Hoe kan ik Windows overzetten naar mijn nieuwe ssd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-04 09:35
Mijn vraag
Hoe kan ik Windows overzetten naar mijn nieuwe ssd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung 850 evo 240 gb
Seagate sshd 1 TB
Paragon Migrate OS to ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De eerste keer heb ik het alleen geprobeerd met de software van Paragon, dit gaf een error in de alignment.
De tweede poging heb ik geprobeerd met chkdsk C: /f het te fixen en daarna weer Paragon gebruikt, dit gaf een error in cross-linked files.
Bij de derde poging heb ik eerst het commando sfc /scannow geprobeerd, daarna weer chkdsk C: /f. En weer Paragon Migrate OS to ssd. Alweer kreeg ik dezelfde error met de crosslinked files.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
Beter installeer je Windows opnieuw, letterlijk de bestanden overzetten gaat niet werken in de meeste gevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stroopwafels op 03-04-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 12:05

sjaool

Every life should have 9 cats

En met deze software van Samsung lukt het je niet? Die is er namelijk speciaal voor geschreven.
Ik kreeg bij mijn SSD van Samsung de software er zelfs bij en dat werkte perfect.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Heb je de gratis Data Migration Software van Samsung ook al geprobeerd?

http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Die software van Samsung heb ik, maar ik zit voornamelijk met het probleem dat mijn harde schijf 634 gb aan data heeft. Dit betekent dat die software van Samsung niet alles overzet, maar de rest verwijderd van de schijf, of niet? Daarom heb ik Paragon migrate os to ssd gekocht. Ik dacht dat het makkelijk zou zijn alleen mijn OS over te zetten en (een groot gedeelte van) mijn games op de harde schijf (eigenlijk sshd) te laten.

Ja, ik zou windows overnieuw kunnen installeren, maar aangezien ik zo veel spellen en andere software erop heb staan lijkt voor mij de beste optie alleen windows op de ssd te zetten. Indien ik er later toch profijt in zie spellen of andere software op de ssd te zetten kan ik dit later doen.

Gelukkig heb ik deze software via paypal gekocht, dus wanneer ik geen hulp van hun krijg of deze problemen door blijven gaan kan ik mijn geld terugkrijgen :) . Misschien zijn er nog alternatieven die door jullie gebruikt worden en die jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:02

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om enkel Windows op de SSD te zetten en de games op de HDD te laten zonder alles opnieuw te installeren. Ik zou het iig niet aanraden te proberen, want je systeem wordt er echt niet stabieler van.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
F.West98 schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:45:
Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om enkel Windows op de SSD te zetten en de games op de HDD te laten zonder alles opnieuw te installeren. Ik zou het iig niet aanraden te proberen, want je systeem wordt er echt niet stabieler van.
Op het internet heb ik redelijk wat personen gezien op forums die het wel lukten. Het zou inderdaad wat problemen kunnen geven, maar zolang ik maar weet wat ik moet doen vind ik dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:02

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Enige wat ik kan bedenken:
- Nieuwe (tweede) partitie aanmaken op HDD
- Zo veel mogelijk documenten e.d. daar heen zetten (geen games/programma's! die blijven dan echt niet werken)
- Als de rest op de originele partitie klein genoeg is kan je die ene partitie klonen naar de SSD
- Originele partitie op HDD verwijderen en tweede uitbreiden

Maar nog steeds; ik zou het niet aanraden. Een nieuwe opslag is voor mij juist altijd een mooi moment om eens Windows opnieuw te installeren en schoon te beginnen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange-199
F.West98 schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:27:
Enige wat ik kan bedenken:
- Nieuwe (tweede) partitie aanmaken op HDD
- Zo veel mogelijk documenten e.d. daar heen zetten (geen games/programma's! die blijven dan echt niet werken)
- Als de rest op de originele partitie klein genoeg is kan je die ene partitie klonen naar de SSD
- Originele partitie op HDD verwijderen en tweede uitbreiden

Maar nog steeds; ik zou het niet aanraden. Een nieuwe opslag is voor mij juist altijd een mooi moment om eens Windows opnieuw te installeren en schoon te beginnen.
Zou het niet mogelijk zijn eerst de pc op te starten met alleen de ssd, dan windows te installeren. Dan de ssd ontkoppelen wanneer hij klaar is. Dan booten met de harde schijf en de weer ssd aansluiten. Dan een system backup met alleen de settings naar een bepaalde map op de ssd doen. En dan weer via de ssd opstarten en deze system backup herstellen op de ssd. En dan als laatst handmatig windows van de harde schijf verwijderen. Zou dit een optie zijn of is dit onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Zoals hierboven al vermeld is een partitie van de C-schijf maken die groot genoeg is om op de SSD kwijt te kunnen en de rest op een andere HDD of partitie wegschrijven. Hierna kun je als het goed is zonder problemen de C-schijf klonen naar de SSD.

Ik partitioneer mijn schijven altijd zo dat de opstartpartitie met Windows los staat van de andere bestanden en grote documenten. Scheelt een hoop werk bij een eventuele crash. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33
Deze gebruik ik al een hele poos voor het clonen van mijn schijven tijdens upgrades: http://www.howtogeek.com/...d-drive-in-under-an-hour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
sjaool schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:08:
Zoals hierboven al vermeld is een partitie van de C-schijf maken die groot genoeg is om op de SSD kwijt te kunnen en de rest op een andere HDD of partitie wegschrijven. Hierna kun je als het goed is zonder problemen de C-schijf klonen naar de SSD.

Ik partitioneer mijn schijven altijd zo dat de opstartpartitie met Windows los staat van de andere bestanden en grote documenten. Scheelt een hoop werk bij een eventuele crash. ;)
Heb je hiervoor een goed tutorial of gratis software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lange-199 schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:37:
[...]

Staat verdorie boven je post ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Lange-199 schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:37:
[...]

Zie de opmerking van Fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Deze tutorial is jammer genoeg alleen voor het overzetten van een partition of hele harde schijf. Ik snap alleen niet hoe ik windows in een partition kan krijgen, daarvoor wilde ik graag een tutorial. (Misschien moest ik duidelijker zijn, stom van mij |:( )

[ Voor 38% gewijzigd door Lange-199 op 03-04-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Ik weet niet hoe groot je C-schijf nu is? Je kunt ook bestanden zoals documenten, muziek en dergelijke overzetten naar een andere HDD of partitie.

Als hierna de C-schijf met Windows en de overgebleven bestanden niet meer ruimte innemen dan de grootte van de SSD dan kun je zonder problemen de HDD klonen naar de SSD. De lege ruimte wordt dan niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
sjaool schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:27:
Ik weet niet hoe groot je C-schijf nu is? Je kunt ook bestanden zoals documenten, muziek en dergelijke overzetten naar een andere HDD of partitie.

Als hierna de C-schijf met Windows en de overgebleven bestanden niet meer ruimte innemen dan de grootte van de SSD dan kun je zonder problemen de HDD klonen naar de SSD. De lege ruimte wordt dan niet meegenomen.
Mijn c-schijf is voor 634 gb vol. Als mijn harde schijf het niet eind vorig jaar had begeven, dan was er inderdaad de optie om alles over te zetten, maar jammer genoeg is dit niet het geval. En daarom baal ik er nu dus van dat die software van Paragon er gewoon geen zin in heeft :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dus je ziet geen enkele mogelijkheid die overtollige 400 GB ergens anders neer te zetten?

Dan denk hierover eens na: stel je harde schijf gaat over 1 minuut kapot, kan altijd gebeuren. Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Reepje schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:43:
Dus je ziet geen enkele mogelijkheid die overtollige 400 GB ergens anders neer te zetten?
Jammer genoeg niet, maar ik zou het best wel willen.
Dan denk hierover eens na: stel je harde schijf gaat over 1 minuut kapot, kan altijd gebeuren. Wat dan?
Dan ben ik erg de lul... Nadat mijn harde schijf kapot ging voelde ik me ook best wel slecht hierover, maar tja ik maak eigenlijk alleen backups van de meest belangrijke dingen (zoals projecten van school etz.) op Google drive en mijn usb-stick (8gb). Ik ga er meestal van uit dat dat ding het nog blijft doen, meestal gaan harde schijven best lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Harde schijven gaan lang mee, maar elke hdd gaat eens kapot.

Ok dan, wat is nu precies het probleem dat je geen verse install van windows wil doen? Want dat wil ik maar niet vatten.

Of denk je dat als je windows kloont naar de ssd, dat deze computer dan gewoon alle software draait die nu op de hdd staat? Echt niet. de meeste programmas hebben verwijzingen binnen windows die naar een andere lokatie wijst C //// namelijk. Nadat win op de ssd staat, zal dat C worden, je harde schijf D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Als je geen externe HDD van iemand kunt lenen zit er vrees ik niks anders op dan een schone Windows installatie te doen op de SSD. Ik begrijp ook dat je sowieso schijfruimte tekort komt om alles terug te zetten of kun je de HDD als tweede schijf kwijt in de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Reepje schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:01:
Harde schijven gaan lang mee, maar elke hdd gaat eens kapot.

Ok dan, wat is nu precies het probleem dat je geen verse install van windows wil doen? Want dat wil ik maar niet vatten.

Of denk je dat als je windows kloont naar de ssd, dat deze computer dan gewoon alle software draait die nu op de hdd staat? Echt niet. de meeste programmas hebben verwijzingen binnen windows die naar een andere lokatie wijst C //// namelijk. Nadat win op de ssd staat, zal dat C worden, je harde schijf D.
Ik wil het liefst geen verse install van windows doen, omdat ik niet al mijn games weer wil opzoeken en opnieuw installeren, maar voornamelijk de games ook weer modden. Al die tijd bij elkaar ben ik denk ik meer dan een week mee bezig. En dat laatste lijkt me redelijk makkelijk aan te passen, gewoon alle links aanpassen van C:/... naar D:/...
sjaool schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:03:
Als je geen externe HDD van iemand kunt lenen zit er vrees ik niks anders op dan een schone Windows installatie te doen op de SSD. Ik begrijp ook dat je sowieso schijfruimte tekort komt om alles terug te zetten of kun je de HDD als tweede schijf kwijt in de laptop?
Oops, waarschijnlijk vergeten te melden dat dit om mijn desktop gaat en dat ik geen laptop heb. Maar ik heb nu een desktop met een werkende harde schijf met windows en een ssd die ook aangesloten zit (maar op het moment niks doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Oeps, my bad. ;)

Dan zou ik op zoek gaan naar iemand die een externe HDD heeft liggen van 1 of 1.5TB en vragen of je die even kunt lenen. Maar je moet voor die tijd wel zeker weten dat je games inclusief Windows niet meer ruimte innemen dan jouw nieuwe SSD groot is anders heeft het allemaal geen zin natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
sjaool schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:18:
Oeps, my bad. ;)

Dan zou ik op zoek gaan naar iemand die een externe HDD heeft liggen van 1 of 1.5TB en vragen of je die even kunt lenen. Maar je moet voor die tijd wel zeker weten dat je games inclusief Windows niet meer ruimte innemen dan jouw nieuwe SSD groot is anders heeft het allemaal geen zin natuurlijk. ;)
Zou het misschien ook mogelijk zijn om al mijn opties van Windows ergens op te slaan als backup. Daarna op de ssd Windows te zetten en dan met die backup het herstellen. En dan als laatste de harde schijf aansluiten (booten vanaf de ssd) en dan handmatig Windows verwijderen van de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:08
Eventjes heel erg kort door de bocht:

- Maak een backup!
- Start op vanaf een Linux live-cd met gparted en de 2 harde schijven aangekoppeld
- Haal data van de harde schijf af totdat er genoeg ruimte is (als er ruimtegebrek is)
- Shrink de partitie tot de grootte van de SSD (haal een paar gigabytes van de grootte af voor het geval dat)
- Open een terminal
- Draai dd if=/dev/sda of=/dev/sdb (vervang sda door je HDD en SDB door je SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Lange-199 schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:43:
[...]

Zou het misschien ook mogelijk zijn om al mijn opties van Windows ergens op te slaan als backup. Daarna op de ssd Windows te zetten en dan met die backup het herstellen. En dan als laatste de harde schijf aansluiten (booten vanaf de ssd) en dan handmatig Windows verwijderen van de harde schijf.
Nee, dat gaat helaas niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06

Felyrion

goodgoan!

Het is lastig, maar het moet te doen zijn denk ik.

Je moet eigenlijk zorgen dat je tijdelijk een extra disk krijgt.

Wat je dan zou kunnen doen is gebruik maken van symbolic links.
zie bijvoorbeeld Using Symbolic Links to Save Space on Your SSD of Move files to and from your SSD without reinstalling by using Symbolic Links .

Je moet dan de tijdelijke extra disk aansluiten en games of andere zaken gaan moven en gebruik maken van symbolic links om naar de juiste folders te verwijzen.
Net zolang je onder de ruimte komt die je nieuwe SSD beschikbaar heeft.

Hierna kun je de gehele schijf klonen naar de nieuwe SSD, en met de tijdelijke extra disk er nog aan zou dan alles nog moeten werken.

Vervolgens moet je die extra disk weer klonen naar je oude disk.

Dan heb je uiteindelijk een situatie waarbij je op je nieuwe SSD gebruik maakt van symbolic links om naar de juiste content locaties te verwijzen, die op je oude disk staan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SampleUser schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:48:
Eventjes heel erg kort door de bocht:

- Maak een backup!
- Start op vanaf een Linux live-cd met gparted en de 2 harde schijven aangekoppeld
- Haal data van de harde schijf af totdat er genoeg ruimte is (als er ruimtegebrek is)
- Shrink de partitie tot de grootte van de SSD (haal een paar gigabytes van de grootte af voor het geval dat)
- Open een terminal
- Draai dd if=/dev/sda of=/dev/sdb (vervang sda door je HDD en SDB door je SSD)
offtopic:
We hebben het hier over een TS die reacties mist en vragen heeft over Windows migratie, zeker met dd ga je problemen krijgen als hij per ongeluk dit verkeerd om doet.

Ontopic, mocht deze optie gebruikt worden welke veruit de makkelijkste is naar mijn mening. Gebruik command 'lsblk' om te zien welke device wat is, en maak hierin GEEN fouten anders ben je zonder pardon je volledige harddisk kwijt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Felyrion schreef op zondag 03 april 2016 @ 23:09:
Het is lastig, maar het moet te doen zijn denk ik.

Je moet eigenlijk zorgen dat je tijdelijk een extra disk krijgt.

Wat je dan zou kunnen doen is gebruik maken van symbolic links.
zie bijvoorbeeld Using Symbolic Links to Save Space on Your SSD of Move files to and from your SSD without reinstalling by using Symbolic Links .

Je moet dan de tijdelijke extra disk aansluiten en games of andere zaken gaan moven en gebruik maken van symbolic links om naar de juiste folders te verwijzen.
Net zolang je onder de ruimte komt die je nieuwe SSD beschikbaar heeft.

Hierna kun je de gehele schijf klonen naar de nieuwe SSD, en met de tijdelijke extra disk er nog aan zou dan alles nog moeten werken.

Vervolgens moet je die extra disk weer klonen naar je oude disk.

Dan heb je uiteindelijk een situatie waarbij je op je nieuwe SSD gebruik maakt van symbolic links om naar de juiste content locaties te verwijzen, die op je oude disk staan.
Ik denk dat ik dit ga proberen icm Samsung data magician, bedankt. Als het gelukt is laat ik het weten.
Pagina: 1