Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ga binnenkort met het gezin 2 weken op vakantie en ben van plan om voor tijdelijke lokale prepaid simkaarten met een lokaal nummer en databundel voor 3 gezinsleden aan te schaffen zodat we daar kunnen bellen (met het lokale nummer) en internet gebruiken, waaronder Whatsapp.

Nu is het zo dat je op de Whatsapp FAQ tips krijgt over hoe je van simkaart en nummer kunt wijzigen:
https://www.whatsapp.com/faq/nl/general/20971798
https://www.whatsapp.com/faq/nl/general/21009863
Hierbij wordt de waarschuwing gegeven dat je dat wisselen niet te vaak moet doen, omdat "Als je je WhatsApp-account vaak wisselt tussen verschillende apparaten, kun je mogelijk op een bepaald ogenblik in WhatsApp de verificatie niet meer uitvoeren. Wissel daarom niet herhaaldelijk tussen verschillende apparaten en telefoonnummers".

Dat leek me niet alleen reuze onhandig voor frequente reizigers, maar vooral ook vaag: hoe vaak mag je wisselen totdat het misgaat? :?

Nu denk ik dat er een andere veel simpelere oplossing is voor de reiziger die frequent tijdelijk van simkaart en nummer wil wisselen, maar daarna gewoon weer terugkeert naar de oude simkaart:
Namelijk gewoon helemaal niets aanpassen in Whatsapp!
1) Nieuwe simkaart in de telefoon doen
2) Activeer de simkaart dusdanig dat je ermee kan gaan bellen met het nieuwe nummer en internetten
3) Verander NIETS in Whatsapp, en ga gewoon blijven whatsappen
4) Als je weer terug bent in NL, stop je je oude oorspronkelijke simkaart met je eigen nummer weer terug
5) Ga daarna gewoon weer vrolijk verder Whatsappen

Nu heb ik dit idee alvast in NL getest door de simkaarten van mijn dochter en mij om te wisselen. Deze test lijkt uit te wijzen dat het idee gewoon werkt: onze Whatsapp accounts op onze beide telefoons merken helemaal niets van de wissel. We kunnen gewoon onder onze eigen Whatsapp account berichten blijven sturen en ontvangen, zonder dat de andere gebruikers iets hebben gemerkt van onze simkaart wissel (dus ook geen boodschappen dat het nummers is gewijzigd, wat je krijgt als je in Whatsapp je nummer aanpast en verifieert).

Het vreemde is dat deze ogenschijnlijk meest simpele oplossing voor de reiziger met een tijdelijke simkaart nergens wordt genoemd (ik kan het tenminste al googelend niet vinden). Dat doet vermoeden dat deze methode niet wordt aangeraden, vanwege een nadeel dat ik nu niet heb ontdekt (als ik de oplossing al niet kan vinden, laat staan het nadeel daarvan ;) ).

Vraag:hebben jullie deze oplossing al eens eerder ergens gezien of zelf toegepast?
Zijn er nadelen aan deze methode die ik nu nog niet zie? (bijvoorbeeld dat Whatsapp na een tijdje gaat "ontdekken" dat je een andere simkaart met een ander nummer in je toestel hebt geplaatst en dan de boel gaat blokkeren oid?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Beste antwoord (via The_Sukkel op 03-04-2016 23:29)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
Gewoon blijven WhatsAppen met je Nederlandse nummer en je buitenlandse simkaart idd. Heb ik vaker gedaan in het buitenland, zonder problemen.

Plus je hoeft niet je tijdelijke nummer door te geven aan al je WhatsApp contacten. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
Gewoon blijven WhatsAppen met je Nederlandse nummer en je buitenlandse simkaart idd. Heb ik vaker gedaan in het buitenland, zonder problemen.

Plus je hoeft niet je tijdelijke nummer door te geven aan al je WhatsApp contacten. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Xander schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:18:

Zodra dat nummer is geactiveerd op je telefoon, kan je idd elke simkaart of zelfs geen simkaart erin doen, je bent gewoon bereikbaar onder je NL nummer, of het nummer waarmee je geactiveerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 14:34
Kan bovenstaande ervaringen volledig bevestigen, je kunt wisselen van SIM-kaart en gewoon je WhatsApp nummer behouden. Werkt ook met dualSIM e.d.

WhatsApp doet ná activatie geen enkele check meer. Hier thuis draait er al meer dan een jaar WhatsApp op een Nexus 7 tablet zonder simkaart-slot. Gewoon de activatie-code naar de SIM sturen die je in een "dumb-phone" hebt gedaan, deze code op de tablet invoeren en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Xander schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:18:

Dit dus, gewoon van whatsapp afblijven!

je kan het zelfs koppelen aan apparaten waar helemaal geen sim inpast dont worry

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiz64
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 14:47
Ik heb zelf ongeveer een jaar lang mijn Whatsapp nog op een oud nummer gehad, omdat nog niet iedereen mijn nieuwe nummer had. Met de nieuwe simkaart erin werkte het gewoon prima, nooit problemen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Werkt prima; denk er alleen aan dat je de tijdelijke nummers als apart contact in de contactenlijst van je telefoon zet, en daar niet de bestaande nummers gaat vervangen want dan wordt het al gauw verwarrend.
Ook de vrienden van je kinderen die die tijdelijke nummers krijgen moet je dat duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Als het vooral om whatsapp en internet gaat en minder om bellen zou je eventueel ook één lokale simkaart kunnen halen en dit toestel als wifi hotspot kunnen gebruiken voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Dank allemaal!

Wat vreemd dat ik deze oplossing nergens kan vinden.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van deze methode (boven oplossingen waarin je bijvoorbeeld binnen Whatsapp van nummer wisselt of je eigen simkaart in je telefoon behoudt, maar een lokale simkaart in een 2e mobieltje doet en deze als hotspot gebruikt):
1) Je hoeft niemand te vermoeien met berichten over een nummerwisseling (wanneer je nummer binnen Whatsapp steeds aanpast)
2) Je loopt niet het risico dat je te vaak van nummert wisselt en Whatsapp "gelocked" wordt
3) Je hoeft je geen zorgen te maken over dure doorgeluste telefoontjes vanuit NL op je oude nummer (want oude simkaart ligt eruit en kan tijdelijk niet bereikt worden)
4) Ook geen zorgen over per ongeluk gegevensroaming vergeten uit te zetten (of per ongeluk aanzetten).
5) Het werkt simpeler en sneller dan de alternatieven

@Nielson: daar heb je gelijk in. Het aantal lokale simkaarten zal afgestemd moeten worden op het aantal verschillende groepjes die apart van elkaar op stap kunnen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 03-04-2016 13:01 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 14:34
The_Sukkel schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:59:
3) Je hoeft je geen zorgen te maken over dure doorgeluste telefoontjes vanuit NL op je oude nummer (want oude simkaart ligt eruit en kan tijdelijk niet bereikt worden)
Dat is dan ook direct het enige nadeel - mensen denken vaak dat je nog op de NL nummer bereikbaar bent, daar appen ze immers ook mee. Tip van Flip: in je WhatsApp-status je buitenlandse nummer zetten én even een andere voicemail inspreken. Die kan je namelijk ook niet meer afluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Eigenlijk best wel lekker om niet gestoord te hoeven worden door "bellers". Bellen voelt tegenwoordig veel meer dan vroeger (ik begin oud te worden... ;) ) aan als inbreuk op privacy. Mensen die ik ken en me willen bereiken bellen me nog maar zelden: eerst appen en pas als we elkaar echt moeten spreken, dan pas bellen. Dus als iemand me whatsappt, dan laat ik direct weten dat ik in het buitenland zit etc. De andere Whatsapp contacten hoeven wat mij betreft niet te weten dat ik tijdelijk weg ben. Bellers zijn tegenwoordig meestal mensen die ik toch niet wil spreken en laten weten dat je weg bent kan ook nog eens gevaarlijk zijn... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 978143

Ik heb op het moment precies hetzelfde, maar ik vertrouw het niet helemaal.
Misschien een domme vraag, maar kost het nu geen internet van mijn nederlandse nummer? Omdat ik whatsapp gebruik van mijn nederlandse nummer 😅.
Anders zou het namelijk een hele dure worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Anoniem: 978143 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:22:.
Misschien een domme vraag, maar kost het nu geen internet van mijn nederlandse nummer?
Nee, de eventuele kosten van de dataverbinding gaan via de provider van de actieve simkaart, dat heeft niks met whatsapp te maken.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 978143 Welkom op Tweakers. simpel antwoord: nee. Zolang je die kaart niet gebruikt kan er ook niks van afgerekend worden.

Overigens is het niet toegestaan om topics te kicken / te kapen. Wil je daar bij een volgende post rekening mee houden?
Pagina: 1