Macbook Pro (Late 2011) start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliene
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-07 13:29
Dit is waarschijnlijk al het zoveelste topic, maar toch open ik er één, omdat ik ook weer niet het specifieke probleem zie in andere topics. Sorry als ik er toch overheen heb gekeken...

Mijn Macbook Pro bleef hangen tijdens een spelletje en ik heb hem toen uit moeten zetten met de aan/uit knop. Toen ik hem weer aan wilde zetten, moest ik mijn wachtwoord gewoon invoeren net zoals normaal en vervolgens ging er een balkje lopen. Echter liep dat balkje maar tot de helft en dan bleef die staan en deed die niks meer.

Vervolgens heb ik van alles geprobeerd: een reset (cmd+r), een andere reset die een kennis van ons aanraaadde (cmd+option+p+r) , maar niets hielp. Ik heb zojuist dmv een filmpje nog een keer geprobeerd om hem te resetten en toen kreeg ik wel de optie om voor een harde schijf te kiezen, maar ik kon hem niet recoveren. Ik koos voor de harde schijf (want ik had maar één keuze) en toen moest ik mijn wachtwoord weer invullen en kreeg ik weer dat balkje wat niet verder liep. Toen heb ik hem nogmaals uitgezet en aangezet en command+r ingehouden (tsja, misschien deed ik het de eerste 50x wel verkeerd, of op het verkeerde moment) en toen kwam het apple logo en liep een balkje en kreeg ik een wit scherm. Ik kom dus met geen mogelijkheid meer verder.

Mijn collega gaf aan dat misschien mijn harde schijf kapot was, maar kan het dan zo zijn dat ik wel gewoon mijn wachtwoord moet invullen? Ik wil namelijk niet iets gaan (laten) vervangen terwijl het dan daar misschien niet aan zou liggen. Daarnaast vraag ik me af hoe lang je met een macbook pro kunt doen, zou ik hier nog jaren vooruit mee moeten kunnen? Want dan doe ik er uiteraard meer moeite voor dan wanneer je kunt zeggen dat die nu wel ongeveeer op is...

Dank jullie wel alvast voor de antwoorden...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desertfox1983
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 19:41
Iets soortgelijk voorgehad bij men early macbook pro 2011. Was de grafische kaart. Gratis herstelling gekregen binnen het recovery programma. Zou zeggen best een apple service provider contacteren. Meer info: http://www.apple.com/benl/support/macbookpro-videoissues/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:40
Is het een 13 of 15 inch?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliene
Het is een 15 inch.

@desertfox1983 Hmm, maar als ik daar kijk wat de symptomen zijn, lijken die eigenlijk helemaal niet op die van mij.

[ Voor 75% gewijzigd door Fliene op 04-04-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik vermoed dat het of de HDD is, maar grotere kans dat het de HDD Sata Flexkabel is... Is helaas een bekende issue

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

15" 2011 betekent dat de gpu the usual suspect is. Dit kan rare klachten geven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Het kan de hdd/gpu zijn.
Bij het inloggen zou de mac over kunnen springen van de intel gpu naar de dedicated gpu en laat die 2e nou erg vaak problemen geven.
Makkelijkste om dit te testen is even een andere hdd te plaatsen om te testen, is erg gemakkelijk om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Eveline,

Welke Groote macbook is het? omdat het tijdens een spelletje was wil ik de GPU nog wel aanwijzen als schuldige, maar alleen als het om het 15" model gaat.
Reeds beantwoord.

In het geval van de 13" is het 100% zeker de data kabel. de HDD lijkt nog in orde en wordt gewoon herkend, maar de data raakt wel corrupt. Probeer het dus niet nog een keer een laat een nieuwe kabel plaatsen. maak een goede back-up en installeer daarna de boel opnieuw (and while you're at it: SSD er in plempen).

Vervangen van de satakabel kost je ongeveer E75. Heb je hem wel netjes origineel.

edit: Het was dus echt een vastloper met strandbal en verder geen display issues? Als dat allemaal nog netjes werkt dan is het 100% de Satakabel. Je hebt ooit een keer Filevault ingeschakeld dus vandaar dat je eerst een wachtwoord moet invoeren voordat het balkje gaat lopen, maar dit betekent wel dat je de mac eigenlijk nooit zomaar uit mag zetten door de powerknop in te drukken omdat dan de bestanden niet goed versleuteld en opgeslagen kunnen worden. Daarom gaat hij niet verder dan de helft. Een kennis bij mij op de opleiding heeft dat ook gehad met zijn 2012 versie. Die heeft de kabel laten vervangen en er een SSD in gezet. Was voor E200 helemaal klaar en had weer een laptop als nieuw.

[ Voor 39% gewijzigd door supersnathan94 op 04-04-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Een beetje Tweaker zet zo'n sata kabel er zelf in natuurlijk. Gewoon in China bestellen en hier een simpele SSD kopen. Ben je voor 100EU klaar. Je kunt zelfs je oude hdd in een caddy zetten voor de muziek en filmcollectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
rvanpruissen schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:35:
Een beetje Tweaker zet zo'n sata kabel er zelf in natuurlijk. Gewoon in China bestellen en hier een simpele SSD kopen. Ben je voor 100EU klaar. Je kunt zelfs je oude hdd in een caddy zetten voor de muziek en filmcollectie :)
Dat kan uiteraard, maar houd wel rekening met kwaliteitsverschillen. Ik kan originele kabels voor 75 er in zetten vanuit een AASP die mij de onderdelen dan levert het lijkt exact dezelfde kabel, maar vaak zit er wel degelijk verschil in de montage van connectoren en de gebruikte kabeldikte. Het blijven fragiele flexcables en ze zijn op Ebay ook nog vrij duur. Ik zou (zeker naast de levertijd van 3 weken) lekker voor origineel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
supersnathan94 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:24:
[...]

Dat kan uiteraard, maar houd wel rekening met kwaliteitsverschillen. Ik kan originele kabels voor 75 er in zetten vanuit een AASP die mij de onderdelen dan levert het lijkt exact dezelfde kabel, maar vaak zit er wel degelijk verschil in de montage van connectoren en de gebruikte kabeldikte. Het blijven fragiele flexcables en ze zijn op Ebay ook nog vrij duur. Ik zou (zeker naast de levertijd van 3 weken) lekker voor origineel gaan.
Niet om heel lullig te zijn hoor (en je handel te verpesten). Maar als je echt originele kabels wil hebben, dan moet je naar een Apple Authorized Service Provider of Genius Bar gaan (die het meteen voor je vervangen). AASPs mogen namelijk geen onderdelen doorverkopen aan derden. (Niet dat ik je niet perse geloof hoor supernathan94, maar dan is de AASP die aan jou levert in overtreding).

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

...en die originele zijn schijnbaar ook niet echt goede kwaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
rvanpruissen schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:13:
...en die originele zijn schijnbaar ook niet echt goede kwaliteit ;)
Daar kan ik geen uitspraken over doen O-)

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Owentje schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:58:
[...]

Niet om heel lullig te zijn hoor (en je handel te verpesten). Maar als je echt originele kabels wil hebben, dan moet je naar een Apple Authorized Service Provider of Genius Bar gaan (die het meteen voor je vervangen). AASPs mogen namelijk geen onderdelen doorverkopen aan derden. (Niet dat ik je niet perse geloof hoor supernathan94, maar dan is de AASP die aan jou levert in overtreding).
dat is zeker waar. Stiekem levert hij ook niet echt, maar wordt het geheel ter plekke in de macbook gezet.

maar goed regeltjes en dingen. Hij levert het spul lig en ik zorg ervoor dat de Macbook klaar is om een nieuw onderdeel geplaatst te krijgen. Alles verloopt voor de rest keurig via de regels zoals Apple die stelt. Ik denk niet dat hij zijn licentie op het spel gaat zetten voor dergelijke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliene
supersnathan94 schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:35:
Eveline,

Welke Groote macbook is het? omdat het tijdens een spelletje was wil ik de GPU nog wel aanwijzen als schuldige, maar alleen als het om het 15" model gaat.
Reeds beantwoord.

In het geval van de 13" is het 100% zeker de data kabel. de HDD lijkt nog in orde en wordt gewoon herkend, maar de data raakt wel corrupt. Probeer het dus niet nog een keer een laat een nieuwe kabel plaatsen. maak een goede back-up en installeer daarna de boel opnieuw (and while you're at it: SSD er in plempen).

Vervangen van de satakabel kost je ongeveer E75. Heb je hem wel netjes origineel.

edit: Het was dus echt een vastloper met strandbal en verder geen display issues? Als dat allemaal nog netjes werkt dan is het 100% de Satakabel. Je hebt ooit een keer Filevault ingeschakeld dus vandaar dat je eerst een wachtwoord moet invoeren voordat het balkje gaat lopen, maar dit betekent wel dat je de mac eigenlijk nooit zomaar uit mag zetten door de powerknop in te drukken omdat dan de bestanden niet goed versleuteld en opgeslagen kunnen worden. Daarom gaat hij niet verder dan de helft. Een kennis bij mij op de opleiding heeft dat ook gehad met zijn 2012 versie. Die heeft de kabel laten vervangen en er een SSD in gezet. Was voor E200 helemaal klaar en had weer een laptop als nieuw.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Het was een vastloper zonder strandbal, die kwam geeneens meer. Het liep vast en ik kon gewoon niets meer, nog niet eens de pijl bewegen. Ik zat sowieso te denken om er idd een SSD in te doen. Dacht eerst zelfs: ik ga hem kopen en ik zet hem erin en misschien is het probleem dan zelfs opgelost, maar toen dacht ik: hmm laat ik eerst eens gaan onderzoeken wat het kan zijn. Een back-up is sowieso lastig nu? Of zeg ik nu iets stoms...

Oke en als ik het dus goed begrijp kan ik naar een AASP gaan en die doen dat ter plekke voor mij? Geen wachten (ja weken bedoel ik daarmee :P)? Geen macbook die ik 3 weken kwijt ben omdat die opgestuurd moet worden, vervolgens een prijsopgave die beantwoord moet worden en dán nog gerepareerd moet worden? Garantie heeft ie toch niet meer dus ik wil hem het liefst niet zo lang kwijt zijn, want dan piel ik er zelf wel wat aan O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Fliene op 04-04-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nee, dat niet. Het kan zo zijn dat de onderdelen niet op voorraad zijn namelijk. Dus maak een afspraak met een bedrijfje in de buurt wat dit doet.

In welke regio woon je? Misschien dat een trip heen en weer naar Amsterdam een optie is.
Een back-up is sowieso lastig nu? Of zeg ik nu iets stoms...
Dat valt mee. De drive zelf doet het waarschijnlijk nog goed en dus kun je met een externe behuizing de data veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliene
Ah zo, dankje!

Ik woon in het zuiden van het land, dus een tripje naar Amsterdam zit er (waarschijnlijk) niet echt in. Bedankt voor de uitgebreide informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
Meeste AASPs hebben die kabel (meerdere) op voorraad, of ze hem direct kunnen maken terwijl je wacht is een 2e... Je kan dan het beste hier kijken voor bij service bij jou in de buurt, en ze dan gewoon opbellen.

https://locate.apple.com/nl/nl/

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWWer
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04-2021
Met mijn early 15" MBP uit 2011 heb ik exact dezelfde problemen gehad als Fliene omschreef.
Op de momenten dat de dedicated GPU zijn werk moest gaan doen kreeg ik vastlopers en moest ik hem geforceerd uitschakelen. De eerste week starte de MBP na enkele malen proberen wel weer op. Maar uiteindelijk bleef hij ongeacht wat ik probeerde hangen tijdens de laadbalk.

Bij de iCenter in Arnhem gaf de medewerkster die ik sprak aan dat het zeer waarschijnlijk om de harde schijf/kabel naar de harde schijf ging, wat mij toentertijd vreemd leek. De medewerker van de technische dienst die hem in heeft genomen ging echter wel direct uit van problemen met de GPU.
Mijn MBP is toen ingenomen en de dedicated GPU bleek inderdaad de problemen te veroorzaken waardoor mijn logicboard is vervangen middels het verlegde garantieprogramma voor deze problemen.
Binnen twee weken kon ik hem al weer ophalen, ondanks dat dit in de periode rondom oud en nieuw is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desertfox1983
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 19:41
mijn ervaringen waren vergelijkbaar, eerste vermoeden was de hard disk. Echter eens bij een apple service provider langs geweest. De test gaf aan dat het de gekende GPU-problemen waren. Herstelling was rond op 2 dagen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Inleveren voor de recall :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41

-SaveMe-

-klik-

Kun je de Apple Hardware Test runnen ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het bekende probleem met de SATA kabel is voor 2012 modellen, niet voor 2011 modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
sypie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:46:
Het bekende probleem met de SATA kabel is voor 2012 modellen, niet voor 2011 modellen.
Echt niet. Heb dit probleem al meerdere malen gezien bij alle 2009, 2010, 2011 en 2012 versies. De kabel is namelijk exact hetzelfde voor de eerste 3 en slechts beperkt aangepast bij de 2012. Alleen de flaxcable zelf is iets dikker. Niet de elektronische verbindingen.
Pagina: 1