• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 22:17
De knoop is doorgehakt, de vakantie dit jaar wordt in het begin van de herfst een bootcruise in Spitsbergen.

Nu het volgende punt. Omdat dit zo'n unieke reis wordt heeft mijn vriend besloten dat hij ook een goede compacte camera wil. Geen spiegelreflex of systeemcamera dus. Bediening moet niet te moeilijk zijn, hij heeft tot nu toe zijn telefoon gebruikt en deed daar ook geen gekke dingen mee. Eigenlijk gewoon point-and-shoot ding. Maar wel goede kwaliteit foto's. En veel zoom. IJsberen zijn alleen leuk op een flinke afstand en het liefst vanaf de boot.

Heb ik het goed en kom je dan eigenlijk automatisch bij de Panasonic TZ80/TZ100 uit of zijn andere alternatieven? Prijs circa 600 euro. Maar ligt niet echt vast. Goedkoper is fijner, reis is al duur genoeg.

Verder is de temperatuur daar misschien een punt. Verwacht dat die onder het vriespunt zal zijn de meeste tijd. Kunnen we problemen verwachten met de huidige generatie kaarten? In het verleden weet ik dat de enigste kaart die goed presteerde de extreme III was. Maar die kennis is ook al meer dan 10 jaar oud. Is dat veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Savalizz op 03-04-2016 19:44 ]

Verwijderd

De Panasonic FZ300 is water en stofwerend. Heeft een snelle autofocus en een lichtsterke 24x zoomlens.

• Savalizz
Interessante camera, vooral dat waterdicht zijn. Veel regen hoeven niet te verwachten ( droog klimaat daar, 200 tot 300 mm per jaar) maar zeewater en stof is een ander verhaal lijkt me.
Wat ik vooral jammer vind is de kleine sensor. Ik had eigenlijk een 1" sensor in mijn gedachten. Hoeveel beter is dit als een nexus 5 en ga je niet te veel inleveren ten opzichte van de genoemde camera's wat betreft kwaliteit?

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:29
De Panasonic Lumix DMC-FZ1000 met een grotere sensor

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Wat betreft kou en electronica: de accus hebben er het meeste last van, die hou je dus tussendoor bij voorkeur warm. Neem er voldoende mee.

Hou je camera zelf niet per se heel warm, anders heb je steeds condens op de lens!

Touchscreens houden niet van kou, kies iets met knoppen. Mijn auto heeft er ook last van, telefoons vaak ook, maar die zitten nou eenmaal vaak in je broekzak.

Een geheugenkaart heeft werkelijk nooit last van de kou. Bijna 20 jaar geleden waren de meeste geheugenkaarten nog van die lompe PCMCIA kaarten (soms wel 16 MB!) en de CF card + microdrive waren toen net uit voor consumenten. Ik heb er vele gezien in die periode en geen enkele leverde tot -25 problemen op.

Ik kan je echter op het hart drukken er voldoende van mee te nemen en regelmatig een backup naar wat voor device te maken (image tank, netbookje).

Over het klimaat tijdens de herst zou ik me daar geen zorgen maken, het is er alles behalve koud als ik het zo bekijk. Januari/februari zijn de vervelendere maanden op dat vlak.

Iets wat ik geleerd heb op een wat kouder en uitdagender klimaat: neem nooit 1 van iets mee. Desnoods neem je nog een camera zoals bijv. de Olympus Stylus Tough TG-4 mee, kan veel helpen, water en ijs bestendig en als je andere camera sneuvelt, heb je nog iets, al is het voor wild niet de beste oplossing.

Als er iets irritant is, is dat je met lege handen staat in een oord waar je wellicht maar 1 keer in je leven komt!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:31
Savalizz schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:18:
Interessante camera, vooral dat waterdicht zijn. Veel regen hoeven niet te verwachten ( droog klimaat daar, 200 tot 300 mm per jaar) maar zeewater en stof is een ander verhaal lijkt me.
Wat ik vooral jammer vind is de kleine sensor. Ik had eigenlijk een 1" sensor in mijn gedachten. Hoeveel beter is dit als een nexus 5 en ga je niet te veel inleveren ten opzichte van de genoemde camera's wat betreft kwaliteit?
Staar je niet blind op de sensor, zeker niet als je het met een Nexus 5 gaat vergelijken. Vergelijk dan de lenzen eens met elkaar. Daar moet het licht eerst doorheen voordat het überhaupt op de sensor terecht komt.
Elke compacte systeemcamera maakt mooiere foto's dan mobiele telefoons, simpelweg omdat de lenzen beter zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nou sensorgrootte moet je ook niet onderschatten hoor. Zeker niet het verschil tussen een standaard sensor die in een compact zit tov een 1" , daar win je ongeacht de lens sowieso flink wat prestaties mee. Het oppervlak van de sensor is namelijk 2 tot 3x zo groot. (Zie De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's)
Bovendien hebben deze 1" compacts vaker ook een vrij lichtsterke en goede lens.
Het is eerder zo dat als je ver wilt kunnen inzoomen dat je dan inlevert op de lichtsterkte en beeldkwaliteit.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:31
Mr Pingu schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:59:
Nou sensorgrootte moet je ook niet onderschatten hoor. Zeker niet het verschil tussen een standaard sensor die in een compact zit tov een 1" , daar win je ongeacht de lens sowieso flink wat prestaties mee. Het oppervlak van de sensor is namelijk 2 tot 3x zo groot. (Zie De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's)
Bovendien hebben deze 1" compacts vaker ook een vrij lichtsterke en goede lens.
Het is eerder zo dat als je ver wilt kunnen inzoomen dat je dan inlevert op de lichtsterkte en beeldkwaliteit.
Natuurlijk is een grotere sensor i.c.m. dezelfde lens beter dan een kleine sensor. Maar we komen hier van een Nexus 5 camera & lens
Afbeeldingslocatie: http://www.androidheadlines.com/wp-content/uploads/2013/09/LG-G2s-OIS-camera-module-645x514.jpg

Dan zul je met mij eens zijn dat een compact camera met een compacte sensor en goede lens al snel mooiere foto's oplevert dat dat kleine dingetje hierboven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je dan toch 600 euro uitgeeft, neem dan liever iets met een grotere sensor dan een travelzoom met een minisensor. Je mag dan wel alleen een telefooncamera gewend zijn, er is zoveel te winnen met een kwaliteitscamera dat dat het voor zo'n unieke reis wel waard moet zijn. Niet dat je je meteen failliet moet kopen, maar neem gewoon wel iets goeds mee. Liever een reeks scherpe landschapsfoto's dan een geblurde, wazige ingezoomde bewogen ijsbeer. ;)

Overigens is Spitsbergen minder koud dan je zou verwachten, tenzij je de bergen ingaat. De wind kan wel heel koud zijn, maar daar hebben je handen en neus eerder last van dan de camera's.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 15:02
Is een kleine systeemcamera toch geen optie? Met een pancake zoom nauwelijks groter dan een compactcamera en als je ijsberen tegenkomt kun je een telelens erop schroeven. Je hebt dan een flinke sensor in een mooi compact jasje.

Bijvoorbeeld
pricewatch: Panasonic Lumix GF7K + 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Zilver
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-FS AF 45-200mm/4-5.6 Micro 4/3 Telephot...

• Savalizz
Dank voor alle reacties en nuttige tips.

Die Panasonic FZ1000 is zeker een optie. Wel wat groter en zwaarder dan ik in gedachten had, maar te doen vind ik. Ga het voorstellen aan mijn vriend, die zal er mee gaan rondlopen. Hij heeft uit eindelijk het laatste woord, ik mag het uitzoek werk doen. Hij gaf alleen als eis dat hij geen lenzen wil verwisselen. Dus vallen systeemcamera's af. We hebben al even rondgekeken in winkels zodat ik een idee had, wat hij prettig vind en wat niet.

Deze camera zal ook als back-up voor mijn camera dienen, een Nikon D7000 die dan zeker meegaat. Daarnaast vind ik het gewoon prettig om een kleinere en wat lichtere camera voor erbij te hebben. Het gewicht van de Nikon met een stel lenzen houd me er nogal eens tegen om de camera mee te nemen en een dagje op pad. En dan zijn er toch al zat momenten geweest dat camera thuis lag en ik hem miste omdat de telefoon te kort schoot.

• Orion84
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PageFault schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:45:
Wat betreft kou en electronica: de accus hebben er het meeste last van, die hou je dus tussendoor bij voorkeur warm. Neem er voldoende mee.
Goeie tip, accu's inderdaad het beste op een warm plekje bewaren (dicht op je lichaam bijvoorbeeld).
Hou je camera zelf niet per se heel warm, anders heb je steeds condens op de lens!
Condens treedt op wanneer je met een koud voorwerp een warme (vochtige) ruimte betreed, niet andersom. De camera op een warme plek bewaren is dus juist goed.
Touchscreens houden niet van kou, kies iets met knoppen. Mijn auto heeft er ook last van, telefoons vaak ook, maar die zitten nou eenmaal vaak in je broekzak.
Nooit gemerkt, maar iets met fatsoenlijke knoppen is nog steeds wel handig, aangezien touchscreens en handschoenen (zelfs met speciale handschoenen) niet ideaal is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Savalizz schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:18:
k' Heb zelf de FZ1000 en ook de FZ200, die ongeveer de zelfde kwaliteit heeft als de FZ300.
De FZ1000 is inderdaad de betere camera, maar op een smartphone scherm zal je nauwelijks verschil zien tussen de Nexus 5, de FZ300 en de FZ1000.
Het voordeel van beide Panasonic's is, dat ze veel meer kunnen dan een smartphone camera.
De FZ1000 is de meest veelzijdige camera, waar ik ooit mee gewerkt heb.

• PageFault
Orion84 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:19:
[...]
Goeie tip, accu's inderdaad het beste op een warm plekje bewaren (dicht op je lichaam bijvoorbeeld).

[...]
Condens treedt op wanneer je met een koud voorwerp een warme (vochtige) ruimte betreed, niet andersom. De camera op een warme plek bewaren is dus juist goed.

[...]
Nooit gemerkt, maar iets met fatsoenlijke knoppen is nog steeds wel handig, aangezien touchscreens en handschoenen (zelfs met speciale handschoenen) niet ideaal is.
Nikon had ooit, bij o.a. de FM2(n) er een oplossing voor: een hulsel ipv de batterijen met een koordje naar de batterijen, welke je dan onder je kleren kon dragen. Goede ouwe tijd...

Mijn Skoda Octavia (Columbus navigatie) heeft in elk geval last van koude + vochtige omgevingen, wellicht is het de combi. Dus niet per se -10, maar wel rond het vriespunt met heel erg veel vocht. Er was niet te navigeren of wat dan ook. Mijn Ixus 210 was zo klein dat die in de kou altijd in m'n broekzak of slaapzak verbleef.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
Ik zou overigens ook zeker zorgen dat je de groothoekfunctie niet vergeet. Ik heb daar veel meer met groothoek tot kleine zoom geschoten dan met een telelens. Je gaat daar heen voor de natuur, niet voor ijsberen. Als je ijsberen zoekt moet je een grote telelens meenemen en niet met een cruiseschip meegaan; de kans dat je ze dan kunt zien is te klein. De regel is daar als volgt: als de ijsbeer zijn gedrag verandert omdat jij daar bent, dan ben je veel te dichtbij gekomen. Dus een cruiseschip (die daar sowieso al beperkt mag varen) komt in principe niet bij ijsberen. Daar komt dan ook nog eens bij dat ijsberen zich niet zomaar laten zien op plekken waar veel mensen komen. Mijn advies is dus zeker de groothoekfunctie niet vergeten (17 mm op crop = soms maar een halve gletsjer :P ), omdat je meer water, het dorp, bergen, etc. gaat fotograferen dan dieren.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Mijn advies: schiet panorama's van de wijde landschappen, dan heb je altijd groothoek genoeg en krijg je veel meer resolutie in je foto's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Savalizz
Gisteren eindelijk de tijd gehad om wat camera's vast te houden. En 1 ding is duidelijk hoewel de fz1000 een hele mooie camera is vinden we hem allebei te groot. Hij is maar een fractie kleiner dan de Nikon D7000 die ik heb. Dus zal ik die pakken als ik dan toch een camera mee wilt nemen. De camera die ons wel aansprak is de nieuwe TZ100. Ook heel even mee mogen spelen. Leuk toestel.

Het heeft nog 1 twijfelpunt: geen kantelbaar scherm, ik heb er geen ervaring mee, maar ergens lijkt het me ideaal. Dus nu is de afweging, meer zoom of een kantelbaar scherm. Het alternatief zou dan zijn de Canon g7x Mark II of sony rx100 III, mijn voorkeur gaat van die 2 uit naar de Canon. Maar waarom weet ik niet goed.

Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Savalizz op 17-04-2016 15:47 ]

• PageFault
Savalizz schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:46:
Gisteren eindelijk de tijd gehad om wat camera's vast te houden. En 1 ding is duidelijk hoewel de fz1000 een hele mooie camera is vinden we hem allebei te groot. Hij is maar een fractie kleiner dan de Nikon D7000 die ik heb. Dus zal ik die pakken als ik dan toch een camera mee wilt nemen. De camera die ons wel aansprak is de nieuwe TZ100. Ook heel even mee mogen spelen. Leuk toestel.

Het heeft nog 1 twijfelpunt: geen kantelbaar scherm, ik heb er geen ervaring mee, maar ergens lijkt het me ideaal. Dus nu is de afweging, meer zoom of een kantelbaar scherm. Het alternatief zou dan zijn de Canon g7x Mark II of sony rx100 III, mijn voorkeur gaat van die 2 uit naar de Canon. Maar waarom weet ik niet goed.

Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?
Ik heb de eerste generatie G7X. Fijne camera, ik flits werkelijk nooit, beeldkwaliteit in duistere musea is perfect. Handbediening spreekt me aan. Kantelbaarscherm is handig voor dicht bij de grond.

Hij past net niet prettig in je broekzak, of je moet grotere zakken hebben dan ik. Datzelfde geldt ook voor de Sony variant. De lens steekt gewoon wat uit.

Ik ging voor de G7X vanwege bereik+lichtsterkte en vooral de prijs. Ik kon hem voor ruim onder de 400 euro kopen nieuw.

Viewfinder mis ik wel eens, maar die zat op m'n Ixus 210 ook niet.

Wel is dat ik daarnaast nog een D700 gebruik voor het grofwerk

Verwijderd

Over kou hoef je je niet teveel zorgen te maken, zo koud is het daar niet in de zomer en herfst. Herfst is trouwens wel erg laat in het seizoen om er naartoe te gaan.
Ik werk op een expeditieschip wat daar jaarlijks te vinden is en ons seizoen is maar 2 maanden; juni en juli. Ieder jaar wordt het ook korter en gaan we meer richting de Canadeese kant. Svalbard is niet meer wat het geweest is; teveel schepen en te weinig ijs. Beren zul je genoeg zien (voordeeltje van global warming), en dichtbij willen ze zeker wel komen, maakt niet uit wat je als schip doet, ze ruiken eten. Wat wij doen (en ik neem aan ieder ander schip vanwege regelementen) is als er een beer wordt gespot, stil gaan liggen in het ijs en wachten tot de beer dichterbij komt lopen. Vorig jaar ruim 50 beren per trip (van 1 week) gezien, en dit aantal wordt ieder jaar meer.

Wat betreft camera; wij hebben gasten aan boord die met telefoons en Ipads nog redelijk goed de beren erop krijgen, en we krijgen af en toe te horen dat de beren te dicht bij zijn voor de giga-lenzen die sommige mensen meenemen, ik zou me dus niet teveel focussen op superzooms... Voor de walvissen zou ik een camera met snelle lens aanraden, maar ik denk niet dat je die veel zult zien in de herfst. Beren en walrussen zijn niet de meest snelle beesten, dus daar speelt dit niet zo mee. Zoals ik al zei zou ik me over kou en batterijen niet teveel zorgen maken. Ik neem aan dat het schip waar je mee gaat stopcontacten heeft in de cabins, dus kun je iedere dag opladen. Zelfs mijn batterij-vretende Sony A7 houdt het langer dan een dag vol daar, al moet ik zeggen dat ik niet zoveel foto's maak als de gemiddelde gast.

• Savalizz
Even een kleine update: We hebben gekozen voor de Canon G7x mark II. Allebei zeer blij mee. Ik merk zelf dat ik mijn spiegelreflex vaker thuis laat en deze meeneemt. Ik ben telkens weer onder de indruk van de foto's die uit deze camera komen.

Enige wat een beetje jammer is: De cruise is volgeboekt. Dus Spitsbergen word nu minimaal een jaar later. Maar het alternatief Canada is ook om naar uit te kijken. :)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Groenland misschien? Kou is meestal op zee niet zo'n issue, de echte kou krijg je pas als je wat verder landinwaarts gaat.

Is het (zoom)bereik van de G7x niet wat beperkt? In ieder geval voor als je vanaf de boot een beestje op een ijsschots / eiland wilt fotograferen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat velen hierboven zeggen: over kou hoef je je niet echt zorgen te maken. Over vocht des te meer: zodra je camera weer in het lekker warme schip is, is condens een factor om rekening mee te houden. Laat alles rustig (niet op de verwarming !) drogen, liefst zonder hoezen, tassen, lensdoppen etc. Dan voorkom je electrische problemen.
Pagina: 1