Hallo iedereen,
Deze week deze desktop nieuw geleverd gekregen.
Win10 start probleemloos op, maar PC is niet opstartbaar van cd/dvd (ook niet via USB stick of HD) met een geldige MBR opstartbare partitietabel,
die dus op alle andere computers wel opstart (bv een Active@bootdisk of LINUX opstart CD)
Deze CD's zijn wel leesbaar vanuit Explorer Win10, DVD lezer is OK.
maar opstarten gebeurt steeds via de SSD met EFI opstart partitie , en ik vind in de UEFI (APTIO setup utility van AMI) geen gepaste instelling die dat verhelpen kan.
Ook bij instellen als 1e prioriteit een CD/DVD, en 2e prioriteit de Harddisk..
F8 of F10 bij opstarten indrukken krijg ik maar 1 keuze mogelijkheid te zien : SSD
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb van info andere forums:
verschillende instellingen in de UEFI , bv 'Secure Boot' = disabled., CSM staat op 'NEVER' en is niet bereikbaar om te wijzigen, ook reset naar 'default' geeft geen resultaat.
Heeft iemand een hint ?
groeten
Lucky
Deze week deze desktop nieuw geleverd gekregen.
Win10 start probleemloos op, maar PC is niet opstartbaar van cd/dvd (ook niet via USB stick of HD) met een geldige MBR opstartbare partitietabel,
die dus op alle andere computers wel opstart (bv een Active@bootdisk of LINUX opstart CD)
Deze CD's zijn wel leesbaar vanuit Explorer Win10, DVD lezer is OK.
maar opstarten gebeurt steeds via de SSD met EFI opstart partitie , en ik vind in de UEFI (APTIO setup utility van AMI) geen gepaste instelling die dat verhelpen kan.
Ook bij instellen als 1e prioriteit een CD/DVD, en 2e prioriteit de Harddisk..
F8 of F10 bij opstarten indrukken krijg ik maar 1 keuze mogelijkheid te zien : SSD
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb van info andere forums:
verschillende instellingen in de UEFI , bv 'Secure Boot' = disabled., CSM staat op 'NEVER' en is niet bereikbaar om te wijzigen, ook reset naar 'default' geeft geen resultaat.
Heeft iemand een hint ?
groeten
Lucky
[ Voor 4% gewijzigd door Lucky52 op 04-04-2016 01:55 . Reden: wijzigzn sart steeds op van SSD met EFI partie ]