Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een jaar drie geleden heb ik deze computer gebouwd.

MSI 880GM-E41 AMD 880G, SATA300 RAID, HDMI
AMD Athlon II X4 640 3.00GHz AM3 Box
Cooler Master Voeding Elite Power 400W
Gigabyte Mini Tower GZ-M2 mATX No PSU (zwart)
Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL9 + 4GB uitbreiding afgelopen jaar (8 GB total nu)
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223C 22x/22x/12x SATA Bulk (zwart)
Seagate Harddisk 3.5" 500GB, SATA600, 16MB, ST3500413AS + Samsung 120 GB SSD uitbreiding afgelopen jaar (SSD 840 120GB ATA)

Mijn vraag nu is het volgende.
Ik vind namelijk dat mijn pc sinds enige tijd wat meer geluid maakt dan voorheen (zoem geluid) en vraag me af hoe dit op te lossen is en of dit is op te lossen? Kan het liggen aan mijn cooler? en kan ik ergens uitvogelen wat ik het beste hiermee kan doen?

Alvast bedankt

Groet

Luuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal wordt geluid veroorzaakt door een ventilator of een hdd.
Het besturingssysteem zal op een ssd staan. Koppel de voeding van de hdd eens los.
De casfans kan je checken door de stekker los te halen van het moederbord. De cpu fan door deze stil te zetten door met je vinger in het midden van de fan te drukken totdat deze stil staat.
Als dat het allemaal niet is dan is de voeding de verdachte.

Heb je nog een videokaart of gebruik je de interne gpu van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hej!

Ik klink misschien een beetje als een PC vis,
maar kan ik de hdd gewoon loskoppelen? of eerst de pc uitzetten?
en waar vind ik mijn casfans? van cpu en van het moderboard?

Mijn videokaart - ATI radeon HD 4250

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst de pc uit zetten voordat je iets loskoppelt.

Duik eens in Google en pc vis eens uit waar alle onderdelen in een pc zich bevinden.

De HD4250 is de onboard gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

het loskoppelen van mijn hdd heeft niet veel invloed op mijn geluid zover ik kan horen.

Wanneer ik mijn cpu-fan loskoppel is het ineens wel een stuk minder.

Ik denk dat die het meeste geluid maakt. dit scheelt echt veel.

Maar dan, what to do?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is een nieuwe koeler de oplossing. Aangenomen dat de standaard AMD koeling er nog op zit kan je heel eenvoudig een pricewatch: Gelid Solutions Siberian of pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS installeren welke stiller zijn en iets beter koelen dan de standaard koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

En je weet zeker dat deze erop passen?

Is niet veel 10 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet ik zeker. Gebruik ze regelmatig ter vervanging van brakke boxed koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cool, dan bestel ik de gelid siberian.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook een goede review over geschreven productreview: Gelid Solutions Siberian review door Foritain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://www.4launch.nl/pr...iberian-Pro-AMD-%26-Intel

kan deze ook?

die andere is niet direct leverbaar bij me zie ik

thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook maar veel te duur voor wat je krijgt. Waarom de Gelid dan niet bij een andere shop bestellen? Desnoods de pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok duidelijk,

ik bestel m bij azerty.

https://azerty.nl/0-976-4...-am2-am2-am3-am3-fm1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat je geld uitgeeft aan nieuwe onderdelen, kijk even waarom de huidige ventilator meer herrie is gaan maken.

Mogelijk zijn de lagers versleten en moet het vervangen worden, maar twee andere dingen om eerst uit te sluiten:

1) stof. Als de heatsink vol stof is, gaat er minder lucht doorheen en koelt het minder goed. Ter compensatie moet de fan harder draaien. Controleer of het niet vol stof is, zo ja uitblazen (pro's doen het met perslucht, maar met gewoon longen gebruiken kom je een heel eind. Blijkt je hele PC een grote stofnest te zijn, denk aan filters bij openingen waar lucht naar binnen gezogen wordt.
2) in het verlengde daarvan: airflow en temperatuur van de rest van de kast. Als de kast waar de koeler in zit te warm wordt, is temperatuurverschil over de CPU heatsink laag en moet het harder werken (lees: sneller draaien dus meer herrie) om z'n werk te doen. Dit kan door stof komen, maar bijv ook door slecht weggewerkte kabels in de kast of troep rondom de kast waardoor de warme lucht eruit niet weg kan. Zorg dat koude lucht goed door de kast kan stromen en warme lucht uit de kast weg kan.

Los daarvan kan een grotere/stillere heatsink/fan voor CPU helpen, maar het heeft weinig zin om daar geld aan uit te geven als de grotere herrie gevolg is van omgevingsfactoren. Los die eerst op, kijk daarna pas naar nieuwe hardware.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Ik heb m inderdaad opengemaakt en helemaal schoongemaakt,stofvrij.
zat enorm veel stof onder de cpufan inderdaad, maar het geluid blijft ongeveer hetzelfde.
Verder zien alle kabels er goed uit imo en kan de lucht ook ook goed weg (staat niet in een kast of iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LOL,

net de cpu fan binnengekregen die je me had aangeraden.

ding past niet op mijn moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:22:
LOL,

net de cpu fan binnengekregen die je me had aangeraden.

ding past niet op mijn moederbord.
Dan doe je iets niet goed. Een goed punt om te beginnen is het lezen van de handleiding.
Er worden namelijk montage onderdelen voor Intel en AMD meegeleverd. Het bracket voor Intel zit er standaard al op, haal die eraf en hij kan op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58
Was de oude koeler ook een alternatieve en mis je het zwarte bracket waarmee de stock koeler gemonteerd hoort te worden?

Zag ook dat je maar direct een negatieve reactie hebt geplaatst bij de shop, heb je ze al eens gebeld? Of ga je er van uit dat ze ook in het weekend werken/mails beantwoorden/rma's behandelen?

Persoonlijk heb ik met die shop hele andere ervaringen namelijk.

Omdat het kan...

Pagina: 1