Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 14:50
Heren, dames,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn huidige PC. Deze zal ik allereerst toelichten.

i7 3930K + H100
Asus Rampage IV Ext.
16GB DDR3, G. Skill 4x4GB
2X MSI GTX 580 Lightning
Corsair AX1200
En de randapparatuur.

Nu heb ik last van de volgende verschijnselen:

- PC valt plotseling uit. Ben ik iets op de achtergrond aan het doen, loop ik erbij weg, kom ik later terug, PC opnieuw opgestart. Geen foutmeldingen of dergelijke, lijkt niets aan de hand.
- MB temperatuur onder het vriespunt. Terwijl ik dit typ, -24. Dit is wat AI Suite aangeeft.
- Voltages vallen weg, zowel 12, 5 en 3.3 volts. Dit is heel even, daarna is het weer goed.

Nu heb ik onlangs de PC uit elkaar gehad, schoon gehad, en weer in elkaar. Overal de koelpasta vervangen, de standaard zaken. Maar ik verwacht niet dat het daaraan ligt.

De voeding hoor ik niet echt grommen of iets dergelijks.

Toch vreemd hoe dit kan. Systeem is netjes onderhouden, doe er geen gekke OC dingen mee, ondanks dat het moederbord dat wel aankan.

Is er een manier om een log bij te houden, voor wanneer de PC afvalt? En wat is de beste manier om een voeding door te meten?

Jacco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:07
Je kunt in de Windows logboeken kijken wat de onverwachte shut downs veroorzaakt (althans, je kunt een code zien en aan de hand daarvan googlen of er iets te vinden is). Welke Windows heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Valt plotseling uit? of bsod en daarna een reboot? Ik dacht dat je ergens ook kan instellen dat je pc niet reboot bij een BSOD zodat je genoe tijd hebt de foutcode te noteren.

Die temperaturen en voltages, hoe meet je die? Losse apparatuur of via software? Want softwarematig uitlezen van dingen zoals temps en voltages gaan vaker fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zegt dat de voltages ineens wegvallen, dan zou ik zeggen dat je voeding gaar is, of dat je moederbord kapot is, ook omdat je verkeerde temperaturen uitleest.

Heb je, om te beginnen, ook een andere psu waarmee je het systeem kan testen? Dit zou ik eerst doen, maar dan moet je natuurlijk wel een goede, degelijke psu nemen, anders helpt het nog niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 14:50
Ik heb Windows 10 Koen, ik zal daar eens in kijken!

Ardje, ik weet niet of het altijd BSOD's zijn. Heb soms wel eens een BSOD, welke 'irql_not_less_or_equal bsod' is. Toch kom ik daar ook niet veel verder mee.

Ik lees die waardes uit, zoals gezegd, in dat AI Suite, van ASUS. Is allemaal wel up to date. Ik geloof je in het feit dat het softwarematig niet altijd geweldig is.

Ik verdenk ook het moederbord of de voeding Dr1ftK1ng. Ik hoop toch niet beide, het is nog lang niet upgrade tijd. En aangezien socket 2011 alweer even geleden is, verwacht ik niet dat er veel voor handen is..

Neen, ik heb geen andere voeding. Misschien is dat een goeie om mee te beginnen. Zal eens kijken voor een voeding. Al ga ik er geen 1200 watter bijnemen. Misschien eentje die goed genoeg om alles idle te testen.