Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Warmtepomp LW i.c..m. zonneboiler en pelletketel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/e0imhqo7r/Warmtepomp_pelletktel_buffer_zonneboiler.pngIk ben voornemens om een warmtepomp aan te schaffen en een pelletketel. Tevens 2 zonneboilersets.
(per set 300 liter boiler en 3 platen)
Mijn gasaansluiting en Nefit topline HRC30 ketel gaan er dan helemaal uit.
Van oorsprong wilde ik een warmtepomp, maar sinds subsidie voor zowel de warmtepomp als pelletketel kwam, heb ik het idee om beide aan te schaffen.
Mijn idee is om een zonneboilerset met 300 liter aan te schaffent.b.v. het tapwater. Daarnaast kan de pelletketel (via buffervat) e.e.a. naverwarmen indien nodig / wanneer zonneboiler niet voldoende is.

Deze is met water van 50/60 graden voordeliger dan een warmtepomp.

De warmtepomp wil ik aansluiten op een 300 liter boiler (i.c.m. nog een zonneboilerset met 3 collectoren wederom)
Dit alles t.b.v. de vloerverwarming.

Als het buiten b.v. kouder is dan b.v. 7 graden wil ik enkel de pelletketel (via buffervat) gebruiken voor het verwarmen van de 300 liter boiler t.b.v. de vloerverwarming. De warmtepomp wil ik dan niet gebruiken.

Op deze manier hoop ik het stroomverbruik van de warmtepomp een beetje in de hand te houden.
Op dit moment heb ik al 20 zonnepanelen liggen, waarmee ik voorzie in dagelijks verbruik.
Ik wil er 8 extra leggen om de warmtepomp te voeden en hoop hiermee dan het stroomverbruik te kunnen dekken (icm de pelletketel)

Kan iemand aangeven / beargumenteren hoeveel liter buffervat en wat voor type wenselijk is ? 1000/1500 / type ?

Ik heb een BIODOM 30KW 27 E pelletketel op het oog (5000 euro minus 3200 subsidie)
en een Panasonic 16 KW warmtepomp in gedachten (monobloc) 5600 euro minus 2500 euro subsidie

De zonneboilersets kan ik krijgen voor 1850 euro (300 liter boiler en 3 vlakkeplaten)
Subsidie 1200 euro per set.

Ik heb een tekening gemaakt hoe ik e.e.a. in gedachten heb qua installatie .
hier zal nog wel e.e.a. aan pompen en kleppen tussen moeten, maar dat is aan de installateur.

Ik heb een warmtetransmissieberekening laten maken welke aangeeft dat ik 14 KW vermogen nodig heb
rn

Verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden ?

Woonhuis bouwjaar 2011, vrijstaand energielabel A
Inhoud 780 m3 bruto
Beneden overal vloerverwarming
1e en 2e verdieping LTV radiatoren

Alvast bedankt voor de reacties.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
zoek eens op posts van woudsehoeve, die heeft een vgl setup.
wat is je gasverbruik (ref. met een 5kw WP L/W ben ik van 1500m3 gas naar 3000kwh+250 m3 gas)
ik zou in je systeem eerder:
1/ kiezen voor 200 l SWW + veel liters CV ondersteuning (als je ruimte hebt)
2/ de WP en Pelletkachel op hetzelfde circuit naar de beide boilers zetten
3/ Monoblocq is wat opletten (lees ook L/W topic)
4/ik denk dat je zonder de Pelletkachel beter af bent.(financieel). voor dat je eur 2000 (nog los van installatiekosten) terugverdient op SWW rendementen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:38:

Deze is met water van 50/60 graden voordeliger dan een warmtepomp.

De warmtepomp wil ik aansluiten op een 300 liter boiler (i.c.m. nog een zonneboilerset met 3 collectoren wederom)
Dit alles t.b.v. de vloerverwarming.

Als het buiten b.v. kouder is dan b.v. 7 graden wil ik enkel de pelletketel (via buffervat) gebruiken voor het verwarmen van de 300 liter boiler t.b.v. de vloerverwarming. De warmtepomp wil ik dan niet gebruiken.

Op deze manier hoop ik het stroomverbruik van de warmtepomp een beetje in de hand te houden.
Op dit moment heb ik al 20 zonnepanelen liggen, waarmee ik voorzie in dagelijks verbruik.
Ik wil er 8 extra leggen om de warmtepomp te voeden en hoop hiermee dan het stroomverbruik te kunnen dekken (icm de pelletketel)

Kan iemand aangeven / beargumenteren hoeveel liter buffervat en wat voor type wenselijk is ? 1000/1500 / type ?

Ik heb een BIODOM 30KW 27 E pelletketel op het oog (5000 euro minus 3200 subsidie)
en een Panasonic 16 KW warmtepomp in gedachten (monobloc) 5600 euro minus 2500 euro subsidie

De zonneboilersets kan ik krijgen voor 1850 euro (300 liter boiler en 3 vlakkeplaten)
Subsidie 1200 euro per set.

Verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden ?

Woonhuis bouwjaar 2011, vrijstaand energielabel A
Inhoud 780 m3 bruto
Beneden overal vloerverwarming
1e en 2e verdieping LTV radiatoren
Ik zou de pelletkachel op een kleine boiler zetten dan heb je snel warm water. De rest kan je dan gebruiken voor ltv verwarming. Ik neem aan dat het huis redelijk geisoleerd is, gezien bouwjaar, alhoewel transmissieberekening aan de hoge kant is.

Ik denk dat de wp behoorlijk oversized is. Zeker als je ook de pelletkachel gebruikt. Bij vlakke platen gebruiken de duitsers de formuler 50-75 liter/m2 plaat.

Verwijderd

Topicstarter
Huidig gasverbruik ligt ong. op 1650 M3
Ik wil dus wel van gas af...

Het maakt qua prijs niet heel veel uit om een zwaardere warmtepomp aan te schaffen, aangezien subsidie ook weer hoger is.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 14:58 ]

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:01

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

We zijn nu een paar maanden verder. Ik overweeg een vergelijkbaar systeem. Wat zijn je ervaringen?