Beste monitor met Black Stabilizer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 19:21
Hallo allemaal,

Ik wil gaan investeren in een nieuwe monitor, want de monitor die ik nu gebruik komt van de kringloopwinkel.
Dus ik heb rondgekeken naar wat er allemaal is en ik kwam een optie tegen die ik heel handig vind: Black Stabilizer. Deze optie zorgt ervoor dat donkere plekken in games lichter worden. En ik speel veel Rainbow 6 Siege, dus dat is wel handig.

Weet iemand waar ik deze optie gemakkelijk op kan vinden? Want in de Tweakers Pricewatch kan je die optie niet aanvinken.

...

Mijn Hardware:
CPU: I5-4460
GPU: Msi r9 285 gaming 2g
RAM: 8gb ddr3
PSU: Cooler Master B500 ver.2
HDD + SSD: WD10EZEX 1TB HDD en Samsung 850 evo
...

Zelf heb ik rondgeken, maar deze optie kan ik moeilijk vinden.
...

Bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Je kan in de meeste spellen zelf ook de brightness instellen, zet je dat hoger dan wordt het hele beeld lichter. Verder klinkt het als een pure marketing term welke per fabrikant verschillen maar in de praktijk op hetzelfde neerkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Brightness is wel wat anders dan donkere plaatsen lichter maken. Dan kun je eerder aan gamma denken. Zoiets zou je op zich in kunnen stellen met de monitor zelf of de software.

Een IPS panel is sowieso beter met weergeven, omdat deze schermen bedoeld zijn om alle kleuren goed weer te geven. Dat levert hier minder donkere plaatsen op vergeleken met een TN panel.

In hoeverre je donkere plekken goed lichter kan maken met een TN panel weet ik niet en zou het ook niet weten of je een IPS panel nodig hebt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Nou, ik denk dat bijna niemand gehoord heeft van Black Stabilizer. Het lijkt mij een term die een bepaalde fabrikant misschien kan gebruiken voor z'n monitor. Waar ben je dit tegengekomen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:00
Blijkbaar aan de afbeelding te zien moet je dus bij LG zijn. Meer deze optie zal ongetwijfeld een hoog marketing gehalte hebben.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 22:49
Wat ik even snel kon vinden is dat black stabilizer een functie is van LG gaming monitoren. Het enige wat het doet is het aanpassen van de gamma waarde. Dat kan je bij andere schermen ook gewoon doen met behulp van ingebouwde software in Windows. Zo heel erg bijzonder is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
Dus ik moet wat Luxicon zei gewoon een ips paneel kopen en dan is het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
Er zijn heel wat verschillende soorten monitoren met IPS paneel. Er maar gewoon eentje kopen lijkt me niet de beste beslissing. Ik zou me bij het uitkiezen van een nieuwe monitor niet focussen op dit soort marketing praat van de fabrikant, maar kijken naar echt relevante zaken zoals formaat, resolutie en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Black Stabilizer kun je 'marketing' noemen, maar dat is IPS uiteraard niet. Dit scherm geeft 100% RGB kleuren weer, en TN panels zo ongeveer 85%. Veel mensen houden wel van contrast, maar IPS schermen zijn erop gericht alle kleurtinten accuraat weer te geven. Vaak zijn zwarte / donkere tinten niet helemaal zwart, waardoor er 'detail' te zien is. Zwart ziet er hier echt uit als zwart, maar toen ik m'n IPS scherm ging gebruiken, viel mij op dat donkere plaatsen lichter ogen.

Hou er rekening mee dat een TN panel waarschijnlijk aan je eisen voldoet (als je het gamma aanpast) en IPS schermen meer geld kosten, vooral als je snellere wil, die geschikter zijn voor gaming. Wat je ook kan doen is het gamma van je huidige scherm aanpassen (via je scherm of software) en zien of dit het gewenste effect oplevert.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

RamonK schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:06:
Er zijn heel wat verschillende soorten monitoren met IPS paneel. Er maar gewoon eentje kopen lijkt me niet de beste beslissing. Ik zou me bij het uitkiezen van een nieuwe monitor niet focussen op dit soort marketing praat van de fabrikant, maar kijken naar echt relevante zaken zoals formaat, resolutie en dergelijke.
Black Stabilizer is een marketing term, net zoals het aantal ms wat overal bij staat. IPS daarentegen zegt wel wat degelijk over het scherm (namelijk het type paneel) en is geen marketings term.

Sowieso is het niet slim om zo maar random een scherm te kopen, je doet er meerdere jaren mee en je kijkt er wel elke dag naar voor x aantal uur. Je kan er beter ook wat meer aan uitgeven als dit je comfort en computer plezier verhoogt.
Voor reviews http://tftcentral.co.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:28
Laten we beginnen met een budget. Zodat we weten of we moeten kijken naar een 150 euro scherm. of we ook keuze hebben uit 800+ schermen. en heb je al eens over 21:9

R6S ondersteunt 21:9

YouTube: Rainbow Six Siege 21:9 Gameplay (2560x1080) (60fps) (Ultrawide)

dit kan je een "edge" geven omdat je andere net iets eerder kan zien aankomen.

pricewatch: LG 29UM67

redelijk duur. maar wel freesync en de Black Stabilizer die je wil hebben. Kan je gelijk kijken of het was is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
Ja ik bedoelde ook niet te zeggen dat IPS marketing praat is. Nu ik het terug lees is het inderdaad niet handig geschreven.

Ik bedoelde te zeggen dat er veel monitoren zijn met IPS, de ene beter dan de ander, en dat je voor het kiezen van een (IPS) monitor niet moet letten op marketing dingen zoals black stabalizer, maar in plaats daarvan moet kijken naar andere relevante zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
loki504 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:41:
Laten we beginnen met een budget. Zodat we weten of we moeten kijken naar een 150 euro scherm. of we ook keuze hebben uit 800+ schermen. en heb je al eens over 21:9

R6S ondersteunt 21:9

YouTube: Rainbow Six Siege 21:9 Gameplay (2560x1080) (60fps) (Ultrawide)

dit kan je een "edge" geven omdat je andere net iets eerder kan zien aankomen.

pricewatch: LG 29UM67

redelijk duur. maar wel freesync en de Black Stabilizer die je wil hebben. Kan je gelijk kijken of het was is.
Ik had eerder deze monitor ook nog gevonden: pricewatch: LG 25UM57-P Zwart

Wat vind je van die? Ook 21:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:28
25 inc 21:9 zou ik niet doen. Deze heeft een hoogte van een 19/20 inc 16:9 scherm. Ik persoonlijk vind dat te klein. 29 vind ik de ideale grote voor 1080p 21:9 scherm. Zit je op breeder 24inc scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Larsd2001m schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:37:
[...]

Ik had eerder deze monitor ook nog gevonden: pricewatch: LG 25UM57-P Zwart

Wat vind je van die? Ook 21:9
Voordat hij antwoordt geeft moet je eerst aangeven wat je budget is, hoe hoger het budget.. Dan begrijp je natuurlijk dat er betere keuzes zijn. Zo geef je ons een range waar we tussen kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
Mijn budget is +- €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:40
Luxicon schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:16:
Een IPS panel is sowieso beter met weergeven, omdat deze schermen bedoeld zijn om alle kleuren goed weer te geven. Dat levert hier minder donkere plaatsen op vergeleken met een TN panel.
Eigenlijk wil je zeggen zolang er kleur is, geeft IPS een betere weergave dan TN. Van zodra we in de zwarten beginnen, is TN beter. Maar deze tijden zijn ook aan het verdwijnen. Er verschijnen TN-panelen op de markt die de kleurweergave (bijna) evenaren van IPS, net zoals er IPS-panelen verschijnen met een TN-vergelijkbare-zwartwaarde. Het grootste probleem bij TN-panelen zijn de kijkhoeken. Maar in hoeverre is dit een probleem als je recht voor een scherm zit?

Om te antwoorden op het topic :
Benq heeft ook iets dergelijks. Bij hen heeft de marketing-afdeling het de naam "The Black eQualizer" gegeven. Zit op de RL- en XL-reeks. De XL-reeks valt buiten je budget, maar van de RL-reeks zitten er 2 24"-monitoren onder de 200 eurootjes.

Bekijk eens de RL2406HT.
Userreview vanop Tweakers
Review van Tom's Hardware
Review van Displaylag

[ Voor 21% gewijzigd door Arator op 08-04-2016 15:56 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Arator schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:52:
[...]

Eigenlijk wil je zeggen zolang er kleur is, geeft IPS een betere weergave dan TN. Van zodra we in de zwarten beginnen, is TN beter. Maar deze tijden zijn ook aan het verdwijnen. Er verschijnen TN-panelen op de markt die de kleurweergave (bijna) evenaren van IPS, net zoals er IPS-panelen verschijnen met een TN-vergelijkbare-zwartwaarde. Het grootste probleem bij TN-panelen zijn de kijkhoeken. Maar in hoeverre is dit een probleem als je recht voor een scherm zit?

Om te antwoorden op het topic :
Benq heeft ook iets dergelijks. Bij hen heeft de marketing-afdeling het de naam "The Black eQualizer" gegeven. Zit op de RL- en XL-reeks. De XL-reeks valt buiten je budget, maar van de RL-reeks zitten er 2 24"-monitoren onder de 200 eurootjes.

Bekijk eens de RL2406HT.
Userreview vanop Tweakers
Review van Tom's Hardware
Review van Displaylag
Nouja, ik weet niet wat je bedoeld met TN-vergelijkbare-zwartwaarde? Ik denk dat een TN panel misschien zwart wat 'zwarter' weergeeft, maar is bij hele donkere of lichte waarden minder accuraat, omdat het eerder 'dicht' zit misschien? Dus er wel detail is (niet 100% zwart), maar het scherm wel 100% zwart weergeeft. En je met een IPS scherm juist beter onderscheidt kunt maken bij dit soort kleurwaarden.

Om anders gezegd: ik denk dat veel mensen het contrast in een TN scherm vaak mooier kunnen vinden, maar een IPS scherm wel rijker is aan kleur en je dit terug ziet in het zwart, omdat daar wel detail is, maar de TN monitor het naar 100% zwart vertaald en niet een andere grijswaarde, omdat deze buiten het bereik van de monitor ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 08-04-2016 19:07 ]

...

Pagina: 1