sony vaio upgrade met ssd, nieuwe windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 13:36
Ik heb nog een oude laptop liggen, een sony vaio http://tweakers.net/price...ceb1j1e-wi/specificaties/
Hiervan is al enkele jaren de hdd overleden, windows is niet meer in te komen.
Nu zat ik er aan te denken om hier een samsung evo 850 van 250gb http://tweakers.net/price...amsung-850-evo-250gb.html voor aan te schaffen in de hoop de laptop weer werkend te krijgen. (en sneller)

Als de sony vaio hierna niet gaat werken naar behoren, zou ik de samsung evo nog kunnen gebruiken voor mijn hp probook 4520s, of mogelijk in een destkop pc?

Maar ik kan de hdd die in de sony vaio zit niet kopiëren, en heb ook geen windows cd, alleen de product key op de sticker onder op mijn laptop. Ik heb ook geen oude herstelschijf of iets.

Zit er nu niks anders op dan een nieuwe windows cd te kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ligt eraan, welke windows stond erop, als de key op de sticker voor win7 is kan je deze gebruiken.
Download een windows10 met de media creation tool en installeer.
Deze kan je dan activeren met je win7 key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Je ku t eventueel ook gewoon op de Microsoft site Windows 7 home premium downloaden en op USB zetten.
Die activeren en upgraden naar 10 indien gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
dat klinkt allebei erg goed :) is het geen probleem met de key dat er opeens een andere harde schijf inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dutchdeveloper schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:17:
Je ku t eventueel ook gewoon op de Microsoft site Windows 7 home premium downloaden en op USB zetten.
Je kan geen OEM versies van Windows 7 downloaden op de Microsoft website.
m1ke079 schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:25:
is het geen probleem met de key dat er opeens een andere harde schijf inzit?
Nee, dat moet geen problemen opleveren. Het is een kwestie van Windows 10 Home downloaden via de Media Creation Tool en tijdens de installatie je Windows 7 key in te vullen.

Mocht je geen Windows 10 willen hebben, maar Windows 7 willen installeren, Kan je hier het ISO bestand downloaden.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 04-04-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:27:
[...]

Je kan geen OEM versies van Windows 7 downloaden op de Microsoft website.

[...]

Nee, dat moet geen problemen opleveren. Het is een kwestie van Windows 10 Home downloaden via de Media Creation Tool en tijdens de installatie je Windows 7 key in te vullen.
Nee, maar bij de meeste fabrikanten kun je de Windows 7 activeren met de oem key, bij mijn oude hp laptop werd dit zelfs aangeraden door de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dutchdeveloper schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:28:
[...]
Nee, maar bij de meeste fabrikanten kun je de Windows 7 activeren met de oem key, bij mijn oude hp laptop werd dit zelfs aangeraden door de klantenservice
Voor zover ik weet kan je überhaupt geen Windows 7 ISO's downloaden via de Microsoft website, kan er naast zitten natuurlijk. Heb jij een linkje voor me waar de ISO bestanden te downloaden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
Bedankt voor alle antwoorden, ik was wel deze site al tegen gekomen. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7
Hier zou ik dan me product key kunnen invoeren om het überhaupt te kunnen downloaden, en dan waarschijnlijk tijdens het installeer proces nogmaals invoeren?

Mijn voorkeur gaat wel uit naar windows 7, als bovenstaande niet mogelijk is zou ik dus windows 10 moeten downloaden via media creation tool, en die dan weer terug zetten naar windows 7 door middels van het iso bestand van rens-br, als ik het goed heb begrepen :p
Heb gisteravond en vandaag helaas nog geen tijd gehad om dit gelijk uit te proberen.
Heb ook de SSD nog niet aangeschaft, zit te denken dit komend weekend of anders volgende week dinsdag te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:31:
[...]

Voor zover ik weet kan je überhaupt geen Windows 7 ISO's downloaden via de Microsoft website, kan er naast zitten natuurlijk. Heb jij een linkje voor me waar de ISO bestanden te downloaden zijn?
kijk eens aan (google search "windows 7 iso"): https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Als je daar je OEM Windows 7 code invult, zul je merken dat je een melding krijgt dat het niet werkt, omdat het een OEM code is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
ok alleen snap ik niet echt verschil tussen een iso en oem.
Ik heb de windows meegelverd gekregen bij de laptop, dit betreft een oem versie als ik het goed begrijp?
Kan ik dan de oem-key gebruiken voor een iso bestand van windows te installeren, lees ook bij sommige dat ik dit dan via de fabrikant (sony) moet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:13:
[...]

Als je daar je OEM Windows 7 code invult, zul je merken dat je een melding krijgt dat het niet werkt, omdat het een OEM code is.
Hier werkt het gewoon met een oem key:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
Ah sorry Rens je was me al voor met je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
Als ik dutch developer goed begrijp eerst maar eens proberen of ik met mijn oem code, de iso gedownload krijg, dan tijdens het installeren word er mogelijk nogmaals om de code gevraagd heb ik zo een vermoeden, en dan zal pas helder worden of ik het uiteindelijk ook geïnstalleerd ga krijgen.

Ik zou het zonde vinden om een nieuwe windows aan te schaffen, aangezien ik eerst erachter wil komen of met het plaatsen van de SSD sowieso mijn sony vaio weer gaat werken naar behoren. Nu begreep ik wel dat upgrade naar windows 10 gratis is, wat mogelijk wel lukt met mijn oem code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dutchdeveloper schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:14:
[...]
Ah ok. Dan hebben ze dat wellicht veranderd. Aantal maanden geleden heb ik dit geprobeerd en toen was het niet mogelijk. Sprry my bad.
m1ke079 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:14:
ok alleen snap ik niet echt verschil tussen een iso en oem.
Ik heb de windows meegelverd gekregen bij de laptop, dit betreft een oem versie als ik het goed begrijp?
Kan ik dan de oem-key gebruiken voor een iso bestand van windows te installeren, lees ook bij sommige dat ik dit dan via de fabrikant (sony) moet regelen?
Negeer even de discussie betreft het wel of niet kunnen downloaden van Windows 7 ISO. Voor de duidelijkheid:

Een OEM versie van Windows is een versie die meegeleverd wordt met je PC / Laptop/
Een ISO bestand is puur een bestand om Windows te kunnen installeren.

OEM en ISO heeft dus weinig met elkaar te maken.

Wil je graag Windows 7, vul dan je code in op de bovenstaande website en installeer Windows 7. Wil je Windows 10 download dan Windows 10 via de Media Creaton Tool en installeer die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:18:
[...]

Ah ok. Dan hebben ze dat wellicht veranderd. Aantal maanden geleden heb ik dit geprobeerd en toen was het niet mogelijk. Sprry my bad.

[...]

Negeer even de discussie betreft het wel of niet kunnen downloaden van Windows 7 ISO. Voor de duidelijkheid:

Een OEM versie van Windows is een versie die meegeleverd wordt met je PC / Laptop/
Een ISO bestand is puur een bestand om Windows te kunnen installeren.

OEM en ISO heeft dus weinig met elkaar te maken.

Wil je graag Windows 7, vul dan je code in op de bovenstaande website en installeer Windows 7. Wil je Windows 10 download dan Windows 10 via de Media Creaton Tool en installeer die.
toon volledige bericht
Het kan zijn dat het met sommige merken niet werkt hoor, met mijn hp key toevallig wel, maar kan mij herinneren dat het eerder met een oude dell key niet kon. even proberen dus TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

m1ke079 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:17:
Als ik dutch developer goed begrijp eerst maar eens proberen of ik met mijn oem code, de iso gedownload krijg, dan tijdens het installeren word er mogelijk nogmaals om de code gevraagd heb ik zo een vermoeden, en dan zal pas helder worden of ik het uiteindelijk ook geïnstalleerd ga krijgen.
Probeer inderdaad even Windows 7 te downloaden met je key, krijg je het gedownload dan zal de installatie ook werken. Werkt het niet, zou ik er gewoon Windows 10 op zetten.
Ik zou het zonde vinden om een nieuwe windows aan te schaffen, aangezien ik eerst erachter wil komen of met het plaatsen van de SSD sowieso mijn sony vaio weer gaat werken naar behoren. Nu begreep ik wel dat upgrade naar windows 10 gratis is, wat mogelijk wel lukt met mijn oem code?
Nieuwe Windows aanschaffen is sowieso overbodig en Windows 10 werkt niet 'mogelijk', maar werkt 'gewoon' met je oem code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
Ik ga in eerste instantie proberen windows 7 erop te krijgen, lukt me dat echt niet kan ik dus altijd nog windows 10 er op zetten.

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en uitleg.
Ik ga eerst maar is proberen of ik met bovenstaande berichtten eruit kom als ik de ssd heb aangeschaft, zal jullie daarna op de hoogte houden of het gelukt is, of om terug te komen met nieuwe vragen die mogelijk erbij zijn gekomen :p

Ik dank u allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

m1ke079 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:22:
Ik ga in eerste instantie proberen windows 7 erop te krijgen, lukt me dat echt niet kan ik dus altijd nog windows 10 er op zetten.
Als je eerst Windows 7 wilt proberen, zul je na het downloaden van de ISO deze moeten branden op een DVD of op een USB moeten zetten. Dat kan met de Windows 7 USB/DVD Download Tool.

Mocht je verder nog vragen hebben, laat het dan gerust weten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
Dutchdeveloper schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:14:
[...]

Dan is het geen OEM key ;)

Ik heb het net ook geprobeerd en krijg dan de melding:
Fout

De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MicGlou schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:31:
[...]

Ik heb het net ook geprobeerd en krijg dan de melding:
Die melding bedoelde ik dus. Maar het kan ook zijn, zoals Dutchdeveloper ook aangeeft, dat er verschil zit tussen de OEM keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
rens-br schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:33:
[...]

Die melding bedoelde ik dus. Maar het kan ook zijn, zoals Dutchdeveloper ook aangeeft, dat er verschil zit tussen de OEM keys.
Dan vermoed ik eerder dan het om een ander soort license gaat, maar iig geen OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
helaas pindakaas ik krijg bij de poging om windows 7 te downloaden dezelfde foutmelding als hier boven aangegeven [/quote] Fout

De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

m1ke079 schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:12:
helaas pindakaas ik krijg bij de poging om windows 7 te downloaden dezelfde foutmelding als hier boven aangegeven [/quote] Fout
Dan wordt het toch Windows 10 downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Moet het persé Windows zijn dan ? Ik denk dat zon Vaio het ook heel erg goed doet op Linux Mint bijvoorbeeld.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
u_nix_we_all schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:21:
Moet het persé Windows zijn dan ? Ik denk dat zon Vaio het ook heel erg goed doet op Linux Mint bijvoorbeeld.
Haha klinkt best aantrekkelijk, maar nee, helaas iets te weinig verstand van linux :+

Net begonnen aan de download van windows 10. Iso bestand branden op dvd, zodra me ssd erin zit, dvd erin en installeren maar, en dan tijdens het installatieproces me oem key van windows 7 home premium invoeren dus?.

Helaas nu dus even afwachten totdat de ssd erin zit en ik alles werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je echt snel wil instaleren, dan zet je win10 meteen op een usb tegenwoordig, maar dvd kan ook, beetje bewerkelijk allemaal.
Maar voor de rest zou het zo moeten lukken. tijdens de installatie kan je de key ook overslaan. Als win10 dan bevalt, kan je de key alsnog later invoeren (binnen een maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1ke079
Ok iets anders gelopen, een hdd schijfje gekregen via de ict van mijn werk. Windows 10 gedownload op een usb stick. Windows geïnstalleerd en me oem code ingevuld. En nu een geregistreerde windows 10 op me laptop en een werkende hdd :) Windows 10 ben ik iets minder aan gewend, zag volgens mij wel een mogelijkheid om deze weer terug te zetten naar windows 7, maar denk dat ik me maar aan windows 10 moet gaan overgeven.
Als ik nu nog een ssd ga halen moet ik ook een usb aansluiting hiervoor halen zodat ik de schijven kan klonen. Dan zou ik alleen de schijven om hoeven te ruilen?

Heb nu geen sony vaio software er op staan, maar heb het idee dat de drivers wel correct zijn geïnstalleerd. Heb nog niet gemerkt dat sommige functies niet werken namelijk. Word het wel of niet aangeraden om alsnog de drivers via de sony website te downloaden en deze voor de zekerheid er opnieuw op te zetten?

In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken :)

[ Voor 14% gewijzigd door m1ke079 op 09-04-2016 09:47 ]

Pagina: 1