Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[TP-Link WDR4300] Router stopt na tijd met werken

Pagina: 1
Acties:

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:31
Beste Tweakers,

Ik heb eigenlijk al een hele tijd een TP-Link WDR4300 met het volgende probleem. Het komt regelmatig voor dat ik na een tijdje "internetten" bestanden niet meer kan downloaden of video's niet kan bekijken. Het is een heel specifiek probleem. Downloads vorderen tot een bepaald aantal MB's en stoppen dan. Met video's gebeurt dit ook. Tot een bepaald deel wordt de video gebufferd, daarna stopt het bufferen en kan ik niet verder kijken. Het probleem verhelpt zich door de router uit en weer aan te zetten. Browsen levert geen problemen op. Het probleem is ook browser en pc onafhankelijk. Mijn meest gebruikte pc is daarnaast via de kabel verbonden met de router, dit mag het probleem dus ook niet zijn.

Ik woon in een studentenwoning en ik heb internet via kennisglas. Het probleem lijkt echter niet hieraan gerelateerd, aangezien de router uit en aanzetten het probleem verhelpt.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Andere pc's (geven hetzelfde probleem). Ook mijn S6 wil soms niet vlotten op de wifi.
- Router resetten en upgraden naar nieuwste firmware

Weet iemand hiermee raad? Al mijn apparaten zijn overigens up to date (Windows 10).

Bedankt voor jullie hulp!

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-11 23:43
Ik blijf dit even volgen.
Heb namelijk het zelfde probleem met een tp-link router

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
-Edwin- schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:45:
Weet iemand hiermee raad? Al mijn apparaten zijn overigens up to date (Windows 10).
Aangezien je al gereset hebt en de firmware geüpdatet hebt, sluit ik verkeerde geconfigureerde software uit. Als je technisch aangelegd bent, zou je kunnen proberen om er OpenWRT op te flashen. Mijn ervaring is dat dat een stuk stabieler is dan de standaard firmware.

Het zou ook kunnen zijn dat de router niet voldoende is voor jullie toepassingen. In een studentenwoning wonen nou eenmaal veel vereisende internetters en het kan dan ook zijn dat de router op gegeven moment volloopt. Met hoeveel mensen zitten jullie op de router?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 04-04-2016 10:25 ]

• -Edwin-
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:24:
[...]

Aangezien je al gereset hebt en de firmware geüpdatet hebt, sluit ik verkeerde geconfigureerde software uit. Als je technisch aangelegd bent, zou je kunnen proberen om er OpenWRT op te flashen. Mijn ervaring is dat dat een stuk stabieler is dan de standaard firmware.

Het zou ook kunnen zijn dat de router niet voldoende is voor jullie toepassingen. In een studentenwoning wonen nou eenmaal veel vereisende internetters en het kan dan ook zijn dat de router op gegeven moment volloopt. Met hoeveel mensen zitten jullie op de router?
Router zit op mijn kamer. Heb 1 huisgenoot dus dat kan het niet zijn. Ook als hij niet thuis is (en dus alleen mijn pc en telefoon verbonden zijn) heb ik dit probleem. Ik zou liever niet aan de slag gaan met het flashen van andere software etc, maar goed als dat enige oplossing is..

Dit is dus geen bekend probleem?

• rens-br

rens-br

-Edwin- schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:12:
[...]

Router zit op mijn kamer. Heb 1 huisgenoot dus dat kan het niet zijn. Ook als hij niet thuis is (en dus alleen mijn pc en telefoon verbonden zijn) heb ik dit probleem.

Dit is dus geen bekend probleem?
Het is dus geen probleem met over belasting. Voor zover ik weet is het inderdaad geen bekend probleem. Heb je nog garantie?

• -Edwin-
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:17:
[...]

Het is dus geen probleem met over belasting. Voor zover ik weet is het inderdaad geen bekend probleem. Heb je nog garantie?
Ook niet helaas. Router is ongeveer 1,5 jaar oud al ;(

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

Heb hem zelf ook gehad (heel lang geleden :)) en heb toen met veel plezier OpenWRT gedraaid. Zoals rens-br ook zegt. Tuurlijk, je moet er een beetje moeite voor doen, maar dan krijg je ook wat ;)

Heb er ooit een tutorial voor geschreven: http://www.e-miel.net/?p=201

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De tutorial is alleen lichtjes out-of-date, luci wordt sinds 14.07 gewoon standaard meegeleverd :)
De juiste image voor de WDR4300 is deze: https://downloads.openwrt...0-v1-squashfs-factory.bin

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

Petervanakelyen schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:48:
De tutorial is alleen lichtjes out-of-date, luci wordt sinds 14.07 gewoon standaard meegeleverd :)
Tja...2011...er is veel veranderd :P
Dan is het nog eenvoudiger geworden!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rens-br

rens-br

-Edwin- schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:49:
[...]

Ook niet helaas. Router is ongeveer 1,5 jaar oud al ;(
Moet geen probleem zijn. Apparatuur in Nederland heeft minimaal 2 jaar garantie.

• -Edwin-
Petervanakelyen schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:48:
De juiste image voor de WDR4300 is deze: https://downloads.openwrt...0-v1-squashfs-factory.bin
En moet er nog veel aan de instellingen van OpenWRT worden veranderd? Als luci standaard is meegeleverd is dus het enige wat ik moet doen de image downloaden, en deze installeren zoals je een update uitvoert vanuit de originele software?
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:13:
[...]

Moet geen probleem zijn. Apparatuur in Nederland heeft minimaal 2 jaar garantie.
Is ook nog een optie dan, alleen kan het eigenlijk niet gebruiken dat mijn router dan een tijdje weg is. Heb helaas ook nergens een back-up router of iets staan.

[ Voor 22% gewijzigd door -Edwin- op 04-04-2016 22:18 ]

• Petervanakelyen
Dat Luci is meegeleverd wil zeggen dat je enkel de image hoeft de flashen en verder bijna alles kan instellen via de webinterface :)

Edit: hier draaien overigens ook twee TP-Link TL-WR841ND's met OpenWRT, zitten dagelijks toch zo'n 20-25 gebruikers op (studentenkamer) en werkt uitstekend.

[ Voor 37% gewijzigd door Petervanakelyen op 05-04-2016 01:02 ]

• rens-br

rens-br

-Edwin- schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:17:
[...]

En moet er nog veel aan de instellingen van OpenWRT worden veranderd? Als luci standaard is meegeleverd is dus het enige wat ik moet doen de image downloaden, en deze installeren zoals je een update uitvoert vanuit de originele software?
Update kan je inderdaad gewoon uitvoeren vanuit de originele software. Vervolgens krijg je een nette GUI te zien, zoals je ook gewend bent van andere router. Er zitten alleen veel meer opties in, maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken.

Vervolgens is het een kwestie van de Gateway kiezen en wifi netwerken aanmaken. Voor een Quick Start Guide moet je hier maar eens kijken.
Is ook nog een optie dan, alleen kan het eigenlijk niet gebruiken dat mijn router dan een tijdje weg is. Heb helaas ook nergens een back-up router of iets staan.
Wellicht is er een tweaker zo aardig om een router uit te lenen?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:13:
[...]

In Nederland is nergens de 2 jaar gedefinieerd, dat is helaas een nogal vaak gehoorde misvatting. Daarnaast moet je na 6 maanden bewijzen dat het defect al bij aankoop aanwezig was, de bewijslast verschuift na 6 maanden namelijk van verkoper naar koper. Kort gezegd ga je garantie niet zonder slag of stoot krijgen. Overweeg ook eens DD-WRT als firmware, vaak ondersteunt deze beter alle mogelijkheden van de chips, zoals DFS-kanalen bij sommige routers en bijv. hoger zendvermogen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• rens-br

rens-br

MsG schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:38:
[...]
In Nederland is nergens de 2 jaar gedefinieerd, dat is helaas een nogal vaak gehoorde misvatting. Daarnaast moet je na 6 maanden bewijzen dat het defect al bij aankoop aanwezig was, de bewijslast verschuift na 6 maanden namelijk van verkoper naar koper. Kort gezegd ga je garantie niet zonder slag of stoot krijgen.
In Europa is afgesproken dat de garantieperiode 2 jaar is, aangezien wij als Nederland ook binnen Europa vallen hebben we in Nederland ook 2 jaar garantie. Dat we zelf de wet wat aangepast hebben en ipv. 2 jaar te noemen vermelden wij een 'deugdelijk' product, wil alleen maar zeggen dat we minimaal 2 jaar garantie hebben. Zie ook deze link van de Consuwijzer.

Verder hoef je na een half jaar niet te bewijzen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Maar je moet bewijzen dat het defect niet is opgetreden door jou, maar door een productie/fabrieksfout. Aangezien de TS een volledige schone router heeft (met, neem ik aan, minimale krassen), zie ik niet in waarom garantie moeilijk zal zijn.

• -Edwin-
Bedankt voor de hulp allen! Ik zal binnenkort eens duiken in het flashen van OpenWRT :) Kan je hierna eigenlijk terug naar de originele firmware?

[ Voor 25% gewijzigd door -Edwin- op 08-04-2016 00:11 ]

• Petervanakelyen
Ja, je kan terug naar de originele firmware met tl-wdr4300v1-webrevert.rar. De bijhorende instructies hier :)

Pagina: 1