Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 wifi netwerken 2 ssid's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het wifi bereik is niet zo best en daarom hebben wij besloten een externe router aan te schaffen.
De modem die staat op 2,4 ghz en de externe router gaat op 5ghz staan.
Graag wil ik ook dat het 2 verschillende ssid's worden (dus dat ze geen bridge zijn).
Is dit mogelijk en wat voor aanpassingen moeten hiervoor gedaan worden?

Alvast bedankt,
Vraagje123

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:36

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:03:
Hallo,

Het wifi bereik is niet zo best en daarom hebben wij besloten een externe router aan te schaffen.
De modem die staat op 2,4 ghz en de externe router gaat op 5ghz staan.
Graag wil ik ook dat het 2 verschillende ssid's worden (dus dat ze geen bridge zijn).
Is dit mogelijk en wat voor aanpassingen moeten hiervoor gedaan worden?

Alvast bedankt,
Vraagje123
Als jij ze niet in Bridge zet, zullen ze dat in de meeste gevallen niet automatisch gaan doen. Daarnaast, als je even zoekt op Google kun je hier genoeg informatie over vinden 8)7 .

Let overigens wel op dat 5ghz minder goed is in het door obstakels (zoals muren) gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Detmer op 03-04-2016 14:12 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:06:
[...]

Als jij ze niet in Bridge zet, zullen ze dat ook niet zijn (tenzij je een apparaat hebt dat dat automatisch doet zoals een repeater). Daarnaast, als je even zoekt op Google kun je hier genoeg informatie over vinden 8)7
Het punt is dat ik hier nergens op internet een antwoord op kon vinden dat ik echt goed begreep :D
Dus het is gewoon een kwestie van de internetkabel erin pluggen en klaar?
Hoef ik geen IP adres te veranderen ofzo?

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:08:
[...]

Het punt is dat ik hier nergens op internet een antwoord op kon vinden dat ik echt goed begreep :D
Dus het is gewoon een kwestie van de internetkabel erin pluggen en klaar?
Hoef ik geen IP adres te veranderen ofzo?
Ik weet niet welk(e) device(s) jij hebt en de configuratie daarvan weet ik ook niet. Als je dat er bij kunt zetten zou dat al wat meer inzicht geven.

Standaard out of the box hebben ze een default IP-adres met default SSID en wachtwoord (is aan te raden deze wel te veranderen overigens). Dit kun je aanpassen door naar het IP-adres te gaan van dat device en dan in te loggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Detmer op 03-04-2016 14:14 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:11:
[...]

Ik weet niet welk(e) device(s) jij hebt en de configuratie daarvan weet ik ook niet, wellicht is dat nog wel handig er even bij te zetten.

Standaard out of the box hebben ze een default IP-adres met default SSID en wachtwoord (is aan te raden deze wel te veranderen overigens). Dit kun je aanpassen door naar het IP-adres te gaan van dat device en dan in te loggen.
Ik heb een Cisco EPC 3925 Wifi Modem. Hierop wil ik dus een Netgear JWNR2010 N300 Dual Band op aansluiten. En op die Netgear JWNR2010 N300 Dual band wil ik weer mijn telefoon via wifi en mijn playstation en computer via kabel op aansluiten.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

De Access Points staan zelden out of the box op hun beste instellingen. Je kan het beste de handleiding er even bij pakken en dan de boel zelf wat instellen. Je moet zorgen dat de access point in de range ligt van de IP-reeksen die je router uitdeelt.

Wat ik eigenlijk vaak doe is in de originele router de DHCP-reeks instellen vanaf bijvoorbeeld 192.168.1.10 - 255. Dan heb je nog wat apparaten die je statisch kan indelen. Ik zou dan de Access Point 192.168.1.2 geven. Qua WiFi kan je alles zelf instellen verder als je naar het IP van de access point surft.

Waarom wil je ze overigens gescheiden houden?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ze gescheiden houden omdat ikzelf een 5ghz netwerk wil maar niet alle apparaten in huis daaraan voldoen. Dus de modem blijft dan op 2,4 ghz en de externe router gaat op 5 ghz.

Verwijderd

Topicstarter
Dus kort samengevat, ik moet het local ip adres op de router veranderen. toch?

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:18:
Ik wil ze gescheiden houden omdat ikzelf een 5ghz netwerk wil maar niet alle apparaten in huis daaraan voldoen. Dus de modem blijft dan op 2,4 ghz en de externe router gaat op 5 ghz.
Maar als je wifi bereik slecht is wordt het bereik voor de apparaten die geen 5ghz ondersteunen niet beter :'( . Deze kunnen alleen het 2,4ghz signaal ontvangen.

De devices pakken overigens zelf het beste signaal op (5ghz of 2,4ghz) tenzij er geen 5ghz ondersteuning is van dat device.

[ Voor 17% gewijzigd door Detmer op 03-04-2016 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh... Maar het is wel mogelijk?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Detmer schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:06:
[...]
Als jij ze niet in Bridge zet, zullen ze dat in de meeste gevallen niet automatisch gaan doen. Daarnaast, als je even zoekt op Google kun je hier genoeg informatie over vinden 8)7 .
Niet automatisch nee, maar als op beide APs dezelfde SSID, dezelfde beveiliging (WPA-settings en PSK), enz instelt (het kanaal mag wel anders zijn) dan zul je ze op de meeste apparaten onder één SSID vinden. Apparaten zullen automatisch gaan roamen.
Let overigens wel op dat 5ghz minder goed is in het door obstakels (zoals muren) gaan.
Dat is in het geval van WiFi een positief punt, want dat betekent minder interferentie van je buren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
De router komt onderhand naast me te staan dus die obstakels maken niet zoveel uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus kan iemand me uitleggen welke aanpassingen ik precies zou moeten maken?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:25:
Dus kan iemand me uitleggen welke aanpassingen ik precies zou moeten maken?
Lees mijn post nog eens door ;)

Zelfde SSID en WPA-settings instellen. Dan komt het goed.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Kan je dan ook 2,4 en 5 ghz samen hebben?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
je kunt een router gewoon 2,5 en 5 ghz laten uitzenden, dan is voor de meeste moderne routers die 5 ghz ondersteunen geen probleem

Let wel op trouwens dat je je nieuwe router als Accespoint insteld (anders ga je IP conflicten krijgen) Als hij daar geen standard modus voor heeft dan :

DHCP server uit schakelen,
kabel van je cisco in 1 van de LAN poorten van de netgear steken (en WAN poort leeg laten op de netgear).

Verwijderd

Topicstarter
VVV-007 schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:04:
je kunt een router gewoon 2,5 en 5 ghz laten uitzenden, dan is voor de meeste moderne routers die 5 ghz ondersteunen geen probleem

Let wel op trouwens dat je je nieuwe router als Accespoint insteld (anders ga je IP conflicten krijgen) Als hij daar geen standard modus voor heeft dan :

DHCP server uit schakelen,
kabel van je cisco in 1 van de LAN poorten van de netgear steken (en WAN poort leeg laten op de netgear).
Dus je bedoelt het gekleurde poortje leeg laten?

• VVV-007
Ja je moet de blauwe poort op je netgear leeg laten en alleen de 4 gele gebruiken.

Daarnaast moet je inloggen op de netgear en de DHCP server uitschakelen (of als hij een accespoint mode heeft die gebruiken) Dit is heel belangrijk anders krijg je IP conflicten in je netwerk omdat je dan 2 DHCP servers hebt (je netgear en je cisco)

Je kunt dit handig doen door eerst 1 pc met kabel op de netgear aan te sluiten (1 van de 4 gele poorten) en hem verder nog niet met de rest van het netwerk te verbinden.

zorg dat de pc of laptop ook geen wifi verbinding heeft.

open een browser en ga naar 192.168.1.1 (volgens de handleiding is dat het standaard adres) en log in met username admin, password : password (alles kleine letters)

ga dan naar ADVANCED > Setup > LAN Setup
verander het ip adress van 192.168.1.1 in 192.168.1.254
en haal het vinkje weg bij "use router as DHCP server

Save en herstart.

sluit vervolgens een netwerk kabel van je cisco aan op 1 van de 4 lan poorten van de netgear.
de netwerk naam en password om in te loggen op het draadloos accespunt van de netgear staan onderop op een sticker.

Mocht je nog wat aan je netgear willen aanpassen na deze stappen (zoals bijvoorbeeld netwerk naam en wachtwoord) dan moet je in een browser naar 192.168.1.254 gaan om weer bij je netgear instellingen te komen.

succes!

[ Voor 4% gewijzigd door VVV-007 op 03-04-2016 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
VVV-007 schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:41:
Ja je moet de blauwe poort op je netgear leeg laten en alleen de 4 gele gebruiken.

Daarnaast moet je inloggen op de netgear en de DHCP server uitschakelen (of als hij een accespoint mode heeft die gebruiken) Dit is heel belangrijk anders krijg je IP conflicten in je netwerk omdat je dan 2 DHCP servers hebt (je netgear en je cisco)

Je kunt dit handig doen door eerst 1 pc met kabel op de netgear aan te sluiten (1 van de 4 gele poorten) en hem verder nog niet met de rest van het netwerk te verbinden.

zorg dat de pc of laptop ook geen wifi verbinding heeft.

open een browser en ga naar 192.168.1.1 (volgens de handleiding is dat het standaard adres) en log in met username admin, password : password (alles kleine letters)

ga dan naar ADVANCED > Setup > LAN Setup
verander het ip adress van 192.168.1.1 in 192.168.1.254
en haal het vinkje weg bij "use router as DHCP server

Save en herstart.

sluit vervolgens een netwerk kabel van je cisco aan op 1 van de 4 lan poorten van de netgear.
de netwerk naam en password om in te loggen op het draadloos accespunt van de netgear staan onderop op een sticker.

Mocht je nog wat aan je netgear willen aanpassen na deze stappen (zoals bijvoorbeeld netwerk naam en wachtwoord) dan moet je in een browser naar 192.168.1.254 gaan om weer bij je netgear instellingen te komen.

succes!
Wow!
Bedankt voor je uitleg!
Ik heb alleen nog wel een vraag: geldt dit voor alle Netgear routers?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De stappen zijn gelijk voor alle routers die je als AP wilt gebruiken, ongeacht type of merk. Exact hoe de opties heten en waar ze zitten verschilt van apparaat tot apparaat, ook tussen verschillende Netgear apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
Precies zoals dion_b al aangeeft. Menu's en inlog gegevens kunnen wat verschillende. Per types maar de handleiding waar deze info uit komt was voor meerdere netgear routers anders even Googelen voor jou type
Pagina: 1