit zichzelf) stukgaat.

Hoe dan ook. Zo'n HDD-dock is retehandig en zeker geen verkeerde aanschaf. Voor wat data overzetten is dat prima geschikt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de alle informatie, hopelijk heb ik morgen de dock binnen. Ik ben beniewd naar de snelheid van dat ding op USB 3. Had eigenlijk niet verwacht iets direct van de HDD te kunnen draaien op een video na dan. Kan ik mijn SSD gewoon voor mijn veel eisende software gebruiken en als ik af en toe een spelletje wil spelen vanaf de docking station.
Pagina: 1