Huidig samengesteld systeem pikt geen signaal op. help :(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DennisP93
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-01 19:14
Ik heb gisteren onderstaande onderdelen binnen gekregen en geassembleerd maar krijg bij het opstarten helaas geen beeld. alle fans draaien (ook die van de GPU) en alle leds die moeten branden, branden ook. Op het moederbord licht het D-ram lampje echter wel rood op (flikkert niet, blijft constant branden).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 204,95€ 204,95
1Asus B150 Pro Gaming/Aura€ 113,95€ 113,95
1Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5€ 392,95€ 392,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 66,95€ 66,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,20€ 57,20
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 66,95€ 66,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,42€ 86,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,32

Allereerst heb ik op internet rond gekeken waarbij aangeraden werd om eens te proberen met 1 geheugen kaart de pc te starten. Dit heb ik dan ook gedaan. Ik heb tevens nog een keer goed naar de moederbord manual gekeken. hierin stond dat de geheugenkaart bij 1 geheugen kaart in slot A2 moest komen. dat heb ik dan ook gedaan. Bij de allereerste boot up heb ik het met 2 geheugenkaarten gedaan in slot A2 en B2 (tevens volgens de manual).

Ook hebben we voor de zekerheid de GPU nog eens verwijderd en opnieuw gemonteerd (gewoon als zekerheidje) dit loste dan ook niets op.

Als beginnende (eerste build, gebouwd met wat hulp) pc bouwer heb ik geen flauw idee wat er verkeerd gegaan kan zijn aangezien ik gewoon netjes de manuals gevolgd heb.

Heeft iemand hier enig idee waar het aan kan liggen? :'(

Mijn dank is bij voorbaat alvast groot.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Desktop Aankoopadvies is natuurlijk geen plek voor problemen. Vooralsnog schopje naar PMG.

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 13:30
Probeer eens de pc te starten met het minimale. Dus alleen voeding, moederbord, cpu en ram en het beeldscherm aansluiten op je moederbord

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-01 17:07
Waar heb je het beeldscherm op aangesloten? Onboard? Gpu?
Anders zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je hem onboard gaat testen zonder de GPU erin te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Camo op 03-04-2016 12:55 ]

• DennisP93
Allereerst bedankt voor de reacties en mijn excuses voor de verkeerde post.

GPU zojuist eruit gehaald en geprobeerd te laten draaien op de hdmi aansluiting van het moederbord zoals voorgesteld.

Het probleem blijft echter hetzelfde. Het Dram lampje blijft rood oplichten op het moederbord en er is nog steeds geen signaal te bekennen, zowel op hdmi als op VGA

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 13:30
DennisP93 schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:12:
Allereerst bedankt voor de reacties en mijn excuses voor de verkeerde post.

GPU zojuist eruit gehaald en geprobeerd te laten draaien op de hdmi aansluiting van het moederbord zoals voorgesteld.

Het probleem blijft echter hetzelfde. Het Dram lampje blijft rood oplichten op het moederbord en er is nog steeds geen signaal te bekennen, zowel op hdmi als op VGA
Heb je harde schijven etc ook losgekoppeld?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Asus schijnt erg picky te kunnen zijn memory,erger dan bij de meeste merken. Of dat bij jouw moederbord ook het geval is durf ik niet te zeggen, maar het zou kunnen dat daar iets fout gaat. Helaas is dit alleen uit te sluiten door ander geheugen te proberen, iets wat je wss niet bij de hand hebt liggen. Staat je geheugen in de QVL lijst van het moederbord? Zo niet, dan is ander ram proberen de moeite waard (zijn er trouwens toevallig al nieuwe biosupdates geweest voor extra memory support? Dat zou al kunnen duiden op eventuele memory compatability issues)

• DennisP93
hij draait momenteel op alleen de CPU + processor koeler, het moederbord, de Ram en het beeldscherm en de voeding. de CPU led licht op en gaat vervolgens weer uit zoals bedoeld in de test cycle. bij het lampje erna (de DRAM led) blijft hij hangen op rood licht.

Qua geheugen heb ik altijd begrepen dat deze compatibel zou moeten zijn maar ik kan het zeker ook bij het verkeerde einde hebben..

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
De QVL is wat moeilijk vindbaar, maar het precieze type van de TS staat niet in de lijst. Wel een enigzins vergelijkbaar type, CMK16GX4M4A2133C15.

Ik dacht nog even dat het moederbord misschien niet met low-voltage geheugen overweg zou kunnen, maar dat is dus niet het geval.

Zit het geheugenreepje wel goed in het slot? Klikken de pinnen aan de zijkant goed dicht?

[ Voor 12% gewijzigd door vanaalten op 03-04-2016 13:43 ]

• DennisP93
vanaalten schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:42:
De QVL is wat moeilijk vindbaar, maar het precieze type van de TS staat niet in de lijst. Wel een enigzins vergelijkbaar type, CMK16GX4M4A2133C15.

Ik dacht nog even dat het moederbord misschien niet met low-voltage geheugen overweg zou kunnen, maar dat is dus niet het geval.

Zit het geheugenreepje wel goed in het slot? Klikken de pinnen aan de zijkant goed dicht?
Ik heb nogmaals gekeken en de geheugenmodule opnieuw geplaatst. De pinnen aan de zijkant klikken verder ook gewoon goed dicht.

Ik begin zelf te denken dat het geheugen dan misschien toch niet compatible is??? (misschien idd toch te picky?)

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Check je list voor compatibility...

• vanaalten
robogeeka schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:17:
Check je list voor compatibility...
Dat had ik al voor hem gedaan. :)
En zijn gekozen type stond er niet op, maar uiteindelijk zegt dat maar heel weinig: er is veel, veel meer op de markt dan die tientallen van de QVL. Maar uitsluiten kan je dan pas als je een reep die wel op die lijst staat getest hebt.

@TS: heb je behalve de 24-pins stekker ook de extra 8-pins ATX voedingsstekker aangesloten?

En ook: de stand-offs / afstandbusjes onder het moederbord, heb je gecontroleerd of er niet per ongeluk eentje teveel zit - op een plek waar geen schroefgat in je moederbord zit bijvoorbeeld?

• DennisP93
vanaalten schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:37:
[...]

Dat had ik al voor hem gedaan. :)
En zijn gekozen type stond er niet op, maar uiteindelijk zegt dat maar heel weinig: er is veel, veel meer op de markt dan die tientallen van de QVL. Maar uitsluiten kan je dan pas als je een reep die wel op die lijst staat getest hebt.

@TS: heb je behalve de 24-pins stekker ook de extra 8-pins ATX voedingsstekker aangesloten?

En ook: de stand-offs / afstandbusjes onder het moederbord, heb je gecontroleerd of er niet per ongeluk eentje teveel zit - op een plek waar geen schroefgat in je moederbord zit bijvoorbeeld?
Bij mijn Corsair RM550x werden de volgende kabels geleverd:

1x ATX Cable 24 pin (20+4). Deze heb ik aangesloten.
1x EPS/ATX12V 8 pin (4+4) cable. Ook deze heb ik aangesloten
1x PCIe 8 pin (6+2) cable. Deze is wederom aangesloten.
2x SATA cable (3 Sata) hiervan is er 1 aangesloten voor de SSD. de andere heb ik dan op voorraad.
1x Peripheral cable (4-pin) Aangezien ik geen HDD heb en ook geen overige apparaten (naar mijn weten) die hiermee ook nog eens aangesloten moeten worden heb ik ook deze over.
1x floppy adapter: de laatste keer dat ik een floppy gebruikt heb kan ik me niet herinneren... dus ook deze over.

Ik vermoed dat je de ATX12V 8 pin kabel bedoeld. Deze is aangesloten (heb het nog eens dubbel gechecked) volgens de manuals.

Verwijderd

DennisP93 schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:55:
[...]

1x PCIe 8 pin (6+2) cable. Deze is wederom aangesloten.
Bij de RM550x zitten 2 van die kabels. De r9 390x heeft er dan ook 2 nodig i.p.v. 1.

• DennisP93
oeps typfoutje sorry :')

Er zitten inderdaad 2 PCIe 8 pin kabels bij. Deze zijn ook beide aangesloten.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hele zaakje al eens op de doos van het moederbord in elkaar gedraaid om kortsluiting in de kast uit te sluiten?

https://discord.com/invite/tweakers

• DennisP93
redfoxert schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:10:
Hele zaakje al eens op de doos van het moederbord in elkaar gedraaid om kortsluiting in de kast uit te sluiten?
Zo ben ik vanaf het begin te werk gegaan. alles is buiten de kast gemonteerd behalve de aansluiting van een aantal kabels, Dit omdat deze te kort waren om eerst al buiten de kast aan te sluiten.

De CPU test doorloopt hij overigens wel gewoon. zou hier dan niet al kortsluiting moeten zijn mocht dit het geval zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door DennisP93 op 03-04-2016 16:15 ]

• vanaalten
Niet persé. Als een afstandbusje teveel een kortsluiting bij het RAM veroorzaakt, dan de CPU test vast wel goed doorlopen zijn. Maar goed, als je 'm al buiten de kast gemonteerd hebt en dan gaat 'ie ook fout, dan is een kortsluiting niet aannemelijk meer.

Ik denk dat er weinig anders op zit dan onderdelen uit te wisselen om de oorzaak te achterhalen. Zou ik eerst ander RAM proberen, daarna misschien een andere voeding of het moederbord.

Overigens: heb je BEIDE geheugenreepjes al los geprobeerd? Je schrijft wel dat je eentje los geprobeerd had, maar wellicht dat dat nou net een kapotte is...

• DennisP93
vanaalten schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:12:
Niet persé. Als een afstandbusje teveel een kortsluiting bij het RAM veroorzaakt, dan de CPU test vast wel goed doorlopen zijn. Maar goed, als je 'm al buiten de kast gemonteerd hebt en dan gaat 'ie ook fout, dan is een kortsluiting niet aannemelijk meer.

Ik denk dat er weinig anders op zit dan onderdelen uit te wisselen om de oorzaak te achterhalen. Zou ik eerst ander RAM proberen, daarna misschien een andere voeding of het moederbord.

Overigens: heb je BEIDE geheugenreepjes al los geprobeerd? Je schrijft wel dat je eentje los geprobeerd had, maar wellicht dat dat nou net een kapotte is...
Ik heb beide geheugenreepjes los geprobeerd in de recommended geheugenslot A2. Vervolgens heb ik vandaag de volgende geheugenkaart (nieuw) geprobeerd in slot A2.

HX421C14FB/8

Deze staat in de lijst die in de link die je eerder stuurde ook staat. Wederom komt ie door de CPU test maar blijft hij hangen op de DRAM led... :'( Ik heb nog eens dubbel gechecked en er zitten alleen afstandsbuisjes in de gaten waar deze in moeten (gemonteerd volgens zowel manual als een aantal youtube guides.

Enig idee wat het dan nog zou kunnen zijn? voor zover ik weet heb ik ook geen memok! button op het moederbord zitten die ik zou kunnen uitproberen. Mocht die er wel zijn dan heb ik geen idee waar deze zit.

Verwijderd

Kan zijn dat de socket gebogen pinnen heeft.

• DennisP93
Ik zal eens kijken of ik wat kan zien. kan ik ook afwijken van socket nummer A2 (zoals geschreven bij recommended)? dan kan ik zien of het aan het geheugen of aan de MOBO ligt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eens beginnen bij Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Daar staat eigenlijk alles in wat je kunt testen, op een gestructureerde manier. Kom je er dan nog niet uit, geef dan ff aan waar het mis gaat. Kunnen we tenminste gericht helpen zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vanaalten
Yep, alle makkelijke checks zijn wel gedaan. Onderdelen uitwisselen en uitsluiten dus.

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Die troubleshooter mogen ze ook wel eens up-to-date maken is uit 2003.

Ontopic heb je het blokje met de ledjes zoals je reset enzovoort gecheckt, zou er zo maar een verkeerd kunnen zitten.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tjm De Groot schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:13:
Die troubleshooter mogen ze ook wel eens up-to-date maken is uit 2003.
TERW_DAN wijzigde deze reactie 07-01-2009 19:08 (255%)
Verder staat het je uiteraard vrij om fouten en/of verbeteringen aan te dragen, in plaats van alleen te klagen.
Pagina: 1