Inschakelen verlichting auto zorgt voor zoemend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:31
Mijn vraag
Ik heb last van een storing op de speaker in de linkerdeur van mijn auto. Je hoort een hoog zoemend geluid. Als ik de verlichting inschakel wordt de geluid luider. Als ik de richtingaanwijzer aanzet, hoor ik dit ook terug in deze speaker. Bij alle andere speakers hoor ik wel licht geruis, maar niet het hoge zoemende geluid. Het maakt niet uit of de radio aan of uit staat. Ook maakt het niet uit of de auto gestart is. Het geluid is constant (gaat dus niet mee met toerental oid). Hoe kan ik dit verhelpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een Fiat Bravo met de standaardradio (met versterker en subwoofer achterin, ook origineel).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de koplampen losgekoppeld, omdat ik op internet las dat storingen ook door de ballasten in de Xenon verlichting kan worden veroorzaakt. Het zoemende geluid blijft. Ook heb de antenne op het dak eraf gehaald. Dit had geen effect.

[ Voor 11% gewijzigd door Japsuh op 03-04-2016 15:05 ]

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:39
Vaak zit de oorzaak in de kruising van audio en stroom kabel. Heb je bijvoorbeeld ergens een RCA kabel lopen die parallel aan een voedingskabel loopt?

Je schrijft daarnaast dat je ook Xenon hebt. Zat dit al standaard op de auto? Zo niet, had je het gezoem vooraf de installatie van de Xenon ook al? Zo niet dan lijkt me dat je toch even naar de aansluiting van je Xenon zal moeten kijken.

*sowieso

• Japsuh
Pfoeh, alles is origineel dus ik heb geen idee hoe de bekabeling precies loopt. Dan moet ik in de werkplaatshandleiding even gaan kijken of ik daar wijzer uit kan worden. En zou, als er storing via RCA aansluitingen zou komen, niet alleen bij een bepaalde bron (bijvoorbeeld de radio) er een storing optreden?

De Xenonverlichting is ook origineel, dus ook dat lijkt me niet echt het probleem.

Merkte net nog iets op: als ik de deur sluit en binnenverlichting dimt, dan klinkt er een vrij hard brom geluid. Als ik cd afspeel, hoor ik dat ook terug in dit vorm van gezoem in die speaker (met geluid uit).

[ Voor 41% gewijzigd door Japsuh op 03-04-2016 16:06 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:39
Enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat de massa van je accu of dynamo niet helemaal lekker zit aangesloten. Controleer eens of die punten naar het chassis nog allemaal goed vast zitten.

*sowieso

• Japsuh
Die massa-punten zitten volgens mij gewoon goed, zover ik dat onder de motorkap kan zien. Ik denk dat ik maar naar een autoradio inbouw zaak ga, want ik heb hier echt te weinig verstand van om dit op te lossen vrees ik.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Meestal komt dit door xenon omvormers die versleten raken (van 9-16 tot al gauw 85 Volt!). Klinkt overigens logisch dat wanneer omvormers versleten raken dit op den duur de rest van je elektrische circuit kan verstoren/aantasten.

NRG

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lijkt me dat dit de versterker achter in je auto is.
Deze staat blijkbaar ook aan als je radio niet aan staat.
De draad die het signaal van de radio naar de versterker moet sturen vangt blijkbaar ook andere ongewenste signalen op. Er kan op het stuk tussen radio en versterken kan van alles mis gaan: slecht afgeschermde kabel, knik in de kabel, slijtage op de kabel, kruising met elektra, gammele verbindingspluggen etc.

Om uit te sluiten dat het niet uit je radio komt zou de eerst eens de kabel van je autoradio los moeten maken.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-01 23:56
Japsuh schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:23:
Die massa-punten zitten volgens mij gewoon goed, zover ik dat onder de motorkap kan zien. Ik denk dat ik maar naar een autoradio inbouw zaak ga, want ik heb hier echt te weinig verstand van om dit op te lossen vrees ik.
Dit type geluidsproblemen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door slechte massa en het goed zitten wil niet zeggen dat ze ook goed werken. Kun je een steeksleutel vasthouden? Dan kun je het zelf wel gemaakt krijgen gok ik :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Japsuh
Haha, ja dat lukt wel hoor. Ik bedoelde meer het echt elektronische deel.

Ik ga eens bekijken of ik de boel kan loskoppelen om zo het een en ander uit te sluiten. Maar eerst zal ik de bouten van de massa even opnieuw vastdraaien.
Pagina: 1