Fans draaien, start niet op bij nieuw i3-systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Hallo :)F :)B

De computer van mijn oom was kapot gegaan, dus werd besloten dat ik een nieuwe computer mocht bouwen. Aangezien ik al meerdere PC's gebouwd heb, had ik niet verwacht dat er zich problemen voor zouden doen. Helaas....

Het systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 55,95€ 55,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 85,95€ 85,95
1Cooler Master N300 (Closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,70

Het probleem
Nadat ik de PC gebouwd had wouden we hem natuurlijk opstarten. We steken hem in, en ja, de lampjes branden en de fans beginnen te draaien *O* De CPU-koeler loopt echter op 100%. En 5 seconden later gaat de complete PC uit, waarna hij direct weer opnieuw opstart en het hele circus opnieuw begint.

Kort: start op, fans draaien 100%, gaat uit, herhaalt :)

Speakertje zit ingestoken maar geeft geen geluid/beepjes. Zo ver komt hij dus niet.

Al geprobeerd
Ik heb vanalles geprobeerd, ik zal zoveel mogelijk hier proberen neer te schrijven:
[list]
• Clear CMOS
• CMOS batterij eruit, 10 minuten wachten, opnieiw erin
• RAM in verschillende sloten (beide in de sloten, los allebei in zowel Slot1 als Slot2, alle opties zijn geweest :p)
• Boot buiten de kast, met enkel de CPU en RAM
• Gecontroleerd of de pinnetjes in de socket recht staan

Misschien is er nog iets maar dat ben ik vergeten :p

Nu, mijn vraag aan jullie: enige aanbevelingen? Ik verwacht zelf dat het moederbord of de PSU DOA zijn. Enige andere dingen die ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt :D

Note: ik heb géén andere onderdelen beschikbaar om te testen.

Edit:
Misschien handig te vermelden: na 300x de kabels te verwisselen en opnieuw te proberen (eruit halen, opnieuw erin, voelen of ze goed erin zitten enz.) wat ik bij één keer vergeten de +4-kabel van de ATX20+4 kabel in te steken, het systeem deed echter hetzelfde als voorheen (fan draaien, uitschakelen)

[ Voor 5% gewijzigd door MK_ op 03-04-2016 17:28 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Alle reacties

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:47
Misschien de voeding? Ik had zelf ook eerst problemen. Denk hier vooral aan de voeding en het moederbord als dit daadwerkelijk elke 5sec gebeurd.

Verwijderd

Afstandsbussen gemonteerd in de kast?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Probeer eerst de PC eens te booten met alleen de processor, één reepje RAM, voeding, zonder enige toevoeging. Als je dan de BIOS in komt, ga je 1 voor 1 dingen toevoegen.

Heb je het bescherm-plasticje van de koeler afgehaald? En hem goed gemonteerd?

Die voeding moet prima zijn, maar DOA kan natuurlijk altijd.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:47:
Afstandsbussen gemonteerd in de kast?
Zijn gemonteerd :)
Esumontere schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:49:
Probeer eerst de PC eens te booten met alleen de processor, één reepje RAM, voeding, zonder enige toevoeging. Als je dan de BIOS in komt, ga je 1 voor 1 dingen toevoegen.
Heb ik geprobeerd, meermaals, werkte niet -O-
Heb je het bescherm-plasticje van de koeler afgehaald? En hem goed gemonteerd?
Yup, plastic is eraf, extra gecontroleerd
Die voeding moet prima zijn, maar DOA kan natuurlijk altijd.
Puddi Puddin schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:25:
Misschien de voeding? Ik had zelf ook eerst problemen. Denk hier vooral aan de voeding en het moederbord als dit daadwerkelijk elke 5sec gebeurd.
Ik gok ook een DOA, met name van de PSU. Tenzij iemand nog iets anders weet wat ik kan proberen gaan we kijken voor een ander exemplaar.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Yup.

Voeding geeft normaal gezien voldoende vermogen, is normaal een prima exemplaar kwalitatief gezien, hij is niet overbelast en er is nergens kortsluiting. Verder overal correct ingestoken.

Moederbord, CPU is niet overclockt, beeps en BIOS komt hij helemaal niet. CMOS Clear/reset gedaan. Geen lekkende condensatoren.

CPU, niet overclockt, correct geinstalleerd, benodigde biosversie aanwezig (wordt ondersteund vanaf de eerste versie dus :p ). CPU is (zover ik kon zien) niet beschadigd.

RAM is een standaard veelgebruikt model, goed merk, niet overclockt. Geprobeerd met 1 reepje, geen verschil.

Videokaart: ontbreekt, Intel Graphics HD

HDD: je hoort hem opstarten, maar hij komt nog nieteens zo ver om hem te gebruiken.

Dat was de guide, heb ook al een Engelstalige geprobeerd (zonder succes) -O-

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
In je first post staat ' boot buiten kast met enkel cpu en ram' en in de kast niet meer? Anders heb je zelf wat gemold namelijk ;)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Misschien fout verwoord, maar bedoelde buiten de kast booten met enkel de benodigdheden (PSU, CPU, moederbord en één RAM-reepje) :) Erbuiten deed hij het ook niet.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
Klinkt alsof je PSU, moederbord, RAM of CPU defect is - in die volgorde van waarschijnlijkheid.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat je misschien de additionele 8-pins 12V connector bij de CPU vergeten bent, maar gezien je ervaring verwacht ik dat niet.

Dan blijft er denk ik weinig over behalve een andere PSU proberen, daarna (als dat het niet is) een ander moederbord, en zo verder.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik dacht exact hetzelfde in dezelfde volgorde :D

Extra 8-pin zat erin, kan ik met 300% zekerheid zeggen.

Gaan we toch eens kijken of ik ergens een andere PSU vandaan kan halen :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Okk even een update, via-via zijn we er achter gekomen dat het moederbord DOA is, hiervoor komt dus een nieuwe. Ik plaats het hier zodat mensen met eenzelfde probleem snel achter de oplossing komen ;)

Iedereen bedankt voor jullie reactie! :D

• Frox
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05-2025
Ik sta toevallig op het punt precies dezelfde moederbord te halen voor een leuk nieuw systeempje haha ~ hopen dat ik deze week niet dezelfde problemen zal hebben.

Hoop dat je snel een nieuwe krijgt!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Heb je al geprobeerd je cpu opnieuw te monteren?
Schijnt vaker voor te komen dat cpu niet lekker in de Socket zit .
Wilt nog wel eens helpen ( heb ik vaker op het forum voorbij zien komen)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Yup, dat had ik geprobeerd, de CPU is er namelijk uit geweest om te controleren of er fysiek niks kapot was aan de CPU of het moederbord. Daarna werkte hij nog steeds niet. Testen met een ander bordje en hij deed het wel.

Pagina: 1