Medion P5326 (MSN 10020977) start niet op van CD/DVD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky52
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo iedereen,
Deze week deze desktop nieuw geleverd gekregen.
Win10 start probleemloos op, maar PC is niet opstartbaar van cd/dvd (ook niet via USB stick of HD) met een geldige MBR opstartbare partitietabel,
die dus op alle andere computers wel opstart (bv een Active@bootdisk of LINUX opstart CD)
Deze CD's zijn wel leesbaar vanuit Explorer Win10, DVD lezer is OK.
maar opstarten gebeurt steeds via de SSD met EFI opstart partitie , en ik vind in de UEFI (APTIO setup utility van AMI) geen gepaste instelling die dat verhelpen kan.
Ook bij instellen als 1e prioriteit een CD/DVD, en 2e prioriteit de Harddisk..
F8 of F10 bij opstarten indrukken krijg ik maar 1 keuze mogelijkheid te zien : SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb van info andere forums:
verschillende instellingen in de UEFI , bv 'Secure Boot' = disabled., CSM staat op 'NEVER' en is niet bereikbaar om te wijzigen, ook reset naar 'default' geeft geen resultaat.

Heeft iemand een hint ?

groeten
Lucky

[ Voor 4% gewijzigd door Lucky52 op 04-04-2016 01:55 . Reden: wijzigzn sart steeds op van SSD met EFI partie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Medion firmware is brakke rommel. Zou zomaar kunnen zijn dat ze het in hun BIOS niet mogelijk maken de CSM te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky52
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2024
johnkeates,
inderdaad, het is me niet gelukt om CMS te laden, en dan een opstartbare CD met MBR te starten.

De helpdesk van Medion kon me ook niet verder helpen dan hetgene ik in de vraag reeds aangegeven heb.
Dus toestel terug gestuurd, en geld terug.
Heb nu ondertussen een ASUS met I7 processor, en daar is de CMS wel te laden,
is niet default ingesteld , maar dat is geen probleem.
Bedankt voor uw reaktie.
De topic mag van mij afgesloten worden.

Lucky