Nieuwe KA omgeving, kiezen voor office 365 en in hoeverre?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 12:19
Ik heb een de KA omgeving van een klein makelaarskantoor onder mijn hoede.
Aangezien er wat hardware vernieuwd dient te worden wil ik alles goed aanpakken en up-to-date brengen.

Ik heb gekozen om e.e.a. te gaan virtualiseren. Hier ben ik goed bekend mee en dit gaat geen problemen opleveren. Maar dan...

Ga ik kiezen voor windows 8.1 of 10?
Ga ik office 2013/2016 kopen met outlook of ga ik voor office 365?
Ga ik lokaal exchange draaien of office 365?

De wensen zijn simpel. Er zijn op het moment 2 werkplekken met mogelijk uitbreiding mogelijk.
Lokaal staat een Synology met alle data en 1 werkplek is voorzien van een laptop en 1 werkplek is voorzien van een desktop PC. De laptop is aan vervanging toe en is voorzien van Windows 7 en office 2007? De desktop is voorzien van windows 8.1 en windows 2013.
Men is voorzien van een web-domein en 3 IMAP mailboxen, voor de 2 medewerkers en een info@ adres.
Op beide pc's kan men bij de info@ mailbox echter werkt dit niet naar behoren, vooral op de Office 2007 laptop.
Men kan geen agenda's delen o.i.d. wegens ontbreken van exchange.

Wat de nieuwe omgeving met zich mee moet brengen:
- makkelijker beheren en backuppen en restoren (virtualisatie vmware)
- goed samenwerken dmv gedeelde mailbox en agendas kunnen delen.
- van thuis uit kunnen werken

Office 365 lijkt veel van die punten te kunnen. Maar ik vind de mogelijkheden en nadelen van office 365 onduidelijk..

Kan iemand mij wat tips en adviezen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 11:13

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Wat wil je precies gaan virtualiseren?

Voor 3 mailboxen een Exchange server inrichten is compleet overkill. Met Office 365 heb je dan maar 2 licenties nodig en ben je voor iets van 8 euro in de maand klaar als je de Office software er niet bij neemt. De info mailbox kan dan een shared mailbox worden waar geen licentie voor nodig is.

Je geeft aan dat de mogelijkheden van Office 365 onduidelijk zijn, maar wat wil je erover weten?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Ik wil dan gaan virtualiseren:
- 2 desktop omgevingen
- AD DNS DHCP en eventueel exchange
- Pfsense firewall
- backup appliance

Nu heeft men een webdomein en 3 imap mailboxen bij Nederhost. Werkt an sich prima echter de outlook 2007 client kan niet fatsoenlijk overweg met imap. Daardoor veel problemen met de gedeelde mailbox en verzonden items etc. De outlook 2013 client werkt prima. Ook het niet kunnen delen van de agenda's is een minpunt.
Tevens wil je uit beheersperspectief het liefste allemaal dezelfde versies hebben.

Ik ben best gecharmeerd van office 365, maar hoe zit het met beschikbaarkheid, ook op lange termijn..
Hoe veilig is mijn data voor kwaadwillenden en mogelijke failures van office 365 servers?
Kan ik mijn bestaande mailboxen migreren of hoe werken de mailboxen van Nederhost en office 365?

Ik zie eigenlijk 2 wegen die ik kan bewandelen; of alles in eigen beheer of alles naar de cloud.
Alles in eigen beheer betekent:
- esxi server
- office pakket offline installeren dus geen 365
- iets van exchange server voor de mailboxen en agenda's
- nas voor file sharing etc gebruiken
Alles naar de cloud:
- eenvoudige hardware clients lokaal met windows 8/10 en office 365 incl offline versie
- mailboxen naar office 365 migreren?
- data op onedrive centraal
- data backuppen naar nas lokaal, is dit mogelijk?

Dus even concreet;
- Hoe werken die mailboxen van office 365 en kan ik de huidige bij Nederhost migreren naar office 365?
- Kan ik met office 365 eenvoudig agenda's delen etc?
- Alle voordelen van een groter bedrijf, domein, users en groups, permissions, etc mogelijk met office 365?
- Kan ik mijn NAS (synology 214+) koppelen met office 365 onedrive?
- Welk abonnement zou het beste passen bij deze wensen?
- Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Wat kan office 365 wel en niet, best practices uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb het idee dat je veel te groot zit te denken. Als het om twee gebruikers gaat, heeft het toch niet zoveel zin om Active Directory te gaan gebruiken? Dingen als DHCP en DNS kunnen ook prima geregeld worden door routers die je bij zakelijke abonnementen van bijvoorbeeld Ziggo krijgt,
OsiriS.nl schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:03:
Dus even concreet;
- Hoe werken die mailboxen van office 365 en kan ik de huidige bij Nederhost migreren naar office 365?
Office 365 werkt met Exchange. De makkelijkste manier om de data over te zetten is om een PST te trekken van de mailboxen bij Nederhost en deze vervolgens te importeren in Office 365 met behulp van Outlook. Je kan wel iets van MigrationWiz of Skykick gebruiken, maar voor 2 gebruikers is dat een verspilling van tijd en geld.
- Kan ik met office 365 eenvoudig agenda's delen etc?
Ja.
- Alle voordelen van een groter bedrijf, domein, users en groups, permissions, etc mogelijk met office 365?
Als je een Office 365 tenant aan maakt, wordt er automatisch een Azure Active Directory aan gekoppeld waar je dit soort dingen op in kan stellen.
- Kan ik mijn NAS (synology 214+) koppelen met office 365 onedrive?
Ik heb geen ervaring met Synology, dus dat zou ik je niet kunnen vertellen.
- Welk abonnement zou het beste passen bij deze wensen?
Exchange Online Plan 1 als je alleen mail wil gebruiken, Business Essentials als je ook OneDrive en SharePoint erbij wil en Business Premium als je OneDrive, SharePoint en een Office pakket erbij wil.

Zie ook:
https://products.office.c...oft-exchange-online-plans
https://products.office.c...ce-365-for-business-plans
- Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Wat kan office 365 wel en niet, best practices uit ervaring?
Ik heb het gevoel dat je denkt dat Office 365 extreem beperkt is. Je hebt volledig Exchange beheer tot je beschikking en afhankelijk van welk abonnement je neemt ook SharePoint, Skype for Business en nog meer pakketten.

Ik heb dat het het handigst is als je gewoon even een trial abonnement afsluit en daarmee gaat spelen. Dat beantwoordt waarschijnlijk al je vragen.

Ga naar https://products.office.c...fice-365-business-premium en klik op Free Trial. Dan kan je een Office 365 tenant aanmaken waar je 30 dagen gratis gebruik van kan maken. Mocht je toch besluiten het niet te gebruiken, dan hoef je verder niets te doen. Er wordt niet automatisch een abonnement voor je afgesloten of iets dergelijks. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 20:18
Ik zou het zo aanpakken:
- 2 x Office 365 Business Premium.
- 1 x firewall die dhcp, dns doet. Nas behouden voor data.

Geen server lokaal. Domste wat je zou doen is lokaal nog een server gaan zetten. Dit puur kostprijs matig een dom idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Bedankt voor jullie reacties. Wellicht denk ik inderdaad te eenvoudig en kan office 365 veel meer dan ik denk.
Ik ben inderdaad een trail gestart echter ben ik nu op het punt dat ik DNS aanpassingen moet doen waardoor de mail naar office 365 gaat. Dit kan ik nog niet doorvoeren omdat op het kantoor alles nog volgens het oude werkt..
Hoe werkt dat e-mail verkeer? Nu wijst het MX-record van het domein naar de Nederhost mailserver? En als ik dit aanpas verwijst het MX-record naar de Office 365 mailserver? En uitgaande mail gaat dan gewoon via de Office 365 SMTP server?
En ik vraag me af in hoeverre ik nu echt iets kan testen met deze trail en het huidige gebruikte domein..

Hoe zit het verder met beschikbaarkheid, ook op lange termijn.. en hoe veilig is mijn data voor kwaadwillenden en mogelijke failures van office 365 servers?

Zoals jullie voorstellen lijkt mij Office 365 Business Premium de beste keuze. Echter zit ik met nog 1 issue. De mogelijkheid tot van thuis uit werken moet bestaan. Door te kiezen voor virtualisatie had ik eenvoudig voor een VPN tunneltje kunnen kiezen en dan de betreffende desktop overnemen.
Met Office 365 moet ik dan kiezen om mijn data in OneDrive te zetten anders kom ik er niet bij. Of alsnog een tunnel opzetten om bij de NAS te komen voor de data en met office 365 werken.
Makkelijkste zou zijn om de data dan in OneDrive te zetten en vanuit daar te werken. Dan heb ik geen tunnel meer nodig en is men super flexibel met hoe en waar men werkt. Maar dan zit ik met vragen zoals:
- Hoe veilig is mijn data op OneDrive? Het gaat om vertrouwelijk informatie die niet in de handen van anderen mag komen.
- Beschikbaarheid? Zonder connectie naar OneDrive ligt het kantoor plat. Dus het liefste moet men altijd bij de data kunnen komen.
- Kan ik de NAS nog tot een goed doel gebruiken? Het liefst had deze gekoppeld en gesynced met OneDrive. Zo is er altijd een failover plan.. Daarom kies ik ook voor een offline installatie van Office.

edit:
Ik zie veel hits op internet over het ontbreken van support voor OneDrive for Business op de Synology.
Echter zie ik net op de website van synology onder DSM6.0 dat de app cloudsync de ODfB ondersteunt. Helaas zit deze NAS nog op DSM 5.2 ofzo. Wellicht deze week eens updaten en uitproberen met mijn Office 365 trail!

[ Voor 26% gewijzigd door OsiriS.nl op 03-04-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

OsiriS.nl schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:12:
Bedankt voor jullie reacties. Wellicht denk ik inderdaad te eenvoudig en kan office 365 veel meer dan ik denk.
Ik ben inderdaad een trail gestart echter ben ik nu op het punt dat ik DNS aanpassingen moet doen waardoor de mail naar office 365 gaat. Dit kan ik nog niet doorvoeren omdat op het kantoor alles nog volgens het oude werkt..
Hoe werkt dat e-mail verkeer? Nu wijst het MX-record van het domein naar de Nederhost mailserver? En als ik dit aanpas verwijst het MX-record naar de Office 365 mailserver? En uitgaande mail gaat dan gewoon via de Office 365 SMTP server?
Er hangt nu een tenantnaam.onmicrosoft.com mailadres aan. Daarmee kan je mailen/mail ontvangen. Voor testdoeleinden is dit prima. Als je echt met het domein van het bedrijf zelf wil testen, zal je dat domein inderdaad aan Office 365 moeten koppelen. Vanaf dat moment zal het mailverkeer ook niet meer via Nederhost lopen.
En ik vraag me af in hoeverre ik nu echt iets kan testen met deze trail enet huidige gebruikte domein..
Het was meer bedoeld om een kijkje te nemen hoe Office 365 werkt en wat je er allemaal mee kan. :)
Hoe zit het verder met beschikbaarkheid, ook op lange termijn.. en hoe veilig is mijn data voor kwaadwillenden en mogelijke failures van office 365 servers?
Aangezien diensten als Office 365 alleen maar populairder worden, denk ik niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Voor extra veiligheid kan je altijd nog two-factor authentication aan zetten: https://support.office.co...1a-4d9c-bcde-2c48e41621c6
Zoals jullie voorstellen lijkt mij Office 365 Business Premium de beste keuze. Echter zit ik met nog 1 issue. De mogelijkheid tot van thuis uit werken moet bestaan. Door te kiezen voor virtualisatie had ik eenvoudig voor een VPN tunneltje kunnen kiezen en dan de betreffende desktop overnemen.
Met Office 365 moet ik dan kiezen om mijn data in OneDrive te zetten anders kom ik er niet bij. Of alsnog een tunnel opzetten om bij de NAS te komen voor de data en met office 365 werken.
Makkelijkste zou zijn om de data dan in OneDrive te zetten en vanuit daar te werken. Dan heb ik geen tunnel meer nodig en is men super flexibel met hoe en waar men werkt. Maar dan zit ik met vragen zoals:
- Hoe veilig is mijn data op OneDrive? Het gaat om vertrouwelijk informatie die niet in de handen van anderen mag komen.
https://products.office.c...-cloud-computing-security
- Beschikbaarheid? Zonder connectie naar OneDrive ligt het kantoor plat. Dus het liefste moet men altijd bij de data kunnen komen.
Hier kan je OneDrive for Business Sync voor gebruiken. Dat werkt overigens ook voor SharePoint.

Als ze geen honderden gigabytes aan data hebben, kan je trouwens beter SharePoint gebruiken daarvoor. Aangezien je daar ook rechten kan instellen op mappen en je er dus ook voor kan zorgen dat iedereen in de tenant bij de data kan en dat niet de credentials van 1 persoon nodig zijn om bij de data te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Thanks voor de linkjes!
Het ziet er qua opzet prima uit.

Ik ga deze week eens stoeien met de sync app van synology. Als ik de OneDrive for business in sync krijg met de synology dan is het rond voor mij. Dan ga ik volledig over op de cloud met Office 365 mits de klant daarmee instemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Dat ging makkelijk, NAS geupdate naar DSM 6.0. Cloud sync installed en connecteren naar OneDrive for Business. Mapjes selecteren en syncen maar!

Werkt an sich prima, je moet alleen toch oppassen dat je niet tegelijk aan een bestand werkt want dat kan funest zijn merk ik. Cloud sync overschrijft de versie in OneDrive met de versie van de NAS als tegelijk in OneDrive alsook op de NAS het document wijzigd. Dus dat vind ik wel minder...kan ook geen setting vinden die dit zo zou voorkomen, het is redelijk beknopt.

edit:
Inmiddels wat geprobeerd met de office apps op een android telefoon. Dat werkt ook best prettig. Niet alle functionaliteit uiteraard maar je kunt er toch een hoop mee!

Momenteel gebruikt men per gebruiker per klant een .pst map welke op de NAS staat. Hoe kan ik dit het beste in office 365 inkleden? Ik vind zo snel geen mogelijkheid. Het liefst heb ik per klant 1 (pst) map met alle mails waar beide gebruikers bij kunnen op welke PC of device ze ook werken..
Kan ik op de een of andere manier een export van mails in office 365 maken? Of een soort backup, dan ook voornamelijk voor de "klant"/pst mappen?

Men heeft een hoofddomein waar de meeste werkzaamheden mee verricht worden. Echter heeft men ook nog wat mailboxen op diverse andere domeinen. Deze worden nu met een outlook client d.m.v. imap of Pop3 ingelezen. Zou ik dit ook kunnen integreren in Office 365 zodat beide gebruikers vanaf elk device erbij kunnen?

edit2:
Ik heb een pop3 mailbox toegevoegd, dit werkt. Echter kan ik geen mail versturen vanaf dit adres?

[ Voor 50% gewijzigd door OsiriS.nl op 04-04-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Nou, office 365 gaat 'm niet worden. Met een trail tenant e.e.a. geprobeerd maar krijg niet alles naar wens.
Onedrive heeft een max van 20.000 items. Ik heb er nu meer dan 20.000 items in gekregen echter krijg ik ze niet gesynchroniseerd naar mijn pc met de melding dat de bibliotheek te groot is.
De shared mailbox werkt gedeeltelijk. Kan mail ontvangen maar krijg geen mail verstuurd van dat adres. Kan dat adres enkel en alleen selecteren in de outlook cliënt om mee te verzenden. Maar vervolgens krijg ik een foutmelding dat ie niet bezorgd kan worden. Met OWA en de outlook Android app kan ik de mailbox niet eens zien.
Tevens is de intuïtiviteit ver te zoeken. Verder ben ik van de opties en de opzet wel gecharmeerd, maar dan moet het wel werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
belrpr schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:01:
Ik zou het zo aanpakken:
- 2 x Office 365 Business Premium.
- 1 x firewall die dhcp, dns doet. Nas behouden voor data.

Geen server lokaal. Domste wat je zou doen is lokaal nog een server gaan zetten. Dit puur kostprijs matig een dom idee.
En een NAS noemen als storage en daarna zeggen een server een dom idee is...gelukkig doen wij geen IT samen :).
Uiteraard ieder ze voorkeur ;)

Maar wel mee eens een server kwa omgeving duur is dan is een andere oplossing beter
OsiriS.nl schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:58:
Nou, office 365 gaat 'm niet worden. Met een trail tenant e.e.a. geprobeerd maar krijg niet alles naar wens.
Onedrive heeft een max van 20.000 items. Ik heb er nu meer dan 20.000 items in gekregen echter krijg ik ze niet gesynchroniseerd naar mijn pc met de melding dat de bibliotheek te groot is.
De shared mailbox werkt gedeeltelijk. Kan mail ontvangen maar krijg geen mail verstuurd van dat adres. Kan dat adres enkel en alleen selecteren in de outlook cliënt om mee te verzenden. Maar vervolgens krijg ik een foutmelding dat ie niet bezorgd kan worden. Met OWA en de outlook Android app kan ik de mailbox niet eens zien.
Tevens is de intuïtiviteit ver te zoeken. Verder ben ik van de opties en de opzet wel gecharmeerd, maar dan moet het wel werken!
Onedrive als in normale onedrive of voor business ? of een sharepoint omgeving ?
Alle 3 trouwens een draak van een oplossing.

En ga voor Office365 gewoon voor een exchange omgeving, dat werkt een stuk beter

[ Voor 58% gewijzigd door Mektheb op 09-04-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Ja maar hoe moeilijk is het om een shared mailbox overal op dezelfde manier te benaderen?

Ik wil graag de voordelen van exchange en overal bij de files komen zonder al te dure abonnementen en het liefst op 1 plek.

Het gaat om een trail tenant van office 365 business premium met onedrive for business.

[ Voor 17% gewijzigd door OsiriS.nl op 09-04-2016 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
OsiriS.nl schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:23:
Ja maar hoe moeilijk is het om een shared mailbox overal op dezelfde manier te benaderen?

Ik wil graag de voordelen van exchange en overal bij de files komen zonder al te dure abonnementen en het liefst op 1 plek.

Het gaat om een trail tenant van office 365 business premium met onedrive for business.
Met een Exchange account is dat heel simpel.

Je kan iedereen gewoon toegang geven aan 1 en dezelfde mailbox en dat komt dan in alle diverse mailboxen.

Kortom een synch voor iedereen, zo kan je wel 3/4/5/6 mailboxen aan 1 iemand hangen ( info / administratie / verkoop / inkoop etc )

En ik zou dan kijken naar een sharepoint omgeving, dat is misschien net iets stabieler dan een Onedrive.

En om je Windows vraag terug te komen als je voor allemaal dezelfde machines gaat van HP of Dell kan je ze downgraden en upgraden wat je wil met een Pro licentie.

Dus dat is Windows 7 / 8.1 / 10 Pro.

Sja dure abonnementen, ICT is voor een makelaarskantoor misschien vervelend, maar het zijn wel de tools waar ze mee moeten werken om wat te kunnen.
Zo kunnen ze inderdaad per maand wat meer kwijt zijn en dus ook meer gemak hebben, dan houtje touwtje omgevingen waarbij als er iets crashed ze een ICTer alles moeten laten oplossen die ruim 50 ex kost ( laag geschat ) en die dan vervolgens 12uur moeten gebruiken om alles te fixen.

En de vraag is voor mij met dit soort dingen altijd, wil ik wel zo'n bedrijf helpen en uptodate houden als ze voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Maar wel allemaal een BMW / Audi rijden maar 40 euro per maand voor een omgeving willen ze niet betalen.

Maar goed dat is persoonlijk, weet ook helemaal niet wat voor omgeving ze hebben en hoe hun ICT nu is ingericht.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 09-04-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Reacher

oldschool

Office 365 kan allemaal wat je wil, maar misschien moet je je eerst eens verdiepen in het platform voor je deze klus aan gaat. Tevens iets onprem opzetten met 2 medewerkers? Dat is echt de wereld op zn kop.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Office 365 business premium is ook met exchange echter krijg ik het niet aan de praat.

Duur is natuurlijk relatief. Maar ik laat ze geen 10€ per maand extra neertellen om een shared mailbox fatsoenlijk te laten werken.

Tevens vind ik je opmerking over een BMW en huizen verkopen wel erg kort door de bocht, dat is hier helemaal niet van toepassing.

Een server lokaal is van tafel maar dan dient er wel een goed alternatief te zijn. En momenteel heb ik een paar stukjes maar nog geen totaal plaatje wat aan de wensen voldoet.

[ Voor 20% gewijzigd door OsiriS.nl op 09-04-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
OsiriS.nl schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:47:
Office 365 business premium is ook met exchange echter krijg ik het niet aan de praat.

Duur is natuurlijk relatief. Maar ik laat ze geen 10€ per maand extra neertellen om een shared mailbox fatsoenlijk te laten werken.

Tevens vind ik je opmerking over een BMW en huizen verkopen wel erg kort door de bocht, dat is hier helemaal niet van toepassing.
Daarom zei ik ook : dat is maar net wat voor bedrijf het is wat voor inrichting ze hebben en vooral budget.

Het is inderdaad kort door de bocht, maar dat is zo op afstand natuurlijk ook niet te gissen.

Als die 10 euro per maand extra ze geeft wat ze willen waarom is dat dan een dilemma ?.

Wat krijg je niet aan de praat met Office365 ?, wie weet kunnen we je daarmee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Momenteel staan er 2 pc's, een synology nas en wat randapparatuur. Een desktop met win8.1 en office 2013 en een laptop met win7 en office 2007. De laptop is aan vervanging toe.
Men heeft op het moment 1 domein met 3 mailboxen bij nederhost en nog 4 domeinen met elke een mailbox bij andere hostingbedrijven.
De wensen zijn: alle mail centraal en niet op 5 webmails te hoeven inloggen, delen van agenda's en in principe van overal bij de files en mails kunnen. Samen met de vervanging van de laptop en dit topic ben ik bij office 365 business premium gekomen. Dit kan in theorie alles wat gewenst is en meer.

Echter de grootste problemen waar ik nu tegenaan loop zijn: onedrive kan maar 20.000 items aan en men heeft >40.000 items in totaal 120gb aan data en de shared mailbox zie ik alleen in outlook cliënt en OWA. En ik kan alleen in outlook cliënt deze shared mailbox selecteren als van-adres. Als ik dan iets verstuurd krijg ik een foutmelding, iets met rechten. Terwijl deze account wel alle toegang en verzenden als toestemming heeft.

Als men voor deze optie gaat zijn de kosten 2x11€ en 4x3,40€ voor de extra domeinen te koppelen. Dit is te overzien maar dan moet het wel functioneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Wat is de moeite om een andere mail client te gebruiken en daar de accounts in toe te voegen? Kan je meteen samen een CalDAV-based agenda gebruiken. Voor 2 personen is dat prima te doen. Thunderbird werkt een stuk beter dan Outlook, en als je geen Exchange gebruikt is er eigenlijk geen enkele reden om niet naar een andere client te kijken.

Qua Office maakt het weinig uit, 2007 en up doen voor de meeste gebruikers allemaal hetzelfde. Stel dat je het graag 'gelijk' hebt voor het geval mensen van werkplek switchen, dan kan ik me er nog wel wat bij voorstellen om er wat anders van te maken.

Voor 2 werkplekken zou ik vooral niet te veel moeite doen, en alles omgooien in de hoop dat het beter zal worden lijkt me nou ook niet zo'n denderend plan.

Mocht er echt een eis van vernieuwing zijn, dan is zelfs hosted VDI een betere oplossing dan aanrommelen met de huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
OsiriS.nl schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:04:
Momenteel staan er 2 pc's, een synology nas en wat randapparatuur. Een desktop met win8.1 en office 2013 en een laptop met win7 en office 2007. De laptop is aan vervanging toe.
Men heeft op het moment 1 domein met 3 mailboxen bij nederhost en nog 4 domeinen met elke een mailbox bij andere hostingbedrijven.
De wensen zijn: alle mail centraal en niet op 5 webmails te hoeven inloggen, delen van agenda's en in principe van overal bij de files en mails kunnen. Samen met de vervanging van de laptop en dit topic ben ik bij office 365 business premium gekomen. Dit kan in theorie alles wat gewenst is en meer.

Echter de grootste problemen waar ik nu tegenaan loop zijn: onedrive kan maar 20.000 items aan en men heeft >40.000 items in totaal 120gb aan data en de shared mailbox zie ik alleen in outlook cliënt en OWA. En ik kan alleen in outlook cliënt deze shared mailbox selecteren als van-adres. Als ik dan iets verstuurd krijg ik een foutmelding, iets met rechten. Terwijl deze account wel alle toegang en verzenden als toestemming heeft.

Als men voor deze optie gaat zijn de kosten 2x11€ en 4x3,40€ voor de extra domeinen te koppelen. Dit is te overzien maar dan moet het wel functioneren...
Helder.

Dan is er eigenlijk 1 vraag nog die ik heb, Gebruiken ze ook die 40.000 items ?

Of archiveren ze nooit iets ?.

Je kan via de beheerders portal van je Office 365 toch onder het account de mailbox hangen ?.
Dan verschijnt hij vanzelf in de Outlook omgeving waar de exchange is aangehangen.
Die hoef je niet zelf dan te koppelen aan Outlook.

Daarna zou je gewoon via de portal van office 365 allebei de mailboxen moeten zien.

En dan zou het gewoon moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 09-04-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Waarom gebruik je niet O365 voor alle e-mail (vanaf shared mailbox versturen kan gewoon, dus dat moet je even uitzoeken) en daarnaast de NAS voor data opslag. Eventueel zou je ook ervoor kunnen kiezen om OneDrive te gebruiken voor belangrijke documenten en de rest op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 20:18
Mektheb schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:05:
[...]

En een NAS noemen als storage en daarna zeggen een server een dom idee is...gelukkig doen wij geen IT samen :).
Uiteraard ieder ze voorkeur ;)

Maar wel mee eens een server kwa omgeving duur is dan is een andere oplossing beter

[...]

Onedrive als in normale onedrive of voor business ? of een sharepoint omgeving ?
Alle 3 trouwens een draak van een oplossing.

En ga voor Office365 gewoon voor een exchange omgeving, dat werkt een stuk beter
Nas staat dan ook voor network attached storage. Zelf Microsoft stelt geen server voor. Tot 10 computers raadt Microsoft een workgroup aan.

Je kan alles wat een server kan op de Nas:
Ad via Samba. Hier niet aan te raden.
Fileshares met acls.
Backups
Dhcp
Dns
...

Licht uw mening eens toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
belrpr schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:31:
[...]

Nas staat dan ook voor network attached storage. Zelf Microsoft stelt geen server voor. Tot 10 computers raadt Microsoft een workgroup aan.

Je kan alles wat een server kan op de Nas:
Ad via Samba. Hier niet aan te raden.
Fileshares met acls.
Backups
Dhcp
Dns
...

Licht uw mening eens toe.
Exact zoals je het zegt klopt het ook, tot 10 computers.

Echter bedoelde ik niet tot 10 computers maar voor meer.

Maar in dit geval met 2 werknemers is een server natuurlijk way to much, en daar heb je volledig gelijk in.

Een nas kan dan prima, zolang er nog van de NAS ook een backup gemaakt kan worden zou het op deze manier nu de beste opslag methode zijn.

Echter reageerde ik zonder het hele verhaal van TS gelezen te hebben over de werkplekken en was mijn mening niet terecht op je post.
Soms hou je je teveel vast aan je eigen ervaringen en dat is altijd in mijn omgeving 20+ werkplekken en dan komt een nas niet vaak in beeld.

Nogmaals dus mijn excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Oke, even een follow up.

Inmiddels heb ik de shared mailbox werkend. Na omslachtig wat settings te hebben gewijzigd met Powershell kan ik in outlook client en OWA een shared mailbox openen en vanuit daar mail versturen. Verzonden mail komt in mijn eigen verzonden items en in die van de shared mailbox, beetje overdreven maar het gaat blijkbaar niet anders.. Ik heb ook geprobeerd om met hetzelfde principe een gelicenseerde mailbox te delen maar dan blijft dit probleem ook. Het probleem doet zich niet voor als je in OWA bijvoorbeeld klikt op "openen van een andere mailbox". Echter 1 groot minpunt blijft; in de android outlook app kun je geen shared mailboxen openen. Alleen gelicenseerde mailboxen.
Nu lees ik dat er ook Exchange Online licenties zijn van 3,40 euro per gebruiker, zijn deze licenties te combineren met Office 365? Dan zou ik voor de gedeelde mailboxen gewoon een exchange online licenties kunnen pakken i.p.v. nog een Office 365 business premium gebruiker. Ik heb de vraag ook bij microsoft neergelegd maar misschien weet iemand het hier ook?

Tevens heb ik een dropbox account aangemaakt en de NAS gekoppeld, deze is nu iets van 60.000 lege .txt bestanden aan het syncen om te kijken of dit goed gaat. Want dropbox kan in Office online gekoppeld worden als alternatief voor OneDrive. Dropbox zou de beperkingen van OneDrive niet hebben waardoor dit de oplossing zou kunnen zijn voor de cloudstorage i.c.m. Office 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

OsiriS.nl schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:56:
Oke, even een follow up.

Inmiddels heb ik de shared mailbox werkend. Na omslachtig wat settings te hebben gewijzigd met Powershell kan ik in outlook client en OWA een shared mailbox openen en vanuit daar mail versturen. Verzonden mail komt in mijn eigen verzonden items en in die van de shared mailbox, beetje overdreven maar het gaat blijkbaar niet anders.. Ik heb ook geprobeerd om met hetzelfde principe een gelicenseerde mailbox te delen maar dan blijft dit probleem ook. Het probleem doet zich niet voor als je in OWA bijvoorbeeld klikt op "openen van een andere mailbox". Echter 1 groot minpunt blijft; in de android outlook app kun je geen shared mailboxen openen. Alleen gelicenseerde mailboxen.
Nu lees ik dat er ook Exchange Online licenties zijn van 3,40 euro per gebruiker, zijn deze licenties te combineren met Office 365? Dan zou ik voor de gedeelde mailboxen gewoon een exchange online licenties kunnen pakken i.p.v. nog een Office 365 business premium gebruiker. Ik heb de vraag ook bij microsoft neergelegd maar misschien weet iemand het hier ook?

Tevens heb ik een dropbox account aangemaakt en de NAS gekoppeld, deze is nu iets van 60.000 lege .txt bestanden aan het syncen om te kijken of dit goed gaat. Want dropbox kan in Office online gekoppeld worden als alternatief voor OneDrive. Dropbox zou de beperkingen van OneDrive niet hebben waardoor dit de oplossing zou kunnen zijn voor de cloudstorage i.c.m. Office 365.
Ja, je kunt gewoon verschillende licenties combineren. BP + Exch kan in ieder geval. Ideaal dus als je slechts een apart e-mailadres nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Anoniem: 316512 schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:03:
[...]

Ja, je kunt gewoon verschillende licenties combineren. BP + Exch kan in ieder geval. Ideaal dus als je slechts een apart e-mailadres nodig hebt.
Inderdaad alleen een mail adres voor de shared mailbox en die implementeren in alle andere mailboxen en iedereen kan ze overal zien.
Pagina: 1